Hop til indhold

Er din hund en god vagthund?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Når der køre en bil ned af vores indkørsel (som er 200 m lang) begynder alle 4 at røre på sig. Men ligeså snart forhjulene rør vores gårdsplads så er der gang i hele flokken.

Man kan tydeligt høre om det er en bil de kender eller en fremmede. Enter gør og piver de forventningsfuldt eller også er det en gøen som går over i en form for "Pas på her bor vi". Money og Suzi er de værste til at gø på den lidt voldsomme måde, de tager ligesom over hvis de ikke kender bilen eller stemmerne udenfor døren.

Desvære er de også ligeså vagtsomme når stalddøren går op og i ... lidt træls da vi har en hest opstaldet for naboen... men rart at de ikke tager det for givet at det sikkert en en vi kender.

 

Jeg har en ældre mand som tit lufter dem for os hvis vi skal noget og min mor ikke har tid til at passe sine "børnebørn" :blink: han har fortalt os at Money er den som står først og man er ikke i tvivl om at hun har alle sine tænder i god behold, for hun viser dem stolt frem i vinduet indtil hun har set efter om personen er kendt eller ej. Så går det over i glædes piv og bjæf.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Sherlock er til tider sådan; "WROUFWROUFWROOUUU" og andre gange opdager han intet! Jeg har endnu ikke regnet ud hvad der gør, at det kun er nogle gange han er vagthund.

Han blev engang meget sur over en tysker, der stod uden for vores dør, med noget puddel-lignende, og ledte efter pilgrimsherberget!

Men en gang blev han også sur over at jeg stod og kiggede stjerne uden for hoveddøren, om aftenen, til trods for at han lige havde set mig gå ud af døren :hmm:

Og nogle gange vader folk ind i huset, uden at han siger en lyd.

 

Jeg tror nu egentlig ikke at det gør den store forskel, hvis der skulle komme tyve! Altså, han lyder jo så en rottweiler, når han gør, men så snart han hopper op i vinduet og kigger på tyven med sin smukke, glade lassiesmil, så er det ligesom ødelagt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh ikke rigtig...

 

Enzo siger vuf, når det ringer på døren - hopper så op i kurven og sidder pænt. Når vi har trænet intensivt på det så gøer han ikke, men hopper bare op i kurven og venter på sin godbid - men pt er han lidt glad for sin stemme, så ringklokken får et par vuffer med sig - og det samme gør køer og andre dyr i tv'et - det er da vigtigt at advare mig imod.:stupid:

 

Han gør ikke når der går folk forbi udenfor - det er han så vant til. Hvis folk bare går ind kommer han hoppede - og de får en hjertelig hoppende modtagelse :oops:

 

Min gamle schæfer var så vant til at mine studiekammerater vadede ind, så der var absolut ingen vagthund over ham. Han vuffede et par gange, når det ringede på døren, men sagde ikke rigtig noget, når de bare gik ind - og hilste dem med logrende hale - selv dem han ikke havde set før. Han var vant til mange lyde fra opgangen og gøede ikke når nogen gik forbi - ej heller da vi flyttede til et sted med egen indgang og have - så sad han bare nysgerrigt og kiggede på alt liv.

 

Jeg har intet behov for at de gør, så har arbejdet aktivt for at mindske gøen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste af mine, der er lidt vagthund i, er Sadie. Hun gør når hun ser mennesker nærme sig huset, eller nogen banker på. De to andre står bare og logrer, for nu kommer der da nogen, der kan kæle med dem.

 

Greta gør kun, når hun ser en bil køre rundt om ejendommen. Og Chase gør kun, hvis han ser et egern, der skal jages.

 

Men folk TROR jo de er vagthunde, så vi behøver ikke låse dørene. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Pelle er som sådan ikke en vagthund og det er jeg glad for.

 

Kommer folk dog og banker på døren giver han lyd.

 

Når nogen kommer hjem om natten siger han intet og jeg ved faktisk ikke om en fremmed også kunne gå ind uden han reagerede i den situation.

 

Jeg har blandt andet valgt racen fordi jeg ikke gider vagthundegøen :-D

 

 

Uha, ja. Jeg bryder mig ikke om goende hunde. Synes goeri er SAA traels!! Jeg har ikke anskaffet mig hund med formaal at de skal beskytte mig mod rovere og banditter med deres goen! Til det har vi indstilleret tyveri alarm.

 

jeg er SAA glad for at mine mynder vitterligt naesten aldrig goer. Kun ca. hver 14. dag, og saa er det fordi det er noget MEGET usaedvanligt der sker som f..eks en luftballon eller lignende.:klap:

 

Ahhhh fred og ro, og ingen goeri hver gang folk gaar forbi, korer forbi eller ringer paa - Det er lige mig!:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Den eneste af mine, der er lidt vagthund i, er Sadie. Hun gør når hun ser mennesker nærme sig huset, eller nogen banker på. De to andre står bare og logrer, for nu kommer der da nogen, der kan kæle med dem.

 

Greta gør kun, når hun ser en bil køre rundt om ejendommen. Og Chase gør kun, hvis han ser et egern, der skal jages.

 

Men folk TROR jo de er vagthunde, så vi behøver ikke låse dørene. :mrgreen:

 

Jeg tænker jo også at doberman (flertal?) bliver brugt som vagthund, mange steder..

 

hvilket jo mister lidt af formålet, hvis der står en glad logrende hund, og inviterer folk indenfor med glæde :lol:

 

jeg kan huske en indhegnet mark, ved siden af hvor en barndomsvenindes hjem.

der gik rygter om at der gik dobermen derinde.. som spiste en, hvis man gik derind..

 

Jeg havde det daværende tidspunkt aldrig set en irl ... og var vildt bange! det var vi allesammen.. :shock:

jeg gik vel i 1. klasse vil jeg tro.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker jo også at doberman (flertal?) bliver brugt som vagthund, mange steder..

 

hvilket jo mister lidt af formålet, hvis der står en glad logrende hund, og inviterer folk indenfor med glæde :lol:

 

jeg kan huske en indhegnet mark, ved siden af hvor en barndomsvenindes hjem.

der gik rygter om at der gik dobermen derinde.. som spiste en, hvis man gik derind..

 

Jeg havde det daværende tidspunkt aldrig set en irl ... og var vildt bange! det var vi allesammen.. :shock:

jeg gik vel i 1. klasse vil jeg tro.. :lol:

 

De har jo haft et vist ry, ikke mindst takket være Hollywood.. :rolleyes:

 

Tidligere blev de også avlet meget skarpere end de gør nu. De er jo meget trænbare, så man kan få ud af dem stort set hvad man vil. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

De har jo haft et vist ry, ikke mindst takket være Hollywood.. :rolleyes:

 

Tidligere blev de også avlet meget skarpere end de gør nu. De er jo meget trænbare, så man kan få ud af dem stort set hvad man vil. :-D

 

og så er det deeeeejlige puttehunde der knytter sig godt til ejeren (hvis man altså behandler dem ordentligt) og som man kan få et stærkt bånd til vha. træning og kærlighed :hjerte::lun::hjerte:

 

 

 

 

need i say i love the breed? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
De har jo haft et vist ry, ikke mindst takket være Hollywood.. :rolleyes:

 

Tidligere blev de også avlet meget skarpere end de gør nu. De er jo meget trænbare, så man kan få ud af dem stort set hvad man vil. :-D

 

nu kender jeg også racen bedre, og synes de er helt fantastiske :hjerte:

 

men når du siger det..

så er det altid dem der render rundt i haven, på store mansions..

 

eller er lænket godt fast i store tunge metalkæder. .

 

fordi de er SÅ farlige..

 

er det ikke også dobermen, som er med i Oliver & co.

(børnefilm)..

store og meget farlige! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu der bliver sagt dyr i tv-et... lige da vi havde fået nyt fjernsyn... der kørte der sådan en reklame på animal planet, med en abe e.l. der kom farende i slowmotion mod kameraet... DEN blev Dumle gal på! også i den grad. Den skulle dælme ikke hoppe ud i hans stue :evil::lol::lol::lol:

 

Hvor er han kær :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun elsker alle fremmede, og jeg har aldrig været ude for at der var nogen hun ikke kunne lide. Sådan kan vi lide det, hun skal ikke bevogte os - sikkerheden skal vi nok tage os af.

 

Sådan har jeg det faktisk også :-D og jeg har arbejdet ihærdigt på at nå dertil - med forbløffende lidt held :fornaermet:

Jeg har kæmpet og kæmpet, forsøgt næsten alt, læst alle de rigtige bøger, og fulgt rådene til punkt og prikke - med stort set ikke mærkbart resultat til følge :damn: og jeg har virkelig følt mig som en kæmpe fiasko :genert: I lørdags talte jeg så med ejeren af Jackis halv-onkel, og de kæmper med præcis samme problematik, og med præcis samme ringe resultat som jeg - det har lettet på min følelse af fiasko :engel: Det ønskede resultat er måske blevet skubbet længere væk af arv/gener, men det er ikke udelukkende grundet mine ringe evner ;-)

 

Selvom Jacki reagerer meget stærkt på posten og skraldemanden, fik jeg før Nytår vished for, at hun i det mindste, overfor dem, har det mest i munden :genert: Hun slap nemlig ud af døren og mødte posten :skraek: Men i selve mødet gik hun fra dræber vagthund ekstraordinære til fjallet opmærksomhedssøgende se mig se mig se nu mig ophoppende unghund/hvalp - nuiii blev jeg lettet :genert: Det var selvfølgelig ikke sjovt, men possitivt var det, at hun ikke udviste den mindste form for agressivitet :5up: :5up:

 

Og posten gik ingen steder med 30 kg ophoppende lalleglad schæfer :oops: :oops: så sådan kan man også fastholde "indtrængende" ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre ja...

 

Altså mysla siger jo bare HØJT og tydeligt til, alle kan gå ind til hende og de vil bare få kys og glædeshop. Men hun larmer så hun lyder gal og skulle nogen formaste sig til at røre en af hendes mennesker eller sheila uden accept fra hendes side af, så er hun ikke bange for at gå imellem med endnu mere larm.:???:

 

Sheila er jo mere skeptisk overfor fremmede så hun mener det mere alvorligt, det værste er hvis fremmede pludselig står indenfor eller i haven!! Så har jeg seriøst været bange for om hun kunne finde på at bide:shock: Men torpedoen er stoppet liiige opad folk hvor hun laver den nydeligste figurantgøen lige op af dem. straks jeg når frem og siger de er ok, slapper hun af, selvom hun lige skal have et par minutter til at godkende en fremmed mandsperson i før hun vil kæles;-)

 

Engang skulle hun luftes af en ung pige vi kender, men hun blev forhindret, så hendes far tog hen for at hente sheila i stedet! Ups, han sagde at det da var godt han ikke var bange for hunde... men ind kom han og sheila blev luftet og ingen kom til skade. Sheila var bare temmelig stresset da jeg kom hjem, når sådan en mystisk fremmed havde været inde og stjæle hende:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan har jeg det faktisk også :-D og jeg har arbejdet ihærdigt på at nå dertil - med forbløffende lidt held :fornaermet:

 

Jeg har kæmpet og kæmpet, forsøgt næsten alt, læst alle de rigtige bøger, og fulgt rådene til punkt og prikke - med stort set ikke mærkbart resultat til følge :damn: og jeg har virkelig følt mig som en kæmpe fiasko :genert: I lørdags talte jeg så med ejeren af Jackis halv-onkel, og de kæmper med præcis samme problematik, og med præcis samme ringe resultat som jeg - det har lettet på min følelse af fiasko :engel: Det ønskede resultat er måske blevet skubbet længere væk af arv/gener, men det er ikke udelukkende grundet mine ringe evner ;-)

 

Jeg tror at vores resultat er en blanding af 75% held og 25% undersøgelse. Vi gik bl.a. efter en race der ikke har megen gøen i sig, og det har vi fået - så der er Bella racetypisk. Og så har vi selvfølglig brugt lidt tid på at lege gæsterne ind, men det har nu ikke været så besværligt.

 

Resultatet er at hun elsker gæster, nogen gange lige i overkanten. Det arbejder vi så med.:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse er jordens dårligste vagthund. Hun ved simpelthen ikke hvad det vil sige.

 

Hun gør KUN på kommando, og af og til i leg..

 

Hun har aldrig nogensinde sagt noget til nogen som helst.. Heller ikke når jeg ikke er hjemme (har jo forhørt mig hos naboerne)..

 

Selv når jeg er hos min veninde, kan alle mulige folk hun aldrig før har mødt også bare vade ind.

Det får ellers venindens mops til at gå fuldstændig amok og gø og skabe sig. Basse derimod kan da godt finde på at gå hen og se HVAD Zoe gør af. Er det ingenting smutter hun, men er det et nyt mennesker, bliver hun glad, for det er jo hendes allerbedste ven i hele verden!!..

 

Nej, du, man kan godt ane at hun ikke er beregnet til at vogte noget som helst :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Sådan har jeg det faktisk også :-D og jeg har arbejdet ihærdigt på at nå dertil - med forbløffende lidt held :fornaermet:

 

Jeg har kæmpet og kæmpet, forsøgt næsten alt, læst alle de rigtige bøger, og fulgt rådene til punkt og prikke - med stort set ikke mærkbart resultat til følge :damn: og jeg har virkelig følt mig som en kæmpe fiasko :genert: I lørdags talte jeg så med ejeren af Jackis halv-onkel, og de kæmper med præcis samme problematik, og med præcis samme ringe resultat som jeg - det har lettet på min følelse af fiasko :engel: Det ønskede resultat er måske blevet skubbet længere væk af arv/gener, men det er ikke udelukkende grundet mine ringe evner ;-)

 

Selvom Jacki reagerer meget stærkt på posten og skraldemanden, fik jeg før Nytår vished for, at hun i det mindste, overfor dem, har det mest i munden :genert: Hun slap nemlig ud af døren og mødte posten :skraek: Men i selve mødet gik hun fra dræber vagthund ekstraordinære til fjallet opmærksomhedssøgende se mig se mig se nu mig ophoppende unghund/hvalp - nuiii blev jeg lettet :genert: Det var selvfølgelig ikke sjovt, men possitivt var det, at hun ikke udviste den mindste form for agressivitet :5up: :5up:

 

Og posten gik ingen steder med 30 kg ophoppende lalleglad schæfer :oops: :oops: så sådan kan man også fastholde "indtrængende" ;-)

 

 

Jeg ved mine foraeldres terrier HADEDEDE postbudet som paesten, indtil postbudene begyndte at komme med hundekiks - Det var aabenbart et godt initiativ fra post danmark:klap:Det virkede FANTASTISK for nu ser hun frem til posten med logrende hale og ELSKER Hr. postmand Per:5up:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199

Nej, Chilli er ingen god vagthund!

 

Hun gøer nemlig stort set aldrig, og aldrig ad fremmede.

 

Hvis hun en sjælden gang gøer, er det mest når vi leger eller hun selv vil opfordre andre til leg...

 

Hun er altid obs når det ringer på døren eller nogen kommer ind - men hun siger intet og bare de klapper hende på hovedet og siger hun er sød...tjaeh, så tror jeg såmænd hun endda ville hjælpe en evt. indbrudstyv med at bære ting og sager ud af huset :stupid:

 

Pga. hendes manglende evne til at gø og være på vagt overfor andre, tager jeg hende derfor heller ALDRIG med ud og handle eller lader hende stå alene udenfor butikker osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlotte kæmpe AG-fan

Nelly er der ikke meget vagthund i! Hun springer glad i favnen på alt og alle :P

Bella derimod, er meget vagtsom! Hun overhører aldrig noget, og bliver ved med at gø, indtil vi har sagt god for personen. Det er rart og betryggende, når man bor så langt ude på bøh landet ;o) *GG*

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm... kom til at tænke på om hunde der bor på landet er mere vagtsomme end hunde i byerne. ??

På landet er her jo stille og når der endelig kommer en bil så ved de at den skal ind til os.. i byen er der jo bildøre der smækker i tide og utide, folk der kommer og går i trappeopgange. Villaerne ligger tæt osv

Byhunde er nok mere vant til div lyde som landhunde :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm... kom til at tænke på om hunde der bor på landet er mere vagtsomme end hunde i byerne. ??

På landet er her jo stille og når der endelig kommer en bil så ved de at den skal ind til os.. i byen er der jo bildøre der smækker i tide og utide, folk der kommer og går i trappeopgange. Villaerne ligger tæt osv

Byhunde er nok mere vant til div lyde som landhunde :confused:

 

Byhunde er selvfølgelig mere vant til at høre lyde, og lære jo hvilke lyde der ikke betyder noget, men det afhænger stadig også af racer, Luna bor jo laaaangt ude på landet og alligevel er der ikke meget vagthund over hende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...