Bagge Skrevet Januar 17, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2011 Ved ikke lige om det er kommet under rettige kategori.. Kan alle hunde lære at omgås katte? Jeg ville sån ønske at Molly ku med katte for min mor har katte og jeg har selv en drøm om engang at få kat. Når vi møder katte på tur ryger hun ud i linen, piber gør og skaber sig. Kan ikke læse om det er fordi hun mener det er et bytte der skal jages eller om hun sys de er sjove Men tør ikke lade det komme an på en prøve Når hun er med ved min mor er kattene i et andet rum, men så sidder hun udenfor deres dør og piber.. Min mor har også staldkatte, der har vi prøvet at tage Molly med ud, men tør simpelthen ikke se hvad der sker, er sikker på enten kat eller hund vil komme til skade, kattene er nemlig nogle ordentlige krabater på 6-7kg der nok har deres egen mening om sån en hund, så hvis ikke Molly gør dem noget gør de hvert fald hende. Kan man træne hende ind til at kunne lide katte? Tænker lidt at gøre som når vi træner at andre hunde gerne må passere uden hun skal gå bananas:confused: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Jeg ville ikke sætte hende ud til staldkattene.. Men er hendes indekatte vant til hunde?? Altså jeg har jo både hund og kat:-D Og har lige passet hjem med 4 katte, som Luna ikke kendte. Oliver var her, da jeg fik Luna.. HVIS du skal have en kat selv (hvilket vil være noget helt andet, end at I bare kommer på besøg hos kattefolk), så ville jeg vælge en killing. Dernæst så kan du ikke regne med hendes reaktion udenfor.. Luna løber efter katte på gåture, hvis hun får chancen.. Tror det er fordi de løber.. Men jeg synes ikke hun virker som om hun er sur på kattene.. mere interesseret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Januar 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Jeg ville ikke sætte hende ud til staldkattene.. Men er hendes indekatte vant til hunde?? Altså jeg har jo både hund og kat:-D Og har lige passet hjem med 4 katte, som Luna ikke kendte. Oliver var her, da jeg fik Luna.. HVIS du skal have en kat selv (hvilket vil være noget helt andet, end at I bare kommer på besøg hos kattefolk), så ville jeg vælge en killing. Dernæst så kan du ikke regne med hendes reaktion udenfor.. Luna løber efter katte på gåture, hvis hun får chancen.. Tror det er fordi de løber.. Men jeg synes ikke hun virker som om hun er sur på kattene.. mere interesseret Nej hendes indekatte er nemlig underlige og ville nærmest få ar på sjælen hvis de fik Molly i hovedet. Har bare lige hørt om min mors bekendte hvis hund (tysk terrier mener jeg) der nakkede datterens 2 halvstore killinger, så sys slet ikke jeg ville turde med en killing engang hvis nu det skulle gå galt. Kan være jeg bare skal droppe tanken om kat, selvom det ville være dejligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Januar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Ved ikke lige om det er kommet under rettige kategori..Kan alle hunde lære at omgås katte? Jeg ville sån ønske at Molly ku med katte for min mor har katte og jeg har selv en drøm om engang at få kat. Når vi møder katte på tur ryger hun ud i linen, piber gør og skaber sig. Kan ikke læse om det er fordi hun mener det er et bytte der skal jages eller om hun sys de er sjove Men tør ikke lade det komme an på en prøve Når hun er med ved min mor er kattene i et andet rum, men så sidder hun udenfor deres dør og piber.. Min mor har også staldkatte, der har vi prøvet at tage Molly med ud, men tør simpelthen ikke se hvad der sker, er sikker på enten kat eller hund vil komme til skade, kattene er nemlig nogle ordentlige krabater på 6-7kg der nok har deres egen mening om sån en hund, så hvis ikke Molly gør dem noget gør de hvert fald hende. Kan man træne hende ind til at kunne lide katte? Tænker lidt at gøre som når vi træner at andre hunde gerne må passere uden hun skal gå bananas:confused: -måske hvis bare du går langsomt frem og ikke lader dem være alene sammen- det råd fik jeg da jeg stillede samme spørgsmål- siden hen har jeg gjort mig en erfaring- min har- selvom jeg ikke troede det- respekt nok for katte- til han ikke tager dem, Han er nemlig noget bramfri for at sige det mildt og han plejer at jage katte- hvis han får lejlighed til det. Men for nylig var vi på besøg hos en gammel hankat- der er vant til at bestemme i huset- tiltrods for hunde mv. Den satte min hund så eftertrykkeligt på plads-uden så meget som en rift- efterfølgende logrede min hund og forsøgte kontakt, men hele tiden med 1 meters afstand. sådan er denne kat også overfor dens egen hund- og så alligevel ligger de "ben i ben" i perioder De har meget glæde af hinanden- og det ville også være det jeg ønskede......jeg gider bare ikke rigtig kattebakkerne og lugten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Ligegyldigt om du vælger killing eller voksen kat, om du vælger at træne på din mors katte eller andre katte, så er du nødt til at skabe en situation du kan kontrollere, hvis du vil have at Molly lærer det du ønsker og ikke hvad tilfældet lige byder på. Sådan er det med al opdragelse og træning - styring i kontrollerede situationer Jeg vil vove den påstand at alle unge hunde, eller voksne hunde som ikke har erfaring med at dræbe katte, kan lære at omgås katte på fornuftig afdæmpet vis. Lad ikke Molly gå i jagtmode omkring kattene inde, tag hende evt i line, så du kan kontrollere hvad hun gør. Beløn for ro når hun bare ser på et kat på afstand. tag gerne en villig kat på skødet mens en anden holder Molly på afstand og vis med din holdning og handling at denne kat er "din" = ikke et muligt jagtobjekt. Jeg har haft flere omplaceringshunde i forskellige aldre som hellere end gern har ville have "kat til frokost", de har alle lært at jagt på kattene ikke var til diskussion. Det kræver som nøvnt situationer du kan kontrollere og en stor portion vilje for at dette skal kunne gå. Ingen tøven eller slinger i valsen, Så kan du være heldig at ende op med dette Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Januar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Jeg er sådan so and so med det med jagt- for jeg har haft mange ulækre kattebesøg i min have......nu smider min hund dem ud- og det er jeg ærligt talt meget begejstret for - for det sparer mig og min have for at være kattebakke for hele områdets katte- sådan er det nemlig ikke mere.... . Jeg kan godt gå med til at det ikke skal jages indendørs- naturligvis. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Jeg tror heller ikke du kan bruge reaktionen udendørs til at se om hun kan med katte... Karla vil også jagte katte udenfor - tænker det er fordi de løber... for når vi engang imellem møder en, som holder stand og bare bliver siddende, så stopper hun med det samme og opfører sig yderst høfligt overfor den... Karla er generelt "bange" / har stor respekt for katte - hun er godt klar over, at de har sømhandsker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Januar 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Må prøve at øve kat når vi går tur, sjovt nok er der bare ikke mange katte der hænger ud særlig længe i nærheden :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Januar 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Jeg tror heller ikke du kan bruge reaktionen udendørs til at se om hun kan med katte... Karla vil også jagte katte udenfor - tænker det er fordi de løber... for når vi engang imellem møder en, som holder stand og bare bliver siddende, så stopper hun med det samme og opfører sig yderst høfligt overfor den... Karla er generelt "bange" / har stor respekt for katte - hun er godt klar over, at de har sømhandsker Kan godt være det ikke dur at øve på tur så Så må vi tage den når den dag komme hvor vi måske skal ha en kat selv. Molly ved bare ikke de har sømhandsker endnu, men kan jo være hun finder ud af det:engel: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret Januar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Jeg kender en Europé opdrætter der har en Malinois tror jeg den hedder.. Den har hun så vidst jeg har forstået selv opdrættet.. Jeg tror bare det handler om at katten får nogle høje kradsetræer, så de har et sted der er deres uden hunden kan komme hen til dem.. Hunden skal selvfølgelig have deres kurv, men ikke lige op af kradsetræet.. Katte på tur og katte hjemme er slet ikke det samme for hunden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Januar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Hos os er der også meget stor forskel på kat inde og kat ude. "Kat inde" er Smilla - min søsters gl. hunkat, som har været vant til hunde hele hendes liv. Hun er rigtig god til at sige "smut pomfrit", hvilket Liva respekterer. Liva skal indimellem mindes om, at hun ikke prøver følge efter Smilla, men i bund og grund kommer de fint ud af det med hinanden - dog uden at være perlevenner. Udenfor .... der skal kattene bare dø. Hvis jeg ikke får set katten først og får afledt hende i tide, så er hun helt ude i snoren og er vældig vred. Så min erfaring er, at man ikke rigtig kan bruge reaktionen på fremmed katte udenfor til noget som helst om hvordan hunden reagerer på en kendt kat, som den bor sammen med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts