Gæst JulieHansen Skrevet Februar 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2011 Hej alle sammen. I går var jeg ude på stranden med min hund & nogle af mine veninder... Så der var i alt 3 tæver og 2 hanhunde. - Men mit problem er så, at min hunds høresel drejer den anden vej, når han er sammen med hunde. & I går rendte han hele tiden i røven på tæverne, det var virkelig træls. Jeg forstår den ikke, fordi min plejer at være go' til at komme, når jeg kalder, men ikke når der er andre hunde tilstede :damn: - Han kiggede ikke engang efter mig :megaked: & jeg havde endda lever med - Alle hundene stod omkring mig, fordi jeg tog godbidderne frem undtaget min, han stod selvfølgelig om bag ved en af tæverne, :???:. - Jeg har næsten prøvet alt. Tage en pind (han eeeelsker pinde!) Godbidder. Kalde meget venligt og sjovt. Gå fra ham(Det hjælper lidt, men så vender han om igen!!) - Nogen der har nogle foreslag. Han plejer ikke at gå løs med andre hunde - Kan det være dét? Skal han måske vænnes til det?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Det handler om indkald. Du siger jo at han fint kan indkald, så alle de hunde var bare i overkanten af forstyrrelser for ham. Enten så kan du lade det være og så bare leve med det, sådan som det nu er. Artsfæller er nu engang sjove og tæver er bare dejlige! Hvis du vil ændre på det, så kan du træne med en hund til at forstyrre af gangen, - og så øge forstyrrelserne efterhånden, som han bliver sikker i indkald med forstyrrelser. Men overvej om du synes det er nødvendigt? Det lyder som om han bare havde en rigtig dejlig og herlig tur på stranden jo. Han holder jo ikke mindre af dig af den grund, han hyggede sig bare rigtig meget. :hjerte: Du kan altid sætte en sporline på ham, hvis det er. De fåes i 5-10 og 15 meter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Gismo hunden Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Ha ha det lyder som Gismo. Vi har øvet indkald når vi går uden snor og det gå rigtig godt - når der ikke er andre hunde. Specielt tæver sætter propper i ørene. De dufter så dejligt. Og så er jeg ret ligegyldig Jeg har accepteret det er sådan. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst JulieHansen Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Ja, jeg forstår heller ikke, hvordan man kan træne, fordi han ikke giver hans opmærksom og man så bare kalder så lære han, at det er okay ignorere en... :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Ja, jeg forstår heller ikke, hvordan man kan træne, fordi han ikke giver hans opmærksom og man så bare kalder så lære han, at det er okay ignorere en... :stupid: jeg ville altså ikke forsøge at træne i situationer som den du nævner, hvor distraktionerne tydeligvis er meget mere end han kan håndtere. hellere træne i situationer, hvor du ved, at i får succesoplevelser, og så evt. holde ham i line, når i går med andre hunde. ps. jeg har også unghund, og ved, hvor frustrerende det kan være Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst JulieHansen Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Ja, nogen gange har man lyst til at give op! - Men så alligevel... :stupid: - Ja, men så kan jeg godt regne med at det ikke kommer til at ske, for jeg tror ikke jeg for succes, når der er andre hunde tilstede . - Medmindre han blive mere fornuftig...:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Han plejer ikke at gå løs med andre hunde - Kan det være dét? Skal han måske vænnes til det?? Bingo!.. Tænk på et 4-årigt barn, som bliver sluppet løs i sådan et bold-legeland for første gang, og så står mor efter 5 minutter og kalder.. Forget-about-it!.. Det er rigtig godt at han ellers har et fint indkald, men det vil ikke bare følge med i sådan en dejlig lege-situation. For det er bare så skidehyggeligt.. Jeg ville fortsætte med at træne indkald med ham uden de distraktioner, og så gemme indkaldet blandt de andre hunde, til han kommer selv. Lad være med at gå og prøve at få ham ind, for 10 mislykkede indkald har han skam registreret. Så hellere lade være, og skal du have fat i ham her og nu, så kald den hund han hænger i røven af ind, så kan du få fat i ham.. Vent til han er godt træt og dermed følger bedre med i hvad I laver. Når han så selv på et eller andet tidspunkt søger din opmærksomhed (f.eks for liiige at få lidt lækkert) så bruger du hans navn eller hvad du ellers gør for indkald, når han næsten er hos dig, og roser ham stort og deler godbidder ud. Og derefter skynder du dig at give ham fri igen, inden han selv vælger at være fri.. Det tager tid, for hunde ER altså sjovere end mennesker.. Jeg gjorde det at jeg sørgede for at finde situationer hvor min hund kunne rende løs med andre, uden at jeg skulle have hende til mig. Hvor de f.eks kunne være i en have, eller en hundeskov på et ubefærdet tidspunkt (måske sent om aftenen) så hun kunne vænne sig til at være fri.. Når hun så var godt træt og leget ud, og havde undersøgt alt, så kunne hun egentlig godt finde ud af at komme.... Men hundene skal lære at være løse sammen med andre, det kommer ikke naturligt, og indkaldet forværres hver gang man kalder nyttesløst - så hellere bare lade være. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst JulieHansen Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Bingo!.. Tænk på et 4-årigt barn, som bliver sluppet løs i sådan et bold-legeland for første gang, og så står mor efter 5 minutter og kalder.. Forget-about-it!.. Det er rigtig godt at han ellers har et fint indkald, men det vil ikke bare følge med i sådan en dejlig lege-situation. For det er bare så skidehyggeligt.. Jeg ville fortsætte med at træne indkald med ham uden de distraktioner, og så gemme indkaldet blandt de andre hunde, til han kommer selv. Lad være med at gå og prøve at få ham ind, for 10 mislykkede indkald har han skam registreret. Så hellere lade være, og skal du have fat i ham her og nu, så kald den hund han hænger i røven af ind, så kan du få fat i ham.. Vent til han er godt træt og dermed følger bedre med i hvad I laver. Når han så selv på et eller andet tidspunkt søger din opmærksomhed (f.eks for liiige at få lidt lækkert) så bruger du hans navn eller hvad du ellers gør for indkald, når han næsten er hos dig, og roser ham stort og deler godbidder ud. Og derefter skynder du dig at give ham fri igen, inden han selv vælger at være fri.. Det tager tid, for hunde ER altså sjovere end mennesker.. Jeg gjorde det at jeg sørgede for at finde situationer hvor min hund kunne rende løs med andre, uden at jeg skulle have hende til mig. Hvor de f.eks kunne være i en have, eller en hundeskov på et ubefærdet tidspunkt (måske sent om aftenen) så hun kunne vænne sig til at være fri.. Når hun så var godt træt og leget ud, og havde undersøgt alt, så kunne hun egentlig godt finde ud af at komme.... Men hundene skal lære at være løse sammen med andre, det kommer ikke naturligt, og indkaldet forværres hver gang man kalder nyttesløst - så hellere bare lade være. Hmmm... Altså, hvad så hvis han ikke gider at thave godbidder eller lege med noget som helst, når der er hunde til stede... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Hmmm... Altså, hvad så hvis han ikke gider at thave godbidder eller lege med noget som helst, når der er hunde til stede... Det er derfor du bare skal nøjes med at træne med en anden hund til at starte med. Du kan ikke starte med 5 hunde og så forvente succes. En anden hund til en start. Når det går godt, så kan du træne med måske to hunde og så fremdeles. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Bare lige vær obs på, om tæverne gider han render i røven af dem. :blink: Jeg har selv en tæve, som er virkelig dårlig til at sige fra (og er det overhovedet hendes opgave?). Hun bliver trykket, sætter sig ned, sender hundeøjne til mig... og har det i det hele taget bare ikke særlig sjovt. Og jeg ved, hvor svært det kan være at sige til folk man kender, om de lige gider styre deres hanhund. :blink: Jeg kan også godt forstå, andre ikke ''ser det'' på samme måde som jeg, der kender min hund. (Og som det gør ondt på). Så jeg synes du skal træne det gradvist med en anden hund og irriterer han tæverne på en tur med dine veninders tæver, synes jeg du skal tage ham i snor. Det er ikke for at være barsk på nogen måde, bare lige hvis du (som rigtig mange andre) ikke lægger mærke til det. :blink: God træning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Det er derfor du bare skal nøjes med at træne med en anden hund til at starte med. Du kan ikke starte med 5 hunde og så forvente succes. En anden hund til en start. Når det går godt, så kan du træne med måske to hunde og så fremdeles. Ja, og vælg måske en hund som ikke er alt for spændende. En rolig én, som I er vant til at gå tur med (som han derfor kender godt) og måske ikke lige én der lægger op til leg - og slet ikke en tæve. :blink: Edit: Og sørg for han er sulten og hav de bedste guffere med (kød). Eller yndlingslegetøjet, som I kun bruger til træning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mais og hunden Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Kender problemet. Vi går til hvalpetræning et sted ved Skenkelsø Mølle, hvor der ligger en stor mark. Det er ikke indhegnet og ligger ned til en stor vej, dog med lidt buske imellem. Igår da vi var til hvalpetræning, søgte Bella lidt væk og de andre styrtede efter hende, og lige pludselig lå de allesammen (Bortset fra Bastian på 9 uger), og tumlede rundt lige ved siden af vejen. Vi prøvede da selvfølgelig at kalde (MEGET Højt), og lokke med godbider, men de var ret så ligeglade. Heldigvis var de andre lidt bange for bilerne og løb tilbage, mens resten fulgte med, så ingen kom til skade. Men man bliver da alligevel ret bange når sådan noget sker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst JulieHansen Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Bare lige vær obs på, om tæverne gider han render i røven af dem. :blink: Jeg har selv en tæve, som er virkelig dårlig til at sige fra (og er det overhovedet hendes opgave?). Hun bliver trykket, sætter sig ned, sender hundeøjne til mig... og har det i det hele taget bare ikke særlig sjovt. Og jeg ved, hvor svært det kan være at sige til folk man kender, om de lige gider styre deres hanhund. :blink: Jeg kan også godt forstå, andre ikke ''ser det'' på samme måde som jeg, der kender min hund. (Og som det gør ondt på). Så jeg synes du skal træne det gradvist med en anden hund og irriterer han tæverne på en tur med dine veninders tæver, synes jeg du skal tage ham i snor. Det er ikke for at være barsk på nogen måde, bare lige hvis du (som rigtig mange andre) ikke lægger mærke til det. :blink: God træning. Ja, jeg prøvede at fjerne ham, men min veninde sagde, at de selv finder ud af det... Hun sagde fra, så mere kan jeg ikke gøre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Helt alvorligt ment. Meld dig til træning et fornuftigt sted, og lær at træn din hund. Herunder kontaktøvelser, som imo er dét der reelt er problemet hér. Indtil da så må du have linen på hunden, når der er andre hunde der er mere interessante end dig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst JulieHansen Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Jeg har gået til hundetræning & der havde min hund et problem, at han ikke gad at lave noget, fordi de andre hunde var meget spændende... i følge ham. & Træneren gad ikke hjælpe os, hun sagde at vi skulle få hans opmærksomhed, ja jeg har prøvet 100 gange, men det virkede ikke... Mere sagde hun ikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Jeg har gået til hundetræning & der havde min hund et problem, at han ikke gad at lave noget, fordi de andre hunde var meget spændende... i følge ham. & Træneren gad ikke hjælpe os, hun sagde at vi skulle få hans opmærksomhed, ja jeg har prøvet 100 gange, men det virkede ikke... Mere sagde hun ikke Det lyder ikke som et særligt godt træningssted. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Hvor i landet bor du? Måske kan nogen anbefale et sted. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst JulieHansen Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Det lyder ikke som et særligt godt træningssted. Det var en DKK-klub. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst JulieHansen Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Det var en DKK-klub. Hvor i landet bor du? Måske kan nogen anbefale et sted. Århus Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Det lyder ikke som et særligt godt træningssted. Det var en noget hurtig konklusion, syntes jeg. Baseret på resten af tråden, vil jeg være tilbøjelig til at tro at træneren ganske sikkert ikke har formidlet en mulig løsning godt nok. Men jeg er også tilbøjelig til at tro at hundeføreren ikke har gjort ret meget for det heller. God træning kræver noget af begge parter, imo. Jeg har gået til hundetræning & der havde min hund et problem, at han ikke gad at lave noget, fordi de andre hunde var meget spændende... i følge ham. & Træneren gad ikke hjælpe os, hun sagde at vi skulle få hans opmærksomhed, ja jeg har prøvet 100 gange, men det virkede ikke... Mere sagde hun ikke Du har prøvet 100 gange... Ok. Så prøv bare én gang, med noget andet end du gjorde til hundetræning. Jeg aner ikke hvad du brugte/gjorde "dengang". Men mulige løsninger kunne være ganske enkelt at trække lidt væk fra alt det der er meget bedre end dét du tilbyder din hund. Dvs træk lidt væk fra de andre på holdet, så det overhovedet bliver muligt at få kontakt med din hund. Tilbyd hunden godbidder, en trækkebold, et trækketov, leg og spas, whatever... Bare det virker. DU skal finde ud af hvad der er en god belønning for netop DIN hund. Når du har fundet ud af hvad dét er, så begynder du at belønne din hund hver gang den søger kontakten med dig. Den skal lære at det er det fedeste at være ved dig, og have kontakt med dig. At dét betaler sig bedre, end at være alle mulige andre steder. Dét er starten på overhovedet at kunne træne sin hund, at kunne få en god lineføring, at kunne få et godt hjemkald osv osv. Du kan, for at få flere ideer, google-søge "kontaktøvelser" engang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Århus Ok, der bor jeg også. Vi er flere herinde der er glade for både DKK- Viby og Sabro. Men ellers er der jo også DCH stederne. Men det kan være, det er bedre at du finder et privat sted, hvor der er færre på holdene. Fx Positiv træning i Hasselager eller Lone Greva i Galten. (Jeg har ikke selv gået der, men kun hørt godt derom). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst JulieHansen Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Det var en noget hurtig konklusion, syntes jeg. Baseret på resten af tråden, vil jeg være tilbøjelig til at tro at træneren ganske sikkert ikke har formidlet en mulig løsning godt nok. Men jeg er også tilbøjelig til at tro at hundeføreren ikke har gjort ret meget for det heller. God træning kræver noget af begge parter, imo. Du har prøvet 100 gange... Ok. Så prøv bare én gang, med noget andet end du gjorde til hundetræning. Jeg aner ikke hvad du brugte/gjorde "dengang". Men mulige løsninger kunne være ganske enkelt at trække lidt væk fra alt det der er meget bedre end dét du tilbyder din hund. Dvs træk lidt væk fra de andre på holdet, så det overhovedet bliver muligt at få kontakt med din hund. Tilbyd hunden godbidder, en trækkebold, et trækketov, leg og spas, whatever... Bare det virker. DU skal finde ud af hvad der er en god belønning for netop DIN hund. Når du har fundet ud af hvad dét er, så begynder du at belønne din hund hver gang den søger kontakten med dig. Den skal lære at det er det fedeste at være ved dig, og have kontakt med dig. At dét betaler sig bedre, end at være alle mulige andre steder. Dét er starten på overhovedet at kunne træne sin hund, at kunne få en god lineføring, at kunne få et godt hjemkald osv osv. Du kan, for at få flere ideer, google-søge "kontaktøvelser" engang. Det har jeg hørt & jeg har prøvet det. Jeg har prøvet at tage forskellige legetøj med, alt muligt mad, lige fra tørfoder til lever og jeg ved ikke hvad. - Har prøvet at rykke sååå langt, at jeg næsten ikke kan høre, hvad hun sagde. & jeg har trænet rigtig meget på det. Men altså, når jeg belønner ham for noget, når han er sammen med en anden hund så ignorer han mig og gider ikke engang have godbidden. Jeg har ladet en anden træne ham til træning, stadig det samme. :damn: - Har hoppet op og ned, stået på hænder, sagt sjove og høre lyde.:damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Det var en DKK-klub. Det siger ikke noget i sig selv, der er stor forskel på træningsstederne inden for DKK, nogle er gode, andre er ikke. Det var en noget hurtig konklusion, syntes jeg. Ja, det var det, og jeg kan da sagtens tage fejl. :blink: Jeg forholdt mig bare til det, der blev skrevet: At træneren bare blev ved med at sige til TS, at hun skulle få kontakt til sin hund, uden at give råd til, hvordan hun kunne gøre det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Februar 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 6, 2011 Det har jeg hørt & jeg har prøvet det.Jeg har prøvet at tage forskellige legetøj med, alt muligt mad, lige fra tørfoder til lever og jeg ved ikke hvad. - Har prøvet at rykke sååå langt, at jeg næsten ikke kan høre, hvad hun sagde. & jeg har trænet rigtig meget på det. Men altså, når jeg belønner ham for noget, når han er sammen med en anden hund så ignorer han mig og gider ikke engang have godbidden. Jeg har ladet en anden træne ham til træning, stadig det samme. :damn: - Har hoppet op og ned, stået på hænder, sagt sjove og høre lyde.:damn: Du skal jo heller ikke belønne ham for kontakt, når han ignorerer dig. Og ikke alle hunde fungerer på godbidder eller legetøj. Nogen gange må man tænke kreativt, og i heeelt andre baner. Alternativer kunne være at tage en stol med ud på pladsen, sætte dig på dén og lave absolut ingenting med hunden. Lade skidtet stå og skabe sig, til det hænger ud af halsen på den. Og når den så på ét eller andet tidspunkt beslutter sig for at søge kontakt med dig, SÅ skal den belønnes. Og den der "vi har prøvet ALT... 100vis af gange". Det kan meget vel være lige så stor en fejl, som ikke at have gjort noget overhovedet. For man risikerer meget nemt kun at gøre tingene halvt, og så kan man ligeså godt lade være. Imo. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tacora Besvaret Februar 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 8, 2011 Hej Julie Nu bliver jeg nysgerrig efter at vide hvad der er for en hund du har og hvor gammel den er. Du skriver heller ikke noget om hvad du laver med hunden eller hvad forventer dig af den. Det er jo ikke helt uvæsentligt i forhold til at give dig nogle råd. Venlig hilsen Steen Stenild Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts