Hop til indhold

Første gang duftspor - hvor langt?


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Ja, altså i morgen skal vi prøve et spor af pølsevand. Vi har kun prøvet godbidsspor og det vil jeg helst undgå fremover. Så ville lave noget pølsevand og bruge istedet.

 

Men hvor langt ville I lave det? I dag har hun gået et spor i skoven, fordi hun fik fært af noget..

 

Og vil I lave det et langt spor eller med mellemrum? Hvis mellemrum, hvor store??

 

Jeg har ikke en rigtig sporsele, men har en ottetals-sele, som jeg låner af Karina, kan jeg bruge den? Hun trækker ret meget, når hun bliver ivrig, så skal vel næsten have sele på? Eller skal jeg bare lade hende få al den snor hun vil have og så bare sørge for at følge med?

 

Skal jeg guide hende ind på sporet igen, hvis hun svinger ud? Eller skal jeg lade hende klare det selv?

 

Mmm ja, det var vist det:hmm::engel:

 

Men er der noget jeg har glemt, må I gerne tilføje:-D

Redigeret af JeanetteH
Link til indlæg
Del på andre sites

Har kun prøvet med kunstig duft, fasan nærmere betegnet. Kan IKKE anbefales, siden dengang har Motor støvet jeg ved ikke hvor mange skræmte fasaner op på fælleden :shock:

 

Jeg lavede et langt, rimelig lige spor. Husk at det skal ligge med vinden i ryggen. Og så skal du lægge sporet og så gå tur en halv times tid - første gang gjorde vi det med det samme, men så dufter det åbenbart bare over det hele, og Motor gik kæmpe zigzag og snublede så tilfældigt over bonus'en i enden..

 

Jeg lod Motor selv gå rundt, jeg førte ham ikke tilbage, men efter jeg lod sporet ligge lidt, så fandt han det også rigtig fint. Problemet er SELV at vide hvor det ligger. Først prøvede jeg at lægge en sysnor, det blev noget værre vikleri. Så satte jeg lidt malertape hist og her, det virkede bedre.

 

Pølsespor er måske en rigtig god ide. Eller makrel i tomat? Må indrømme, jeg tør ikke prøve flere kunstige dufte selvom de virkede super godt, han fangede dem med det samme. Leverpostejsspor fattede han slet, slet ikke, det er ellers livretten :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver kun væsken, jeg bruger (og så pølserne som bonus for enden)..

 

Men vind i ryggen.. langt lige spor.. Jeg kan nok ikke rigtig gå væk derfra, da det er et sted, hvor andre lufter hunde (vi har ikke rigtig andre muligheder..)

 

Jeg har sporpinde, så dem nupper jeg bare med ned:-D

 

Men det behøver heller ikke ligge så længe i starten, har jeg fået af vide.. Så det bliver lagt, og så prøver jeg at træne lidt med hende.. Jeg skriver prøver, for hun ved udemærket godt, hvad det er jeg lige har lavet til hende:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver kun væsken, jeg bruger (og så pølserne som bonus for enden)..

 

Men vind i ryggen.. langt lige spor.. Jeg kan nok ikke rigtig gå væk derfra, da det er et sted, hvor andre lufter hunde (vi har ikke rigtig andre muligheder..)

 

Jeg har sporpinde, så dem nupper jeg bare med ned:-D

 

Men det behøver heller ikke ligge så længe i starten, har jeg fået af vide.. Så det bliver lagt, og så prøver jeg at træne lidt med hende.. Jeg skriver prøver, for hun ved udemærket godt, hvad det er jeg lige har lavet til hende:lol::lol:

 

Sporet SKAL ligge i ½ time - ellers vil duften ligge ud over det hele. Det tager tid før "sporet" bliver til spor :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sporet SKAL ligge i ½ time - ellers vil duften ligge ud over det hele. Det tager tid før "sporet" bliver til spor :blink:

 

Det er så ikke det jeg har fået at vide, af en dame, der går mange spor med alle sine mange westier:mrgreen:

 

Hun lader sine ligge, men hun sagde, at her i starten ville Luna stadig få en del ud af spor, selvom det ikke lå nogen tid

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så ikke det jeg har fået at vide, af en dame, der går mange spor med alle sine mange westier:mrgreen:

 

Hun lader sine ligge, men hun sagde, at her i starten ville Luna stadig få en del ud af spor, selvom det ikke lå nogen tid

 

Tja, vi har fået det lært på kursus hos Inkognito - og hun var altså en suveræn spor-træner. Men prøv at søge på "dyne-færd" når du nu ikke gider høre på mig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bare ikke mulighed for at lade det ligge.. Jooo en 5-10 minutter, men ikke en halv time.. Det er simpelthen for koldt at stå stille derude i 30 minutter.. Og jeg kan ikke gå fra det.. Hvis jeg vil have at MIN hund skal gå sporet..

 

Gå ned og læg sporet uden Luna er med - og tilbage og hent hende, derefter går du det - kan det ikke lade sig gøre ?. Når det ikke er et god-bidsspor men et duftspor, vil sporet stadigvæk være der, når du kommer tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, vi har fået det lært på kursus hos Inkognito - og hun var altså en suveræn spor-træner. Men prøv at søge på "dyne-færd" når du nu ikke gider høre på mig :blink:

 

Jamen jeg gider da godt høre på dig, men det er jo svært, når man får forskellige beskeder hist og pist:lol:

 

Men jeg har under ingen omstændigheder mulighed for at lade det ligge en halv time.. Så sårn er det:mrgreen: Jow, når det bliver varmere i vejret og jeg kan tage en stol med og sidde derhenne og vente:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå ned og læg sporet uden Luna er med - og tilbage og hent hende, derefter går du det - kan det ikke lade sig gøre ?. Når det ikke er et god-bidsspor men et duftspor, vil sporet stadigvæk være der, når du kommer tilbage.

 

Sådan ville jeg også gøre, og har da før gjort det.

 

Jeg går afsted uden hunden og lægger sporet, efter en halv time vender jeg tilbage, og når vi når enden af sporet, så skynder jeg mig at lægge belønningen til hunden. Og man kan også stille belønningen i et glas med skruelåg, så er der en fælles opgave når man når frem til slutningen af sporet, og som ejer får man et ekstra plus i bogen fordi hunden ikke kunne løse opgaven uden ens hjælp :5up:

 

Så længe det bare er et duftspor er det jo ikke et problem at man ikke overvåger det, men havde det været godbidsspor, så kan jeg godt se problemet, da jeg også har oplevet at komme tilbage og se at fuglene havde stjålet alle godbidderne :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at tjekke denne side og evt. denne med samt vedhæftede (er bedst). De omhandler alle ID spor (spor på menneskefært), men den grundlæggende teori er den samme ;-)

 

Ved indlæring er det alfa og omega, at du ved præcis, hvor sporet ligger - gør du ikke det, kan du ikke hjælpe Luna! Og hvordan skal du kunne vide ,om hun følger den fært, du ønsker, eller om hun blot går tur :vedikke:

 

Afhængigt af hvordan du ønsker, Luna skal gå (er det ok med flakken eller skal hun gå i sporet) - kan du bruge lang line og lade hende finde ud af det selv, eller du kan tage kontrol over situationen.

 

Kontrol opnår du fx. ved at bruge en "trillebør", som er en line med en karabin midt på - prøv at tjekke Douge1 billedgalleri (bruges som en hestetømme) - eller ved at have en hånd i Lunas halsbånd/sele og hendes bagpart mellem dine ben, og på den måde guide hende.

 

God fornøjelse - spor er fedt :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan ville jeg også gøre, og har da før gjort det.

 

Jeg går afsted uden hunden og lægger sporet, efter en halv time vender jeg tilbage, og når vi når enden af sporet, så skynder jeg mig at lægge belønningen til hunden. Og man kan også stille belønningen i et glas med skruelåg, så er der en fælles opgave når man når frem til slutningen af sporet, og som ejer får man et ekstra plus i bogen fordi hunden ikke kunne løse opgaven uden ens hjælp :5up:

 

Så længe det bare er et duftspor er det jo ikke et problem at man ikke overvåger det, men havde det været godbidsspor, så kan jeg godt se problemet, da jeg også har oplevet at komme tilbage og se at fuglene havde stjålet alle godbidderne :stupid:

 

Det er mere reglen end undtagelsen, hvor vi går spor :fornaermet:

 

Men som reglen har de ikke taget start og slutgodbidderne :-D Slutgodbidderne "gemmes" under en bøtte eller en bold - en sjælden gang er alt væk inkl. bøtten med slutgodbidderne :damn:

 

Men damn de fugle, primært krager og skader er gode til at gå spor :shock: overvejer lidt at stille med en til prøve :slem: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mere reglen end undtagelsen, hvor vi går spor :fornaermet:

 

Men som reglen har de ikke taget start og slutgodbidderne :-D Slutgodbidderne "gemmes" under en bøtte eller en bold - en sjælden gang er alt væk inkl. bøtten med slutgodbidderne :damn:

 

Men damn de fugle, primært krager og skader er gode til at gå spor :shock:overvejer lidt at stille med en til prøve :slem: :mrgreen:

 

Fantastisk idé, de er nemlig supergode til det :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeanette, ellers, kan i ikke gå et andet sted hen end der hvor du har planlagt? I den skov i kommer i f.eks., der lyder det da ikke som om i rigtigt møder andre hunde? Så kan i gå lidt rundt i skoven mens sporduften samler sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå ned og læg sporet uden Luna er med - og tilbage og hent hende, derefter går du det - kan det ikke lade sig gøre ?. Når det ikke er et god-bidsspor men et duftspor, vil sporet stadigvæk være der, når du kommer tilbage.

 

Sådan ville jeg også gøre, og har da før gjort det.

 

Jeg går afsted uden hunden og lægger sporet, efter en halv time vender jeg tilbage, og når vi når enden af sporet, så skynder jeg mig at lægge belønningen til hunden. Og man kan også stille belønningen i et glas med skruelåg, så er der en fælles opgave når man når frem til slutningen af sporet, og som ejer får man et ekstra plus i bogen fordi hunden ikke kunne løse opgaven uden ens hjælp :5up:

 

Så længe det bare er et duftspor er det jo ikke et problem at man ikke overvåger det, men havde det været godbidsspor, så kan jeg godt se problemet, da jeg også har oplevet at komme tilbage og se at fuglene havde stjålet alle godbidderne :stupid:

 

Problemet er at det er et luftested, så jo sporet vil nok stadig være der, men hvis en eller anden hunde pisser eller skider på sporet, så er det knapt så smart, synes jeg:-D:???: Det er ikke så meget pga fugle, at jeg ikke kan gå fra det.. Men folk kommer kørende fra steder for at gå der (hvorfor fatter jeg så ikke lige, men det gør de)

 

Jeanette, ellers, kan i ikke gå et andet sted hen end der hvor du har planlagt? I den skov i kommer i f.eks., der lyder det da ikke som om i rigtigt møder andre hunde? Så kan i gå lidt rundt i skoven mens sporduften samler sig.

 

Nej, vi har ikke rigtig nogen steder.. Og joo måske i skoven, problemet er bare, at jeg har det med at fare vildt derovre, hvis jeg ikke går den vej, vi plejer at gå:oops: Så kan ikke finde tilbage til sporet igen:lol::lol:

 

Sporet ville blive lagt ind de dage, hvor vi ikke går langt, så vi kan ikke så godt bruge skoven

 

MEN jeg har tænkt lidt videre i nat og på den anden side af vejen langs med marken, er der en meget bred græsstibe, der går meget sjældent nogen.. Så der kan jeg lægge sporet og så kan vi gå en tur ovre på marken imens:-D Hvis altså græsset ikke er for højt:hmm::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er at det er et luftested, så jo sporet vil nok stadig være der, men hvis en eller anden hunde pisser eller skider på sporet, så er det knapt så smart, synes jeg:-D:???: Det er ikke så meget pga fugle, at jeg ikke kan gå fra det.. Men folk kommer kørende fra steder for at gå der (hvorfor fatter jeg så ikke lige, men det gør de)

 

 

 

Nej, vi har ikke rigtig nogen steder.. Og joo måske i skoven, problemet er bare, at jeg har det med at fare vildt derovre, hvis jeg ikke går den vej, vi plejer at gå:oops: Så kan ikke finde tilbage til sporet igen:lol::lol:

 

Sporet ville blive lagt ind de dage, hvor vi ikke går langt, så vi kan ikke så godt bruge skoven

 

MEN jeg har tænkt lidt videre i nat og på den anden side af vejen langs med marken, er der en meget bred græsstibe, der går meget sjældent nogen.. Så der kan jeg lægge sporet og så kan vi gå en tur ovre på marken imens:-D Hvis altså græsset ikke er for højt:hmm::lol::lol:

 

Lyder til at være et fint sted :5up:

 

Vi går meget spor på rabatter og grønne områder i industriområder - også selvom de steder er overrendte af andre hundefolk :rolleyes: Men det er, hvad vi har at gøre med, og kan tøsen gå spor, hvor tusind andre hunde har gået, kan hun gå hvor som helst ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at tjekke denne side og evt. denne med samt vedhæftede (er bedst). De omhandler alle ID spor (spor på menneskefært), men den grundlæggende teori er den samme ;-)

 

Ved indlæring er det alfa og omega, at du ved præcis, hvor sporet ligger - gør du ikke det, kan du ikke hjælpe Luna! Og hvordan skal du kunne vide ,om hun følger den fært, du ønsker, eller om hun blot går tur :vedikke:

 

Afhængigt af hvordan du ønsker, Luna skal gå (er det ok med flakken eller skal hun gå i sporet) - kan du bruge lang line og lade hende finde ud af det selv, eller du kan tage kontrol over situationen.

 

Kontrol opnår du fx. ved at bruge en "trillebør", som er en line med en karabin midt på - prøv at tjekke Douge1 billedgalleri (bruges som en hestetømme) - eller ved at have en hånd i Lunas halsbånd/sele og hendes bagpart mellem dine ben, og på den måde guide hende.

 

God fornøjelse - spor er fedt :klap:

 

Takker:-D Vi nåede at gå nogle spor, da vi kom på B-hold i sin tid i Dch, så vi har "snust" til det:-D Men det var godbidspor. Det vil jeg meget gerne væk fra.. Men jeg kan jo lægge et kombispor..

 

Jeg ved ikke helt om det bliver i dag.. Jeg tror lige jeg skal hen og inspicere området først :-D Men så kan jeg jo læse mere:-D

 

Men man kan jo godt bruge dynefært i starten, som jeg læser det;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder til at være et fint sted :5up:

 

Vi går meget spor på rabatter og grønne områder i industriområder - også selvom de steder er overrendte af andre hundefolk :rolleyes: Men det er, hvad vi har at gøre med, og kan tøsen gå spor, hvor tusind andre hunde har gået, kan hun gå hvor som helst ;-)

 

Ja jeg må lige hen og kigge på det.. Men det går langs hele vejen, så der er da vel en km eller sårn, at tage af:-D Dog afbrudt af et par sideveje ind til hospital og villakvarter

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at skriv Lykkebækvej, Køge ind her på google maps:

 

Google Maps

 

Det er langs med den.. Og I kan så se "marken" på den ene side af vejen.. Vi kommer ned til marken et stykke oppe bag 3F bygningen, da vi kan tage en sti ned bag en sø..

 

Aj det er da svært at forklare, for noget af den er jo indhegnet til får.. Nå men det er den mark tættest på Lykkebækvej

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker:-D Vi nåede at gå nogle spor, da vi kom på B-hold i sin tid i Dch, så vi har "snust" til det:-D Men det var godbidspor. Det vil jeg meget gerne væk fra.. Men jeg kan jo lægge et kombispor..

 

Jeg ved ikke helt om det bliver i dag.. Jeg tror lige jeg skal hen og inspicere området først :-D Men så kan jeg jo læse mere:-D

 

Men man kan jo godt bruge dynefært i starten, som jeg læser det;-)

 

Under den første indlæring jo - men du skal relativt hurtigt over på kildefærten, dvs. så snart Luna har fattet bare lidt af ideen - ellers er der risiko for, at hun vil gå med højnæse for at fange færten i luften(støverdriften).

 

Hvorfor vil du væk fra godbidsspor :vedikke: Er det fordi, hun går for hurtigt, flakker eller andet :hmm:for det findes der løsninger på ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...