Hop til indhold

Mere aktiv indenfor end udenfor - er det min skyld?

FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Eller racebetinget...?:engel:

Jeg har flere gange i diverse tråde luftet at Smilla har meget energi indenfor og indimellem knap så meget udenfor. :genert: Jeg synes jo selv, jeg går nogle spændende ture med hende, med mulighed for en masse forskellige aktiviteter, der altid involverer en masse godbidder og leg. (Godbidder og leg tager hun også gerne imod). Den lange tur har som regel været på 1½ time og så får hun 1 eller 2 korte på ½ time. Jeg har dog skåret den lange tur noget ned (siden sneeen, som hun elsker er forsvundet) for hun gider simpelthen ikke.

Hun går altid langsomst på udvejen og hurtigst hjem. Tit gider hun ikke ned mod skoven, for så ved hun godt det bliver en længere tur. Jeg har aldrig har set hende vise glæde ved, at jeg spørger om hun vil med ud at gå (og viser hende snoren). Tværtimod render hun tit ind på sofaen og lader som om hun sover. :lol: Nogle gange går hun nærmest bagved mig på turene. :rolleyes:

Til træning (om aftenen) kan hun (lige bagefter) ligge og sove i mit skød og se helt kvæstet ud. Folk siger ''nå, der er da hvis én, der skal hjem og knalde brikker''. Men næ nej, Smillas er vildt energisk, når vi komemr hjem i den varme stue. Vil lege, drille katte, ind og ud af haven, gø osv. Og tit går vi så en tur og det ender med vi kommer rigtig sent i seng...

Kan jeg gøre noget for at bytte om på det? Jeg vil jo også stadig gerne lave nogle aktiviteter med hende indenfor (som søgning af godbidder og the, træning og lidt leg). Det er jo trods alt ret koldt at flytte det hele udenfor.

Kan jeg gøre noget for, at vende lidt om på det, så hun ikke har så mange af disse ulve-timer? Hvis jeg skal holde hende i ro indenfor foregår det oftest ved, at hun ligger og slapper af i mit skød eller jeg skal lægge mig på sofaen med hende. Ellere hun kommer i bur...

Link til indlæg
Del på andre sites

ændrer det sig ikke om sommeren så? når det er varmt igen?

Karla er ikks ærligt aktiv (hverken inde eller ude) når det er koldt... Hun bliver dog godt altid vældig glad når vi skal ud at gå, men er det pivkoldt, så vil hun gerne hurtigt hjem igen....

Om det er din skyld ved jeg ikke - men måske tildels, hvis alt det sjove altid sker derhjemme??? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

ændrer det sig ikke om sommeren så? når det er varmt igen?

Karla er ikks ærligt aktiv (hverken inde eller ude) når det er koldt... Hun bliver dog godt altid vældig glad når vi skal ud at gå, men er det pivkoldt, så vil hun gerne hurtigt hjem igen....

Om det er din skyld ved jeg ikke - men måske tildels, hvis alt det sjove altid sker derhjemme??? :vedikke:

Nja...jeg synes også hun har haft sådan nogle perioder om sommeren. Hun har generelt aldrig været begejstret ved synet af hundesnoren og har altid været vildt frisk EFTER træning (hjemme i den varme stue).

Men jeg laver jo rigtig mange sjove ting på turene med hende (synes jeg selv :cool:). Men du har nok ret i, at hun synes det er sjovere indenfor. Jeg nænner jo bare ikke, IKKE at lave noget med hende indenfor, når hun så gerne vil. (Desuden driver hun mig bare til vanvid med at skrabe på dørene, skabene, drille katte osv). Kan jo heller ikke opbevare hende i buret. :lol: Nu har jeg godt nok smidt hende derind og hun sover nu her efter 5 minutter. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Laver du noget med Karla indenfor, når hun tager initiativ? (Hun må da have noget overskudsenergi så?). Eller har I måske bare en bedre rutine end os? Eller nogle regler indenfor, som Karla accepterer?

Måske er der bare ret meget labrador i hende trods alt :vedikke::mrgreen: Så hun bare ligger sig ned og venter :lol: Neeej, hun leger da en del selv og af og til så hopper jeg med på legen, når hun kommer og tilbyder et eller andet. Og jeg træner også et par minutter med hende indenfor om dagen.... men det er virkeligt minimalt i øjeblikket :oops:

Ellers er det selvaktivering i form af fodersøg i stuerne, kong eller lign. (hvilket nok er grunden til at hun er let erotisk buttet i øjeblikket :oops: fordi jeg er så doven!)

Vi har virkelig få regler her i huset: man må ikke gø og man må ikke stjæle fra borde, armlæn og vinduer. Men det er vist også det. Så kan ikke forestille mig, at vi har flere regler på plads end i har :lol:

Det føles mest af alt som om hun bare går i hi / dvale om vinteren :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nja...jeg synes også hun har haft sådan nogle perioder om sommeren. Hun har generelt aldrig været begejstret ved synet af hundesnoren og har altid været vildt frisk EFTER træning (hjemme i den varme stue).

Men jeg laver jo rigtig mange sjove ting på turene med hende (synes jeg selv :cool:). Men du har nok ret i, at hun synes det er sjovere indenfor. Jeg nænner jo bare ikke, IKKE at lave noget med hende indenfor, når hun så gerne vil. (Desuden driver hun mig bare til vanvid med at skrabe på dørene, skabene, drille katte osv). Kan jo heller ikke opbevare hende i buret. :lol: Nu har jeg godt nok smidt hende derind og hun sover nu her efter 5 minutter. :vedikke:

Men det er jo netop med til at vedligeholde at hun tror at underholdningen kommer når I er indenfor :vedikke:

Hvis hun har vænnet sig til at alt det sjove sker indenfor, så er det jo klart at hun ikke har energi til at lave noget når I er udenfor. Så hvis du skal have det ændret, så tror jeg du er nødt til at ignorere noget af hendes plagen om indendørsaktiviteter, og hvis du ikke vil det, så tror jeg bare at du må affinde dig med at I har flest indendørsaktiviteter :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo netop med til at vedligeholde at hun tror at underholdningen kommer når I er indenfor :vedikke:

Hvis hun har vænnet sig til at alt det sjove sker indenfor, så er det jo klart at hun ikke har energi til at lave noget når I er udenfor. Så hvis du skal have det ændret, så tror jeg du er nødt til at ignorere noget af hendes plagen om indendørsaktiviteter, og hvis du ikke vil det, så tror jeg bare at du må affinde dig med at I har flest indendørsaktiviteter :-D

Ja,i hvert fald vælger hun at bruge mest energi på de aktiviteter indenfor.:lol: For jeg synes jo jeg tager mindst lige så meget initiativ udenfor. Jeg elsker at lave ting med hende i naturen. :-) Men jeg er jo hjemme ved hende hele dagen, og hun er nok automatisk lidt min 1. prioritet. Så på den måde er hun jo rimelig vel-stimuleret og serviceret. :oops: Hun kommer ikke på noget tidspunkt til at skulle vente på noget eller skulle glæde sig til/ længes efter noget/ mig (... hvis en hund kan det). Har det mon noget at sige?

Men hvis jeg ignorerer hende indenfor laver hun ballade (skraber/ ødelægger døre og skabe). :rolleyes: Kan man give hende time-out i buret? (Det skal jo bare ikke blive et slemt sted at være :cry:). Det er egentlig mest om aftenen det er slemt.

Kan det have noget med andre mennesker eller hunde at gøre, altså at hun har en forventning om at der muligvis sker noget der ikke er så sjovt i hendes øjne, når I går ud?. Kender ikke Smilla, men cavalier´er kan jo godt være noget forsigtige og lidt nemme at gøre usikre.

Hun elsker andre mennesker og kigger forventningsfuld op på alle hun passerer (hvis de smiler eller snakker må det da være en invitation til hende, om at kommer over :lol:).

Du har ret i det med hundende. Derfor var jeg også stoppet med at gå i hundeskoven (hun gad simpelthen ikke i den retning). Men dengang der så lå sne var hun meget ivrig efter at komme derned (og jagte solsorte :rolleyes:). Så jeg tror mest det er fordi hun ikke gider den lange tur...:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom lige i tanke om en ting, som måske gør en forskel her hos os. Karla har lige fra hun var hvalp, været vænnet til at en af os arbejder hjemmefra 1-2 gange om ugen... og selvom vi er der og hun er velkommen til at være sammen med os, så er der ingen leg / aktivering / lign. i den periode... selvom vi jo sidder lige der!

Hvis Smilla er vant til, at når du er der, så får hun lov at lege med dig, så er der jo ikke noget at sige til, at hun udnytter det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom lige i tanke om en ting, som måske gør en forskel her hos os. Karla har lige fra hun var hvalp, været vænnet til at en af os arbejder hjemmefra 1-2 gange om ugen... og selvom vi er der og hun er velkommen til at være sammen med os, så er der ingen leg / aktivering / lign. i den periode... selvom vi jo sidder lige der!

Hvis Smilla er vant til, at når du er der, så får hun lov at lege med dig, så er der jo ikke noget at sige til, at hun udnytter det :-D

Ja, hun er sikkert ''mæt'' mange punkter.:lol:

Men hvordan får jeg byttet om, så hun bliver aktiv ude i stedet for inde? Når hun ikke rigtig gider på gåtur (selv om der sker rigtig mange spændende ting og der er godbidder og legetøj). Og omvendt har svært ved at slappe af indenfor (ja, der er så også godbidder og legetøj..:oops:) ?

Men egentlig har jeg heller ikke noget imod at beskæftige hende i timevis indenfor. Der går bare for mange godbidder ved det - samt at det er lidt træls, hun ikke har energi udenfor og når der skal trænes.

Mon hun også sover for lidt.. det tror jeg faktisk. :hmm:Og måske burde jeg også ignorere hende noget mere - i det hele taget holde lidt igen med ''resourcerne''? :vedikke:

Jeg ved bare ikke hvordan...

Det er måske sundt nok for hende, hvis der komemmer en hund mere på et tidspunkt.

Forresten Amocca. Når I har hjemmearbejdsdag og ikke leger med/ beskæftiger hende anderledes end de andre dage. Er det så fordi I har været så kloge ikke at ændre i rutinerne. (Kan jo også godt være, der ikke er tid, når der skal arbejdes). Eller er det Karlas valg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten Amocca. Når I har hjemmearbejdsdag og ikke leger med/ beskæftiger hende anderledes end de andre dage. Er det så fordi I har været så kloge ikke at ændre i rutinerne. (Kan jo også godt være, der ikke er tid, når der skal arbejdes). Eller er det Karlas valg?

Fik Karla selv lov at vælge, så legede vi 8 ud af 10 timer på sådan en dag :mrgreen: Men eftersom det ikke er særligt smart: arbejdsmæssigt. Ja så får hun at vide, at det ikke er lige nu, når hun kommer og spørger....

Vi har (ubevidst) fået indlært et "ikke lige nu" signal, som betyder "nej vi skal ikke lege nu, men du kan spørge igen senere".... det er kommet helt af sig selv egentlig, så jeg kan ikke helt forklare dig hvordan vi har gjort det...

Når en af os arbejder hjemme sover hun det meste af dagen - ligesom hun gør når hun er alene... Af og til kan hun godt finde på at tjekke om jeg gider lege (dte gør hun praktisk talt ALDRIG med min mand sjovt nok)... Hvis jeg har været særligt fordybet, så jeg slet ikke har opdaget hendes forsøg på at engagere mig i en leg, så kan hun godt finde på at pive af og slå til mig... så skal hun lige mysses lidt med, for lige at sikre sig, at jeg rent faktisk godt ved hun er der-agtigt...

Hvis jeg var dig, ville jeg nok prøve at indføre nogle rutiner - selvom du er hjemme hele tiden. Fx. at du sidder ved computeren / i sofaen eller lign. på et bestemt tidspunkt og i dette tidsrum, der siger du pænt nej til alle opfordringer til leg...

Karla kan helt sikkert klokken, for efter klokken 16 på sådan en hjemmearbejdsdag, der begynder hun at gabe højlydt ved siden af mig, dutte mig med næsen o.lign. for ligesom at nævne, at nu begynder hendes del af dagen altså snart :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik Karla selv lov at vælge, så legede vi 8 ud af 10 timer på sådan en dag :mrgreen: Men eftersom det ikke er særligt smart: arbejdsmæssigt. Ja så får hun at vide, at det ikke er lige nu, når hun kommer og spørger....

Vi har (ubevidst) fået indlært et "ikke lige nu" signal, som betyder "nej vi skal ikke lege nu, men du kan spørge igen senere".... det er kommet helt af sig selv egentlig, så jeg kan ikke helt forklare dig hvordan vi har gjort det...

Når en af os arbejder hjemme sover hun det meste af dagen - ligesom hun gør når hun er alene... Af og til kan hun godt finde på at tjekke om jeg gider lege (dte gør hun praktisk talt ALDRIG med min mand sjovt nok)... Hvis jeg har været særligt fordybet, så jeg slet ikke har opdaget hendes forsøg på at engagere mig i en leg, så kan hun godt finde på at pive af og slå til mig... så skal hun lige mysses lidt med, for lige at sikre sig, at jeg rent faktisk godt ved hun er der-agtigt...

Hvis jeg var dig, ville jeg nok prøve at indføre nogle rutiner - selvom du er hjemme hele tiden. Fx. at du sidder ved computeren / i sofaen eller lign. på et bestemt tidspunkt og i dette tidsrum, der siger du pænt nej til alle opfordringer til leg...

Karla kan helt sikkert klokken, for efter klokken 16 på sådan en hjemmearbejdsdag, der begynder hun at gabe højlydt ved siden af mig, dutte mig med næsen o.lign. for ligesom at nævne, at nu begynder hendes del af dagen altså snart :-D

Spændende. :-D Dog synes jeg vi har rimelig mange rutiner i løbet af dagen. For vi vågner, går tur, afslutter turen, spiser og Smilla sover - på de samme tidspunkter hver dag. Det er egentlig også om aftenen (efter kl 18) problemet er størst. (For om dagen er hun træt ovenpå vores lange gåtur). Men jeg går jo ikke så langt med hende om aftenen, for det får jeg hende aldrig til. Hun gider jo knap nok om dagen...:blink:

Ellers skal jeg måske putte hende i seng (buret) noget tidligere om aftenen, måske er hun overtræt. :genert: Hvis jeg bare siger ''nej'' til hendes tilbud om leg, så vælter hun huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ville bare ignorere hende, og så give hende timeout i buret, hvis hun bliver utidig. :mrgreen:

Ok, hvor lang tid skal hun sidde i buret (time-out). Antal minutter som år (ha ha!) Men hvis hun efter 5 minutter (og det gør hun som oftest) lægger sig til at sove. Skal jeg så åbne buret (det vækker hende sikkert) eller skal jeg lade hende blive derinde (og tænke at hun nok har brug for at sove)?

Som sagt bliver det kun om aftenen jeg kommer til ''at kaste håndklædet i ringen'' pga ulvetimer. Om dagen er hun ok (bortset fra at hun er sløv på gåturen!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, hvor lang tid skal hun sidde i buret (time-out). Antal minutter som år (ha ha!) Men hvis hun efter 5 minutter (og det gør hun som oftest) lægger sig til at sove. Skal jeg så åbne buret (det vækker hende sikkert) eller skal jeg lade hende blive derinde (og tænke at hun nok har brug for at sove)?

Som sagt bliver det kun om aftenen jeg kommer til ''at kaste håndklædet i ringen'' pga ulvetimer. Om dagen er hun ok (bortset fra at hun er sløv på gåturen!)

Det ved jeg ikke... hvis det var Tyson, ville jeg nok åbne buret, når han var faldet til ro. Og hvis han så kørte op igen, ville jeg give ham time-out en gang til. Men det kan da godt være, at Smilla har brug for at sove, så det er bedre at lade være med at risikere at forstyrre hende? :vedikke:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg ikke... hvis det var Tyson, ville jeg nok åbne buret, når han var faldet til ro. Og hvis han så kørte op igen, ville jeg give ham time-out en gang til. Men det kan da godt være, at Smilla har brug for at sove, så det er bedre at lade være med at risikere at forstyrre hende? :vedikke:

Ok, jeg prøver mig frem. Vidste bare ikke, om det var synd at bruge buret som time-out. Men jeg tror egentlig heller ikke hun tænker på det som straf. Jeg tror hun har brug for hjælp til at ''falde ned'' og få hvilet noget mere. Det ville dog være dejligt om hun bare kunne gå stille og rolig rundt herinde, som en alm hund. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites