Hop til indhold

Tysons alene-hjemme-træning - og P-P-Peros og andre, der har lyst til at deltage :-)

sonja77
 Share

Recommended Posts

:banan::banan::banan: Der er en meget dygtig hund, der nu to dage i træk har været alene i 30 minutter uden en lyd... :banan::banan::banan:

P.s. Jeg ELSKER "The Pero-way" - thank god for vores køkkendør! :5up:

Hvor er det bare godt gået! :klap2:

"The Pero-way" lyder altså også god. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 4,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu har vi jo ca. to måneder været på 6 timer. Vi træner kun de 6 timer et par gange om ugen, de andre dage går jeg i kortere tid, og så holder vi normalt 1-2 "fridage" om ugen.

Det er tydeligt, at Tyson tager det mere og mere cool og og mere og mere afslappet med at være alene de 6 timer. Altså, han var selvfølgelig også ok før, ellers var jeg jo ikke nået så langt op i tid, men jeg kan bare mærke, at det bliver endnu bedre med tiden. :5up:

I dag kom jeg så til at tænke på, hvordan han mon ville reagere, hvis der skete noget uforudset, så jeg blev forsinket og først kom hjem efter 7 timer. :hmm: Mon han ville reagere kraftigt på det, eller ville han ikke opdage, at der gik en time ekstra? Han har jo været MEGET nøjeregnende med tiden hele vejen gennem træningen - nogle gange har jeg haft ham mistænkt for at tælle sekunder, mens jeg var væk. :blink: Men vil han mon på et tidspunkt være så vant til at være alene i et langt tidsrum, at han ikke vil reagere, hvis der kommer til at gå længere tid, før jeg kommer hjem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, du kkunne jo øve 6 timer + 15 min eller 30 min og se reaktionen. Er den fin, kune du jo prøve 7 timer.

Jeg syntes jo at det egentlig ville være interessant (bare ikke ødelægge noget!)

Ja, det ville da være meget rart at teste reaktionen. For der kan jo risikere at ske et eller andet helt uventet, så man bliver forsinket. Jeg tror, jeg venter lidt endnu, men måske prøver jeg at teste om en måneds tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik vi testet det med 6 timer og 15 min. :mrgreen:

Jeg har været på nedsat tid (deltidssygemelding) siden min sygemelding med stress i foråret, og p.t. arbejder jeg 5-5 1/2 time om dagen. Det tager mig kun et kvarter at cykle til arbejde, så jeg bruger kun en halv time i transport til/fra arbejde. Derfor lader jeg nogle dage Tyson blive hjemme og arbejder 5 1/2 time, for så passer det med en alenetid på 6 timer. Ellers er det nemlig svært at få trænet det flere gange om ugen, for det er godt nok lang tid at være hjemmefra, hvis jeg ikke skal noget.

Nå, men i dag var der så en hel masse ting, jeg lige skulle nå at ordne, inden jeg gik fra arbejde, og jeg nåede derfor først hjem efter 6 timer og et kvarter. Jeg stressede dog ikke over det, for jeg tænkte, at det var han sgu nok ok med.

Det var han sådan set også. Altså, han reagerede mere, end han plejer - han er jo blevet mere og mere rolig ved de 6 timer - men bare sådan som han plejede at reagere de første gange, når jeg øgede tiden. Ikke fantastisk, men ok. Faktisk gik det rigtigt op for mig, HVOR rolig han er blevet ved de 6 timer i sammenligning. :-)

Jeg overvejer altså lidt, om jeg stille og roligt skal lære ham at være alene en hel arbejdsdag, så jeg også kan lade ham være alene hjemme, når jeg er tilbage på fuld tid. :hmm:

På den ene side er det jo lidt synd for ham (synes jeg :oops:) at skulle være alene i 8 timer (jeg får en halv times transport hver vej, når jeg flytter den 1/1, så det bliver 8 timer inkl. transport), når han nu rent faktisk har mulighed for ikke at være alene og i stedet komme med mig. 8 timer ER lang alenetid for en hund, synes jeg, selvom jeg godt ved, at de fleste hunde kan lære det.

På den anden side ville det være rigtig praktisk at kunne lade ham være hjemme de dage, hvor jeg f.eks. ved, at der kommer mange besøgende på kontoret. Og det vil også være lettere for mig at opretholde træningen af det lange tidsrum, hvis jeg kan gøre det, mens jeg er på arbejde.

Og så er der jo det med, at jeg får en hund til. :engel: Jeg har endnu ikke spurgt på arbejde, om jeg må tage begge hunde med, men det vil nok være lettere for dem at acceptere, hvis det ikke er hver dag. Og hvis jeg kun må have den ene hund med, kunne det jo være rart, hvis de i stedet kunne være derhjemme sammen.

Jeg får snart mulighed for at tage en ugentlig hjemmearbejdsdag, og så er det jo kun fire gange om ugen med den lange alenetid. Og jeg håber lidt på at kunne gå ned i timer, når jeg er fuldt raskmeldt, og så ville det jo ikke engang være 8 timer om dagen, men måske kun 7. Men det ved jeg jo ikke endnu om kan lade sig gøre.

Det virker faktisk til, at Tyson trives ret godt med den rutine vi har, når jeg ikke har ham med på arbejde. Så går vi en lang tur om morgenen i stedet for de 15-20 minutter vi går, når han ikke skal være alene. Hjemme igen træner vi eller laver problemløsning i ca. 15 min., og så får han en frossen kong med hjemmelavet mad (den er han dog begyndt at gemme til senere, når den er tøet lidt op :lol:). Mens jeg spiser morgenmad, lægger han sig så ind i sit bur (der står i soveværelset) eller på sengen og sover. Nu er han begyndt også at lægge sig der og sove på fridage, selvom jeg sidder i sofaen, hvor han jo normalt altid vælger at ligge i samme rum som mig. Så han kan vist godt lide rutinen med, at morgen og formiddag er = slappe af/sovetid for ham i soveværelset. :5up:

Men altså, på den anden side ved jeg selvfølgelig godt, at han ville foretrække aldrig at være alene, hvis han selv kunne bestemme. :hmm:

Lige nu ligger han på min mave og snorker. Det har intet med emnet at gøre, men det er mega kært. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil kraftigt anbefale,at begge hunde lærer at være alene hjemme uden den anden, der vil komme en dag, hvor det er virkeligt nødvendigt ;-) kan godt se dilemmaet med at komme med på arbejde >< være alene, tror jeg ville falde i og tage ham med på arbejde i ny og næ.

De skal helt bestemt lære at være alene hver for sig, det har hele tiden været planen. :-) Spørgsmålet er hvor mange timer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme går træningen lidt op og ned - men heldigvis mest op :-D

I dag har Louie været alene i 35 minutter. Da jeg så lydoptagelsen blev jeg ret ked af det, for han har gøet i sammenlagt 6 minutter - fordelt over 3 gange.. Og han er ellers blevet så god til at forholde sig i ro.

Men altså, jeg synes ikke han virkede panisk og selvfølgelig skal han have lov til at gø hvis han hører en mærkelig lyd.. For lidt siden hørte jeg, at vores underbos meget højlydte dreng har fået en eller anden form for xylofon...... Nøj, hvor er den irriterende - og er sikker på at Louie også har syntes det.

Jeg optager ham også på video, og for første gang har han i dag lagt sig ned :banan: Det lyder måske som det normale at gøre, når man er alene hjemme, men Louie plejer altså bare at sidde og hænge lidt, mens man er væk. Men endelig er han blevet så tryg, at han kan lægge sig ned og vente.. Han lå ned i 7 minutter og i 1,5 minut ud af de 7 krøllede han sig sammen og lå i sin yndlings sovestilling! :-D

Så det der startede med at gøre mig ked, endte med at gøre mig så glad så glad som aldrig før.. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har Tyson for fjerde gang været alene i 6 timer og 15 minutter - og nu er han lige så rolig, som han tidligere var ved 6 timer. :banan:

Så nu fortsætter vi altså. :genert:

Det er simpelthen så praktisk, hvis jeg kan lade ham være alene hjemme nogle gange, mens jeg er på arbejde, også når jeg er tilbage på fuld tid. Både fordi jeg så kan lade ham blive hjemme, hvis jeg f.eks. har mange mødet, og fordi det giver mig mulighed for at træne det lange tidsrum flere gange om ugen. Ellers er det simpelthen for besværligt og anstrengende at få det trænet, hvis jeg skal hjemmefra 6 timer, efter at jeg er kommet hjem fra arbejde. Selvfølgelig er der nogle gange, hvor jeg skal noget, der tager 6 timer - f.eks. på lørdag, hvor jeg skal i teateret og ud at spise med nogle veninder - men det er ikke tit nok til, at jeg kan holde det ved lige.

Lige nu arbejder jeg altså, så han skal være alene 6 timer og 15 minutter, og så regner jeg med, at det kommer til at passe med, at jeg øger min egen arbejdstid og hans alenetid. Jeg har ham stadig med nogle dage, men lader ham blive hjemme et par gange om ugen.

Når jeg så får min nye hund, kan de være alene hjemme sammen et par dage om ugen og med på arbejde et par dage om ugen. Hvis jeg ikke må have dem begge to med, kan de skiftes til at komme med.

Jeg regner med fremover at tage en ugentlig hjemmearbejdsdag, så det vil kun være et par dage om ugen, at hundene skal have den lange alenetid (8 timer hvis jeg er på fuld tid, 7 timer hvis jeg får lov til at gå ned i tid), og det synes jeg godt, at jeg kan byde dem, når de ellers ikke skal være særlig meget alene. :-)

I hele næste uge skal jeg for øvrigt passe Lumi, så hundene skal være alene hjemme sammen. Så bliver det spændende at se, hvad Tyson siger til det. Om han bliver glad for at have selskab, eller om han bliver urolig, fordi hun måske er urolig over at være alene et fremmed sted (altså, helt fremmed er det jo ikke, hun er blevet passet her flere gange før, men man ved jo ikke, hvordan hun reagerer).

Link til indlæg
Del på andre sites

Sonja og Tyson altså - I er for seje:banan::banan:

Vi har nu haft Cleo i 1 år. Efter sommerferien gav jeg jo op og nyder hende, som hun er og evner:mrgreen:

I de måneders pause, har vi alligevel nået en masse: Hun er langt mere rolig, afslappet og slet ikke stresset. Hun bliver liggende i sofaen selvom jeg går ovenpå. Stressen over at jeg går, starter først efter ca 8 minutter. Så uden øvelse, er vi faktisk nået langt:banan:

Efter nytår er planen, at jeg "øver" en gang om formiddagen og en gang om eftermiddagen, men uden stress og ku de dage, hvor vi har muligheden. Men altså ingen planlagt øvning. Udgangspunktet er langt bedre nu, end det nogenside har været:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig godt Tyson + mor :klap:

Og Cleo + mor - jeg håber hun overrasker efter jul. Det lyder til at hun allerede tager det hele meget mere afslappet. Fedt :5up:

Hos os går det bare helt genialt!

Holdte fødselsdag for familien i dag - men derfor skal der jo stadig øves alene hjemme. Så Louie var alene fra kl. 13-14. Ja, en hel time! Det var lidt et sats, for det har vi ikke været oppe på før - max 55 min. med lidt gøen ind imellem (altså 2-3 min. i alt, som vi godt kan tolerere).

Men i dag tog han lige en time på øjet! Der var i hvert fald ingen lyd på optagelsen før vi kom ind igen.. (kæresten havde ikke fået sat videoen til, men det er højst sandsynligt, at han har sovet).

:banan::banan::banan::klap::banan::banan::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig godt Tyson + mor :klap:

Og Cleo + mor - jeg håber hun overrasker efter jul. Det lyder til at hun allerede tager det hele meget mere afslappet. Fedt :5up:

Hos os går det bare helt genialt!

Holdte fødselsdag for familien i dag - men derfor skal der jo stadig øves alene hjemme. Så Louie var alene fra kl. 13-14. Ja, en hel time! Det var lidt et sats, for det har vi ikke været oppe på før - max 55 min. med lidt gøen ind imellem (altså 2-3 min. i alt, som vi godt kan tolerere).

Men i dag tog han lige en time på øjet! Der var i hvert fald ingen lyd på optagelsen før vi kom ind igen.. (kæresten havde ikke fået sat videoen til, men det er højst sandsynligt, at han har sovet).

:banan::banan::banan::klap::banan::banan::banan:

Hvor fedt! :5up: Er det ikke bare lækkert, at han kan være alene en hel time? Det giver pludselig mange flere muligheder for at nå nogle ting, ikke? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor fedt! :5up: Er det ikke bare lækkert, at han kan være alene en hel time? Det giver pludselig mange flere muligheder for at nå nogle ting, ikke? :-)

Jo, det er helt vildt fedt..

Jeg er simpelthen så glad for at min BA-gruppe lader mig tage ham med, når der er brug for det - hvilket er 3 ud af 5 hverdage! Ellers var vi aldrig nået så langt. Som vi trænede før var der nogle dage, hvor det var umuligt at finde pasning eller tage ham med - og hvor han så blev nødt til at være alene 1 times tid. Det forværrer det jo tingene del..

Ej, men hvor er det bare vildt. En hel time - det ville jeg ikke have troet for bare en måneds tid siden -ja ikke engang for 2 uger siden. Og den 14. december får jeg 1,5 måneds (læse)ferie - så tænk hvis vi kan komme op på ca. 4 timer til næste semester - det ville bare være dejligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det er helt vildt fedt..

Jeg er simpelthen så glad for at min BA-gruppe lader mig tage ham med, når der er brug for det - hvilket er 3 ud af 5 hverdage! Ellers var vi aldrig nået så langt. Som vi trænede før var der nogle dage, hvor det var umuligt at finde pasning eller tage ham med - og hvor han så blev nødt til at være alene 1 times tid. Det forværrer det jo tingene del..

Ej, men hvor er det bare vildt. En hel time - det ville jeg ikke have troet for bare en måneds tid siden -ja ikke engang for 2 uger siden. Og den 14. december får jeg 1,5 måneds (læse)ferie - så tænk hvis vi kan komme op på ca. 4 timer til næste semester - det ville bare være dejligt!

Du bruger PERO-metoden, ik?

Kunne du ikke lige kort skitsere eller henvise til stedet i denne laaaaange tråd. Har klart læst hele tråden, da jeg øvede, men orker det ikke igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du bruger PERO-metoden, ik?

Kunne du ikke lige kort skitsere eller henvise til stedet i denne laaaaange tråd. Har klart læst hele tråden, da jeg øvede, men orker det ikke igen.

Jo, det kan jeg godt lige kort gøre.. Det handler hovedsageligt om at forlade hunden i etaper.

Hos os ser det sådan ud:

Samme rutine når han skal være alene - går hen til den samme plæne hver dag, hvor han får sin morgenmad og bruger ca. 20 min på at søge efter denne. Måske kommer der nogle hunde forbi som vi leger med - ellers går vi lidt rundt og øver lidt lydighed/tricks. Så går vi hjem igen - dette tager i alt ca. 45min.

Inden vi går ud har vi pakket den taske vi skal have med os senere, da det stresser Louie lidt at blive konfronteret med at vi pakker taske = vi skal gå, tror vi. Når vi kommer op, tager vi sko og jakke af inden Louie får sine ting af - henter vand til ham og stiller det i stuen, hvor han skal være alene. Mens han sluprer det i sig lægger vi ubemærket jakke og sko ud i køkkenet.

Så sidder vi i stuen mens Louie falder til ro. Når han har lagt sig til at sove venter vi lidt tid og går derefter ud i køkkenet og lukker børnegitteret ind til stuen. Så står vi i køkkenet lidt tid med åben dør, hvor han stadig kan se os. Derefter lukker vi døren til køkkenet, så han ikke længere kan se os. Nogle dage giver han et par vuf fra sig der, og andre dage, som i dag, gider han slet ikke rejse sig. Så er vi lidt tid i køkkenet, tiden varierer, indtil vi endelig går rigtigt ud via bagtrappen.

Okay, det blev ikke så kort igen, men det er også en meget avanceret rutine :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den hele time, Lille Louie! :klap:

Herhjemme går det knap så godt...

Vi gik lidt i stå på 10min., da jeg prøvede at hæve til 15min., gik det galt. Også fordi jeg forsøgte at befinde mig i "et andet rum" i 10min. istedet for 5min. - troede han var begyndt at forbinde hoveddøren med at "nu kom jeg snart ned til dig."... Det var så forkert.

Nå, men vi gik så ned på 10min. alene-tid og 2x5min., hvor jeg bare befandt mig ovenpå.

Og nu går det vist fremad :5up: Han har været alene i 14min. idag, egentlig skulle det kun have været 13min. :oops:

"Problemet" er bare, at jeg er begyndt at udnytte alene hjemmetræningen til løbetræning - og det gik lidt "for godt" idag - jeg løb alle 14min. (eller rettere 12min, for jeg tæller allerede alene-hjemmetid fra jeg begynder at tage overtøj på). Er så stolt af mig selv og Møffe :klap: Han har bare ligget og boblet hele vejen igennem, mens hans mor knoklede :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag var Tyson og Lumi alene hjemme sammen, mens jeg var på arbejde. Det klarede de fint - men Tyson gøede godt nok noget oftere, end han plejer. Ikke fordi han blev ved i lang tid af gangen, men der var bare mange gange, hvor han åbenbart reagerede på lyde i opgangen. Forskellen skyldes sikkert, at han normalt sover mere, kunne jeg forestille mig. Mon ikke han har været mere vågen pga. Lumi og derfor har været mere obs på lyde? :hmm:

Når jeg nu får hund nr. 2, mon så ikke han efterhånden vænner sig til at være alene med en anden hund og så slapper mere af igen? Eller hvad tror I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm:fornaermet:

Jeg kunne ikke overskue at lede, tænkte det var lettere at skrive den lange smøre.. Men tak fordi du fandt det :-D

Tillykke med den hele time, Lille Louie! :klap:

Herhjemme går det knap så godt...

Vi gik lidt i stå på 10min., da jeg prøvede at hæve til 15min., gik det galt. Også fordi jeg forsøgte at befinde mig i "et andet rum" i 10min. istedet for 5min. - troede han var begyndt at forbinde hoveddøren med at "nu kom jeg snart ned til dig."... Det var så forkert.

Nå, men vi gik så ned på 10min. alene-tid og 2x5min., hvor jeg bare befandt mig ovenpå.

Og nu går det vist fremad :5up: Han har været alene i 14min. idag, egentlig skulle det kun have været 13min. :oops:

"Problemet" er bare, at jeg er begyndt at udnytte alene hjemmetræningen til løbetræning - og det gik lidt "for godt" idag - jeg løb alle 14min. (eller rettere 12min, for jeg tæller allerede alene-hjemmetid fra jeg begynder at tage overtøj på). Er så stolt af mig selv og Møffe :klap: Han har bare ligget og boblet hele vejen igennem, mens hans mor knoklede :klap:

Tark :banan:

I dag har vi dog ikke fået øvet, for min kæreste er syg, så nænnede ikke at smide ham ud i kulden i en time.

Så det må blive i morgen. Tror heller ikke der sker det vilde med det, for i den foregående uge var der 2-3 dage vi ikke fik øvet, og alligevel leverede han den ene pragtpræstation efter den anden.

Synes det er meget imponerende, at du udnytter tiden til at løbe! Gad godt ha' lidt rygrad, så jeg kunne gøre det også. Jeg læser som regel - burde være pensum, men som regel skønlitt. :oops: Det er det der med rygraden :)

I dag var Tyson og Lumi alene hjemme sammen, mens jeg var på arbejde. Det klarede de fint - men Tyson gøede godt nok noget oftere, end han plejer. Ikke fordi han blev ved i lang tid af gangen, men der var bare mange gange, hvor han åbenbart reagerede på lyde i opgangen. Forskellen skyldes sikkert, at han normalt sover mere, kunne jeg forestille mig. Mon ikke han har været mere vågen pga. Lumi og derfor har været mere obs på lyde? :hmm:

Når jeg nu får hund nr. 2, mon så ikke han efterhånden vænner sig til at være alene med en anden hund og så slapper mere af igen? Eller hvad tror I?

Jeg tror helt sikkert han bare lige skal affinde sig med situationen. Det bliver sikkert allerede bedre i løbet af de næste dage med Lumi.

Er du ikke bange for, at han pludselig bliver rastløs og ikke kan huske hvordan man er alene, når Lumi er væk igen? Ikke for at gøre dig bekymret, tænkte bare lige på det. Men han er selvfølgelig godt inde i rutinen, så han affinder sig nok bare med, at nu er hun væk igen og så skal han gøre som han plejer.

Link til indlæg
Del på andre sites