Hop til indhold

Gå pænt træning går over al forventning


Lonny
 Share

Recommended Posts

Nu håber jeg ikke at jeg jinkser det ved at skrive herinde :oops:

 

Som de fleste ved, så har jeg kæmpet en del med at få Luna til at være mindre stresset på vores gåture, vi har trænet længe og ihærdigt, og nu kan jeg stille og roligt begynde at se resultater :5up:

 

Jeg har så tilføjet et nyt element i vores træning, jeg har kun forsøgt det i tre dage, men det ser virkelig ud til at virke :-D

 

Jeg har købt et mavebælte, og nu sidder Luna's snor fast her og jeg kan ikke længere påvirke hende ved at trække i hendes snor. Jeg har lovet mig selv ikke at tage fat i snoren næsten lige meget hvad der sker, jeg har lovet mig selv at så vidt muligt, så skal hun overhovedet ikke styres af snoren længere....

 

Det har jeg gjort fordi at jeg selv tror at jeg har haft en stor indvirkning på Luna's tilgang til gåturerne, fordi at jeg begyndte at være anspænt når vi skulle forbi de problemfyldte områder, jeg styrede hende meget med snoren, strammede den og trak hende tæt ind til mig, og alt dette tror jeg signalerede til Luna, at nu er det nu det sker...

 

Jeg var enormt spændt på hvordan det ville gå når jeg nu skulle styre hende med min stemme alene, for det har jeg egentlig aldrig rigtig prøvet, jeg har været alt for afhængig af snoren :oops:

 

Og ind til nu går det over al forventning, hun går rigtig pænt, og ved problemområderne går hun pænere end hun plejer. Når jeg beder hende om noget er hun lidt langsom om at reagerer (men det er jo klart, det er nyt for hende), men hun gør det sgu :mrgreen:

 

Vi har endnu ikke mødt en kat, så jeg ved ikke hvilken indvirkning det vil have her, og om jeg overhovedet har en chance når nu jeg har lovet mig selv ikke at trække hende væk, men det må komme an på en prøve :blink:

 

Men lige nu er jeg meget positivet overrasket, og forbløffet over hvor god en kontakt vi rent faktisk har, når nu jeg altså bare giver hende en chance for at vise at hun godt kan :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Nu håber jeg ikke at jeg jinkser det ved at skrive herinde :oops:

 

Som de fleste ved, så har jeg kæmpet en del med at få Luna til at være mindre stresset på vores gåture, vi har trænet længe og ihærdigt, og nu kan jeg stille og roligt begynde at se resultater :5up:

 

Jeg har så tilføjet et nyt element i vores træning, jeg har kun forsøgt det i tre dage, men det ser virkelig ud til at virke :-D

 

Jeg har købt et mavebælte, og nu sidder Luna's snor fast her og jeg kan ikke længere påvirke hende ved at trække i hendes snor. Jeg har lovet mig selv ikke at tage fat i snoren næsten lige meget hvad der sker, jeg har lovet mig selv at så vidt muligt, så skal hun overhovedet ikke styres af snoren længere....

 

Det har jeg gjort fordi at jeg selv tror at jeg har haft en stor indvirkning på Luna's tilgang til gåturerne, fordi at jeg begyndte at være anspænt når vi skulle forbi de problemfyldte områder, jeg styrede hende meget med snoren, strammede den og trak hende tæt ind til mig, og alt dette tror jeg signalerede til Luna, at nu er det nu det sker...

 

Jeg var enormt spændt på hvordan det ville gå når jeg nu skulle styre hende med min stemme alene, for det har jeg egentlig aldrig rigtig prøvet, jeg har været alt for afhængig af snoren :oops:

 

Og ind til nu går det over al forventning, hun går rigtig pænt, og ved problemområderne går hun pænere end hun plejer. Når jeg beder hende om noget er hun lidt langsom om at reagerer (men det er jo klart, det er nyt for hende), men hun gør det sgu :mrgreen:

 

Vi har endnu ikke mødt en kat, så jeg ved ikke hvilken indvirkning det vil have her, og om jeg overhovedet har en chance når nu jeg har lovet mig selv ikke at trække hende væk, men det må komme an på en prøve :blink:

 

Men lige nu er jeg meget positivet overrasket, og forbløffet over hvor god en kontakt vi rent faktisk har, når nu jeg altså bare giver hende en chance for at vise at hun godt kan :oops:

 

Jeg glæder mig meget til at få updates på hvordan det forløber sig :-) Indtil da lyder det som om at det går rigtig godt, og hvor er det dejligt at du giver hende en chance for at bevise at hun godt kan en masse ting:5up:

Way to go'!! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det fedt at det går fremad med træningen :5up:

 

Og velkommen i klubben hos os "der går med vores hund i bælte" foreningen :mrgreen:

Glæder mig til at høre om det gør en forskel.

Bamse er dog MEGET svær at lære det :evil:

 

Du går også med bælte, jamen så kan vi jo dele erfaringer :5up:

 

For mig er det en helt anden oplevelse, det er rart at have begge hænder fri, men det kræver noget mere af både mig og Luna fordi vi skal være forbundet rent mentalt i stedet for.

 

Jeg har jo aldrig gået med Luna løs, så jeg har været meget afhængig af at styre hende med snoren, men med bæltet kan jeg næsten lade som om hun er løs, og i stedet for forsøger jeg at styre hende ligesom folk med deres hunde løse ville gøre, og det er altså helt nyt for mig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør det primært fordi jeg har to hunde at gå med - det er nemlig rart med, i mit tilfælde, en hånd fri :-)

 

Du skal bare passe på at du mærker bedre efter om hun trækker, for man mærker det ikke så nemt når trækket er om maven, kontra i armen.

Men du vil selvfølgelig lægge mærke til det, da du er i en træningssituation.

Jeg lader nogle gange tankerne gå på langfart og så benytter den bisse sig sgu af det. Så "vågner" jeg op igen og så må der korrigeres :-D

 

Hvilken line bruger du? En "fast" eller en flex?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør det primært fordi jeg har to hunde at gå med - det er nemlig rart med, i mit tilfælde, en hånd fri :-)

 

Du skal bare passe på at du mærker bedre efter om hun trækker, for man mærker det ikke så nemt når trækket er om maven, kontra i armen.

Men du vil selvfølgelig lægge mærke til det, da du er i en træningssituation.

Jeg lader nogle gange tankerne gå på langfart og så benytter den bisse sig sgu af det. Så "vågner" jeg op igen og så må der korrigeres :-D

 

Hvilken line bruger du? En "fast" eller en flex?

 

Jeg syntes rent faktisk at hun reagerer bedre når hun mærker hun trækker, jeg tænker at det er fordi der ikke er den samme "elastik" som når jeg har snoren i armen. Og ja, det er en træningssituation, så hun får ikke lov til at løbe af med mig :-D

 

Jeg bruger en fast line, hvordan får du en flexline til at sidde fast i bæltet, der er jo kun de der små ringe, og håndtaget på en flexline er jo for stor til de ringe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes rent faktisk at hun reagerer bedre når hun mærker hun trækker, jeg tænker at det er fordi der ikke er den samme "elastik" som når jeg har snoren i armen. Og ja, det er en træningssituation, så hun får ikke lov til at løbe af med mig :-D

 

Jeg bruger en fast line, hvordan får du en flexline til at sidde fast i bæltet, der er jo kun de der små ringe, og håndtaget på en flexline er jo for stor til de ringe?

 

Jeg bruger et kraftigt læderbælte hvor jeg bare sætter håndtaget igennem.

Håndtaget er godt nok stort, da det er en af dem med 8 m. til en 50 kg. hund, men det generer mig overhoved ikke.

Jeg sørger for at håndtaget sidder lige foran, så "banker" jeg ikke armene ind i det. Når bæltet er strammet, stritter håndtaget bare ud i luften.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en ekstra gevinst ved gå-pænt-træningen :klap:

 

Vi var i skoven her til morgen, og pludselig spotter Luna et rådyr inde i mellem træerne, hun reagerer præcist som hun plejer, begynder at skrige og springe frem i snoren, men denne gang kunne jeg sgu kalde på hende, og hun vendte om og kom hen til mig helt uden at jeg trak i snoren, hun er altså bare så dygtig min lille tøs :lun:

 

Hun søgte selvfølgelig tilbage til rådyret så snart hun havde været henne hos mig, men tre gange lykkedes det mig at kalde hende fra, og så var vi ligesom forbi det spændende sted, så jeg har store forhåbninger om at jeg også en dag vil kunne styre hende med stemmen selv ved store distraktioner :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig godt. Vi har selv bøvl med at lære Valde at vi ikke skal trække, og er gået lidt i står med træningen, mens det var rigtig koldt. Men det kan da godt være jeg også skulle prøve noget i stil med det du gør.

Valde er dog vant til at løbe selv, og er nogenlunde til at komme på indkald, selvom andre hunde eller dyr generelt er ret interessante. Det er dog muligt at kalde ham til sig i mange tilfælde, det er først når snoren kommer på han blir rigtig bisset, og skal skal han bare fremad og han SKAL være forrest...

 

Men super at det virker, jeg kunne godt finde på at prøve det, så man har hænderne frie... Takker for input

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig godt. Vi har selv bøvl med at lære Valde at vi ikke skal trække, og er gået lidt i står med træningen, mens det var rigtig koldt. Men det kan da godt være jeg også skulle prøve noget i stil med det du gør.

Valde er dog vant til at løbe selv, og er nogenlunde til at komme på indkald, selvom andre hunde eller dyr generelt er ret interessante. Det er dog muligt at kalde ham til sig i mange tilfælde, det er først når snoren kommer på han blir rigtig bisset, og skal skal han bare fremad og han SKAL være forrest...

 

Men super at det virker, jeg kunne godt finde på at prøve det, så man har hænderne frie... Takker for input

 

Men han er jo også vant til at gå noget længere fremme når han er uden snor, end når han er med snor, måske har det noget med det at gøre :vedikke:

 

Jeg ved ikke om bæltet vil hjælpe på samme måde hos jer som hos mig, fordi I er jo vant til at skulle arbejde for sagen når han er uden snor, men måske glemmer I det når han er i snor?

 

Hvad er det for et bælte?? Bare et fra skuffen, eller et beregnet til formålet??

 

Dejligt, at det går fremad.. :klap:

 

Bæltet er beregnet til formålet, det er bredt og blødt, så i tilfælde af at hun alligevel springer frem i snoren, så brækker man ikke midt over :blink:

 

JOGGING BÆLTE til dig - bredt - blødt - foret. (uden line) | Kenjan hunde & katteartikler

image.asp?file=03-1309-001.jpg&folder=1309&width=250&height=400

 

Hvor lyder det godt, Lonny :5up:

 

Ja nogen gange skal man vende det hele på hovedet og gøre noget helt 3., før man opdager hvor langt man egentlig er kommet med hunden :lol:

 

Hvor er dine positive oplevelser dejlige at læse, glæder mig til at læse mere efterhånden som træningen skrider frem :blink:

 

Ja, det kom rent faktisk ret meget bag på hvor dygtig hun egentlig er blevet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle vist have oprettet denne tråd under "hundehistorier" og kaldt den "Lonny's blæretråd" :blink:

 

Igen i dag lykkedes det mig at kalde Luna fra det hun gerne ville hen til, og det indtil flere gange :banan:

 

Først fik hun øje på en fantasi kat, jeg kunne i hvert fald ikke se den, men jeg kunne se og høre på Luna at det var en kat :blink:

 

Denne "kat" var langt væk, så hun var ikke helt oppe at ringe, men hun pev og trak, men da jeg kaldte på hende og sagde "kom så går vi", så fulgte hun med helt af sig selv :klap:

 

Og hun har det med at køre helt op over biler, men på trods af at jeg kunne mærke hun blev anspænt, så vendte hun sig mod mig og gav kontakt i stedet for at forsøge at hoppe ud foran bilen :banan:

 

Hun er bare så sej min lille tøs :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle vist have oprettet denne tråd under "hundehistorier" og kaldt den "Lonny's blæretråd" :blink:

 

Igen i dag lykkedes det mig at kalde Luna fra det hun gerne ville hen til, og det indtil flere gange :banan:

 

Først fik hun øje på en fantasi kat, jeg kunne i hvert fald ikke se den, men jeg kunne se og høre på Luna at det var en kat :blink:

 

Denne "kat" var langt væk, så hun var ikke helt oppe at ringe, men hun pev og trak, men da jeg kaldte på hende og sagde "kom så går vi", så fulgte hun med helt af sig selv :klap:

 

Og hun har det med at køre helt op over biler, men på trods af at jeg kunne mærke hun blev anspænt, så vendte hun sig mod mig og gav kontakt i stedet for at forsøge at hoppe ud foran bilen :banan:

 

Hun er bare så sej min lille tøs :lun:

 

 

Uhh, hvor fedt :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bellamor

Uh - det her lyder bare rigtig spændende! Er der nogen, som kan fortælle mig, hvad et bælte er til en hund? Jeg går med Bella i sele og flex-line, men har nogle udfordringer - og skal snart til at træne mere intensivt med hende. Når vi er ude at gå - f.eks. i blæsevejr - er hun komplet ligeglad med mig og min stemme... Er der nogen, som kan hjælpe mig i gang med det med bæltet? Det lyder virkelig effektivt, og jeg vil meget hellere kunne kalde min hund til mig og have en mental connection med hende - frem for at skulle trække hende til mig i en flexline...

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh - det her lyder bare rigtig spændende! Er der nogen, som kan fortælle mig, hvad et bælte er til en hund? Jeg går med Bella i sele og flex-line, men har nogle udfordringer - og skal snart til at træne mere intensivt med hende. Når vi er ude at gå - f.eks. i blæsevejr - er hun komplet ligeglad med mig og min stemme... Er der nogen, som kan hjælpe mig i gang med det med bæltet? Det lyder virkelig effektivt, og jeg vil meget hellere kunne kalde min hund til mig og have en mental connection med hende - frem for at skulle trække hende til mig i en flexline...

 

Det er ikke et bælte til hunden, det er til dig, så spænder du det om livet og sætter snoren fast heri, på denne måde bliver du nødt til at forsøge at håndtere hunden rent mentalt, da du jo ikke længere holder fast i snoren med hånden

 

JOGGING BÆLTE til dig - bredt - blødt - foret. (uden line) | Kenjan hunde & katteartikler

 

Rigtig dejligt med fremgang Lonny! tillykke med det!:klap:

 

Jeg har selv trænet den type træning og jeg har bare en dressurline som kan spændes på skrå op over skulderen med hund i en ca 50 cm råderum omkring mig (fra min venstre side). Det funger super.

 

Jeg bruger så en almindelig snor på 2 meter, dog kan det godt være jeg skal overveje en kortere til når vi går langs vejen.

 

Og ja, det fungerer rigtig godt, og man bliver pludselig "tvunget" til at tænke på en anden måde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...