Hop til indhold

Tysons alene-hjemme-træning - og P-P-Peros og andre, der har lyst til at deltage :-)

sonja77
 Share

Recommended Posts

Skulle jo gerne kunne forlade ham en dag, uden han har lagt sig helt til ro inden :???:

Det tror jeg aldrig, at vi når til her. Tyson skal være faldet helt til ro, før jeg går. Til gengæld er han hurtig til at falde til ro. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 4,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

I dag har Tyson været alene, mens jeg var på arbejde. Han foretrækker helt klart at være alene om dagen frem for om aftenen, det kan jeg mærke på hans reaktion, når jeg kommer hjem. Til gengæld plejer han ikke at sige en lyd, når han er alene om aftenen, mens han gør ca. en gang i timen, når han er alene om formiddagen. :???: Der er simpelthen så mange lyde i opgangen, der forstyrrer ham: Postbuddet, reklamer, Aarstiderne-manden, mine naboer der går på trappen osv.

Det er lidt irriterende, når han nu ellers har det ok med at være alene. Der er ikke nogle, der har brokket sig over det, men jeg bryder mig ikke om, at han hele tiden bliver forstyrret i sin hvile-/sovetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

PPP-Pero: Har lige et spørgsmål. Peros måde at lære det på var jo, at I gik i et andet rum og derefter gik helt ud uden han kunne se jer. Men havde han ikke noget problem med at I efterlod ham og gik ind i det andet rum? Jeg har jo købt et babygitter, og Louie er virkelig ikke særlig tilfreds når han skal være på den anden side af det end mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

PPP-Pero: Har lige et spørgsmål. Peros måde at lære det på var jo, at I gik i et andet rum og derefter gik helt ud uden han kunne se jer. Men havde han ikke noget problem med at I efterlod ham og gik ind i det andet rum? Jeg har jo købt et babygitter, og Louie er virkelig ikke særlig tilfreds når han skal være på den anden side af det end mig.

Det var Møffe heller ikke i starten! Tro mig, han hadede det i starten. Vi har gitter for en trappe. Han lærte det dog efterhånden, han kunne jo stadig se og høre os :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Altså lige da vi fik Pero 8 uger gammel kunne han ikke være mere end en halv meter fra os. Han kunne ikke sove medmindre han lå i ens skød eller på ens fødder!

Efter en måneds tid kunne han godt sove fx i sofaen eller sin kurv uden vi var hos ham (men stadig i samme rum). Vi kunne stadig ikke gå på toilettet uden ham (han blev generelt rigtig ked af det når vi lukkede døre mellem os og ham). Vi fik også børnegitter, men der gik også noget tid før han lærte at acceptere det...

Da vi begyndte på stue-træningen var Pero 10 måneder og kunne godt på det tidspunkt vælge, at lægge sig til at sove i et andet rum end os - men frivilligt! (vi kunne dog godt lukke døre imellem os og ham i korte intervaller). Men vi vidste at han altså ikke længere var bange for at være i et andet rum end os - heller ikke selvom det ikke var frivilligt. Det var helt tydeligt, at Pero bare syntes det var virkelig irriterende, men ikke bange for det.

Derfor måtte det blive sådan noget "det kan godt være du er utilfreds, men du skal acceptere det"... Vi sørgede bare for at han var rigtig træt og mæt når han skulle være i et andet rum og ventede til han var faldet helt til ro. I starten filmede vi ham ikke, så jeg ved faktisk ikke hvordan han reagerede, men han pev i hvert fald ikke (hvis han gjorde var det så begrænset at jeg har glemt det igen :blink: )..

Vi har også haft god nytte af vores "ikke nu"-kommando, som fungerer som et afvisningssignal: Du må ikke komme med på badeværelset, du må ikke komme op i sofaen lige nu, du skal blive i stuen osv. Så var vi fri for den der "hov har du glemt mig??"-piven som han kan komme med.

Jeg tænkte faktisk på, om det kunne være en idé for jer, at have et børnegitter eller en lukket dør til hoveddøren? På videoen du har lagt ind virker Louie ikke umiddelbart utryg, men nærmere i sådan et "hvad er det her for en leg"-humør. Som om han ikke helt ved hvad han skal når du går ud og derfor bare sidder og venter - men det kan selvfølgelig være at han opgiver legen jo længere i kommer op i tid?

Dengang Pero havde adgang til hoveddøren sad han også tit og ventede og snuste under døren for at finde ud af om vi stod uden for. Han lærte aldrig at lade være med at fokusere på hoveddøren mens vi var væk = ingen succes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså lige da vi fik Pero 8 uger gammel kunne han ikke være mere end en halv meter fra os. Han kunne ikke sove medmindre han lå i ens skød eller på ens fødder!

Efter en måneds tid kunne han godt sove fx i sofaen eller sin kurv uden vi var hos ham (men stadig i samme rum). Vi kunne stadig ikke gå på toilettet uden ham (han blev generelt rigtig ked af det når vi lukkede døre mellem os og ham). Vi fik også børnegitter, men der gik også noget tid før han lærte at acceptere det...

Da vi begyndte på stue-træningen var Pero 10 måneder og kunne godt på det tidspunkt vælge, at lægge sig til at sove i et andet rum end os - men frivilligt! (vi kunne dog godt lukke døre imellem os og ham i korte intervaller). Men vi vidste at han altså ikke længere var bange for at være i et andet rum end os - heller ikke selvom det ikke var frivilligt. Det var helt tydeligt, at Pero bare syntes det var virkelig irriterende, men ikke bange for det.

Derfor måtte det blive sådan noget "det kan godt være du er utilfreds, men du skal acceptere det"... Vi sørgede bare for at han var rigtig træt og mæt når han skulle være i et andet rum og ventede til han var faldet helt til ro. I starten filmede vi ham ikke, så jeg ved faktisk ikke hvordan han reagerede, men han pev i hvert fald ikke (hvis han gjorde var det så begrænset at jeg har glemt det igen :blink: )..

Vi har også haft god nytte af vores "ikke nu"-kommando, som fungerer som et afvisningssignal: Du må ikke komme med på badeværelset, du må ikke komme op i sofaen lige nu, du skal blive i stuen osv. Så var vi fri for den der "hov har du glemt mig??"-piven som han kan komme med.

Jeg tænkte faktisk på, om det kunne være en idé for jer, at have et børnegitter eller en lukket dør til hoveddøren? På videoen du har lagt ind virker Louie ikke umiddelbart utryg, men nærmere i sådan et "hvad er det her for en leg"-humør. Som om han ikke helt ved hvad han skal når du går ud og derfor bare sidder og venter - men det kan selvfølgelig være at han opgiver legen jo længere i kommer op i tid?

Dengang Pero havde adgang til hoveddøren sad han også tit og ventede og snuste under døren for at finde ud af om vi stod uden for. Han lærte aldrig at lade være med at fokusere på hoveddøren mens vi var væk = ingen succes.

Tak for den lange beskrivelse, det er altid dejligt at høre andres erfaringer. (Jeg tror jeg har læst de første 100 sider i denne tråd en eller anden dag, men gav så op).

Men siden den video blev optaget har vi faktisk anskaffet os et børnegitter til at sidde i den døråbning. For Louie har det rigtig dårligt med lukkede døre (et resultat man kan se fra dengang han var i køkkenet med lukket dør når han skulle være alene. Fine kradsemærker - stakkels hund).

Det har været oppe siden i mandags, og jeg tror og håber han så småt er ved at forbinde det at børnegitret er lukket når mor tager overtøj på med at han ikke skal med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se lige tiden i min signatur... :banan::banan::banan:

At det var ved hjælp af frikadelle i en aktivitetsbold taler vi så ikke så højt om...

Men jeg tror sgu', at vi sammen har overvundet den angst der tidligere var forbundet med at blive forladt. Har godt nok også været ude af den dør mange mange gange de sidste 2 uger!

Tror nu bare han gør af kedsomhed. Og han gøede ikke i dag.

Han reagerer slet ikke vildt når vi kommer ind - i dag hvor kæresten og jeg tog turen ned fra femte og op igen i relativt lavt tempo (2 min. og 20 sekunder), kom han lige ud og gav et snudepuf til hver af vores fødder da vi kom ind - han hoppede slet ikke op eller noget og der var heller ingen lyd.

Spørgsmålet er så bare, hvad der sker når der ikke er mere frikadelle....? Men det kan man jo kun finde ud af på én måde.

Jeg går ud og køber en Leo i morgen (det må være en gave til Louie, han fylder 6 mdr. på torsdag), for der er det trods alt lidt sværere at få maden ud end ved bare at trille en bold. Så måske trætter det også mere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgelig et hypotetisk spørgsmål, det her :-) - men kunne man i princippet ikke give en hund med separationsangst en sovepille, hver gang man skulle gå? :hmm:

Haha! Jojo, det er da det vi gør så. Fuck det der træning, larm, sure naboer, dårlig søvn, ondt i maven - han får sgu en rohypnol med leverpostej i morgen :mums:, og så er jeg den der er skredet...

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har Louie været alene i 7 min & 50 sekunder uden nogen særlig reaktion da jeg kom ind.

Men han begyndte at gø da hans aktivitetsbold løb tør for frikadelle...

Hvor store aktivitetsbolde kan man få?

....Nogle der kan holde 6 timers tid? :blink:

[media]http://www.agility-kbh.dk/Grafik/hund_med_bold.gif[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har Louie været alene i 7 min & 50 sekunder uden nogen særlig reaktion da jeg kom ind.

Men han begyndte at gø da hans aktivitetsbold løb tør for frikadelle...

Hvor store aktivitetsbolde kan man få?

....Nogle der kan holde 6 timers tid? :blink:

[media]http://www.agility-kbh.dk/Grafik/hund_med_bold.gif[/media]

He he, er vild med din nye signatur. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg regner stærk med, at jeg begynder at bevæge mig ud af vandfangsdøren i morgen :klap2: Desværre må det komme an på filmen fra idag, da jeg ikke kan finde ledningerne til videokameraet, kan jeg ikke se, hvordan han har reageret :( Men han lå, hvor jeg forlod ham igen da jeg kom ned idag (ok, han havde godt nok vendt sig), så det var jo bare super - og var endda ude og tage i dørhåndtaget hele tre gange og han var "alene" i 20 minutter :klap:

Så er spændt på at se videoen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg regner stærk med, at jeg begynder at bevæge mig ud af vandfangsdøren i morgen :klap2: Desværre må det komme an på filmen fra idag, da jeg ikke kan finde ledningerne til videokameraet, kan jeg ikke se, hvordan han har reageret :( Men han lå, hvor jeg forlod ham igen da jeg kom ned idag (ok, han havde godt nok vendt sig), så det var jo bare super - og var endda ude og tage i dørhåndtaget hele tre gange og han var "alene" i 20 minutter :klap:

Så er spændt på at se videoen :-D

Godt gået:-D

Og så husk at det ikke behøver at være en katastrofe hvis hunden rejser sig og kigger efter dig, det gør Samson stadig af og til. Det betyder ikke nødvendigvis at du skal tilbage til start.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt gået:-D

Og så husk at det ikke behøver at være en katastrofe hvis hunden rejser sig og kigger efter dig, det gør Samson stadig af og til. Det betyder ikke nødvendigvis at du skal tilbage til start.

Nej, det ved jeg godt - det er bare møgirriterende, hvis han finder på det, for så kan jeg ikke længere se hans øjne på videofilmen - og det er dem jeg gerne vil se, om han sover, hviler - eller bare ligger og stirrer ud i luften :( Sidstnævnte gjorde han jo på et tidspunkt og jeg troede han havde det helt fint... Fordi han bare lå, hvor jeg forlod ham.. Men åbenbart ikke :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige siddet og kigget på en vældig triviel video af Louie der guffer frossen leverpostej ud af et marvben.. I 6 minutter uden en lyd :-D Han gider fanme ikke engang komme og hilse på mig når jeg kommer ind..

Så hvis vi bare lægger omkring 50 frosne marvben til ham når vi går, så kan han være alene i mindst 6 timer.. :roll:

Det er jo den perfekte plan!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige siddet og kigget på en vældig triviel video af Louie der guffer frossen leverpostej ud af et marvben.. I 6 minutter uden en lyd :-D Han gider fanme ikke engang komme og hilse på mig når jeg kommer ind..

Så hvis vi bare lægger omkring 50 frosne marvben til ham når vi går, så kan han være alene i mindst 6 timer.. :roll:

Det er jo den perfekte plan!

Helt vildt perfekt :5up::mrgreen:

Vi har overhovedet ikke fået trænet alene hjemme idag, fordi vi fik besøg af elektrikere og bla-bla-mænd her til morgen, op til middag.. Så tænkte jeg, at det måske var lidt meget, rutinerne var ligesom blevet ødelagt.. Øv bøv :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt vildt perfekt :5up::mrgreen:

Vi har overhovedet ikke fået trænet alene hjemme idag, fordi vi fik besøg af elektrikere og bla-bla-mænd her til morgen, op til middag.. Så tænkte jeg, at det måske var lidt meget, rutinerne var ligesom blevet ødelagt.. Øv bøv :(

Det går nok også med det.

En dag gør ikke den store forskel.

Når bare det normalt er en naturlig ting for ham at I går fra ham hver dag.

Tror helt sikkert det er en af grundene til at Louie har så svært ved det. Han forventer at vi er hjemme og der skal ske noget, for det har han været vant til, da vi ikke rigtig har haft nogle faste rutiner i løbet af sommeren :damn:

Man tror man har forberedt sig grundigt til at få en hvalp, og alligevel laver man sådan en brøler :stupid:Ej men altså, øv hvor er det dumt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går nok også med det.

En dag gør ikke den store forskel.

Når bare det normalt er en naturlig ting for ham at I går fra ham hver dag.

Tror helt sikkert det er en af grundene til at Louie har så svært ved det. Han forventer at vi er hjemme og der skal ske noget, for det har han været vant til, da vi ikke rigtig har haft nogle faste rutiner i løbet af sommeren :damn:

Man tror man har forberedt sig grundigt til at få en hvalp, og alligevel laver man sådan en brøler :stupid:Ej men altså, øv hvor er det dumt!

Du kan egentlig have en pointe der :hmm: Selvom jeg har forsøgt at indlægge nogen lune faste rutiner, har vi jo været på ferie, på udstilling og alt muligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har vi været alene i 12 minutter uden en lyd. Men så begyndte vi også at gø, for der var jo ikke mere frikadelle :evil:

Du ender nok ud med en lidt småtyk hund hvis det kræver 6 timers frikadellespisning hver dag at få ham til at være stille:mrgreen:

Sorry, ved godt hvor forfærdeligt det er. Da vi started med at træne alene hjemme fik Samson også noget at tygge i - og begyndte at gø så snart det var spist. Så gav vi ham et slagterben, da vi tænkte at det kan da holde i en halv time, så holder han nok kæft. Det resulterede meget hurtigt i at vi fik en hund der slet ikke ville spise kødben, da han jo vidste, at når han fik kødben gik vi...

Så det blev i stedet på den 'hårde' måde - ingen kødben/legetøj, han skal bare falde til ro og sove. Og det ser ud til at det har virket, det er (heldigvis) utrolig længe siden jeg har haft brug for opbakning i denne tråd.

Men hvis han begynder at gø så snart frikadellen er færdig, så er han jo tydeligvis ikke glad for at være alene. Så jeg vil mene at i allerede er oppe på alt for lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du ender nok ud med en lidt småtyk hund hvis det kræver 6 timers frikadellespisning hver dag at få ham til at være stille:mrgreen:

Sorry, ved godt hvor forfærdeligt det er. Da vi started med at træne alene hjemme fik Samson også noget at tygge i - og begyndte at gø så snart det var spist. Så gav vi ham et slagterben, da vi tænkte at det kan da holde i en halv time, så holder han nok kæft. Det resulterede meget hurtigt i at vi fik en hund der slet ikke ville spise kødben, da han jo vidste, at når han fik kødben gik vi...

Så det blev i stedet på den 'hårde' måde - ingen kødben/legetøj, han skal bare falde til ro og sove. Og det ser ud til at det har virket, det er (heldigvis) utrolig længe siden jeg har haft brug for opbakning i denne tråd.

Men hvis han begynder at gø så snart frikadellen er færdig, så er han jo tydeligvis ikke glad for at være alene. Så jeg vil mene at i allerede er oppe på alt for lang tid.

Sssssssssssssssh.....

Jeg har nu prøvet i 3 uger med 'ingenting, bare sove'-metoden. Det virker overhovedet ikke. Han lægger sig ikke ned. Han følger med hen til gitteret når man går og sidder bare og kigger lige ud i luften.

Derfor er vi nu gået tilbage til madmetoden i håb om at det måske kunne trætte lidt.

Jeg kan se og mærke på hans reaktion at han ikke længere er angst ved at blive forladt. Han kommer lige ud og hilser (enten dutter eller hopper op en enkelt gang) og går så igen.

Men ja, jeg ved godt det ikke er holdbart i længden med mad osv., men lige nu er jeg bare glad for at jeg kan nå ned og sætte en vask over/købe en liter mælk uden at komme tilbage til en hund der er fuldstændig panisk.

Link til indlæg
Del på andre sites