Hop til indhold

Mit eneste problem ved at have hund...

Gæst JulieHansen
 Share

Recommended Posts

Gæst JulieHansen
Hej Julie

Nu bliver jeg nysgerrig efter at vide hvad der er for en hund du har og hvor gammel den er.

Du skriver heller ikke noget om hvad du laver med hunden eller hvad forventer dig af den.

Det er jo ikke helt uvæsentligt i forhold til at give dig nogle råd.

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Japansk spids, som er 11½mdr.

Hvad jeg laver med ham? Mener du træning eller?

Jeg forventer bare, at han hører efter ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer bare, at han hører efter ;)[/QUOTE]

Det indebærer at han ved hvad du forventer.

Du kan ikke forvente at han vil have godbidder eller anden form for belønning i situationer med mange forstyrelser. Det skal der en tilvæning til.

Ha det bedste med, som ligger øverst på hundens ønskeliste over de bedste belønninger. Beløn også med aktiviteter.

Træn kontakt i gradvist vanskelige situationer, mens du har hunden i line. Gør det ofte. Du må på ingen måde lokke. Beløn kun når hunden frivillig tager kontakt, ved at vende sig mod dig og ser på dig. kald på hunden samtidig med at han vender sig imod dig/ kommer hen til dig.

Beløn når hunden tilfældigvis kommer hen til dig, når han er løs. En hovedregel er kun at kalde på hunden, når du er så godt som sikker på at han kommer. Test det gradvis i vanskeligere situationer, uden at udfordre skæbnen, så du får for mange mislykkede indkald.

Det er gode kontra dårlige indkald, der afgør om du får et pålideligt indkald.

Lad dig ikke friste til at lokke hunden, stopper han eks. 5 meter fra dig. Så stå helt stille indtil hunden af sig selv kommer hen til dig. Belønningen skal først op ad lommen, når han er han helt henne ved dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer bare, at han hører efter ;)

Jeg tænkte bare sådan generelt hvordan hans hverdag er, hvis ikke han er vant til i laver noget sammen synes han måske bare du er kedelig at være samen med. Og næsten uanset hvad kan man ikke bare forvente en hund hører efter pr. automatik. En hunds tillid og fortrolighed skal man gøre sig fortjent til og hos nogle racer skal man lægge et større arbejde en hos andre.

Grunden til jeg spurgte efter race er jo at ikke alle racer er lige kontaktsøgende og for nogle er det vigtigt at man træner dette meget tidligt.

Jeg skal ikke gøre mig klog på japansk spids, det er der sikkert andre som kan med bedre held end mig, så desværre ikke megen hjælp fra min side. Men måske vi kunne lokke nogle spidshundefolk frem !

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sten skriver: at man kan ikke gå ud fra, at en hund automatisk lystre, så kan jeg kun give ham ret, og det koster sved og tårer i visse tilfælde... Held og lykke, håber du finder en god en at træne med, og får succes med det, så det ikke kun er kedlige oplevelser ang. Indkald... Det fortjener i:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget jeg ikke mener nogen har berørt endnu er, at hunden (kan vi også få et navn?) :genert: ikke ser ret mange andre hunde. Han kan jo sagtens have et udækket behov for socialt samvær, og det vil han som det første forsøge at få dækket.

Så måske skulle du se dig om, evt. sætte en annonce op, efter en legekammerat I kunne mødes med et par gange om ugen, hvor hundene fik lov til at lege færdigt. Når hundene har gjort dèt, kan det være at du har held med at få kontakt til ham, men husk (som jane også siger) kun at kald på ham, hvis du er sikker på at han også vil komme hen.

Noget andet jeg ikke tror nogen har været inde på er at man kan lade hunden træne en selv. Altså at man kalder ind hver gang hunden selv kommer over og giver en godbid for det. Jeg ville måske finde et andet ord, da dit signal formodentlig har mistet sin betydning.

Når du har ladet dig træne en uges tid, kan du så småt begynde at kalde lige inden hunden ellers ville komme hen (og nu taler vi indkald indenfor i hjemmet, der kan gå mange uger inden du kan tillade dig at kalde udendørs, og da først i f.eks. egen have). Gradvis kan du så øge kravene, men jeg vil advare dig om at gå for hurtigt frem,.... den fælde falder de fleste i.

Link til indlæg
Del på andre sites