Hop til indhold

Når små hunde angriber store!!?

Gæst Michy
 Share

Recommended Posts

Nu læste jeg lige om stakkels Halfdan. Øv for en oplevelse. Og godt der tilsynelandende ikke er sket noget alvorligt. Og selvf. Skal den hund i snor! Uden tvivl. Men hvad når det omvendte sker? Vi blir "angrebet" næsten dagligt af små hidsige hunde (ofte pudler, gårdhunde og små tæppetissere) og de knurrer ikke bare. De går sgu efter struben! Heldigvis kan de sjældent nå og Frigg laver bare en undvigemanøvre men det er da ikke ok? Skal jeg også anmelde dem? Tænk hvis det havde været min 3 årige datter? Eller en lille hund? Jeg ved godt at det jo nok et fordi de er bange for min forvoksede gulvmoppe men alligevel! Oftest er det ældre damer som ejer dem og ikke engang sir undskyld! De går bare videre eller griner, haha der blev hun sur hva? Ja undskyld mig. Tag dog den minidræberhund i snor eller lær den lidt manerer!

Synes i også man skal anmelde små løse hunde der angriber min store vovse i snor? Eller er det bare "sjovt"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den hænger fast i din hund og laver huller i hund eller dækken eller dig, ja så synes jeg da du skal anmelde. Det heldige gir dig er jo, at de små hunde heldigvis ikke kan gøre den store fysiske skade på din hund... Den kan ikke knække rygsøjlen eller ruske den ihjel... Men laver den seriøst ballade så meld dem... Om ikke andet får de en bøde for at gå uden snor på

Link til indlæg
Del på andre sites

Frigg er heldigvis for hurtig til de får fat. Og ja der skal en del til at ruske hende. Men derfor er det jo ikke sjovt for mig som ejer at se min hund blive angrebet. Stor eller lille hund! Især fordi Frigg aldrig ville forsvare sig:-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg selv en forholdsvis lille hund - 13 kg. - der oftest ikke kan lide andre hunde. Han går aldrig uden snor, men det gør mange andre hunde jo desværre. Og det er bestemt ikke sjovt konstant at skulle være på vagt, for jeg vil jo nødig at min hund gør skade på en anden.

Jeg møder helt klart også ofte den holdning, at er det en lille hund, så må den gerne angribe andre. Og det er pisse træls. For ja, skaden er ikke særlig stor, hvis min golden bliver angrebet, men rent mentalt vil det være katastrofalt for hende. Og jeg ville ikke tøve med at melde det til politiet. Om de vil gøre noget, er nok temmelig tvivlsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hr betjent. Min picard er blevet angrebet af en blodtørstig toy puddel! :hmm:

Måske ikke. Hva med - hr politimand. En aggresiv yorkshireterrier bed min Picard i halen :skraek:

Hmm. Hvordan anmelder man det uden at få den her : :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at sige:

jeg møder ofte denne hund, der gentagne gange har lavet udfald mod min hund og går uden sno. Indtil videre er situationen blevet løst, da min hund ikke er gået ind i konflikten, men i stedet har trukket sig.

Dog frygter jeg for, at min hund en eller anden dag får nok, og føler sig nødsaget til at sige fra, fordi hun ikke kan slippe væk, da jeg jo har hende i snor. Hvis det sker, føler jeg mig næsten ikke i tvivl om, at det vil være mig der får skylden, da min hund er størst, og dermed kan gøre større skade på den lille angribende hund end den anden vej rundt.

Derfor vil jeg gerne med det samme anmelde problemet, da jeg jo ved, at hunde SKAL føres i snor, og det er blevet indskærpet i den nye hundelov. Det kan være der er andre, der har problemer med samme hund, men hos politiet ved I jo ikke dette, medmindre vi er nogle, der gør jer opmærksomme på problemet.

(og vindende argument) Man kan jo frygte, at det en dag går udover et barn, som denne hund ser sig sur på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes da du skal prøve og melde det vis der er sket fysisk skade?(psykisk tror jeg ik man kan regne med politiet vil tagde sig af)

jeg ik helt hundrede men det kommer vel også and på hvor det er sket

det jo en klar regel at hunden skal være iført snor vis den ik er under "fuld kontrol" på offentlige steder men er det i en hundepark/skov uden snor påbud så tror jeg ikke du skal regne med den vilde respons fra politiet. når man går ind sådanne steder ved man jo også der kommer mange forskellige slags hunde så det jo en selv der tager chancen ik at det gør det mere okay men man kan ik stole på andre med agressive hunde holder sig væk:evil:

jeg holder mig selv fra de lokale parker hvor jeg ved der kommer mindre omgænglige hunde (eller ejere :evil:) og det alt fra DSG'er til Amstaffs.

jeg sørre for Zita ik genere nogle hverken store eller små hunde og jeg prøver og sørre for der ik er nogle der genere Zita ved at tage mine forholdsregler.

syntes Mk101's forslag til hvad du kan sige til hr. betjent lyder fornuftigt:5up: glæder mig til at høre om du for noget ud af det :vedikke: for det bestemt ik fair du eller hunden skal gå og føle jer utryg og du sikkert ikke den eneste vis hunden er så slem som du skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den hænger fast i din hund og laver huller i hund eller dækken eller dig, ja så synes jeg da du skal anmelde. Det heldige gir dig er jo, at de små hunde heldigvis ikke kan gøre den store fysiske skade på din hund... Den kan ikke knække rygsøjlen eller ruske den ihjel... Men laver den seriøst ballade så meld dem... Om ikke andet får de en bøde for at gå uden snor på

Den holdning har jeg endog rigtig svært ved :slem:

Jacki blev som unghund bidt i læben af en Jack Russell - ikke den store fysiske skade sket - men psykisk var og er en anden sag :cry:

Hun er efterfølgende blevet MEGET usikker på små hunde, og især små hvide hunde. Vi er flere gange på vores ture fået ”selskab” af små hunde. Jacki er i snor, den nyankomne er løs, ejer er laaaaangt væk :roll:

Nu er der gud-være-lovet aldrig sket noget :pray: men tager du en stor usikker hund, der ovenikøbet ”lider” af ressourceforsvar overfor sin moar, så kan det godt blive grimt :shock: – og hvis skyld er det så, hvis den lille kommer ”til skade” :hmm:

Som sagt er det til nu endt godt, Jacki har opført sig eksemplarisk og legesygt. Legesygen frembringer dog en ny bekymring, for hvis en stor hund smider forbenene i playbow og rammer ryggen på den lille, og den lille kommer til skade, hvem står med skylden så :vedikke:

Min holdning er, at det altid er den tilløbende hundsejers skyld, men derfor vil jeg stadig have det RIGTIG RIGTIG skidt med og over situationen :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Min oplevelse er ihvertfald, at sådan som man bliver kandidat til hundelisten pt... ku jeg tænke på en del små hunde jeg ville sætte på listen også...

At blive angrebet af små hunde er det som sker oftest her. Dertil er det nærmest umuligt at komme til dem, fordi de er små, hurtige og dertil umulige at få væk når man har en stor hund, som de kan rende rundt om.

Små hunde kan også lave skader som skal tages seriøst. Jeg har tit oplevet at de tager fat i halen og rusker, så hunden skal gå og ømme sig længe efter.

Det er ikke for at pege fingre - eller skabe en kamp om små mod store hunde... hvad er værst eller lign., for hvad skulle det gøre godt for. Et angreb er et angreb og dét er ubehageligt og grænseoverskridende om det er en stor eller en lille hund. Men jeg må indrømme at jeg efterhånden er blevet pænt træt af at høre om de store farlige hunde, når jeg oftest bliver angrebet af små arrige bæster når jeg er på tur...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Skulle til at gøre popcornene klar...men det har heldigvis ikke udviklet sig til en "store imod små" debat...

Jeg mener generelt set at et angreb er et angreb...hunde af en hvis fysisk størrelse og med en hvis styrke kan selvsagt gøre mere skade på en lille hund, end omvendt...jeg tør godt lægge hovedet på blokken og påstå, at store hunde står for flere alvorlige bidskader på små, end omvendt

...MEN det skal ikke legitimisere angreb fra små hunde...dertil kommer at der er en masse faktorer der er umulige at forudse...får en hund på 50kg. et bid i øjet eller lignende kan det jo også betyde døden eller en lang sygdomsperiode for den...man skal som hundeejer tænke "hvad nu hvis" istedet for altid bare at satse på, at det går jo nok...

Dertil kommer de psykiske skader, som ïgen er en faktor vi ikke som sådan kan kalkulere med, men som varierer fra hund til hund...Pablo kan f.eks. ikke lide sorte hunde efter flere uheldige episoder med løse lablignende hunde(jeg aner jo ikke hvad de reelt er)

Jeg mener vi ALLE har et ansvar som hundeejere, for at vores hunde ikke skader andre...og det gælder sgu alle lige fra Chihuahua-ejeren til bullmastiff-ejeren...

Derfor: ikke noget personligt imod småhunde-ejere...men et generelt ønske om at vi bliver bedre til at tage hensyn til hinanden, og være vores ansvar voksne...alle som en...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ja pokkers. Her prøver man at sparke en god debat om store~små hunde igang og så taler folk bare pænt til og med hinanden! :blink:

Havde ellers også lige sat mig til rette i sofaen med slikposen!

Nå men tak for indlæg. Jeg tror nu ikke jeg melder nogen- endnu. Er bange or at blive stemplet som en overbeskyttende pylret hundemor som ikke ka li små hunde. (måske har de ret? :hmm:) ;-)

Men næste gang jeg skal ha hund blir det en dræber chihuahua. Så kan den forsvare Frigg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville anmelde en hund, hvis jeg eller min hund blev bidt så alvorligt at såret skulle behandles. Uanset den angribende hunds størrelse!

Der er ingen betjent, der vil reagere på "hvis, hvis og hvis". Der skal i bogstaveligste forstand, -om ikke "lig" på bordet, så i hvert fald blod. Og det kan jo lettere ske med en stor overfaldshund end med en lille.

Om man synes det er rimeligt eller ej, det gør så ingen forskel.

Hvis en hund angriber Silke, så holder jeg HENDE på plads, hvorefter jeg tager fat i den angribende hund. En lille hund ville måske komme op og svæve i nakkeskindet! Jeg har dog aldrig oplevet det, -de små hunde glammer tit vildt af de store, men det bliver sjældent til mere. OG de store hunde lader sig ikke ophidse af det. Mine store hunde har i hvert fald omhyggeligt ignoreret de små.

---Måske er det ligefrem nødvendigt for at hundene kan omgås, at de små hunde opfører sig aggressivt overfor de store? Jeg tænker på, at hvis de skulle omgås på lige fod, så ville de små meget let kunne komme alvorligt til skade selv under fredsommelig leg.

Når en stor hund har angrebet en lille, så har jeg aldrig hørt om eller oplevet, at det var den lille, der startede. Den store har altid været gået til angreb på den lille helt uden grund..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig der er så mange der har dårlige oplevelser på gårture. :shock:

Der er visse racer Groa ikke så godt kan lide, så vi møder den slags køtere går vi på den anden side af gaden.

Der er problemer med en enkelt listehund, ejerne ved ikke hvad de har med at gøre. Men ellers er her fredeligt og folk har deres hunde i snor.

Min Pudel er heldigvis meget venlig, hun har aldrig gjort nogen noget, og selvom huner blevet rendt over af et par store bæster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gennem de sidste måneder er mine hunde også blevet angrebet oftere end elers af småskravl (og lab'er). Jeg tror mange er dovne og lader hundene gå uden snor fordi det hele tiden er så glat alle steder.

Problemet er bare at mine hunde ikke kan forstå at de ikke må besvare angrebet, for så kommer Makkelsen/Skoløs og forlanger dem aflivet.

Men det er mig der er flokfører, og det er flokførerens opgave at konfrontere den angribende.

Nu har jeg bevæbnet mig med en ekstra hundeline der kan bruges til at binde mine hunde fast til et træ eller skilt, - eller til at slå - og en "citronflaske" med citronsaft, de har faktisk et godt lukketøj så de kan ligge i en lomme uden at lække.

Hvis alt andet svigter så sparker jeg faktisk den anstormende/angribende hund.

Skal jeg vælge om jeg evt vil beskadige angriberen eller få mine egne hunde ofret på "retfærdighedens" alter så synes jeg ikke at valget er så svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er helt ok at forsvare sin hund når man ikke vil have at den skal forsvare sig selv. Jeg ville gøre det samme.

Det er selvfølgelig synd for den hund, det går ud over, -stor eller lille- men sådan vil det jo altid være.

MIN hund er MIT ansvar. Den anden hund er den anden hundeejers ansvar.

I værste fald kan jeg få en bøde for hærværk. Hunde er jo "ting" i juridisk sammenhæng.

Men som sagt har det altså ikke så meget med størrelsen at gøre. Dog ville jeg bedre kunne klare en lille hund uden at skade den og uden at blive skadet selv. --Jeg har sørme ikke nogen dybfølt trang til at gøre andre hunde fortræd. Uanset størrelse. Men hvis en hund sætter tænderne i Silke, så stopper jeg den altså! Uanset størrelse! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den holdning har jeg endog rigtig svært ved :slem:

Jacki blev som unghund bidt i læben af en Jack Russell - ikke den store fysiske skade sket - men psykisk var og er en anden sag :cry:

vi er overhovedet ikke uenige, den psykiske skade kan være ligeså stor, men nu gik spørgsmålet på hvorvidt man skulle melde det... Og med al respekt til ordensmagten, så tror jeg simpelthen ikke på, at de tager en sådan anmeldelse seriøst... Hvis der ikke er hul i hund, dækken eller menneske, så tror jeg at en anmeldelse af lille vuf angriber stor bliver svær... :vedikke: men her synes jeg at mk101 har fat i den rigtige metode imo
Link til indlæg
Del på andre sites