Hop til indhold

Tysons alene-hjemme-træning - og P-P-Peros og andre, der har lyst til at deltage :-)

sonja77
 Share

Recommended Posts

Sorry...langt indlæg. Men nu kom jeg lige til at se lidt rundt mht nyre hund :-)

Her er lidt forklaring (for det meste bare løst oversat fra engelsk). Det er en meget kompliceret medicin, så der er selvfølgelig meget mere involveret end bare lige hvad der er skrevet her.

Formålet med kinesiske urter og akkupunktur er at behandle meridianerne, som findes under skindet.

Qi er den energi, som cirkulerer i kroppen. Det er livsenergien. Der er 12 hoved meridianer og 8 yderligere meridianer, som Qi cirkulerer igennem.

Meridianerne er som floder der transporterer Qi gennem kroppen. Hvis der f.eks. er en blokade, som gør at Qi ikke flyder normalt, så kan problemer begynde at opstå, som f.eks. sygdom, hævelser eller smerte. Med akkupunktur kan man f.eks. fjerne blokaden og genoprette 'flodens strøm'.

Der er mange ting, som kan påvirke hvordan Qi flyder gennem kroppen, både eksterne og interne. Vejret, humør, stress, mad, trauma, genetiske grunde og meget andet.

Akkupunktur kan, blandt andet, bruges til at stimulere hvordan Qi flyder og genoprette balancen. Når Qi er i balance, er man sund. For meget Qi i et område og for lidt i et andet, skaber en ubalance, som skaber helse problemer. Urter bruges lidt på samme måde, men kan også bruges til at skabe balance i kroppen ved at behandle energi blokader og problemer med hensyn til varme, overflod, kulde, mangel, og andre ubalancer. Hvis der f.eks. er for meget kulde, skal der tilføjes varme, osv.

Man kan lave en diagnose på forskellige måder. F.eks. ved puls diagnose. Pulsen findes blandt andet, på hunden, i tre positioner og to lag, og hver puls er et link til et organ og meridian.

Der er f.eks. 6 pulser i den højre forpote: tyktarmen, lunger, mave, milt/bugspytkirtel, nyre yang, hjertesæk. Der er 6 pulser på venstre forpote: tyndtarmen, hjerte, galdeblære, lever, urinblære, og nyre yin.

Herved findes der frem til eventuelle blokader i kroppens energi. Hvis en sygdom er på grund af varme, så må denne varme kølnes. Hvis det er på grund af tørhed, må der tilføres fugtighed. Osv.

Kernen til sygdomme, er i følge kinesisk medicin på grund af ubalance mellem Yin og Yang. Disse er modsatte kræfter – når de er i balance, arbeder Yin og Yang sammen. Yin kan f.eks. være vand, passiv, langsom, måne og Yang kan være ild, aktiv, hurtig, sol.

Desuden. I traditionel kinisisk medicin er nyrerne ‘vand’. Vand hjælper ‘træ’, som er leveren og forhindrer ‘ild’, som er hjertet. Så hvis nyrerne er i ubalance, hvis der f.eks. er for meget Yin og for lidt Yang, så kan det være en faktor for hvorfor leveren eller hjerte er i ubalance. Der kan være mange indbyrdes påvirkninger, og derfor meget kompleks.

Nervous Dogs and Traditional Chinese Medicine (TCM)

In Traditional Chinese Medicine fear and anxiety often have a Yin deficiency component which means the dog will often be warm and dry as indicated by drinking lots of water, panting and preferring to rest in the coolest spot.

Dog diets tend to be based heavily on kibbled foods, which are drying. Many of the ingredients, lamb or trout for example, are warming. Owners willing to cook for their dogs can easily make a nutritious, cooling diet. This homemade dog food can be made in large batches and frozen into individual servings for convenience.

Grains that are cooling and moistening include millet, polenta and brown rice, peas, beans, lentils, celery and beets. Cooling protein sources include pork, rabbit, eggs and mackerel or sardines.

If the nervous dog also tends to have diarrhea or vomit food, a different diet is necessary and a raw food diet would be contraindicated. Warming foods such as lamb are appropriate in these cases. For owners who are unsure, a visit to a Traditional Chinese Medicine practitioner who is experienced with animals will help them develop an appropriate health regimine.

For example, massaging along the heart meridian will help calm a dog. This meridian runs along the front legs and across the chest. By massaging up the entire leg many of the points on the heart meridian will be stimuated. One place to concentrate on is the wrist, as a good calming point is found in that area.

http://dog-care.suite101.com/article.cfm/chinese_medicine_and_canine_anxiety

Jeg har markeret et par sætninger med rødt for at vise, at det ikke bare er lige til hvad der foregår med hunden og små forskelle kan gøre at man skal følge en anvisning (tilføre kulde) eller en anden (tilføre varme).

...men interessant er det da :-)

Det der Qi er det energi eller :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 4,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg tror at en ubalance i nyrerne kan skabe mange forskellige psykiske og fysiske problemer - så derfor er der ikke nogle af hundene der er helt ens. Så jeg er enig. ..og nogle gange er det mere end nyrerne, da det hele jo hænger sammen og påvirker hinanden. Det var i hvert fald lidt af det jeg fik ud af at kigge lidt omkring :-)

Uha - vi skifter ofte nr. 2 urten fra Gudrun ud :mrgreen: Først var der noget fordøjelseshalløj og så var hunden leverhund - Det skulle så være Ok nu, så nu arbejder Gudrun og hunden vist nok med nyrerne :mrgreen:

Gudrun udtalte at hun mente min hund havde haft godt af at være tæt på at skide sig ihjel i sidste uge - det havde ligesom renset ud i systemet :mrgreen: men det havde vel ikke behøvet at koste en tur til vagtdyrlægen og en begyndende bekymret hundeejer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det der Qi er det energi eller :confused:

nemli. Det er livsenerig. En slags "energy flow". Det, som holder dig i live.

Så hvis der er blokeringer af Qi eller ubalancer i Qi, skaber det helse problemer.

Men som sagt, er der meget andet om TCM :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

nemli. Det er livsenerig. En slags "energy flow". Det, som holder dig i live.

Så hvis der er blokeringer af Qi eller ubalancer i Qi, skaber det helse problemer.

Men som sagt, er der meget andet om TCM :-)

:5up: Takker - jeg skulle lige være sikker på min hjerne var med mig (og ikke imod mig) :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først var der noget fordøjelseshalløj og så var hunden leverhund - Det skulle så være Ok nu, så nu arbejder Gudrun og hunden vist nok med nyrerne :mrgreen:

Nu bliver jeg lidt forvirret (og det er nok bare mig der er træt:mrgreen:), men er din hund nyre- eller leverhund? Altså de kan ikke skifte fra det ene til det andet - så er det ubalancer.

Pero er nyrehund, men har både haft hjerte-, nyre- og leverubalance.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Uha - vi skifter ofte nr. 2 urten fra Gudrun ud :mrgreen: Først var der noget fordøjelseshalløj og så var hunden leverhund - Det skulle så være Ok nu, så nu arbejder Gudrun og hunden vist nok med nyrerne :mrgreen:

Gudrun udtalte at hun mente min hund havde haft godt af at være tæt på at skide sig ihjel i sidste uge - det havde ligesom renset ud i systemet :mrgreen: men det havde vel ikke behøvet at koste en tur til vagtdyrlægen og en begyndende bekymret hundeejer :mrgreen:

Stakkels vovse...og tante :ae: Godt det går bedre nu.

Jeg ville ønske at jeg havde spurgt Gudrun lidt mere om Vinter mht nyre/lever/hjerte...hund.

Hun gav hende akkupunktur...men der var vist ikke det store galt med hende. Dog spurgte Gudrun om Vinter havde lidt nemt ved at blive forskrækket eller lignende. Det sagde jeg nej til, men ved ikke helt nu. Hun er fintfølende, samtidigt med at hun er rolig..

F.eks. kan hun finde på at gå bare fordi man hoster. Det kan jeg huske, at Ninjamor skrev om mht en af hendes hunde engang også.

Men det svinger, alt efter hvilken dag hun har haft. Hvis hun bliver brugt en del, på en god måde (frit løb, svømning, søg, leg med andre hunde) så har hun mere ro over sig - ikke kun træthed - og reagerer ikke nødvendigvis på ting som hun ville på andre tidspunkter - f.eks. hvis jeg hoster.

....nu kom jeg til at tænke på, at det vel egentligt nemt kunne være lidt ligesom at Pero nogle gange har en god dag med at være alene hjemme, og andre gange ikke.

Men der er jo grader, som PPP-Pero også skriver, i hvor nemt hunde påvirkes af ting. Da jeg læste om TCM, stod der blandt andet at alle eksterne og interne ting kan påvirke hvordan Qi flyder. Her skrev jeg blandt andet vejret, som en ekstern ting. Men for nogle kan det være så lidt som, at der er Air Condition eller blæsevejr osv, hvor andre slet ikke bliver påvirket selv ved torden.

Men hvis man af andre grunde (f.eks. trauma, genetisk) har blokader eller ubalancer, kan man måske pludselig være mere modtagelig for disse små ting (air condition), selvom man normalt ikke er det.

Med Vinter, tror jeg, at det er sandt. Hun kan være mere fintfølende nogle dage end andre - måske pga at andre ting har på virket Qi (det mad hun får, motion, osv).

...nu gik jeg vist amok :shock:

...og tak for alle takkerne :oops:

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry...langt indlæg. Men nu kom jeg lige til at se lidt rundt mht nyre hund :-)

Her er lidt forklaring (for det meste bare løst oversat fra engelsk). Det er en meget kompliceret medicin, så der er selvfølgelig meget mere involveret end bare lige hvad der er skrevet her.

Formålet med kinesiske urter og akkupunktur er at behandle meridianerne, som findes under skindet.

Meridianerne er som floder der transporterer Qi gennem kroppen. Qi er den energi, som cirkulerer i kroppen. Det er livsenergien.

Der er 12 hoved meridianer og 8 yderligere meridianer, som Qi cirkulerer igennem. Hvis der f.eks. er en blokade, som gør at Qi ikke flyder normalt, så kan problemer begynde at opstå, som f.eks. sygdom, hævelser eller smerte. Med akkupunktur kan man f.eks. fjerne blokaden og genoprette 'flodens strøm'.

Der er mange ting, som kan påvirke hvordan Qi flyder gennem kroppen, både eksterne og interne. Vejret, humør, stress, mad, trauma, genetiske grunde og meget andet.

Når Qi flyder som det skal er man sund. For meget Qi i et område og for lidt i et andet, skaber en ubalance, som skaber helse problemer. Ud over blokering af Qi, kan der også være en ubalance i Qi. Som jeg forstår det, bringer meridianerne Qi til organerne og hele kroppen. Men i disse områder, f.eks. nyrerne, kan der være en ubalance i Qi. For meget af en ting, og for lidt af en anden. Med andre ord, for meget Yin/Yang.

Kernen til sygdomme, er i følge kinesisk medicin på grund af ubalance mellem Yin og Yang. Disse er modsatte kræfter – når de er i balance, arbeder Yin og Yang sammen. Yin kan f.eks. være kulde, vand, passiv, langsom, måne og Yang kan være varme, ild, aktiv, hurtig, sol. Hvis der er for megen varme (Yang) skal der tilføjes mere kulde (Yin).

Man kan lave en diagnose på forskellige måder. F.eks. ved puls diagnose. Pulsen findes blandt andet, på hunden, i tre positioner og to lag, og hver puls er et link til et organ og meridian.

Der er f.eks. 6 pulser i den højre forpote: tyktarmen, lunger, mave, milt/bugspytkirtel, nyre yang, hjertesæk. Der er 6 pulser på venstre forpote: tyndtarmen, hjerte, galdeblære, lever, urinblære, og nyre yin.

Herved findes der frem til eventuelle blokader i kroppens energi. Hvis en sygdom er på grund af varme, så må denne varme kølnes. Hvis det er på grund af tørhed, må der tilføres fugtighed. Osv. Altså Yin og Yang skal være i balance, og der skal ikke være for meget af f.eks. Yin og derved for lidt Yang.

Desuden. I traditionel kinisisk medicin er nyrerne ‘vand’. Vand hjælper ‘træ’, som er leveren og forhindrer ‘ild’, som er hjertet. Så hvis nyrerne er i ubalance, hvis der f.eks. er for meget Yin og for lidt Yang, så kan det være en faktor for hvorfor leveren eller hjerte er i ubalance. Der kan være mange indbyrdes påvirkninger, og derfor meget kompleks.

Nervous Dogs and Traditional Chinese Medicine (TCM)

In Traditional Chinese Medicine fear and anxiety often have a Yin deficiency component which means the dog will often be warm and dry as indicated by drinking lots of water, panting and preferring to rest in the coolest spot.

Dog diets tend to be based heavily on kibbled foods, which are drying. Many of the ingredients, lamb or trout for example, are warming. Owners willing to cook for their dogs can easily make a nutritious, cooling diet. This homemade dog food can be made in large batches and frozen into individual servings for convenience.

Grains that are cooling and moistening include millet, polenta and brown rice, peas, beans, lentils, celery and beets. Cooling protein sources include pork, rabbit, eggs and mackerel or sardines.

If the nervous dog also tends to have diarrhea or vomit food, a different diet is necessary and a raw food diet would be contraindicated. Warming foods such as lamb are appropriate in these cases. For owners who are unsure, a visit to a Traditional Chinese Medicine practitioner who is experienced with animals will help them develop an appropriate health regimine.

For example, massaging along the heart meridian will help calm a dog. This meridian runs along the front legs and across the chest. By massaging up the entire leg many of the points on the heart meridian will be stimuated. One place to concentrate on is the wrist, as a good calming point is found in that area.

http://dog-care.suite101.com/article.cfm/chinese_medicine_and_canine_anxiety

Jeg har markeret et par sætninger med rødt for at vise, at det ikke bare er lige til hvad der foregår med hunden og små forskelle kan gøre at man skal følge en anvisning (tilføre kulde) eller en anden (tilføre varme).

...men interessant er det da :-)

Så en nyrehund har for meget af den ene og for lidt af den anden, og derofr er der ubalance der gør at hunden ike kan være alene hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Tak for dit lange indlæg, Snevinter! Det var interessant læsning :-D

Det var så lidt. Jeg synes også at det er interessant. ....kan man mon komme i lære hos Gudrun? :-) ....du ville da ikke have noget imod at jeg putter nåle i Pero vel? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Så en nyrehund har for meget af den ene og for lidt af den anden, og derofr er der ubalance der gør at hunden ike kan være alene hjemme?

Ja, jeg tror det er fordi der er en ubalance (yin/yang), som Gudrun så retter op på med urter og akkupunktur og mad og andet. Denne ubalance, kan udmønte sig i fysiske og psykiske problemer - så som, skabe mere nervøsitet hos en hund.

Det er egentligt super interessant, selv med en 'rask' hund, at komme forbi Gudrun. Hvis jeg ikke boede et godt stykke fra hende, tror jeg at jeg ville smutte forbi hende lidt oftere. For mig, er det interessant at få mere indblik i min hund, og selvfølgelig sikre mig, at hun ikke fejler noget ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tror det er fordi der er en ubalance (yin/yang), som Gudrun så retter op på med urter og akkupunktur og mad og andet. Denne ubalance, kan udmønte sig i fysiske og psykiske problemer - så som, skabe mere nervøsitet hos en hund.

Det er egentligt super interessant, selv med en 'rask' hund, at komme forbi Gudrun. Hvis jeg ikke boede et godt stykke fra hende, tror jeg at jeg ville smutte forbi hende lidt oftere. For mig, er det interessant at få mere indblik i min hund, og selvfølgelig sikre mig, at hun ikke fejler noget ;)

Hmm.........monstro hun kunne få Aslan til at få appetit :mrgreen:

(ja ja ja han er bare slank)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Hmm.........monstro hun kunne få Aslan til at få appetit :mrgreen:

(ja ja ja han er bare slank)

jeg tror du ville få en interessant oplevelse :-) og finde ud af om det er ok at Aslan spiser som han gør, og hvis ikke, hvad der kan ligge bag det og hvordan i kan finde frem til en løsning. Ja...og så har du bare af at dele med os herinde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

skal lige quote mig selv og tilføje, at det er groft forklaret. Som sagt før, så skriver jeg bare i 'overskrifter' når jeg siger noget om TCM...for der er jo mange mange detaljer og komplekse ting det drejer sig om, så det er ikke så nemt som bare at sige 'yin yang den retter vi lige' :mrgreen: mener jeg :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

10 minutter! :banan:

Nu burde det begynde at gå lidt hurtigere, men desværre har vi ikke så meget tid til at øve i denne uge. Jeg kommer til at arbejde til sent hele ugen og når derfor nok max at øve en enkelt gang om aftenen. Og fredag efter arbejde afleverer jeg Tyson hos min mor og henter ham først søndag aften, da jeg skal til seminar med arbejdet hele weekenden. :???: Forhåbentlig får vi bedre tid i næste uge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Nu burde det begynde at gå lidt hurtigere, men desværre har vi ikke så meget tid til at øve i denne uge. Jeg kommer til at arbejde til sent hele ugen og når derfor nok max at øve en enkelt gang om aftenen. Og fredag efter arbejde afleverer jeg Tyson hos min mor og henter ham først søndag aften, da jeg skal til seminar med arbejdet hele weekenden. :???: Forhåbentlig får vi bedre tid i næste uge...

:klap::klap::klap::klap:

Flooooot :5up:

Han er så dygtig!

Link til indlæg
Del på andre sites

tillykke, hvor er det flot arbejdet:)

Link til indlæg
Del på andre sites

En milepæl:banan::klap2: Hvis jeg ikke skulle på arbejde i dag havde jeg da helt sikkert bagt kage til "gø-ikke" træning i dag.

Og prøv engang at tænke på hvor få tilbageskridt du har haft - jeg synes det er mega godt gået. Så er det vel 1 minut af gangen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Allesammen!

Hvor er det længe siden. Vores internet har været i Udu

Håber vi har været savnet hehe. Kan se der er sket meget herinde.

Jeg vil lige opdatere jer op situationen her, samt bede jer om et godt råd.

Twikkies trænning gik som sagt fint. På trods af noget piv piv.

Det er kun blevet værre. Så vi stoppede meed at filme det, da det gjrode for ondt at se,.

Først i dag har hun igen skull evære rigtig alene hjemme.

For første gang SOV hun da min kæreste smutetde.

Og utrolig nok sov hun også da jeg kom hjem. Eller hun havde lige sovet. i sin kurv.

Hun havde ikke flænset sin kurv eller lign. Så generelt virker det som om at hun har været en dygtig pige i dag.

Det gode råd.

Samvittigheden over at hun er alene 4 5 timer nogen dage nager.

Vi er som sagt et ungt par på 20 og 22 som har været sammen i 3 år.

Twikkie er 6 måneder nu.

Vi har overvejet at anskaffe os en hund mere.

Min kæreste har altid være vild med cairn terrier, og har selv en i hans familie.

Så vi står og kan muligvis købe en billigt. En tøs på 9 år. (meget. men hun er frisk)

Vi ønsker det skal være en voksen eller lign. Denne skal være en del af vores familie på fod med Twikkie.

Grunden er. Vores samvittighed. Og at twikkie godt ku bruge en lege kammerat, samt at jeg har hørt megetom at det ku hjælpe på alene hjemme problemer.

Måske det bliver lettere at være alene med en voksen hund på 9 år der kan være alene.?

Eller er ide'en helt dum?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg lidt forvirret (og det er nok bare mig der er træt:mrgreen:), men er din hund nyre- eller leverhund? Altså de kan ikke skifte fra det ene til det andet - så er det ubalancer.

Pero er nyrehund, men har både haft hjerte-, nyre- og leverubalance.

Jeg tror min hund lagde ud med alle tre dele, og så har Gudrun, hunden og urterne skiftet i takt med Gudrun mener der er styr på tingene. Sidst jeg var afsted udtalte hun at nu var der styr på Fordøjelsen og leveren, så nu tog vi fat på nyrerne og samtidig med skiftede hun ud i urterne.

Jeg tror du har ganske ret i at det er ubalancer Gudrun roder rundt i når det gælder min hund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi ønsker det skal være en voksen eller lign. Denne skal være en del af vores familie på fod med Twikkie.

Grunden er. Vores samvittighed. Og at twikkie godt ku bruge en lege kammerat, samt at jeg har hørt megetom at det ku hjælpe på alene hjemme problemer.

Måske det bliver lettere at være alene med en voksen hund på 9 år der kan være alene.?

Jeg ville aldrig lade to hunde være alene hjemme uden de er adskilt, men det kan jo også være det er det I vil - Holde dem adskilt evt. med et børnegitter eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig lade to hunde være alene hjemme uden de er adskilt, men det kan jo også være det er det I vil - Holde dem adskilt evt. med et børnegitter eller andet.

Vi har flere hunde i min familie og INGEN problemer med at lade dem være sammen. Netop det de burde kunne.

Medmindre der er noget specielt der gør at de 2 hunde ikke kan.

Der er ingen af de her hunde der er kamphunde

Man skiller jo heller ikke 2 teenagere eller børn af fordi de skal passe huset.

nok om det. Spørgsmålet lød ikke på om jeg sku lade dem være sammen eller ej. men om jeg bør anskaffe mig en mere så de kan khave glæde af hinandens selvsom uanset om jeg er hjemme eller ej. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har flere hunde i min familie og INGEN problemer med at lade dem være sammen. Netop det de burde kunne.

Medmindre der er noget specielt der gør at de 2 hunde ikke kan.

Der er ingen af de her hunde der er kamphunde

Man skiller jo heller ikke 2 teenagere eller børn af fordi de skal passe huset.

nok om det. Spørgsmålet lød ikke på om jeg sku lade dem være sammen eller ej. men om jeg bør anskaffe mig en mere så de kan khave glæde af hinandens selvsom uanset om jeg er hjemme eller ej. :)

Sorry - det var jo bare min mening :shock:

Det behøver såmænd heller ikke være kamphunde for at man kan risikere, at de viser sig fra deres hundeside og ryger i totterne på hinanden :neutral: med evt. seriøse skader tilfølge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry - det var jo bare min mening :shock:

Det behøver såmænd heller ikke være kamphunde for at man kan risikere, at de viser sig fra deres hundeside og ryger i totterne på hinanden :neutral: med evt. seriøse skader tilfølge.

Det er rigtig nok :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Allesammen!

Hvor er det længe siden. Vores internet har været i Udu

Håber vi har været savnet hehe. Kan se der er sket meget herinde.

Jeg vil lige opdatere jer op situationen her, samt bede jer om et godt råd.

Twikkies trænning gik som sagt fint. På trods af noget piv piv.

Det er kun blevet værre. Så vi stoppede meed at filme det, da det gjrode for ondt at se,.

Først i dag har hun igen skull evære rigtig alene hjemme.

For første gang SOV hun da min kæreste smutetde.

Og utrolig nok sov hun også da jeg kom hjem. Eller hun havde lige sovet. i sin kurv.

Hun havde ikke flænset sin kurv eller lign. Så generelt virker det som om at hun har været en dygtig pige i dag.

Det gode råd.

Samvittigheden over at hun er alene 4 5 timer nogen dage nager.

Vi er som sagt et ungt par på 20 og 22 som har været sammen i 3 år.

Twikkie er 6 måneder nu.

Vi har overvejet at anskaffe os en hund mere.

Min kæreste har altid være vild med cairn terrier, og har selv en i hans familie.

Så vi står og kan muligvis købe en billigt. En tøs på 9 år. (meget. men hun er frisk)

Øv, ærgeligt det ikke gik alligevel - men det er som regel det man oplever med lidt piveri - når hvalpen bliver ældre får den kræfter til mere og mere.

Som du kan læse går det heller ikke godt med Pero, så du er ikke alene.

Mht. en anden hund, så kan det hjælpe, men det er ricisi forbundet med anskaffelse af endnu en hund når man i forvejen har en hund, der ikke kan være alene.

Selv de mest stabile dygtig-til-at-være-alene-hunde kan blive påvirket af en anden hund, der piver, gøer og hyler når de bliver forladt. Og så kan man ende med at stå med to hylende hunde!

En 9-årig tæve lyder umiddelbart som et godt bud såfremt i bestemmer jer til at få endnu en hund (er det forresten lovligt, der hvor i bor?). Jeg vil anbefale jer at få den nye hund på prøve i en ferie, så i kan give den ro til at falde til inden den skal begynde at være alene i et nyt hjem. Derefter kan i stille begynde at efterlade den og se hvordan den reagerer (på video). Hvis den bare lægger sig til at sove er det jo fantastisk og så kan det være Twikkie kopierer dens adfærd.

Det kan også ligeså godt være at Twikkie er ligeglad med den anden hund og alligevel piver og hyler efter jer.

Jeg synes forresten det ville være godt at få filmet hunden når den er alene ved dens nuværende familie inden i beslutter jer (hvis den er ked af at være alene/synes det er irriterende og kedeligt i sit vante miljø så er det nok ikke den hund i skal have sammen med Twikkie).

Link til indlæg
Del på andre sites