Hop til indhold

Forening for tavleløse hunde

Gæst fairlady
 Share

Recommended Posts

Gæst fairlady
men er det udstilling af blandinger / tavleløse hunde der er jeres hovedformål? For i så fald vil det være spild af tid at sende mig vedtægterne, det ville jeg ikke have interesse i...

Det andet derimod - deltagelse i de forskellige sportsgrene i NM, EM og VM for tavleløse kræ - se DET ville være spændende!

Det er kurser, foredrag, arrangementer, udstillinger mv. men også for at få noget kontrol over tavleløs avl.

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 139
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli
Svensk blandingshunde gør det og har oprettet et system for bedømmelse af blandingshunde.

Jeg forestiller mig lignende. Der er udarbejdet vedtægter om disse ting.

Hvis du vil se det så smid mig din email adresse.

Jeg har prøvet at uploade det her men det noget med at fil er ugyldig.

Er det den her du mener?

Våra 4 - F

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal de bedømmes ud fra noget ud over sundhed, pels og sind?

Alt det andet udseendes værk har vi jo DKK til ;-)

Nej men hvis der står 25 hunde af forskellig udseende og størrelse og de alle ser sunde ud og virker til at have et godt sind. Hvordan skal dommeren så vælge? Så bliver det vel endnu mere et personligt skøn end det er i dkk :vedikke: med en racestandard har man da i det mindste noget at gå ud fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
men er det udstilling af blandinger / tavleløse hunde der er jeres hovedformål? For i så fald vil det være spild af tid at sende mig vedtægterne, det ville jeg ikke have interesse i...

Det andet derimod - deltagelse i de forskellige sportsgrene i NM, EM og VM for tavleløse kræ - se DET ville være spændende!

Ja - Det kunne være super godt at få et internationalt forbund, så man kunne komme på elite niveau internationalt. Der er jo visse begrænsninger i DcH på det punkt.

Men det kommer nok ikke lige i nærmeste fremtid ;-)

Synes egentlig det svenskerne har lagt op til er en mindre mental test end en egentlig udstilling. Det synes jeg ville være fint - For alle kan jo komme og sige deres hund er sød og rar :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk gået og tænkt på, at man burde lave en hundeweb for hunde uden tavle, især for dem som gerne ville avle, men også for dem som godt gad se hvor ens hund kom fra :-D Tænk, så ville man - altså hvis det blev et hit - kunne se meget mere om hvilke racer der var i ens hund, men nok aldrig alle, men det er vel også lidt det sjove i det.

Det foreslog jeg også engang på HG, men blev selvfølgelig buhet ud.

Strengt taget gider jeg ikke mere arbejde for tavleløse hunde, når deres ejere ikke selv gider at løfte en finger, men hellere vil være medlem af DKK - hvilket for mig at se er lige så absurd som hvis en muslim meldte sig ind i DF :vedikke:

Jeg vil gerne sende interesserede vedtægterne pr. mail, da jeg ikke kan uploade dem her. Vil i sende mig jeres email adresser?

Kan du ikke bare sætte teksten ind i en pb?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal de bedømmes ud fra noget ud over sundhed, pels og sind?

Alt det andet udseendes værk har vi jo DKK til ;-)

Men hvordan vurderer man sindet??

Altså, en CC-blanding har jo nok et helt andet sind end en Labbe-delle-blanding.. De har jo forskellige egenskaber og funktioner..

det lyder lidt som "Danmarks Sødeste Hund"..

Den fineste, med det mest hvalpede ansigt vinder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady

Strengt taget gider jeg ikke mere arbejde for tavleløse hunde, når deres ejere ikke selv gider at løfte en finger, men hellere vil være medlem af DKK - hvilket for mig at se er lige så absurd som hvis en muslim meldte sig ind i DF :vedikke:

Kan du ikke bare sætte teksten ind i en pb?

Jeg vil rigtig gerne, men jeg mangler nogle til at hjælpe mig, for det er for stort arbejde at stå alene med.

Tekst i PB? Der er virkelig meget tekst. To dokumenter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Nej men hvis der står 25 hunde af forskellig udseende og størrelse og de alle ser sunde ud og virker til at have et godt sind. Hvordan skal dommeren så vælge? Så bliver det vel endnu mere et personligt skøn end det er i dkk :vedikke: med en racestandard har man da i det mindste noget at gå ud fra.

Hvis der er opstillet nogle retningslinier for hvilke mentale ting der bliver lagt vægt på, og hvad en god sundhedstilstand er, så behøver der vel ikke skulle vælges en vinder?

Du kan jo ikke holde det op mod DKK, da de primært fokusere på udseende skal være perfekt. Og det kan man selvfølgelig ikke definere på en blandingshund - Men hvad skal du også bruge udseendet til?

Hvis jeg kunne se hvad blanding af racer en hund var, kunne se HD og AD test på forældre dyrene og samtidig havde en test på forældre dyrene ligene den der er linket til - Så ville jeg nok altid have blandingshunde.

Så ville avlen på blandingshundene da kunne struktureres meget bedre til gavn for dem der ikke er helt vild med renracede hunde, men som godt kan lide uforudsigeligheden i ikke at vide om det er borderen eller labradoren der kommer mest til udtryk :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er ikke enige i dit sidste udsagn, men skidt nu pyt med det...

Men, skulle der være noget til hinder for at være medlem flere steder? Jeg er medlem af dkk og dch, jeg træner begge steder og er træner begge steder... Jeg er medlem fordi jeg er glad for de fordele dkk giver mig i forbindelse med deltagelse i kurser o.lign. og jeg er medlem af dch, fordi ellers kan jeg ikke deltage i deres konkurrencer....

Var der endnu en klub, der gav mig noget (eller stod for noget jeg ville synes var værd at kæmpe for), så ville jeg nok melde mig ind og deltage... men jeg kunne da ikke finde på at melde mig ud af de andre klubber af den grund... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er ikke enige i dit sidste udsagn, men skidt nu pyt med det...

jeg er medlem af dch, fordi ellers kan jeg ikke deltage i deres konkurrencer....

Der er flere muslimer i DF ;-)

Du kan sagtens deltage i DCH's konkurrencer uden at være medlem, det gør jeg ;-)

Har kigget på den svenske, synes mest det ligner en start på en ny DKK, registreringsnummeret skal indholde en kode for vægtklasse og om hunden er 'lempelig for selskabshun' etc, altså en opdeling.

Jeg ville SÅ gerne finde en bastard-bror til Bastarden, før Zamzam var jeg på udkig efter en bastard, men der findes ikke en eneste bastard-hvalp med sundhedstjekkede forældre, det ville være værd at gå efter (så kan jeg træne / gå til undervisning / konkurrencer hos DKK / DCH som allerede har kapaciteten)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Altså, en CC-blanding har jo nok et helt andet sind end en Labbe-delle-blanding.. De har jo forskellige egenskaber og funktioner..

Jamen så skriver man da bare at den har sådan og sådant sind, og reagere sådan og sådan i disse situationer, men er blanding af border og CC - og derfor kan hvalpene få et langt mere aktivt sind.

På samme måde som man mental tester hvalpe.

Det lyder lidt på mig, som om folk fokusere meget på at finde DEN BEDSTE - Det kan man ikke!! Heller ikke indenfor en race, for hvad er det bedste og hvordan vurderes det overhovedet på andet en udseende i DKK?

At den har et smukt udseende er jo ikke nogen garanti for noget som helst andet end den ser pæn ud.

Det er jo i DKK udelukkende opdrætters ansvar at hundens sind lever op til racestandarten....

Synes der fokuseres vældig meget på at man skal vinde noget. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

men er blanding af border og CC - og derfor kan hvalpene få et langt mere aktivt sind.

Synes der fokuseres vældig meget på at man skal vinde noget. :vedikke:

Hvis man laver en tavlefri forening, så bør man gøre sig HELT fri af racer, når først der er 4-6 racer indblandet, er det jo umuligt at sige, hvilken der slår igennem.

Hvis der skal være konkurrencer, så skal der vel være en der vinder? Et mål at opdrætte efter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere muslimer i DF ;-)

Du kan sagtens deltage i DCH's konkurrencer uden at være medlem, det gør jeg ;-)

nope, for du kan ikke købe en bog hos DCH uden at være medlem af en DCH forening... Dit medlemsnummer skal i bogen...

Hos DKK kan enhver købe bogen, der påskrives ikke medlemsnummer...

Link til indlæg
Del på andre sites

nope, for du kan ikke købe en bog hos DCH uden at være medlem af en DCH forening... Dit medlemsnummer skal i bogen...

Hos DKK kan enhver købe bogen, der påskrives ikke medlemsnummer...

Vi skal nok tage den et andet sted, men jo, jeg er ikke medlem og kan alligevel melde til konkurrencer online (men ikke få bogen, skal bare have DKK-bogen med ;-)), kan så måske ikke deltage i deres DM

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal nok tage den et andet sted, men jo, jeg er ikke medlem og kan alligevel melde til konkurrencer online (men ikke få bogen, skal bare have DKK-bogen med ;-)), kan så måske ikke deltage i deres DM

ja, du kan selvfølgelig løbe de konkurrencer der også er åbne for rød bog, men ikke kreds konkurrencer, du kan heller ikke opnå oprykningspinde eller dm udtag med kun en rød bog til et "blåt" stævne...

undskyld til trådstarter - jeg stopper nu...

dette var ikke trådens emne, men konkurrencer ville stadig være min hoveddrift for at melde mig ind i endnu en klub! Så på den måde er det relevant nok :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

At nogle ikke gider noget vil jo aldrig ændre sig, men derfor tror jeg nu nok at mange faktisk ville syntes det var en fed ide.

Der findes allerede en hjemmelavet database for samojeder (dog med tavle), men det er en enkelt mand der har strikket den sammen, så ved jeg dog ikke hvordan det foregik med at sende oplysninger. Måske han stadig har gemt opskriften på hjemmesiden og ville dele den med andre:

Oplysende side om Samojedhunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvis man laver en tavlefri forening, så bør man gøre sig HELT fri af racer, når først der er 4-6 racer indblandet, er det jo umuligt at sige, hvilken der slår igennem.

Hvis der skal være konkurrencer, så skal der vel være en der vinder? Et mål at opdrætte efter?

Jamen hvorfor skal det være konkurrencer - Hvorfor ikke bedømmelser, der beskriver hundens sind ud fra give kriterier? :vedikke:

Ved godt mange gerne vil vinde noget med deres hunde, men så er der DK's sødeste hund, div. hundesporte, DKK, DRU osv. man kan muntre sig med.

Du har en pointe med racerne - Jeg mener netop ikke vi skal ind i DKKs territorium og begynde at opstille en hel masse regler for at hunden skal se ud. Det er jo netop blandingshunde og man kan ikke garantere hverken sind eller udseende og så skal man ikke stræbe efter det.

Jeg kunne også godt tænke mig en blanding igen - Men ville gerne have en efter HD tjekkede forældre. Og de fås bare ikke!

Jeg kunne godt tænke mig nogle hvor de kom fra nogle der havde sat sig ind i deres hundes sind før de avlede på dem - De fås godt nok også sjældent.

Men håber på min træner laver et kuld på hans vidunderlige elite tæve igen - Har haft en af hvalpene på et hvalpehold og han har selv en af dem.

Og det er bare hunde lige efter min smag :5up:

Hunde med kæmpe potentiale!!

Link til indlæg
Del på andre sites

At nogle ikke gider noget vil jo aldrig ændre sig, men derfor tror jeg nu nok at mange faktisk ville syntes det var en fed ide.

Der findes allerede en hjemmelavet database for samojeder (dog med tavle), men det er en enkelt mand der har strikket den sammen, så ved jeg dog ikke hvordan det foregik med at sende oplysninger. Måske han stadig har gemt opskriften på hjemmesiden og ville dele den med andre:

Oplysende side om Samojedhunde

Sådan en findes også for Dansk/svenske gårdhunde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk gået og tænkt på, at man burde lave en hundeweb for hunde uden tavle, især for dem som gerne ville avle, men også for dem som godt gad se hvor ens hund kom fra :-D Tænk, så ville man - altså hvis det blev et hit - kunne se meget mere om hvilke racer der var i ens hund, men nok aldrig alle, men det er vel også lidt det sjove i det.

Jeg går godt nok ikke ind for avl mellem blandingshund, men netop på det grundlag.. at det er udenfor kontrol.

Jeg har selv tre stk, en fra grækenland, en fra spanien.. men de er valgt med hjerte og lysten til at give en forsømt gadehund et godt liv, jeg kunne ikke drømme om at avle på dem.

Pomkin er også en blanding men en UPS,,, en højløbsk tæve som smuttede fra en lille pige på gåtur.. de to racer i hende kender jeg, men ville stadig ikke avle på hende.

Money derimod er med tavle og hende vil jeg godt avle på hvis hendes tal og div er iorden og jeg ville kunne avle hvalpe som lå indenfor den ønskede standard for racen.

Strengt taget gider jeg ikke mere arbejde for tavleløse hunde, når deres ejere ikke selv gider at løfte en finger, men hellere vil være medlem af DKK - hvilket for mig at se er lige så absurd som hvis en muslim meldte sig ind i DF :vedikke:..

Jeg syntes da at mange ejere af tavleløse er seriøse når man ser på deres interesse i at HD tjekke o.l

Jeg er i DKK fordi jeg ønsker at være opdateret omkring alm hundehold og div nyheder. Samt at jeg har Money og gerne ville have muligheden for div udstillinger stående åben og følge hendes linier.

:vinder: Den vinder Pomkin :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er opstillet nogle retningslinier for hvilke mentale ting der bliver lagt vægt på, og hvad en god sundhedstilstand er, så behøver der vel ikke skulle vælges en vinder?

Du kan jo ikke holde det op mod DKK, da de primært fokusere på udseende skal være perfekt. Og det kan man selvfølgelig ikke definere på en blandingshund - Men hvad skal du også bruge udseendet til?

Hvis jeg kunne se hvad blanding af racer en hund var, kunne se HD og AD test på forældre dyrene og samtidig havde en test på forældre dyrene ligene den der er linket til - Så ville jeg nok altid have blandingshunde.

Så ville avlen på blandingshundene da kunne struktureres meget bedre til gavn for dem der ikke er helt vild med renracede hunde, men som godt kan lide uforudsigeligheden i ikke at vide om det er borderen eller labradoren der kommer mest til udtryk :mrgreen:

Det kan godt være jeg tænker for meget i dkk termer når jeg tænker udstilling :vedikke: men jeg tænker bare om man så ikke skulle kalde det noget andet end en udstilling? Fx en vurdering eller noget lignende. For det er vel mere præcist så :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Jamen hvorfor skal det være konkurrencer - Hvorfor ikke bedømmelser, der beskriver hundens sind ud fra give kriterier? :vedikke:

Ved godt mange gerne vil vinde noget med deres hunde, men så er der DK's sødeste hund, div. hundesporte, DKK, DRU osv. man kan muntre sig med.

Du har en pointe med racerne - Jeg mener netop ikke vi skal ind i DKKs territorium og begynde at opstille en hel masse regler for at hunden skal se ud. Det er jo netop blandingshunde og man kan ikke garantere hverken sind eller udseende og så skal man ikke stræbe efter det.

Jeg kunne også godt tænke mig en blanding igen - Men ville gerne have en efter HD tjekkede forældre. Og de fås bare ikke!

Jeg kunne godt tænke mig nogle hvor de kom fra nogle der havde sat sig ind i deres hundes sind før de avlede på dem - De fås godt nok også sjældent.

Men håber på min træner laver et kuld på hans vidunderlige elite tæve igen - Har haft en af hvalpene på et hvalpehold og han har selv en af dem.

Og det er bare hunde lige efter min smag :5up:

Hunde med kæmpe potentiale!!

Ideen er at bedømme hundene udfra deres mentalitet og deres fysiske form, samt sundhedstilstand. De skal have et godt sind og proportionerne skal passe sammen i blandingshunden, samt skal pelskvaliteten være god og den skal være passet godt på negle, ører tænder osv.

Ideen med at lægge fokus på avlen af blandingshunde og bringe det under kontrol (eller bare nogenlunde) er at man netop kan få en hvalp fra HD tjekkede forældre. Man skal vide hvilke racer der ligger i de hunde man vil parre og så skal de tjekkes for de genetisk arvelige sygdomme der ligger i racerne. Der til skal det siges at jeg ikke umiddelbart synes man skal parre hunde der er en ordentlig gang rundkørsel og man slet ikke ved hvilke racer der er i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Det kan godt være jeg tænker for meget i dkk termer når jeg tænker udstilling :vedikke: men jeg tænker bare om man så ikke skulle kalde det noget andet end en udstilling? Fx en vurdering eller noget lignende. For det er vel mere præcist så :hmm:

Det kan sagtens kaldes vurdering i stedet for :-D

Jeg sidder kun med ideer, og tager meget gerne mod nye. Så nedfælder jeg dem og så skal de jo stemmes ind når foreningen bliver oprettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går godt nok ikke ind for avl mellem blandingshund, men netop på det grundlag.. at det er udenfor kontrol.

Jeg har selv tre stk, en fra grækenland, en fra spanien.. men de er valgt med hjerte og lysten til at give en forsømt gadehund et godt liv, jeg kunne ikke drømme om at avle på dem.

Jeg går nu ind for avl blandt blandingshunde, skrevet på en anden måde - det ville sørme være et sørgeligt land hvis man kune burde avle på stamtavlehunde. Men selvfølgelig ønsker jeg, at det blev meget mere normalt at man tjekkede sine hunde for eventuelle arvelige lidelser. Folk har seriøst en opfattelse af, at det kun er noget man gør hvis der er tavle, og jeg går ud fra at det hænger sammen med det jeg bl.a. skrev i den anden tråd - at de skal udstilles.

Jeg har seriøst haft disse samtaler: "ja jeg planlægger hvalpe næste gang hun kommer i løb", "har du egentlig fået røntgenfotograferet hofterne?" "nej, for hun har ikke stamtavle".. :hmm:

"ej sikke en skam jeg lige har fået steriliseret min tæve, ellers ville jeg rigtig gerne at Motor skulle parre hende". "Jo jamen tak, men han er ikke gammel nok endnu, han har heller ikke fået tjekket hofter og øjne endnu", "jamen det gør jo heller ikke så meget, det ville jo blive blandingshunde" (malamut og samojed) :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der til skal det siges at jeg ikke umiddelbart synes man skal parre hunde der er en ordentlig gang rundkørsel og man slet ikke ved hvilke racer der er i.

Så nogle bastarder er finere end andre? Det er da lidt ærgerligt, hvis man kun må være med, hvis man kan dokumentere sit ophav efter en anden forenings definitioner (DKK's racer)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går nu ind for avl blandt blandingshunde, skrevet på en anden måde - det ville sørme være et sørgeligt land hvis man kune burde avle på stamtavlehunde. Men selvfølgelig ønsker jeg, at det blev meget mere normalt at man tjekkede sine hunde for eventuelle arvelige lidelser. Folk har seriøst en opfattelse af, at det kun er noget man gør hvis der er tavle, og jeg går ud fra at det hænger sammen med det jeg bl.a. skrev i den anden tråd - at de skal udstilles.

Jeg har seriøst haft disse samtaler: "ja jeg planlægger hvalpe næste gang hun kommer i løb", "har du egentlig fået røntgenfotograferet hofterne?" "nej, for hun har ikke stamtavle".. :hmm:

"ej sikke en skam jeg lige har fået steriliseret min tæve, ellers ville jeg rigtig gerne at Motor skulle parre hende". "Jo jamen tak, men han er ikke gammel nok endnu, han har heller ikke fået tjekket hofter og øjne endnu", "jamen det gør jo heller ikke så meget, det ville jo blive blandingshunde" (malamut og samojed) :shock:

Tror vi er enig, i bund og grund er min holdning netop at hunde uden tavle ikke bliver tjekket og de fleste kuld mellem blandinger opstår uden kontrol og uden hensyn til div lidelser. Nok derfor min holdning er at tavle hunde tjekkes og derfor er avlen forbeholdt dem... ved godt den kan lyde forkvaklet men en forening som TS er inde på kunne jo forhåbenlig rette op på sådanne ting. Jeg ser blot for mig at det vil blive en rodet butik i starten og der skal vel også forlægge beviser for blandinger ... hver er mor og hvem er far... de kan så være en blanding af 4 racer og bedste forældre en blanding af 8 .. :shock: godt jeg ikke skal holde styr på disse ting og få det sat i orden.

Mon TS har sat sig ind i det bogholderi en sådan forening vil medfører ? For skal man vide hvem mor og far er og bedste, olde og tip... ja så er vi måske oppe på 100 racer .. og hvem ved det egenligt ?? vi snakker jo om blandinger...

Når vi så er ved det ... vil der komme kriterier som så siger ; mor og far må kun være blandet af to racer for at kunne holde styr på det .. ja så er der jo stadig mange blandinger som må stå udenfor. :???:

Nøøøj det bløw godt nok rodet... håber det kan forståes... he he ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites