Gæst Miss_menelli Skrevet Januar 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2011 Ved sgu' ikke helt hvad der er med Kaia. Hun har tidligere haft perioder, hvor hun ikke har gidet sit tørfoder. Det hjælper ikke at skifte foder - Det er simpelthen tørkost hun ikke gider spise. Det plejer at gå over rimelig hurtigt igen. Nu har hun sådan en periode igen. Men denne gang synes jeg er lidt anderledes. Hun spiser gerne rigtig, rigtig lækre ting, såsom træningsgufferne - Men ikke i ret store mængder. Hun er blevet lidt mindre aktiv end hun plejer og sover mere. Det er efterhånden ikke ret meget hun selv lægger op til leg i forhold til normalt - Selvom hun meget gerne vil lege hvis jeg tager initiativet. Jeg synes heller ikke hun er så opmærksom på det der foregår omkring hende, som hun plejer - Normalt følger hun jo med i ALT der sker Er lidt i tvivl om der er lidt udflåd fra skeden, for hendes pels bagtil er lidt rød/brun/gullig og det synes jeg ikke altid den er - Men har ikke kunne mærke noget frisk udflåd og har først bemærket det nu Hun virker frisk nok på gåture og afføringen er OK. Så har indtil nu, slået det hen med, at hun er lidt pivet pga. vinteren og de færre gåture det er blevet til mens det har været alt for glat. Men nu kommer hun jo ud som normalt og er til træning som normalt, så synes det burde ændre sig nu, hvis det var det der var årsagen. Har tid hos dyrlægen om to uger - Men ved ikke helt om det kan vente så længe. Indtil videre er det her kommet snigende over 1-2 uger. Det er ikke kommet fra den ene dag til den anden, så derfor har jeg ikke helt lagt mærke til det med det samme. Må indrømme at jeg tænker H/L orm med det samme, fordi det var fuldstændig samme symptomer som Bamse havde. Men ser jo også spøgelser efter den omgang.... Hvad synes i? Tillægsspørgsmål, hvordan tager i temperaturen på jeres hunde, uden at det bliver frygtelig ubehageligt for dem? Tænker, at det kunne være rart at vide om hendes temperatur er normal. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Er hun steriliseret? For ellers kan det være løbetid? ellers så tag temperaturen på hende regelmæssigt og hold øje. Hunde kan jo også have perioder hvor de har mere overskud end andre. De kan eks. gå lidt ned i forbindelse med løbetid, pelsskifte, skift i vaner og andet. Når du tager temperatur så brug glidecreme på termometret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Hvornår var det hun var i løb? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Lyder som Fie da hun var falsk drægtig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Er hun steriliseret? For ellers kan det være løbetid?ellers så tag temperaturen på hende regelmæssigt og hold øje. Hunde kan jo også have perioder hvor de har mere overskud end andre. De kan eks. gå lidt ned i forbindelse med løbetid, pelsskifte, skift i vaner og andet. Når du tager temperatur så brug glidecreme på termometret. Det er ca. 2 mdr. siden hun var ovre sidste løbetid, tror jeg. Så det er i i hvert fald ikke løbetiden der driller. Men ja - Det kan jo være så meget andet end lige sygdom. Sådan nogle damer kan jo have nogle gevaldige humør svingninger Synes bare hendes adfærd er meget atypisk for hende. Ved bare ikke helt, hvor lang tid jeg skal afvente før jeg gør noget? Mht. til at tage temperaturen tænkt jeg mere på, hvornår og hvordan der bliver belønnet, hvordan man holder hunden osv. Kunne aldrig drømme om, bare at mase et termometer op uden glidecreme Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Hvornår var det hun var i løb? Lyder som Fie da hun var falsk drægtig Ahhh... Ja. Det er som sagt 2 mdr. siden hun var i løb ca. Så det passer jo egentlig meget godt. Har ikke lige tænkt i de baner, fordi hun ikke passer bamser og bygger reder. Men det kan jo selvfølgelig godt have noget at gøre med en falsk drægtighed alligevel :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Ahhh... Ja. Det er som sagt 2 mdr. siden hun var i løb ca. Så det passer jo egentlig meget godt. Har ikke lige tænkt i de baner, fordi hun ikke passer bamser og bygger reder. Men det kan jo selvfølgelig godt have noget at gøre med en falsk drægtighed alligevel :hmm: 2 måneder - det er jo helt perfekt (altså timingmæssigt) ift. falsk drægtighed. Det ville være et godt bud! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Ahhh... Ja. Det er som sagt 2 mdr. siden hun var i løb ca. Så det passer jo egentlig meget godt. Har ikke lige tænkt i de baner, fordi hun ikke passer bamser og bygger reder. Men det kan jo selvfølgelig godt have noget at gøre med en falsk drægtighed alligevel :hmm: 2 måneder - det er jo helt perfekt (altså timingmæssigt) ift. falsk drægtighed. Det ville være et godt bud! Luna passede heller ikke bamser;-) Så ja, mit bud ville også være falsk drægtighed Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 2 måneder - det er jo helt perfekt (altså timingmæssigt) ift. falsk drægtighed. Det ville være et godt bud! Luna passede heller ikke bamser;-) Så ja, mit bud ville også være falsk drægtighed Ja - Det er faktisk ret nærliggende at det er det! Især da hun praktisk talt har alle andre "symptomer" ud over at passe bamser og producere mælk. Det er da beroligende. Så er spørgsmålet så, om det er værd at overveje at sterilisere hende, som vi tidligere har talt om, eller om risikoen er for stor i forhold til at hun jo ikke er rigtig slem i forhold til andre tæver Vi kan jo se hvordan hun udvikler sig i løbet af de næste 14 dage og så tage en snak med dyrlægen om det, når hun skal vaccineres. Men hvis i har nogle indput vil jeg meget gerne høre dem! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Da Fie var falsk drægtig, droppede jeg at tilbyde hende morgenmad. Hun fik lidt godbidder i løbet af dagen og så ellers lidt ekstra til aften. Hun kunne ligge på sengen dagen lang og lignede en der bare var deprimeret, ellers fandt hun en bamse,pivdyr eller sok og passede så denne. Den falske drægtighed satte i den grad sit negative præg på hende og hun er steriliseret af samme grund, så nu har jeg bare en glad hund året rundt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Ja - Det er faktisk ret nærliggende at det er det!Især da hun praktisk talt har alle andre "symptomer" ud over at passe bamser og producere mælk. Det er da beroligende. Så er spørgsmålet så, om det er værd at overveje at sterilisere hende, som vi tidligere har talt om, eller om risikoen er for stor i forhold til at hun jo ikke er rigtig slem i forhold til andre tæver Vi kan jo se hvordan hun udvikler sig i løbet af de næste 14 dage og så tage en snak med dyrlægen om det, når hun skal vaccineres. Men hvis i har nogle indput vil jeg meget gerne høre dem! Jeg ville jo sterilisere.. Men det ville jeg nok no matter what.. Efter at have oplevet Luna. Dernæst, så blev Luna's falske drægtigheder værre og værre for hver gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Da Fie var falsk drægtig, droppede jeg at tilbyde hende morgenmad. Hun fik lidt godbidder i løbet af dagen og så ellers lidt ekstra til aften. Hun kunne ligge på sengen dagen lang og lignede en der bare var deprimeret, ellers fandt hun en bamse,pivdyr eller sok og passede så denne. Den falske drægtighed satte i den grad sit negative præg på hende og hun er steriliseret af samme grund, så nu har jeg bare en glad hund året rundt Tror også jeg vil droppe nogle af måltiderne og fjerne dem igen, hvis hun ikke spiser med det samme. Hun sulter jo i hvert fald ikke ihjel - Men jeg har det bedst med, at hun i det mindste spiser lidt. Synes også at 3 uger med løbetid, hvorefter der så kommer nogle uger med falsk drægtighed, 2 gange årligt er lang tid at være hormonpåvirket. Især når der findes et alternativ. Jeg ville jo sterilisere.. Men det ville jeg nok no matter what.. Efter at have oplevet Luna. Dernæst, så blev Luna's falske drægtigheder værre og værre for hver gang. Jeg hælder også mest mod det. Det er jo værre efter 2 løbetid, end det var efter den første - Så jeg kan godt frygte at det bare bliver værre og værre. Hader bare operationer - At se sin hund efter narkose er noget af det værste jeg ved Ved godt, at tæverne hurtigt kommer sig over operationen, men puha, jeg kan ikke helt forene mig med tanken om at nogen skal skære i Kaia. kæft en pyllerrøv jeg er på det punkt Har hørt noget om, at de "bløde" tæver har en tendens til oftere at blive falsk drægtige. Er det noget, der er hold i, eller er det bare en påstand? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Hvis du synes der har været lidt udflåd, men ikke er det nu, ville jeg omgående tage hendes temperatur, for det kunne også være betændelse i livmoderen og så er der altså ingen tid at spilde. Når jeg tager temperatur på vores hunde (som jeg har lært af dyrlægen), så smører jeg godt med vaseline på og fører det ind mens hunden ligger ned. Jeg ved ikke med at holde hunden, for vores er ret gode til det og ligger helt stille. Men måske lade hende snuse lidt til termometeret først og "pil" hende lidt omme ved rumpen (måske ikke så lækkert), men så hun finder ud af at det ikke gør ondt. Så skal du føre termometeret ca. 4-5 cm op, det lyder vildt, men det er for at få en så nøjagtig temperatur som muligt, så skal du holde termometeret ind mod den ene side af tarmen så godt du kan, også for at få det mere nøjagtigt. Så skal temperaturen ligge mellem 38 og 39.1. Er den over 39.1 har hun feber og jeg ville fluks gribe knoglen... Slikker hun sig meget? Håber ikke du er blevet for bekymret, men bare så du også har livmoder betændelse i baghovedet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Hvis du synes der har været lidt udflåd, men ikke er det nu, ville jeg omgående tage hendes temperatur, for det kunne også være betændelse i livmoderen og så er der altså ingen tid at spilde.Når jeg tager temperatur på vores hunde (som jeg har lært af dyrlægen), så smører jeg godt med vaseline på og fører det ind mens hunden ligger ned. Jeg ved ikke med at holde hunden, for vores er ret gode til det og ligger helt stille. Men måske lade hende snuse lidt til termometeret først og "pil" hende lidt omme ved rumpen (måske ikke så lækkert), men så hun finder ud af at det ikke gør ondt. Så skal du føre termometeret ca. 4-5 cm op, det lyder vildt, men det er for at få en så nøjagtig temperatur som muligt, så skal du holde termometeret ind mod den ene side af tarmen så godt du kan, også for at få det mere nøjagtigt. Så skal temperaturen ligge mellem 38 og 39.1. Er den over 39.1 har hun feber og jeg ville fluks gribe knoglen... Slikker hun sig meget? Håber ikke du er blevet for bekymret, men bare så du også har livmoder betændelse i baghovedet. Har lige taget temperaturen - den var på 38 grader, så det var jo fint. Hun sagde egentlig ikke det store til det, så det gik smertefrit. Tror hun var mere interesseret i at få fat i det tun jeg havde i hånden end at koncentrere sig om bagdelen Men ja - jeg synes hun har slikket sig meget. Noget mere end normalt. Så der kan jo godt være noget bakterier, eller svamp der irritere - Eller det kan være den falske drægtighed. Holder i hvert fald lige øje med med det og tjekker temperaturen jævnligt for en sikkerhedsskyld. Hvis det så ikke udvikler sig den ene eller den anden retning, så må jeg lige tage en snak med dyrlægen om det, så jeg er sikker på der ikke er noget der skal behandles. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Super at det gik fint. Feber har hun i hvert fald ikke. Hold godt øje med det der udflåd hvis det er. Vores venners hun fik livmoder betændelse og den havde en del udflåd og slikkede sig, men havde ellers ikke symptomer. Så stoppede udflåden og min veninde nævnte det for mig og jeg foreslog hende dyrlægen. De tog så afsted og fik hende opereret hu hej vilde dyr, for som de sagde, når der først har været en del udflåd og det så stopper, så tror folk at det er gået i orden igen, men så er det faktisk helt slemt, for så er livmoderen så betændt at udflåden ikke kan komme ud og så hober det sig op. De fik af vide at de var heldige for det var lige før livmoderen var sprunget . Tror også den havde haft det i ca. 1 uge 14 dage, hvor den var lidt mere træt, men ellers ikke noget andet. Jeg ved ikke om den havde feber. Så hold godt øje med hende. Tror også jeg ville spørge dyrlægen til råds mandag morgen, hvis der ingen ændringer er. Men ja, det kan være svamp, bakterier og andet ondskabsgalt... pøj pøj med hende og giv lige en update. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 22, 2011 Det er jo værre efter 2 løbetid, end det var efter den første - Så jeg kan godt frygte at det bare bliver værre og værre. Hader bare operationer - At se sin hund efter narkose er noget af det værste jeg ved Ved godt, at tæverne hurtigt kommer sig over operationen, men puha, jeg kan ikke helt forene mig med tanken om at nogen skal skære i Kaia. kæft en pyllerrøv jeg er på det punkt Har hørt noget om, at de "bløde" tæver har en tendens til oftere at blive falsk drægtige. Er det noget, der er hold i, eller er det bare en påstand? Altså jeg hentede jo først Luna, da hun var så vågen, at hun selv kunne vakle ud til bilen.. Skal ikke se hende i narkose... Luna blev steriliseret torsdag og lagde op til leg (for første gange siden hun var hvalp) fredag aften.. Så ja, de kommer sig hurtigt.. Aner ikke om der er hold i det, men Luna er da vist det man kalder en blød tæve.. Vil jeg mene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2011 Luna var jo også falsk drægtig, og hun lagde heller ikke mælk op eller passede bamser, hun var bare mere tryghedssøgende, lidt mere pivet og lidt mere træt. Men jeg syntes ikke at det påvirkede hende enormt, og så snart jeg var klar over at det bare var falsk drægtighed, og kunne slippe bekymringerne, så havde vi egentlig en helt ok periode på 2-3 uger hvor vi bare tog tingene lidt mere afslappede. Jeg har ikke valgt at sterillisere Luna på grundlag af dette, så længe at hendes løbetider/falsk drægtighed kun viser sig ved lidt nedsat aktivitetsniveau og lidt mere morsyge, så ser jeg ingen problemer i det. Men hvis det bliver værre, så ville jeg da begynde at tænke på sterrilisering, men så vidt jeg ved, så kan det gå begge veje fra nu af (3. løbetid), hun kan begynde at hvile så meget i selv at det fremover måske slet ikke vil blive et problem, eller det kan blive værre, og indtil jeg ved hvilken vej det går, så gør jeg ingenting Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Flaffy,Zozo,Luna Besvaret Januar 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2011 Min Luna var også lidt falsk drægtig efter de første løbetider, men det ebbede ud og nu er der intet, andet end hun kan grave lidt i senge. Så hendes er blevet bedre for hver løb. :5up: Så jeg ville nok se tiden an, hvilken vej det går. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2011 Min gamle Daiwa blev falsk drægtig, og hun var absolut ikke blød, nærmere det modsatte... Jeg ville selvfølgelig først udelukke at der er andet i vejen - men hvis det er falsk drægtighed så ville jeg vente en løbetid eller to, for at se hvordan det udvikler sig. For Daiwas vedkommende blev det værre og værre, og da jeg endelig fik hende steriliseret fortrød jeg at jeg ikke havde gjort det tidligere. Jeg fik en helt ny hund, der var glad hele tiden. I dag kan man jo få steriliseret sin tæve ved kikkertoperation, og så skal der ikke skæres så meget i dem som før. Men man må nok ringe lidt rundt for at finde ud af hvem der laver dem på den måde, tror ikke der er voldsomt mange endnu... Hvis nogen af mine skal steriliseres, så bli'r det med kikkert, helt klart. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret Januar 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 23, 2011 Drikker hun mere end hun plejer? Jeg mistede min tidligere hund, da vi (dyrlægen og jeg ), for sent opdagede at hun havde livmoder betændelse. Hvis jeg var dig, ville jeg tage til dyrlægen, for det passer også tidsmæssigt med livmoder betændelse. http://www.netdyredoktor.dk/sw4885.asp Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts