Hop til indhold

Tysons alene-hjemme-træning - og P-P-Peros og andre, der har lyst til at deltage :-)

sonja77
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg elsker at drille :banan:

Jeg mener planen holder vand og hvemsomhelst må se den for min skyld :-D

Jeg tror bestemt også, at den holder vand. Og jeg kan mærke, at det også fungerer godt for mig mentalt, at gribe det an som "lydighedstræning". :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 4,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg tror bestemt også, at den holder vand. Og jeg kan mærke, at det også fungerer godt for mig mentalt, at gribe det an som "lydighedstræning". :-)

Ja, det er virkelig noget man kan forholde sig til.. Og vi ved jo de i forvejen elsker den slags træning, så jeg tror også det giver os noget ro i maven, som så smitter af på dem - jeg er i hvert fald fortrøstningsfuld! :-D

Jeg har også mere eller mindre besluttet at tage det næste semester lidt hen af vejen, så jeg måske kun følger de kurser, der passer ind i Jacobs skema. På den måde kommer jeg ikke til at presse træningen, fordi jeg bliver stresset over at der er en deadline.

Jeg skal højst sandsynligt skrive projekt med fire veninder, så der håber jeg på forståelse over, at jeg nok ikke altid kan være med til møder osv. i starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey Ninjamor vil du anbefale Tysons øvelser til alle, der øver alene-hjemme-træning, men endnu ikke har oplevet problemer, eller er den kun til Tyson og andre med samme problem?

Og så glæder jeg mig ellers til at læse om jer begge to's fremskridt nu :banan::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hey Ninjamor vil du anbefale Tysons øvelser til alle, der øver alene-hjemme-træning, men endnu ikke har oplevet problemer, eller er den kun til Tyson og andre med samme problem?

Og så glæder jeg mig ellers til at læse om jer begge to's fremskridt nu :banan::banan:

Tysons plan er skræddersyet til netop ham ud fra hans forudsætninger og historie.

Det er derfor, at det en adfærdsrådgiver råder en hundeejer til ikke nøvendigvis passser til naboens hund og at man derfor skal være varsom med at give de råd der har virket på sin egen hund videre.

Andet end det hele generelle.

Generelt: Sørg for daglig stimulering af hundens sanser så den ikke har mental overskudsenergi.

God daglig fysisk motion så hunden ikke har fysisk overskudsenergi og så der frigives endorfiner, som er beroligende og giver glæde.

En "hurtig" hund med hurtige reaktioner bør lære at være langsom i bevægelse (impulskontrol) og reaktion så den ikke overreagerer.

En hund som meget gerne vil træne kan lære separation ligesom det var en almindelig lydighedsøvelse.

En hund der er direkte angst/utryg skal have behandlet disse følelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er vores fremskridt indtil videre :

Ligge i sofaen:

Jeg kan gå 3 trin ned af trappen. Han er dog ikke så meget for at lægge sig ned i sofaen, så jeg kan komme igang med øvelsen, selvom jeg lokker med godbid og alt muligt - jeg ved ikke om han allerede har linket det at han lægger sig ned med at jeg går? Så vi har også øvet nogle gange, hvor han bare sidder i sofaen.

Sidde-øvelsen:

Jeg kan nu gå 5 trin ned af trappen = 12 sekunders alenetid.

Legekassen:

I dag gik jeg ned til 1. sal = 1 minut & 27 sekunders alenetid. Dog forlod han kassen og gik hen til gitteret da jeg åbnede døren, hvilket han ikke gjorde da jeg kun gik til 2. sal. Men jeg havde gået fra ham omkring 7 gange der, så valgte at give ham en succesoplevelse i stedet for at gå til 2. sal et par gange mere og risikere gøen. Så øvningen sluttede med at jeg gik til 4. og han blev i kassen.

Så jeg synes bestemt det går fremad :banan:!

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag nåede jeg til at kunne nå ned med skraldet, mens han lå under "bliv"-kommando i sofaen. :-) Jeg bor på 1. sal, så det var vel ca. 1 1/2 minut i alt.

Tyson har jo også fået en legekasse, men indtil videre kan jeg ikke engang rejse mig, selvom han er godt i gang med den, han stopper med det samme og holder øje med mig. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag nåede jeg til at kunne nå ned med skraldet, mens han lå under "bliv"-kommando i sofaen. :-) Jeg bor på 1. sal, så det var vel ca. 1 1/2 minut i alt.

Tyson har jo også fået en legekasse, men indtil videre kan jeg ikke engang rejse mig, selvom han er godt i gang med den, han stopper med det samme og holder øje med mig. :rolleyes:

Hold da op, det var godt nok hurtigt I nåede op på så meget!

Sjovt, at Louie har det helt omvendt, han er helt væk, når han har hele hovedet, ja nogle gange hele kroppen, nede i kassen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson har virkelig fattet det der med, at det drejer sig om at blive liggende i sofaen. :5up:

Én gang glippede det i dag. Det var første gang, jeg havde taget alt overtøjet på + taget min taske med. Jeg øgede ikke tiden der, men det var vist alligevel lidt for meget, for da jeg kom ind igen, havde han lige nået at tage to skridt væk fra sofaen og på vej hen mod døren. Men I skulle have set hans ansigt, da jeg så kom ind, sådan rigtig "ups, busted". :lol:

Og resten af dagen er han blevet i sofaen hver gang, jeg er gået, også når jeg har øget tiden (hvilket selvfølgelig også er meningen, ellers er jeg jo gået for hurtigt frem :blink:).

Selv her sidste gang, hvor jeg på vej tilbage op af trappen stødte på overboen med hans tre hunde, der bjæffede hele vejen ned af trappen. Jeg kunne høre et par bjæf inde fra min lejlighed (man svarer jo ligesom igen, når der er hunde, der gør ude på ens trappe, ikk'), men da jeg så åbnede døren, lå han stadig lige så fint på sofaen. Normalt ville han være løbet ud til døren for at gø tilbage, hvis der var nogle, der havde den frækhed at gø lige udenfor den, men nu havde jeg jo sagt, at han skulle blive i sofaen. :-D

Jeg træner flere gange om dagen 5-7 gange i træk. Når jeg så er færdig, siger jeg "fri", og så kommer han logrende hen og kysser mig, og giver sig bagefter til at gnave lidt i sit tyggeben, hvilket er hans normale hilsen, når han har været alene. Men det er en meget roligere hilsen nu end de gange, hvor jeg trænede alene hjemme, lige da vi var flyttet, selv da jeg bare lige gik ned og ud af hoveddøren og op igen. :5up:

• Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson har virkelig fattet det der med, at det drejer sig om at blive liggende i sofaen. :5up:

Én gang glippede det i dag. Det var første gang, jeg havde taget alt overtøjet på + taget min taske med. Jeg øgede ikke tiden der, men det var vist alligevel lidt for meget, for da jeg kom ind igen, havde han lige nået at tage to skridt væk fra sofaen og på vej hen mod døren. Men I skulle have set hans ansigt, da jeg så kom ind, sådan rigtig "ups, busted". :lol:

Og resten af dagen er han blevet i sofaen hver gang, jeg er gået, også når jeg har øget tiden (hvilket selvfølgelig også er meningen, ellers er jeg jo gået for hurtigt frem :blink:).

Selv her sidste gang, hvor jeg på vej tilbage op af trappen stødte på overboen med hans tre hunde, der bjæffede hele vejen ned af trappen. Jeg kunne høre et par bjæf inde fra min lejlighed (man svarer jo ligesom igen, når der er hunde, der gør ude på ens trappe, ikk'), men da jeg så åbnede døren, lå han stadig lige så fint på sofaen. Normalt ville han være løbet ud til døren for at gø tilbage, hvis der var nogle, der havde den frækhed at gø lige udenfor den, men nu havde jeg jo sagt, at han skulle blive i sofaen. :-D

Jeg træner flere gange om dagen 5-7 gange i træk. Når jeg så er færdig, siger jeg "fri", og så kommer han logrende hen og kysser mig, og giver sig bagefter til at gnave lidt i sit tyggeben, hvilket er hans normale hilsen, når han har været alene. Men det er en meget roligere hilsen nu end de gange, hvor jeg trænede alene hjemme, lige da vi var flyttet, selv da jeg bare lige gik ned og ud af hoveddøren og op igen. :5up:

Hvor mange gange er 'flere gange om dagen'? Tager du egentlig jakke og sko osv. af imellem de der 5-7 gange i træk? Det passer meget godt med det antal jeg også går i træk.

Hvor er det flot, at han blev liggende på trods af gøen!

Jacob har tjansen de næste par dage - meget rart at få lidt pause. Jeg tror jeg vil sige til ham, at han skal koncentrere sig mest om klikkerøvelsen, for det er Louie lidt usikker ved synes jeg. Altså selvfølgelig bliver det i samspil med legekassen, men bare sådan at klikkertingen får mest fokus.

Puh, jeg synes godt nok det er lidt af en udfordring at bo på 5. sal. Der er godt nok mange trapper og jeg tror han er mere opmærksom på, at han er alene, når han kan høre én på trappen, end hvis man bare var ude af opgangen (og det tager jo nærmest 2 minutter før han ikke kan høre mig mere - der er vi godt nok ikke nået til endnu, det kommer til at tage laaang tid).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange gange er 'flere gange om dagen'? Tager du egentlig jakke og sko osv. af imellem de der 5-7 gange i træk? Det passer meget godt med det antal jeg også går i træk.

I dag har jeg trænet af fire omgange. Det er hver gang med "bliv"-øvelsen. Jeg har endnu ikke gået, mens han har været i gang med legekassen. Og så prøver jeg ellers at huske at gå og rasle med nøgler i løbet af dagen.

Og ja, jeg tager jakke og sko af mellem hver gang - men det er jo så ikke hver gang, at jeg tager det på, og heller ikke nødvendigvis begge dele samtidig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er en legekasse:hmm:

Opdate herfra:

Jeg ser en klar bedre basis dennegang og hvor er det fedt.

Når jeg går ovenpå gider hun MÅSKE at hoppe ned fra sofa, men så går hun over i kurven og sover:klap: Somregel bliver hun liggende:klap:

FØR: PIV ved trappen og/eller venten nedenfor

Når jeg er væk og manden/børnene er hjemme, venter hun ikke mere på mig i gangen, men sover i sofa eller kurv eller bare mænger sig:lun:

FØR: ventede, hylede og gøede

Igår fik jeg faktisk alt mit tøj på, da jeg ville ud og gå med hende, før hun kom ud til mig i gangen:shock:

FØR: Løb mig i hælene

Idag kom testen så. Jeg måtte akut til lægen med barn, så jeg forlod hende bare totalt uaktiveret i en time. Da jeg parkerede i carporten kom hun hen til døren, kunne jeg se igennem den materede rude, og da jeg åbnede, var hendes ører ikke tilbage, men hun var selvfølgelig lykkelig over, at jeg kom - men ikke stresset. Nåede desværre ikke at sætte lydoptageren til. Men reaktionen var, som når nogen er hjemme hos hende og jeg kommer hjem.:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er en legekasse:hmm:

Opdate herfra:

Jeg ser en klar bedre basis dennegang og hvor er det fedt.

Når jeg går ovenpå gider hun MÅSKE at hoppe ned fra sofa, men så går hun over i kurven og sover:klap: Somregel bliver hun liggende:klap:

FØR: PIV ved trappen og/eller venten nedenfor

Når jeg er væk og manden/børnene er hjemme, venter hun ikke mere på mig i gangen, men sover i sofa eller kurv eller bare mænger sig:lun:

FØR: ventede, hylede og gøede

Igår fik jeg faktisk alt mit tøj på, da jeg ville ud og gå med hende, før hun kom ud til mig i gangen:shock:

FØR: Løb mig i hælene

Idag kom testen så. Jeg måtte akut til lægen med barn, så jeg forlod hende bare totalt uaktiveret i en time. Da jeg parkerede i carporten kom hun hen til døren, kunne jeg se igennem den materede rude, og da jeg åbnede, var hendes ører ikke tilbage, men hun var selvfølgelig lykkelig over, at jeg kom - men ikke stresset. Nåede desværre ikke at sætte lydoptageren til. Men reaktionen var, som når nogen er hjemme hos hende og jeg kommer hjem.:klap:

Hvor er det fedt at høre, Dinah! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min søde musling. :kys:

Jeg har lige trænet, hvor han lå på sengen (der lå han nemlig i forvejen og hvilede sig) og skulle blive, og jeg gik ud og ind. Jeg er oppe på at kunne gå ned af trappen og stå udenfor opgangsdøren et minut, før jeg går op igen. Jeg kan se ind til sengen, når jeg åbner min hoveddør, og den sidste gang jeg kom op, så jeg, at han havde lagt hovedet ned på poterne og hvilede sig i stedet for at ligge med hovedet oppe og kigge på døren. :5up: Lige sådan som han skal gøre! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min søde musling. :kys:

Jeg har lige trænet, hvor han lå på sengen (der lå han nemlig i forvejen og hvilede sig) og skulle blive, og jeg gik ud og ind. Jeg er oppe på at kunne gå ned af trappen og stå udenfor opgangsdøren et minut, før jeg går op igen. Jeg kan se ind til sengen, når jeg åbner min hoveddør, og den sidste gang jeg kom op, så jeg, at han havde lagt hovedet ned på poterne og hvilede sig i stedet for at ligge med hovedet oppe og kigge på døren. :5up: Lige sådan som han skal gøre! :banan:

Hvor er han bare sej ham Tyson!

Uh, det er virkelig svært ikke at måle os med jer.. :???: Men så kommer jeg til at gå for hurtigt frem og det må jeg ikke. Men du går jo vildt hurtigt frem, altså..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er han bare sej ham Tyson!

Uh, det er virkelig svært ikke at måle os med jer.. :???: Men så kommer jeg til at gå for hurtigt frem og det må jeg ikke. Men du går jo vildt hurtigt frem, altså..

Jo, men du skal jo tænke på, at Tyson uden problemer kunne være alene i næsten 7 timer i vores gamle lejlighed, før vi flyttede. Så han har jo kunnet én gang, og derfor har vi et helt andet udgangspunkt at træne ud fra.

Jeg bruge jo over et år på at lære ham at være alene i de 6 timer, der oprindeligt var mit mål, så vi har jo trænet alene hjemme til det stod os ud af ørerne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men du skal jo tænke på, at Tyson uden problemer kunne være alene i næsten 7 timer i vores gamle lejlighed, før vi flyttede. Så han har jo kunnet én gang, og derfor har vi et helt andet udgangspunkt at træne ud fra.

Jeg bruge jo over et år på at lære ham at være alene i de 6 timer, der oprindeligt var mit mål, så vi har jo trænet alene hjemme til det stod os ud af ørerne!

Jeg ved det godt.. :genert: Louie kunne jo være alene en time.. Så han skal bare være en syvendedel så god som Tyson... Pfyyyy :blink:

Er så spændt på at Jacob skriver, hvordan det går. Jeg ved de øver lige nu. Men i går var første gang det var Jacob der gik fra ham - med de nye metoder, så det skal han (Louie) selvfølgelig også lige vende sig til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det godt.. :genert: Louie kunne jo være alene en time.. Så han skal bare være en syvendedel så god som Tyson... Pfyyyy :blink:

Er så spændt på at Jacob skriver, hvordan det går. Jeg ved de øver lige nu. Men i går var første gang det var Jacob der gik fra ham - med de nye metoder, så det skal han (Louie) selvfølgelig også lige vende sig til.

Uh jeg krydser fingre for jer begge to og at det lykkes at lære det rimeligt hurtigt:x2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ai, hvor er det godt, at det går fremad, Sonja og Lille Louie! :banan:

Nu er det min tur til at komme med gode nyheder :engel:

Vi trænede jo på PPP-Peros metoder inden jul og det gik jo ganske fint.

Vi kom faktisk op på 20min.! Men desværre skulle min far "være med" til træningen én af de sidste gange op til jul - og det gad han ikke! :evil: Så han valgte at gå en tur lidt før jeg begyndte at træne - og så skal det vel gå galt :rolleyes:

Nå, men jeg forlod Møffe og befandt mig ovenpå i 5min. hvorefter jeg smuttede i 23min. Da jeg kom tilbage, gik det stadig godt. Møffe sagde ikke en lyd, så det var jo fint. Jeg ventede de obligatoriske 5min. og lige som de var gået og jeg skulle til at gå ned i stuen, kommer min far selvfølgelig!

Crap it... Så er vi nød til at vente 5min. ekstra. Og det er så det, der gør udslaget... Da jeg kommer ned, er Møffe lysvågen og hilser på os, sådan meget påtrængende.

Jeg ser så filmen og kan se, at fra da far kom ind, har han faktisk været vågen og gået rundt og sagt piv.

Jeg forsøgte at fortsætte metoden, men det var ligesom om at Møffe ikke længere kunne acceptere at høre hoveddøren uden at han vågnede og ikke gik rundt og pev.

Nåede at forsøge med metoden 2 gange efter at det gik galt og så blev det juleferie - så kan jeg godt droppe, at få mine forældre med på træning :roll:

Nu er vi så begyndt igen og jeg har ændret metoden lidt - og "snydt". Med snydt mener jeg, at jeg et par gange har givet ham Bachs Nødhjælpsdråber inden (ander ikke om det har hjulpet, men lidt tror jeg) og så fik han et tyggeben den ene dag, hvor vi så trænede 5min.

Jeg har droppet det der med at være ovenpå i nogle minutter. Tilgengæld får Møffe en nussetur efter morgenturen, inden jeg går op og spiser morgenmad. Og så passer han ellers sig selv dernede, mens jeg gør klar.

Jeg går så, uden at sige en lyd.

Jeg startede på 5min., gik så ned på 3, så 5 igen - og idag tog jeg springet og forsøgte med 10min - SUCCES! Han lå bare på gulvet, og rejste først hovedet, da jeg var på vej ned ad trappen :banan: Da jeg hilste på mig, vente han sig om på ryggen - så kunne jeg ellers få værsagod og klø mavse :mrgreen:

Jeg må så også sige, at jeg har gjort mit for, at han var træt nok :genert:

Jeg lagde ud med noget operant træning i morges. Så gik vi en tur på ca. 1 time, med leg med nogle af bedstevennerne (og den ene var på vej i løbetid - hermed konkluderet, at Møffe er begyndt at forstå, at den duft betyder ét eller andet!). Jeg havde lagt et spor fra baghaven til forhaven, det gik vi, da vi kom hjem (noooj, hvor var han dygtiii', han gik det helt perfekt!) og så fik han sig et søg i haven.

Men YES! Nu virker det virkelig til, at det går fremad! :banan:

Skulle lige ud med min glæde :mrgreen:

Og nu vil jeg smutte igen og forsøge med 15min. - han er gået helt ombak igen, det lille myr! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og 15min. var så også en succes :banan:

Han lå flot på ryggen, da jeg kom hjem og lignede en ren livsnyder :mrgreen: Gad ikke engang rejse sig for at hilse denne gang heller :rolleyes:Lægge sig om på siden var det eneste, så man havde et bedre udsyn - ikke engang halen sagde goddag (forræder! Hunden skal da være glad for at se en! :megaked:)!

Men ok, bare han kan være alene, så er jeg glad :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og 15min. var så også en succes :banan:

Han lå flot på ryggen, da jeg kom hjem og lignede en ren livsnyder :mrgreen: Gad ikke engang rejse sig for at hilse denne gang heller :rolleyes:Lægge sig om på siden var det eneste, så man havde et bedre udsyn - ikke engang halen sagde goddag (forræder! Hunden skal da være glad for at se en! :megaked:)!

Men ok, bare han kan være alene, så er jeg glad :mrgreen:

Dejligt at høre, pludselig er det jo en lang succeshistorie denne tråd:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites