Hop til indhold

Forening for tavleløse hunde


Gæst fairlady
 Share

Recommended Posts

Så nogle bastarder er finere end andre? Det er da lidt ærgerligt, hvis man kun må være med, hvis man kan dokumentere sit ophav efter en anden forenings definitioner (DKK's racer)

 

:5up:

Du kom først, men netop det jeg mener.. så vil en del blandinger jo igen være udelukket .. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 139
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det lyder lidt på mig, som om folk fokusere meget på at finde DEN BEDSTE - Det kan man ikke!! Heller ikke indenfor en race, for hvad er det bedste og hvordan vurderes det overhovedet på andet en udseende i DKK?

 

Det er jo i DKK udelukkende opdrætters ansvar at hundens sind lever op til racestandarten....

 

1. vurderes bl.a. på diverse brugsprøver, som f.eks. jagt- og markprøver, IPO, Hyrdeprøver osv osv.

 

2. Udelukkende? Arh.. næppe. Køber har mig bekendt en del magt hvad den slags angår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens kaldes vurdering i stedet for :-D

Jeg sidder kun med ideer, og tager meget gerne mod nye. Så nedfælder jeg dem og så skal de jo stemmes ind når foreningen bliver oprettet.

 

Tak for vedtægterne :-D må man spørge ind til hvorfor i udelukker listehunde? Altså jeg kan godt forstå alle født efter juli 2010 de er jo ulovlige. Men alle dem der er født før den dato må jo godt leve i dk (med begrænsninger)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det bliver til noget, så håber jeg også der bliver noget med at holde styr på tavleløs avl, opfordre til at få sine avlsdyr testet og lave reklame, måske lave et form for mærke som man som køber kunne gå efter og så vide at selvom den blandingshund man kigger på er dyrere end de andre, så er det fordi at forældrene er tjekket for de arvelige sygdomme som ligger til de racer de er blandet af hvis det vides, at hun hunden har haft den rette alder til parringen og kun et fastsat max antal kuld.

 

Jeg tror faktisk der kunne være et marked for "kvalitets blandinger", det er i hvert fald den største grund til jeg helst vil have en dkk hvalp, at der trods alt er et minimum af krav til hunde og opdrætter....

 

Nu behøver en tavleløs hund jo ikke være en blanding. Min krøltop er uden papirer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Så nogle bastarder er finere end andre? Det er da lidt ærgerligt, hvis man kun må være med, hvis man kan dokumentere sit ophav efter en anden forenings definitioner (DKK's racer)

 

Der er ingen der siger at man så ikke må være med. Det er jo bare min egen personlige mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
:5up:

Du kom først, men netop det jeg mener.. så vil en del blandinger jo igen være udelukket .. :cry:

 

Det var altså overhovedet ikke for et træde nogle over tærerne, men kender i ikke de mennesker der bare har købt en eller anden hund og de overhovedet ikke aner en disse om hvad der egentlig er i?

De fleste kender da i hvertfald 1 el. 2 racer, og så har man da noget at gå ud fra :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Nu behøver en tavleløs hund jo ikke være en blanding. Min krøltop er uden papirer.

 

Hensigten er også at foreningen skal være for alle tavleløse hunde og ikke kun blandinger :-D

Jeg er også den glade ejer ef 1 stk. "ej beviseligt" ægte chinese crested PP uden papirer:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var altså overhovedet ikke for et træde nogle over tærerne, men kender i ikke de mennesker der bare har købt en eller anden hund og de overhovedet ikke aner en disse om hvad der egentlig er i?

De fleste kender da i hvertfald 1 el. 2 racer, og så har man da noget at gå ud fra :vinken:

 

Jo jeg har 2 fra udlandet og dem kan vi jo kun gætte om selvom det er tydeligt at der er CKCS i den ene og chi i den anden... men en sådan forening som der lægges op til vil i såfald kun være for den jeg har herfra dk.. og selvom jeg ved at modere er ægte Peking og faren ægte papilion.. ja så er det jo ikke noget jeg kan bevise med mindre jeg kan få en kopi af deres tavler.

 

Jeg tror ikke jeg kan bakke op om en sådan forening da jeg føler at den blot er et led.. lige efter en raceklub ... altså en forening for dokumenteret blandinger eller renracede men tavleløse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Canis Lupus
Kan du komme på landsholdet?

Har du prøvet at læse hvad DKK egentlig er for en forening Umulia?

 

Ovenstående udtalelse vidner nemlig temmelig meget om din snæversynede uvidenhed på dette område!

 

DKK er en forening der arbejder for at fremme avlen af DKK/FCI reg. hunde.

 

Jeg gentager igen: fremme DKK registrede hunde!

 

Tager man det med i betragtning, hvorfor skulle en forening der arbejder for at fremme dette mål, tillade andre som ikke arbejder efter disse mål - nogle som tilmed modarbejder disse mål - at deltage i deres arrengementer?

 

Blandingshunde og tilmed hunde fra konkurrenrende stambogsførende foreninger kan dog deltage i rigtig mange af DKK's arrengementer, f.eks. på alle træningspladser og i langt de fleste af DKK's konkurrencer.

 

Mht. landsholdet i DKK (årets hund mv.) så repræsentere det DKK og skal deraf kun bestå af folk som arbejder for at fremme DKKs interesser.

Det ville overhovedet ikke være i nogen forenings interesse at deres ansigt udadtil bestod af folk som ikke arbejder for, tilmed modarbejder, DKK's principper.

Det er logik for perlehøns!

 

DKK er den eneste forening med et landshold, ja, muligvis fordi andre foreninger enten ikke har nogen interesse i praktisk brug af deres hunde eller ikke har styr nok på tingene til at arrengere internationale prøver.

 

Hvis man er så misundelig over at man ikke kan deltage på landshold i en forening hvis man principper man åbenlyst modsætter sig, så må man jo enten selv danne en forening, etablere internationalt samarbejde med andre og danne et landshold - eller håbe på at andre foreninger gider gøre alt det arbejde for en!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg selvfølgelig heller ikke i målgruppen; men jeg forstår stadig ikke meningen?

 

Måske jeg ikke kender problematikkerne ved at have tavleløs hund, og er af den opfattelse, at man kan alt med sin tavleløse hund i de eksisterende foreninger. At tavleløse hunde ikke kan komme på landshold, finder jeg ikke dybt mærkeligt, eftersom det er internationale samlinger arrangeret af FCI og et tilhørsforhold til den organisation må være en "nødvendighed".

 

Er som sådan ikke mod avl på tavleløse hunde, men har noget mod generel hovedløs avl. Og det sker der skam også rigeligt af på hunde med tavle. Hvis alle der ønsker at få hvalpe på deres hunde dog bare ville lave grundige sundhedstjek, ville det være lettere at være hvalpekøber. Og det er sådan set alle undersøgelser såsom HD, AA, øjne og andre almindeligt forekommende genetiske lidelser, man kunne komme ud for hos hunde.

 

Men syntes egentlig, at den grundlæggende idé virker til at gå mod den grundlæggende idé. Man vil lave en forening for tavleløse hunde, og udstyre dem med en tavle? Så er de jo ikke længere tavleløse... Så måske man burde kalde det noget andet. Det gør DDH, DHL og DRU da og kalder sig for det, de så er; en stambogsførende organisation.

 

I forhold til "udstilinger" (sætter det kun i anførselstegn fordi TS gjorde det), ser jeg stadig ikke formålet, hvis det ikke blot er et spørgsmål om at finde den mest nuttede. Der bliver talt om bedømmelse på baggrund af hundens proportioner, hvilket man ikke kan bedømme korrekt, med mindre man ved hvilket formål racen har og hvordan den så skal være konstrueret.

 

Spaniels skal eksempelvis have lige ben, da de galoperer under jagten og derfor ikke skal forplante vægten skævt på diverse led. Hvorimod gravgående hunde skal "franske" i fronten (poterne peger ud af), fordi det gør dem bedre til deres arbejde. Så hvordan vil man vurdere om en konstruktion på en blanding er sund eller ej?

 

Skal ikke lege Djævlens advokat, men er ligeså nysgerrig som alle andre, og har endnu ikke helt luret "galskaben"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for vedtægterne :-D må man spørge ind til hvorfor i udelukker listehunde? Altså jeg kan godt forstå alle født efter juli 2010 de er jo ulovlige. Men alle dem der er født før den dato må jo godt leve i dk (med begrænsninger)

 

Nå, tak for det spørgsmål. Så behøver jeg ikke at se vedtægterne. Det + "udstilling" = endnu en amatørklub for taskehundeejere, der vil skamavle for pengenes skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg selvfølgelig heller ikke i målgruppen; men jeg forstår stadig ikke meningen?

 

Måske jeg ikke kender problematikkerne ved at have tavleløs hund, og er af den opfattelse, at man kan alt med sin tavleløse hund i de eksisterende foreninger. At tavleløse hunde ikke kan komme på landshold, finder jeg ikke dybt mærkeligt, eftersom det er internationale samlinger arrangeret af FCI og et tilhørsforhold til den organisation må være en "nødvendighed".

 

Er som sådan ikke mod avl på tavleløse hunde, men har noget mod generel hovedløs avl. Og det sker der skam også rigeligt af på hunde med tavle. Hvis alle der ønsker at få hvalpe på deres hunde dog bare ville lave grundige sundhedstjek, ville det være lettere at være hvalpekøber. Og det er sådan set alle undersøgelser såsom HD, AA, øjne og andre almindeligt forekommende genetiske lidelser, man kunne komme ud for hos hunde.

 

Men syntes egentlig, at den grundlæggende idé virker til at gå mod den grundlæggende idé. Man vil lave en forening for tavleløse hunde, og udstyre dem med en tavle? Så er de jo ikke længere tavleløse... Så måske man burde kalde det noget andet. Det gør DDH, DHL og DRU da og kalder sig for det, de så er; en stambogsførende organisation.

 

I forhold til "udstilinger" (sætter det kun i anførselstegn fordi TS gjorde det), ser jeg stadig ikke formålet, hvis det ikke blot er et spørgsmål om at finde den mest nuttede. Der bliver talt om bedømmelse på baggrund af hundens proportioner, hvilket man ikke kan bedømme korrekt, med mindre man ved hvilket formål racen har og hvordan den så skal være konstrueret.

 

Spaniels skal eksempelvis have lige ben, da de galoperer under jagten og derfor ikke skal forplante vægten skævt på diverse led. Hvorimod gravgående hunde skal "franske" i fronten (poterne peger ud af), fordi det gør dem bedre til deres arbejde. Så hvordan vil man vurdere om en konstruktion på en blanding er sund eller ej?

 

Skal ikke lege Djævlens advokat, men er ligeså nysgerrig som alle andre, og har endnu ikke helt luret "galskaben"?

 

Kunne ikke være mere enig. For mig at se en tåbelig tanke fostret af en som er imod det organiserede avlssystem.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager bare min lyserøde smækbukser på igen i år og sniger mig ind på børnedyreskuet til årets byfest... der kan mine blandinges tøser vinde fine rosetter uden at skulle være med i en klub eller forening... :slem:

 

 

Sorry OT.. men trængte til dagens bøws :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager bare min lyserøde smækbukser på igen i år og sniger mig ind på børnedyreskuet til årets byfest... der kan mine blandinges tøser vinde fine rosetter uden at skulle være med i en klub eller forening... :slem:

 

 

Sorry OT.. men trængte til dagens bøws :oops:

 

du kunne jo også "bare" træne, og vise hvor dygtig din blandingshund er istedet :blink:

 

Mvh

Karla - blandingshunden med de mange pokaler og medaljer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

du kunne jo også "bare" træne, og vise hvor dygtig din blandingshund er istedet :blink:

 

Mvh

Karla - blandingshunden med de mange pokaler og medaljer :mrgreen:

 

Jamen jeg har ikke plads til flere pokaler.. kun vægplads til små rosetter :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne ikke være mere enig. For mig at se en tåbelig tanke fostret af en som er imod det organiserede avlssystem.

 

Det er jo meget typisk at tavlemafiaen kommer på banen i tråde som denne, for at kritisere folk for at gøre noget, som I for 2 minutter siden kritiserede dem for ikke at gøre :lol:

 

Der kan tænkes mange gode grunde til at lave en forening for tavleløse hunde, men det skal være en interesseorganisation, ikke en avlsklub.

 

Man kunne give ægte uvildig rådgivning til hundekøbere, fordi man ikke ville have interesse i at sælge dem noget.

Man kunne skabe positiv opmærksomhed om tavleløse hunde, og på den måde øge folks viden om dårlig avl, hundehandel osv.

Man kunne lave et aneregister, ikke mindst til fordel for ejere af listehunde-lignende hunde, og for at folk, der absolut vil avle uden tavle også har en chance for at tjekke afstamning og sundhedstatus.

Man kunne lave hyggearrangementer for ligesindede, hvor tavleløse hunde ikke kun kom som B-medlemmer.

Og man kunne, i samarbejde med andre organisationer, arbejde for en fælles national hundesportsliga, hvor alle hunde havde samme vilkår.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager bare min lyserøde smækbukser på igen i år og sniger mig ind på børnedyreskuet til årets byfest... der kan mine blandinges tøser vinde fine rosetter uden at skulle være med i en klub eller forening... :slem:

 

 

Sorry OT.. men trængte til dagens bøws :oops:

 

Du kan vist også udstille på kæledyrsmessen. Har hunden en DKK tavle og du udstiller til messen så bliver du udelukket fra DKK udstillinger i fremtiden.

 

Jeg synes det er træls der bliver set ned på blandingshunde og andre tavleløse hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan vist også udstille på kæledyrsmessen. Har hunden en DKK tavle og du udstiller til messen så bliver du udelukket fra DKK udstillinger i fremtiden.

 

Jeg synes det er træls der bliver set ned på blandingshunde og andre tavleløse hunde.

 

:5up: Jeg kan kun give dig ret, men indrømmer altså at hvis jeg udstiller Money et eller andet sted end det der behager DKK.. så er jeg kold overfor om de bliws tøsefornærmet over det .. hunden er dælme min og det er tavlen os.

Hun er ikke finere eller mere hund end de andre jeg har uden tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan vist også udstille på kæledyrsmessen. Har hunden en DKK tavle og du udstiller til messen så bliver du udelukket fra DKK udstillinger i fremtiden.

 

Jeg synes det er træls der bliver set ned på blandingshunde og andre tavleløse hunde.

 

:vedikke: kommer jeg bare i "de forkerte kredse" eller hva? det der oplever jeg bare overhovedet ikke....

 

Jeg oplever, at folk spørger hvilken race hun er, og bliver ærgelige når de får at vide hun er en blanding - fordi de gerne ville haft haft en magen til...

 

Jeg oplever at folk kommer op til mig og siger at min hund er fantastisk, smuk, dygtig og alt muligt andet... Så sent som i weekenden sagde en virkelig dygtig ag-løber til mig, at hvis jeg nogensinde blev træt af at løbe med hende, så skulle jeg bare sige til, så tog hun hjertens gerne over :mrgreen: (og hun er tidligere landsholdsløber - og kan jo ikke bruge mit kræ til landsholdet hvis det var - men det udelukkede ikke, at hun synes at det ville være fantastisk at løbe med hende...)

 

Men jeg tror faktisk ikke at jeg en eneste gang har fået noget nedladende at vide om hendes ophav :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

:vedikke: kommer jeg bare i "de forkerte kredse" eller hva? det der oplever jeg bare overhovedet ikke....

 

Jeg oplever, at folk spørger hvilken race hun er, og bliver ærgelige når de får at vide hun er en blanding - fordi de gerne ville haft haft en magen til...

 

Jeg oplever at folk kommer op til mig og siger at min hund er fantastisk, smuk, dygtig og alt muligt andet... Så sent som i weekenden sagde en virkelig dygtig ag-løber til mig, at hvis jeg nogensinde blev træt af at løbe med hende, så skulle jeg bare sige til, så tog hun hjertens gerne over :mrgreen: (og hun er tidligere landsholdsløber - og kan jo ikke bruge mit kræ til landsholdet hvis det var - men det udelukkede ikke, at hun synes at det ville være fantastisk at løbe med hende...)

 

Men jeg tror faktisk ikke at jeg en eneste gang har fået noget nedladende at vide om hendes ophav :vedikke:

 

Jeg oplever tit at folk kommer hen til mig når jeg har Pomkin med og siger "Nåååe hvor er den dog skøn, der er en Tibetansk Spaniel ik ?" når jeg så siger næææ hun er en blanding af peking og pom.. så lyder det "nååååe er det bare en blanding" :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo meget typisk at tavlemafiaen kommer på banen i tråde som denne, for at kritisere folk for at gøre noget, som I for 2 minutter siden kritiserede dem for ikke at gøre :lol:

 

Der kan tænkes mange gode grunde til at lave en forening for tavleløse hunde, men det skal være en interesseorganisation, ikke en avlsklub.

 

Man kunne give ægte uvildig rådgivning til hundekøbere, fordi man ikke ville have interesse i at sælge dem noget.

Man kunne skabe positiv opmærksomhed om tavleløse hunde, og på den måde øge folks viden om dårlig avl, hundehandel osv.

Man kunne lave et aneregister, ikke mindst til fordel for ejere af listehunde-lignende hunde, og for at folk, der absolut vil avle uden tavle også har en chance for at tjekke afstamning og sundhedstatus.

Man kunne lave hyggearrangementer for ligesindede, hvor tavleløse hunde ikke kun kom som B-medlemmer.

Og man kunne, i samarbejde med andre organisationer, arbejde for en fælles national hundesportsliga, hvor alle hunde havde samme vilkår.

 

Jeg tror nu ikke jeg på noget tidspunkt har kritiseret nogen med tavleløs hund. Man må for min skyld avle som man vil på tværs af racer hvis man synes det er sjovt. Bare man er ærlig overfor køberne om hvad det er de får.

Jeg fatter bare ikke man vil lave en forening for at få de restriktioner som de stambogsførende foreninger har. Man vil jo have kontrol og man vil udstille, så kan man så bare købe en stambogsført race.

Jeg kunne forstå hvis man ville lave en forening som på den ene eller anden måde arbejdede med hundene, træning eller lignende.

Hvordan vil man forøvrigt lave avl med hunde uden stamtavle uden at skulle registrere og så ender man jo med en slags stamtavle alligevel.

Og vil man have sundhed ja så koster det og man ender op med at have registrerede ikke stambogsførte hunde med meget korte anelister som alligevel skal koste det samme som en stambogsført hund i de traditionelle foreninger.

Nej, kald mig så bare tavlemafia, det kan jeg leve med for i mine øje er iden ikke holdbar. Og igen jeg har intet i mod hunde uden stamtavle.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady

Jeg må starte med at sige at det ikke skal være en stambogsførende forening, men der vil være nogle sundhedsrestriktioner mht. til avl. For at vide hvad der skal undersøges for genetisk så bliver man også nødt til at vide lidt om hvilke racer der er i de hunde man vil parre. Men det skal være for at gøre det lettere for købere til blandingshvalpe, at finde et opdræt hvor der er tænkt på sundheden. Samtidig skal der være (ikke en stamtavle) men et papir hvor foreningen anderkender at forældrene er testet for arvelige sygdomme og samtidig siger god for at hvalpen er en blanding af de racer som opdrætter har givet udsagn om. Jeg ved godt at hvis forældrene er rundkørsler kan det være svært at finde frem til alle racer, men man bør kende et par stykker.

Jeg har også en idé om at man bør sige generelt skal alle store hunde HD og AA fotograferes og alle små hunde testes for patella. Jeg ved godt at det ikke er alle store hunde der har HD og AA og ikke alle små med PL, men hvis man ikke ved alle racer der indgår i blandingen så bør man især fået lavet undersøgelserne. Ligeledes vil der være en forening der an bakke op om hvalpekøbere som på en eller anden måde skulle være blevet snydt.

Ang. liste hunde var min mening at det skal gælde de i følge hundeloven ulovlige racer og kun dem fra efter hundeloven er trådt i kraft. Meningen er jo at det skal være en forening for alle dem der ikke kan være med i en kennelklub.

Jeg tog intiativet til foreningen da jeg rigtig meget savnede at have nogle at dele min interesse med og som har samme syn på det sundhedsmæssige i avlen, selvom hunden ikke er med tavle.

Måse huser i da min Luna fødte 6 tæve hvalpe i sommers?

Under hele fødslen stod min mand og lagde billeder ind.

Luna er en CC PP uden papirer og faderen til kuldet er en dværgpuddel uden papirer. Jeg fik Luna undersøgt for alle de ting der kan ligge i hendes race og jeg stillede de samme krav til hannens ejer. Jeg var så heldig at finde en der vægtede sundheden lige så højt som mig selv. Det blev det mest fantastiske kuld, som jeg har fået helt utrolig meget ros for også af dyrlægerne og selv min gamle DKK garvede mormor, måtte bøje sig for det jeg havde lavet. Blandt andet kryds samt benstammer fik jeg utrolig meget ros for. Og jeg voksede self. 10 meter af stolthed. Alle 6 hvalpe har fået gode hjem og har alle 6 de mest fantastiske sind og er super familiehunde. De er intelligente, nemme at træne og er ikke bange for noget. Ikke en eneste nervøs hvalp i kuldet, og de møder hele livet med oprejst pande.

Og jeg er så glad fordi jeg har været med til ovenud at glæde 6 familier med børn:klap:

Jeg bliver rigtig ked af når folk laver hovedet under armen kuld og hver gang jeg sidder og kigger på dba og gul&gratis og ser alle de dejlige hunde (og der er virkelig mange) som var ups, som man af en eller anden grund ikke kan beholde eller gud ved hvad, så græder mit hjerte, for nøj hvor der sidder mange dejlige hunde og kigger på en fra alle billederne, og jeg tænker på om det er alle dem der er resultat af hoved under armen kuld, eller hurtige penge. (Jeg ved godt der også sælges hunde med tavle på disse sider, men det er blandinger osv jeg henviser til).

Men jeg savner også nogle at hygge mig med. Jeg savner nogle der er på ligefod med mig selv. jeg har deltaget i arrangementer fra DKK, men jeg føler mig (helt oprigtigt) lidt uden for, fordi jeg ikke kan snakke med om stambøger, linjeavl, racestandarder etc.

Derfor har jeg taget intiativet til DAHF, som skal være en klub for alle med hunde uden tavler.

Også for listehunde født inden loven trådte i kraft. Jeg har hørt masser af mennesker der mener en amstaff er ulovlig ligegyldigt hvor gammel den er. Om den så er 12 år gammel, så er den stadig forbudt og farlig. :damn: Og sådan er det jo ikke. Racen generelt er blevet forbudt fra juli 2010, men nogle glemmer at tage det enkelte individ i betragtning. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ideen er god. Jeg synes det er lidt ærgerligt, at udenlandske gadehunde så er udelukket, ja selv danske internathunde eller omplaceringshunde på dba.dk, som har været forbi 2-3 hjem, og ingen længere har styr på ophavet. Men som jeg forstår det, så er ingen vedtægter endelig besluttet, så der kan vel arbejdes videre på den del?

 

Men jeg støtter det. Det ville være super hvis der kunne komme mere tjek på avl af blandinger, så os, der elsker blandinger, også kan sikre os ved køb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...