Hop til indhold

Ejerskifte-kontrakt på voksen hund

Gæst Stitch
 Share

Recommended Posts

Jeg står i den situation at jeg snart skal passe en voksen hund med henblik på at overtage ham som min egen.

I første omgang forlangte ejeren en pengesum (kun en smule mindre end nyprisen på en hvalp af denne race) samt at vi skulle dele 50/50 for eventuelle parringer. Dette afslog jeg fuldstændig. Hunden er købt som udstillings/avlshund, men desværre lever han ikke op til standarden pga. hans størrelse. Han er fuldstændig rask og blid som et lam. Men han vinder intet - og derfor er han ikke "interessant" i ejerens øjne :rolleyes:

Ejeren foreslog selv at vi kunne passe ham til foråret i 14 dage - og gik det godt kunne vi overtage ham. (Jeg sagde direkte at jeg ikke vil passe en hund som får lov alt i mit hjem - og den derhjemme må nøjes med at gå i et køkken, så skal den blive boende hos mig og leve et dejligt liv med masser af opmærksomhed og plads.)

Nu nærmer vi os så småt foråret - og jeg er derfor begyndt at gå med tanker om udfærdigelsen af en kontrakt omkring denne hund.

Jeg kender ejeren - og har kendt ham i mange år. Jeg ville ønske det var så nemt at jeg bare fik stambogen stukket i hånden og kunne hente hunden i Jylland NU. Men han er virkelig grisk og jeg TØR ikke tro på han bare vil lade hunden slippe uden at have tjent noget på dette.

Jeg har sagt, at jeg vil give hunden et fantastisk hjem hvor han får lov at være i sofaen, komme med i sommerhus etc. Og prøvet at appellere til hans samvittighed omkring hunden. Men det er som sagt ikke nok.

Nu prøver jeg så at nedfælde en kontrakt med punkter såsom:

- ejerforhold: 100% ejet af XX & YY (os)

- hunden skal ikke udstilles

- hunden skal ikke benyttes til avl

Men jeg synes det er svært, jeg vil jo bare være dækket ind således at såsnart jeg har fået hunden ind i bilen, så er han 100% vores og den tidligere ejer er 100% ude af hundens liv.

Alle råd tages imod med kyshånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener DKK har en standardformular, som kan benyttes i sådanne tilfælde. Er lige på vej ud af døren, men skal se om jeg kan finde frem til den senere.

Ellers må du forsøge, at finde rundt på deres hjemmeside og se om du falder over den.

Og generelt bør man bare have alt på skrift. Uanset hvor meget man stoler på hinanden, og hvor godt man kender hinanden. Forstår godt, at du vil have alt på plads, og mener også det vil være det rigtige at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Held og lykke med projektet!

Ej hvor er det super med de links, jeg var ellers inde og kikke hos netop DKK fordi hunden er DKK-registreret.

Vi bør nok lige melde os ind i DKK, pt. er vi kun medlem af den DKK-godkendte specialklub.

Pt. er jeg bare SÅ nervøs for at den nuværende ejer stiller sig på bagbenene pga. hans griskhed - tænk at den kommer før hans hunds velbefindende :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg kan godt forstå at i vil være 100% ejere af ham - jeg har selv stået i den situation - dog med en hvalp som skulle være på part.

Jeg har nu overtaget en voksen hund - som jeg har fået 100% ejerskiftet til os.

Men det ER svært det med beløber - for et eller andet sted, så kan jeg jo godt forstå at ejer gerne vil have noget for hunden. Det er ikke en "ny" hund = en hvalp, men en "brugt" hund, MEN i skal huske at der jo er brugt penge på dens første levetid, som jo ikke har været gratis - så jeg kan godt forstå at ejer forlanger en pris på ham.

Hvad prisen burde være har jeg desværre lidt svært ved at udtale mig om, da jeg ikke kender til prislejet på racen. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Hvis han vil have penge for parringer o.l. er det jo ikke en salg men en udstationering. Og det er altså noget helt andet.

Jeg har ikke lige kontrakten fra Gaia ved hånden, men kan da lige prøve at ridse op efter hukommelsen.

Jeg gav ikke noget for hende, udover benzinpengene.

Hun må ikke bruges til avl udenfor DKK

Hun må ikke videresælges eller aflives uden tidl ejers accept (self undtaget akut aflivning)

Hun er osse "kasseret" som avlshund -hun kunne nok godt godkendes, men tidl ejer følte ikke at hun var avlsmateriale. Jeg må dog gerne bruge hende til avl, såfremt hun self kan godkendes i henhold til DKK's regler.

(har dog ingen planer om det)

Tidl ejer har lov at se hende en gang årligt, hvis hun skulle have lyst.

Tidl ejer er co-ejer af hende, omend det jo i praksis ikke har nogen betydning.

Der var vidst mere, men ikke lige noget jeg kan huske på stående fod. Tidl ejer har ikke stillet nogen urimelige krav, så jeg har ikke haft nogen skrupler ved at underskrive.

Ang din kontrakt, så handler det jo bare om at få skrevet at der er tale om et salg og tl hvilken pris.

Man kan self godt skrive i at hunden f.eks. ikke må indgå i avl, men et eller andet sted er dette jo ligegyldigt for dig (medmindre du da har planer om avl).

HVIS der stilles betingelser om at tidl ejer skal have en del af evt parringsgebyr er det jo udelukkende relevant såfremt du rent faktisk vælger at bruge hunden til avl.

Så det handler jo om at hvis tidl ejer stiller krav om avl eller udstilling, ja så må du finde en anden hund. Den kontrakt ville jeg ikke underskrive, hvis ikke jeg rent faktisk havde planer om avl/udstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet dette et par gange og det er ofte ikke tilfredsstillende for ny ejer.

Hvis du ikke gider udstille, så sig det.Det er fra nu af så KUN en familiehund. Hvis du skal give næsten fuld pris , så skal hunden være din, også med hensyn til evt avlshanhundepenge,.

Evt kan I så aftale at opdrætter får parring til XX antal kroner på egne tæver og til XX antal kroner for henviste tæver af andre ejere.

Mange opdrættere, der laver disse , elsker at stå som underskriftberettiget ejer, sammen med den medejer de har overdraget hunden til.

Og det er underskriftberettiget ejer , der underskriver slt ved DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det ER svært det med beløber - for et eller andet sted, så kan jeg jo godt forstå at ejer gerne vil have noget for hunden. Det er ikke en "ny" hund = en hvalp, men en "brugt" hund, MEN i skal huske at der jo er brugt penge på dens første levetid, som jo ikke har været gratis - så jeg kan godt forstå at ejer forlanger en pris på ham.

Hvad prisen burde være har jeg desværre lidt svært ved at udtale mig om, da jeg ikke kender til prislejet på racen. :genert:

Jeg kan godt forstå du tænker sådan, mht. at nuværende ejer skal have noget fordi han har brugt penge på hundens første leveår.

Men nu er det således at ejeren har omkring 5 andre hunde og absolut ikke mangler penge (jeg har kendt manden i 15 år efterhånden), som sådan mister han ikke penge - for rent udstillingsmæssigt er hunden "værdiløs". Og han har tidligere foræret hunde væk som mistrives hos ham, de har bare været nogle år ældre.

Det jeg har et problem med er at han vil have penge for hunden for at mindske eget tab - og han taber jo netop ikke penge, for hunden er jo "værdiløs" (giver det mening?). I min optik bør han istedet være glad for at hunden tilbydes et hjem hvor den får det som blommen i et æg.

Man kan sige - det er jo ikke mit problem hvorvidt han har givet 3.000 eller 25.000 for hunden, for jeg vil jo ikke tjene penge på hunden. Jeg vil bare gerne hjælpe ejeren og give hunden et godt liv. Og jeg har ikke tænkt mig at bøde blot fordi hundens udvikling ikke blev som forventet.

Prisen vi blev tilbudt i første omgang var 10.000, hvilket cirka er 5.000 mindre end en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det handler jo om at hvis tidl ejer stiller krav om avl eller udstilling, ja så må du finde en anden hund. Den kontrakt ville jeg ikke underskrive, hvis ikke jeg rent faktisk havde planer om avl/udstilling.

Jeg har ikke tænkt mig at avle på ham, han er en meget smuk hund og hans hvalpe er blevet flotte. Men jeg gider helt ærlig ikke have en tæve rendende i vores lejlighed, eller have min hund boende hos en fremmed i nogle dage.

Det er også det som bekymrer mig, at ejeren stiller krav til avl. Selvom jeg har gjort det klart at min kæreste og jeg bare ikke har tid/overskud til dette.

Jeg skriver kun under på en kontrakt såfremt det fremgår at hunden er 100% sofahund. Kunne sagtens finde på at udstille ham pga. det rent sociale i det, men ikke med henblik på at gøre dette regelmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du skal give næsten fuld pris , så skal hunden være din, også med hensyn til evt avlshanhundepenge,.

Evt kan I så aftale at opdrætter får parring til XX antal kroner på egne tæver og til XX antal kroner for henviste tæver af andre ejere.

Problemet er bare at jeg har sagt jeg ikke vil betale næsten fuld pris. Jeg sagde ærligt til ham at vi har ikke 10.000 kr da vi pt. er ved at skrabe sammen til en udbetaling til egen bolig + har en dyr lejlighed pt.

Vi kunne sikkert sagtens finde pengene - men for mig er det en principsag. Jeg gør det her fordi jeg gerne vil hjælpe den her hund, han har det virkelig skidt. Sidst jeg så ham kravlede han næsten helt ind i mig og trykkede sig ind til mig. Han trænger i den grad til omsorg :cry:

Jeg kender flere som har stået i denne situation, hvor en hund ikke trives med de andre hunde. Der er hunden blevet foræret væk og ejeren har gjort det for hundens skyld - og har ikke skullet tjene en skilling.

Jeg kan forstå man sælger en hund for at undgå en ejer som tænker "gratis hund = den kræver bare lidt mad", men jeg har kendt manden i 16 år og han ved jeg kommer til at passe godt på vovse.

Nu lyder jeg sikkert som om jeg bare vil have en gratis raceren hund som normalt er RET dyr i indkøb. Men det handler om at jeg nærmest tilfældigt blev tilbudt hunden. Min kæreste og jeg stod ikke for at skulle købe hund på daværende tidspunkt. Vi blev interesserede fordi vi kender hunden, og jeg ved hvordan ejeren er overfor sine hunde. Og fordi hunden er voksen og det pt. passer bedst ind i vores liv (vi bor i lejlighed pt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg kan godt forstå du tænker sådan, mht. at nuværende ejer skal have noget fordi han har brugt penge på hundens første leveår.

Men nu er det således at ejeren har omkring 5 andre hunde og absolut ikke mangler penge (jeg har kendt manden i 15 år efterhånden), som sådan mister han ikke penge - for rent udstillingsmæssigt er hunden "værdiløs". Og han har tidligere foræret hunde væk som mistrives hos ham, de har bare været nogle år ældre.

Det jeg har et problem med er at han vil have penge for hunden for at mindske eget tab - og han taber jo netop ikke penge, for hunden er jo "værdiløs" (giver det mening?). I min optik bør han istedet være glad for at hunden tilbydes et hjem hvor den får det som blommen i et æg.

Man kan sige - det er jo ikke mit problem hvorvidt han har givet 3.000 eller 25.000 for hunden, for jeg vil jo ikke tjene penge på hunden. Jeg vil bare gerne hjælpe ejeren og give hunden et godt liv. Og jeg har ikke tænkt mig at bøde blot fordi hundens udvikling ikke blev som forventet.

Prisen vi blev tilbudt i første omgang var 10.000, hvilket cirka er 5.000 mindre end en hvalp.

Men ER jo stadig en hund med tavle, og selv tavleløse hunde bliver normalt ikke foræret væk. Heller ikke hvalpe som en opdrætter allerede fra 7 ugers alderen har dømt til ikke at blive god nok i udstillingsøjemed.

Selvom hunden ikke kan bruges som udstillingshund, så har den jo stadig kostet ham penge at have..:blink:... foder og vacciner som minimum, og indkøbspris med mindre at ejer da er opdrætteren. At han netop vil have penge for denne hund, er jo nok fordi at den netop ikke er lige så gammel som de andre der er foræret væk og muligvis har tjent "deres pligt" som udstillings- og avlshund.

Men ja, det er jo nok bare min mening...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ER jo stadig en hund med tavle, og selv tavleløse hunde bliver normalt ikke foræret væk. Heller ikke hvalpe som en opdrætter allerede fra 7 ugers alderen har dømt til ikke at blive god nok i udstillingsøjemed.

Selvom hunden ikke kan bruges som udstillingshund, så har den jo stadig kostet ham penge at have..:blink:... foder og vacciner som minimum, og indkøbspris med mindre at ejer da er opdrætteren. At han netop vil have penge for denne hund, er jo nok fordi at den netop ikke er lige så gammel som de andre der er foræret væk og muligvis har tjent "deres pligt" som udstillings- og avlshund.

Men ja, det er jo nok bare min mening...:blink:

Kan sagtens se det fra dit synspunkt. Men jeg kender altså flere hunde der er blevet foræret væk - uden at betale for dem. Faktisk er jeg selv blevet tilbudt et par stykker igennem tiden - det sker altså og er ikke en sjældenhed.

Jeg forstår dog ikke at man sætter lighedstegn mellem: "nu har jeg kostet penge på en hund som er værdiløs, du vil gerne overtage, altså skal du være med til at dække mit tab som er på at have købt en fejlbehængt hund". Manden har lavet et fejlkøb, det står da for egen regning - såvel også med en bil der har vægtafgift og udgifter til service. Det kan aldrig blive næste ejers problem.

Hunden har som sådan ikke en "pligt" til udstilling - den vinder ikke som forventet, ergo har den samme status som en "udtjent" udstillingshund. Den er "værdiløs".

Men det er måske også fordi jeg ser en hund som et levende væsen og ikke et salgsobjekt.

Jeg forstår hvis man sætter sin hund til salg på DBA/G&G :damn: at man sætter et forholdsvist højt beløb, for at undgå useriøse købere. Men når man kender vedkommende...

Min ene opdrætter solgte en hvalp til en ung fyr på afbetaling, han fik aldrig alle pengene - men han gad ikke forfølge det, fordi han vidste hvalpen fik det fantastisk og at fyren forgudede sin lille hund. Nåja, der gik nogle penge til - men han ville hellere have god samvittighed og han fik også fuld pris for de 2 andre hvalpe han solgte.

I øvrigt er det jo aldrig en investering at købe hund, ihvertfald ikke rent økonomisk. Det er rene udgifter - en gang imellem kan man få nogle penge ind igen på parringer/hvalpe - men det er sjældent dette regnskab går i nul.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Kan sagtens se det fra dit synspunkt. Men jeg kender altså flere hunde der er blevet foræret væk - uden at betale for dem. Faktisk er jeg selv blevet tilbudt et par stykker igennem tiden - det sker altså og er ikke en sjældenhed.

Jeg forstår dog ikke at man sætter lighedstegn mellem: "nu har jeg kostet penge på en hund som er værdiløs, du vil gerne overtage, altså skal du være med til at dække mit tab som er på at have købt en fejlbehængt hund". Manden har lavet et fejlkøb, det står da for egen regning - såvel også med en bil der har vægtafgift og udgifter til service. Det kan aldrig blive næste ejers problem.

Hunden har som sådan ikke en "pligt" til udstilling - den vinder ikke som forventet, ergo har den samme status som en "udtjent" udstillingshund. Den er "værdiløs".

Men det er måske også fordi jeg ser en hund som et levende væsen og ikke et salgsobjekt.

Jeg forstår hvis man sætter sin hund til salg på DBA/G&G :damn: at man sætter et forholdsvist højt beløb, for at undgå useriøse købere. Men når man kender vedkommende...

Min ene opdrætter solgte en hvalp til en ung fyr på afbetaling, han fik aldrig alle pengene - men han gad ikke forfølge det, fordi han vidste hvalpen fik det fantastisk og at fyren forgudede sin lille hund. Nåja, der gik nogle penge til - men han ville hellere have god samvittighed og han fik også fuld pris for de 2 andre hvalpe han solgte.

I øvrigt er det jo aldrig en investering at købe hund, ihvertfald ikke rent økonomisk. Det er rene udgifter - en gang imellem kan man få nogle penge ind igen på parringer/hvalpe - men det er sjældent dette regnskab går i nul.

Jeg ved udemærket godt at det sker at tavle hunde bliver foræret væk, og at det ikke er en sjældenhed - min ældste hund, en multi champ fik jeg foræret for to måneder siden.

MEN når det er sagt, så var jeg klar til at betale 6000 for ham (pris for samojedhvalp 9000 i dag ligger det vel på, min hanhund jeg fik er 5½ år)..

Men vi behøver jo heller ikke være enige...

Mit råd er dog, at hvis du meget gerne vil have hunden, og gerne vil hjælpe den, så ville jeg personligt bare betale. Regn ud hvor meget i har råd til, og så forelæg det for din ven. Det KAN jo være at han siger ok selvom beløbet ikke er 10000.:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jeg forstår nu heller ikke at man forventer at få en hund gratis (tavle eller ej). Det afgøres ikke af hvor mange penge ejeren har.

Jeg forærer jo heller ikke min bil eller min hest væk, selvom jeg så skulle have et par mio i banken:blink:

Jeg har jo så osse fået foræret en super dejlig tavlehund. Men jeg havde nu osse gerne betalt, hvis tidl ejer havde ønsket et beløb for hende.

Det er da helt almindeligt at hunde koster noget.

Jeg er stadig ikke helt sikker på problemet her -hvis sælger i virkeligheden ikke ønsker at sælge (= ønsker stadig delvis ejerskab af hunden, fremtidige parringer o.l.) så må man jo snakke ham til rette eller købe hund et andet sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser dine indlæg, er hunden ikke værdiløs for nuværende ejer..

Så ville han jo gi den væk med krav om avlsforbud.

Som jeg læser det, er det en hund der mistrives i sit nuværende hjem, ville ha meget bedre af et nyt.

Og at hunden ikke vinder på udstilling, er ikke ens betydning med at den er værdiløs i avlen. Den har måske nogle linjer i sig, som er med til at forbedre avlen.

Jeg ville nok foreslå nuværende ejer at 1:Enten køber I hunden for X antal kroner og slut-færdig, eller 2: I får hunden mod at I deler fifty/fifty på fremtidige parringer.

I behøver ikke at sku ha tæver gående flere dage, eller undvære jeres hund. Man tager en progestaron måling på tæven, og dyrlægen kan sige hvilke dage parringen skal foregå. Så kan tæveejer dukke op på den optimale dag og bum bum. Der er hvalpe på vej

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke rigtig hvorfor der skal være aftaler om fremtidige parringer? Når hunden ikke skal bruges til avl?

Hvis hunden ikke kan være hos opdrætter mere, men er ok til avl, så er det vel en udstationering. Ikke et salg.

Ellers kan jeg ikke se, at en "brugt hund" skal koste penge. Hvad hunden har kostet opdrætter "i brug" er da totalt irrelevant! For hver måned og år, der går efter de 8 uger, vil hunden MISTE i værdi. For eventuelle fejl og mangler (som alle har) bliver jo synlige lidt efter lidt igennem opvæksten.

De hunde, jeg har fået tilbudt gennem tiden har været helt 100% gratis, OG med stambog, snor, kurv og alskens legetøj. Den sidste var en 2-årig DKK berner, lige før jeg skulle have Silke.

Men jeg har altid foretrukket en hvalp, og jeg vil ikke fravige det for at redde en voksen hund. Selv om det er en, jeg kender godt. Det er nok fordi jeg oplever voksne hunde, der pludselig får brug for at blive "reddet" hver gang jeg skal have ny hvalp..

---Så ville jeg aldrig få en hvalp..

Hvis det er en hund, som I er helt vilde med og dybt forelskede i, så er der ikke andet at gøre end at betale sælgers pris og tage hunden som den er.

Men hvis I egentlig slet ikke havde tænkt jer en hund lige nu, så ville jeg da råde jer til at sige "Tak, men nejtak"..

Måske får det opdrætter på andre tanker. Måske ikke. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser dine indlæg, er hunden ikke værdiløs for nuværende ejer..

Så ville han jo gi den væk med krav om avlsforbud.

Som jeg læser det, er det en hund der mistrives i sit nuværende hjem, ville ha meget bedre af et nyt.

Og at hunden ikke vinder på udstilling, er ikke ens betydning med at den er værdiløs i avlen. Den har måske nogle linjer i sig, som er med til at forbedre avlen.

Jeg ville nok foreslå nuværende ejer at 1:Enten køber I hunden for X antal kroner og slut-færdig, eller 2: I får hunden mod at I deler fifty/fifty på fremtidige parringer.

I behøver ikke at sku ha tæver gående flere dage, eller undvære jeres hund. Man tager en progestaron måling på tæven, og dyrlægen kan sige hvilke dage parringen skal foregå. Så kan tæveejer dukke op på den optimale dag og bum bum. Der er hvalpe på vej

Næsten enig :-D

Som alternativ 2 ville jeg tilbyde en mindre sum mod, at sælger får lov til at bruge hunden gratis på EGNE tæver ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit råd er dog, at hvis du meget gerne vil have hunden, og gerne vil hjælpe den, så ville jeg personligt bare betale. Regn ud hvor meget i har råd til, og så forelæg det for din ven. Det KAN jo være at han siger ok selvom beløbet ikke er 10000.:engel:

Det har vi nemlig også snakket om, simpelthen at foreslå et beløb for så helt at slippe for parringer og udeståender med nuværende ejer.

Iøvrigt synes jeg altid det er rart med flere synspunkter - især når vi kan debattere godt med hinanden, også selvom vi ikke er enige.:5up:

Jeg forstår nu heller ikke at man forventer at få en hund gratis (tavle eller ej).

Jeg har jo så osse fået foræret en super dejlig tavlehund. Men jeg havde nu osse gerne betalt, hvis tidl ejer havde ønsket et beløb for hende.

Det er da helt almindeligt at hunde koster noget.

Jeg er stadig ikke helt sikker på problemet her -hvis sælger i virkeligheden ikke ønsker at sælge (= ønsker stadig delvis ejerskab af hunden, fremtidige parringer o.l.) så må man jo snakke ham til rette eller købe hund et andet sted.

Jeg ved ikke om du misforstår mig - jeg forventer ikke at få en gratis hund. Jeg beskrev blot overfor Freya at jeg kendte flere som forærede tavlehunde væk fordi et godt hjem betød mere end penge, for dem.

Jeg ved godt at hunde koster penge - alt andet ville være underligt. Og jeg er en type som gerne lægger rigtig mange penge for ting jeg vil have - derfor sparer jeg op.

Vi stod bare ikke i en situation hvor vi var begyndt at spare op til en hund, vi vidste vi skulle af med en 15.000+. Og da vi gerne ville vente med hundehvalp til vi fik bolig med have, så var det bare ikke i vores tanker eller i vores økonomi.

Som nævnt højere oppe har vi talt om at foreslå et beløb helt for at slippe for "piveri" fra nuværende ejer. Imidlertid står vi nu i en situation hvor vi muligvis skal ud og købe hus (vi bor i lejlighed nu), og det betyder at vi skal skrabe alle de penge sammen det nu er muligt. Netop for at kunne slippe for at låne så meget, således at vi kan få et bedre lån (og bedre bolig for en hund).

Præcis - den er meget smuk, godt temperament, meget sund, adræt og opfylder standarden - den skulle bare lige være en anelse større. Og især mht. helbredet er det vigtigt da det er en engelsk bulldog og de jo desværre kan have problemer med helbredet.

Og da det er en engelsk bulldog kan parringer være lidt omstændelige, dvs. man oftest har en tæve boende for at forbedre chancen for "jackpot" :lol:

Jeg er nok bare lidt for håbefuld mht. at vi bare kan trække den ud af avlsarbejdet :hmm:

Ellers kan jeg ikke se, at en "brugt hund" skal koste penge. Hvad hunden har kostet opdrætter "i brug" er da totalt irrelevant! For hver måned og år, der går efter de 8 uger, vil hunden MISTE i værdi. For eventuelle fejl og mangler (som alle har) bliver jo synlige lidt efter lidt igennem opvæksten.

Måske får det opdrætter på andre tanker. Måske ikke. :vedikke:

Præcis, det er også min mening.

Men forstår godt man vil foretrække en hvalp - den kan man jo selv præge og følge i opvæksten. Jeg får (måske) en hund som jeg slet ikke ved hvordan reagerer overfor andre hunde, overfor livet i byen osv.

Men min kæreste og jeg har snakket om at som alternativ til denne voksne, så har en bekendt (opdrætter) netop måtte købe en stor hvalp tilbage pga. de unge mennesker der købte den ikke anede hvad pokker de havde købt.

Men det er MEGET værdsat at I deler jeres mening med mig, tak :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kommer det jo an på, om I aner nok om racen?

For eller bliver den store hvalp taberen...

En voksen hun fra en kennel kan sagtens være sværere at tilpasse et almindeligt familieliv, fordi den måske kun kender til sin egen race, og fordi den måske ikke har været ret meget udenfor sin egen kennel...

Uanset hvad, så skal man kende en race så godt som muligt (Læs alt om den) inden man bare overvejer at anskaffe sig en.

Link til indlæg
Del på andre sites

En voksen hun fra en kennel kan sagtens være sværere at tilpasse et almindeligt familieliv, fordi den måske kun kender til sin egen race, og fordi den måske ikke har været ret meget udenfor sin egen kennel...

Uanset hvad, så skal man kende en race så godt som muligt (Læs alt om den) inden man bare overvejer at anskaffe sig en.

Hvis de har en i forvejen, så kender de vel racen ret godt? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Held og lykke med overtagelsen, kan lige fortælle om Zamzam

- vi fik ham da han var 4 år

- han er tjekket for de sygdomme papilloner får og er rask

- han var på prøve de første 14 dage (vi besluttede os dog for at beholde ham efter 24 timer)

- vi gav 3000 for ham (jeg gider ikke prutte, tror jeg kunne være nået ned på 1.000), en 'ny' hvalp koster 13.000

- opdrætteren har ret til gratis parringer

- opdrætteren vil have halvdelen af evt parringsbeløb, hvis andre bruger ham til parring

- vi har lovet ikke at flytte til Norge (hø hø, men resten af verden spurgte de ikke til)

- vi skal ikke udstille ham, han er allerede masser af fint

- hvis vi skal af med ham, har opdrætter førsteret

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft franske bulldogs i mange år og kender en del til de engelske, blandt andet har jeg passet dem alene flere gange og har færdedes blandt dem igennem mange år. Så jeg vil vove at påstå jeg har et rimeligt kendskab til de engelske.

Desuden kender jeg forældrene til den store hvalp, utrolig dejlige hunde begge to. Meget venlige og kærlige hunde.

Jeg er naturligvis klar over der bliver mere arbejde med den store hvalp, mht. opdragelse og omplacering. Men opdrætteren/nuværende ejer er en god veninde som vil give os en masse vejledning. Min kæreste og jeg har snakket om at han måske skal gå til noget hundetræning/socialisering således at han kan lære noget om hunde idet det er første gang han skal bo sammen med en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Held og lykke med overtagelsen, kan lige fortælle om Zamzam

- vi fik ham da han var 4 år

- han er tjekket for de sygdomme papilloner får og er rask

- han var på prøve de første 14 dage (vi besluttede os dog for at beholde ham efter 24 timer)

- vi gav 3000 for ham (jeg gider ikke prutte, tror jeg kunne være nået ned på 1.000), en 'ny' hvalp koster 13.000

- opdrætteren har ret til gratis parringer

- opdrætteren vil have halvdelen af evt parringsbeløb, hvis andre bruger ham til parring

- vi har lovet ikke at flytte til Norge (hø hø, men resten af verden spurgte de ikke til)

- vi skal ikke udstille ham, han er allerede masser af fint

- hvis vi skal af med ham, har opdrætter førsteret

Det lyder meget som en aftale nuværende ejer er interesseret i. Vi skal også have hunden på prøve i nogle uger først.

Hvordan gjorde I den første tid? Prøvede han grænser af? Faldt han til med det samme? Du må MEGET gerne dele ud af dine erfaringer :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites