Hop til indhold

Forening for tavleløse hunde

Gæst fairlady
 Share

Recommended Posts

Gæst fairlady
Jeg tænkte på at hvis nu man går helt væk fra den der tanke om at avle og istedet fokuserer, på et netværk hvor man som gadekrydsejer kan søge efter sit gadekryds' familie og hvor man kan gøre oplysninger om sin egen tilgængelig for andre, så kunne jeg godt se en mening med sådan en forening...

Jeg ville ihvertfald elske hvis hvis jeg kunne finde Flipsedyrets søster og se hvad hun er blevet til i dag :hjerte:

der vil jo altid være de der helt håbløse gadekryds som ingen ved hvad stammer fra og det vil jo gøre det helt umuligt at sætte kriterier op for evt. avl, det synes jeg ihvertfald debatten viser lidt indtil videre :vedikke:

Jeg tror jeg efterhånden går hen og bliver enig her, og så må det sundhedsmæssige mere eller mindre være op til "opdrætterens" samvittighed. Med mindre at der kan findes en mirakelmåde at holde styr på det.

Men jeg må indrømme at jeg har så mange ting i en stor pærevælling i mit hoved at jeg snart ikke kan se mig ud af det længere. Måske er ambitionerne alt for høje fra starten:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 139
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst fairlady
Hvis du holder fast i at blandinger er sundere end racerene, kan vi så være enige om at meget blandede er meget sundere? Det virker ulogisk at udelukke de sundeste fra videre avl

Jeg tør efter hånden næsten ikke længere at indrømme at jeg finder blandingshunde sundere end mange race hunde.

Du bør ikke gå efter at gøre alle / flest tilfredse, men gå efter at færrest er utilfredse ;-)

Det virker ikke realistisk, at sætte sin lid til folks egen bedømmelse, af indholdet i deres hund, selvfølgelig vil Bettina lyve sin ulovlige hund lovlig.

Jeg savner rigtigt meget at kunne købe en bastard og vide, den er tjekket lige så grundigt som en DKK-hund, grunden til at vores nr 2 blev raceren, er udelukkende, at vi ikke kunne finde en eneste bastard, der var tjekket for noget som helst (holdt udkig i et års tid).

Jeg vil gerne have det samme som dig, og da min Luna skulle have hvalpe gjorde jeg nemlig det du eftersøgte, og grunden til at jeg ville denne forening er, at jeg elsker at få et kuld hvalpe, men jeg vægter sundheden ekstremt højt og stiller også store krav om at ejeren til den hanhund jeg evt. har i kikkerten, vægter det lige så højt som mig selv. Og jeg savner andre opdrættere som jeg kan dele denne interesse med.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ja mega øv for det skulle jo netop være for hvalpekøbernes skyld at der skulle gøres et forsøg på at skabe bedre avlsvilkår.

Muligheden var jo, at du startede med, at lave et frivilligt opslagssystem, hvor man kunne indberette evt hvalpe med ID-nummer - på den måde kunne 'søskende finde hinanden'.

Når det system så har kørt en årrække, så kunne man udbygge det.

Jeg bruger det fx på mine får og geder - nogle af mine får er blandinger og de står opført i min besætningsbog med nummer. Når de så får lam, så skriver jeg lammenes nummer ind i besætningsbogen og ligeledes deres mødres nummer - du skal så selvfølgelig også skrive faderens nummer (da han sikkert ikke ender i stegegryden, som lammenes far ;-) )

Jeg ved godt, at der ikke kommer 'stamtavler' ud systemet og at der kan fuskes med det, men det vil da være en start, som der så kan bygges videre på.

Jeg stiller mig dog stadig meget tvivlende omkring det overhovedet kan lade sig gøre - arbejdet er ekstremt omfattende og der er som sagt alle muligheder for at 'fuske', hvis man vil det.

Det jeg er mest bange for med hele din idé er, at der er hvalpekøbere, der tror de køber et, men ender med noget helt 3.

Det er før hørt om, at både hvalpe og killingekøbere tror de køber en hvalp/killing med papirer og dette stykke papir så bare er et selvudprintet ark, hvor mor og far er optegnet :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady

Til alle der er interesserede i at være medlem af foreningen vil jeg opfordre til at finde vores FB gruppe

http://www.facebook.com/group.php?gid=114849545242035

Der kan man melde sig en på gruppen så vi har et overblik over hvor mange der er interesserede. Der vil også blive jævnligt opdateret om udviklingen frem til der skal holdes stiftelses generalforsamling.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Muligheden var jo, at du startede med, at lave et frivilligt opslagssystem, hvor man kunne indberette evt hvalpe med ID-nummer - på den måde kunne 'søskende finde hinanden'. Jeg havde tænkt noget a la det samme, en database så man kan se hvem der er søskende osv også lige så meget for at undgå at beslægtede hunde inden for foreningen bliver parret.

Når det system så har kørt en årrække, så kunne man udbygge det.

Jeg bruger det fx på mine får og geder - nogle af mine får er blandinger og de står opført i min besætningsbog med nummer. Når de så får lam, så skriver jeg lammenes nummer ind i besætningsbogen og ligeledes deres mødres nummer - du skal så selvfølgelig også skrive faderens nummer (da han sikkert ikke ender i stegegryden, som lammenes far ;-) )

Jeg ved godt, at der ikke kommer 'stamtavler' ud systemet og at der kan fuskes med det, men det vil da være en start, som der så kan bygges videre på.

Jeg stiller mig dog stadig meget tvivlende omkring det overhovedet kan lade sig gøre - arbejdet er ekstremt omfattende og der er som sagt alle muligheder for at 'fuske', hvis man vil det.

Det jeg er mest bange for med hele din idé er, at der er hvalpekøbere, der tror de køber et, men ender med noget helt 3.

Det er før hørt om, at både hvalpe og killingekøbere tror de køber en hvalp/killing med papirer og dette stykke papir så bare er et selvudprintet ark, hvor mor og far er optegnet :cry:

Der skal ikke laves eller forsøge at laves nogle former for stamtavle, men min idé var at man opretter en database hvor hunde der ønskes brugt i avl skal registreres på chipnr. resultater fra sundheds undersøgelser skal så registreres der. Når en hvalp så skal sælges kan vi som forening give med hvalpene et dokumentation til hvalpekøberne om at forældrene er testet for (specifikt) genetisk arvelige sygdomme og det skal derved give hvalpekøberne en sikkerhed for at de køber hvalp af sunde forældre. Det var sådan set bare det der var hele meningen. Der skal så være nogle regler for hvad der må avles på, fx må der ikke avles hvis der påvises HD over en vis grad, patella og øjensygdom.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Der skal ikke laves eller forsøge at laves nogle former for stamtavle, men min idé var at man opretter en database hvor hunde der ønskes brugt i avl skal registreres på chipnr. resultater fra sundheds undersøgelser skal så registreres der. Når en hvalp så skal sælges kan vi som forening give med hvalpene et dokumentation til hvalpekøberne om at forældrene er testet for (specifikt) genetisk arvelige sygdomme og det skal derved give hvalpekøberne en sikkerhed for at de køber hvalp af sunde forældre. Det var sådan set bare det der var hele meningen. Der skal så være nogle regler for hvad der må avles på, fx må der ikke avles hvis der påvises HD over en vis grad, patella og øjensygdom.

Har du tænkt på, hvem der skal bedømme fx HD billeder...

Og hvem der skal videreformidle den bedømmelse...

Hvis det er ejerens dyrlæge, der skal bedømme billederne, så kan I risikere, at der er nogen forskel på bedømmelserne...Derfor DKK har et 'panel' der bedømmer, så de indsendte billeder bliver bedømt rimelig ens.

Hvis det er ejeren selv, der skal ringe eller skrive til Jer og fortælle, at min hunds hofter er blevet bedømt til 'ingen HD', så er det jo let at fuske...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Har du tænkt på, hvem der skal bedømme fx HD billeder...

Og hvem der skal videreformidle den bedømmelse...

Hvis det er ejerens dyrlæge, der skal bedømme billederne, så kan I risikere, at der er nogen forskel på bedømmelserne...Derfor DKK har et 'panel' der bedømmer, så de indsendte billeder bliver bedømt rimelig ens.

Hvis det er ejeren selv, der skal ringe eller skrive til Jer og fortælle, at min hunds hofter er blevet bedømt til 'ingen HD', så er det jo let at fuske...

Jeg havde forestillet mig en form for dokumentation fra dyrlægen som skulle sendes med posten. Der er jo ingen af os der er kompetente til at vurdere røngtenbilleder. Jeg tror det er det bedste vi kan gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg havde forestillet mig en form for dokumentation fra dyrlægen som skulle sendes med posten. Der er jo ingen af os der er kompetente til at vurdere røngtenbilleder. Jeg tror det er det bedste vi kan gøre.

Og hvem skulle så taste det hele ind fra.... lad os sige 100 hunde om dagen... dig og...? :genert:

Det er et stort arbejde I har foran Jer og jeg tager hatten af for dig, hvis det lykkes, at få det op, at køre og det fungerer, som det var hensigten :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady
Og hvem skulle så taste det hele ind fra.... lad os sige 100 hunde om dagen... dig og...? :genert:

Det er et stort arbejde I har foran Jer og jeg tager hatten af for dig, hvis det lykkes, at få det op, at køre og det fungerer, som det var hensigten :-)

Forhåbentligt bliver der folk nok til at der kan vælges en formand, bestyrelse, kasserer, webmaster, ansvarlig for database, nyhedsbrevsansvarlig osv. Heldigvis er jeg uddannet i at oprette databaser så det er da i hvertfald et plus:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg tror aldrig man får samme avlsrestriktioner og samme kontrol med helbred som man har i DKK - Ikke indenfor den nærmeste fremtid i hvertfald.

Det kan administrativt ikke lade sig gøre rent administrativt og praktisk.

Men det tror jeg heller ikke det er det man skal stile efter....

Hvis man f.eks havde et system hvor man selv kan indtaste div. oplysninger og så skal de "kun" godkendes af administrator, ifht. det dokumentation fra dyrlægen man indsender.

Det giver noget arbejde - En masse arbejde. Ingen tvivl om det - Så det kræver nogle ildsjæle som har tiden og lysten til det.

Mht. om det skal være en "avls" forening, om det skal være med henblik på at skabe internationale konkurrence muligheder på sigt, finde søskende osv. - Jamen det ene udelukker vel ikke det andet?

Det skal bare være klart defineret og arbejdskraft til at varetage alle de interesser man gerne vil spænde over. Ellers er det på forhånd dømt til at gå galt. Så har man ikke ressourcerne i form af frivillige hænder, så start med én af delen - Den der er størst interesse for og arbejd videre derfra.

Nemt er det ikke og det er utopi at tro man kan få det hele på én gang - FCI og DKK har jo også udviklet sig over laaaaaang tid, hvilket er generelt for alle større klubber.

Det er også ekstremt vigtigt at avlen ikke bliver med fokus på, at man tror man kan sikre hvalpekøbere andet end sunde (fysisk og mentalt) forældrehunde. En del af klubbens budskab bør helt klart være, at man ikke aner hvilken af racerne i blandingshundene der bliver fremtrædende.

Et godt eksempel er de her:

psycho.stjarnas.com

Tæven burde på papiret været super glad for at have noget i munden ikke? Men nej, det er hun ikke :mrgreen: Schæferen er f.eks også godt gemt, hvor kleineren er noget mere fremtrædene både i udseende og personlighed.

Men absolut nogle fantastiske hunde der kom ud af de to!!!

Men synes en stor del af arbejdet bør dreje sig om at informere om at man ikke kan forudsige hvilke egenskaber der bliver fremtrædende i en blanding, så man ikke giver hvalpekøbere falske forhåbninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Fairlady; undskyld mig min nysgerrighed - men er det ikke muligt for dig, at få en tavle på din hund et sted som DDH eller DHL? Sådan at du kan opdrætte inde for denne forening? Eller er jeg galt på den, hvis jeg husker din hund som værende ægte uden tavle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde lidt en idé om, at der ved blandingsavl skulle være krav om mentaltest, så man har en idé om hvilken race, der slår mest igennem i forældrene.

Men kan man gøre det sådan op? Jeg er ikke just kyndig inden for opdræt og bliver det nok aldrig, men det var lige min tanke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du holder fast i at blandinger er sundere end racerene, kan vi så være enige om at meget blandede er meget sundere?

Nej, det er lige det modsatte. Første generations-blandinger er potentielt de sundeste, pga. det fænomen, der kaldes krydsningsfrodighed (som man bl.a. også bruger i linieavl indenfor raceavlen - man avler en ren linie, der er næsten så indavlet som det er muligt, og krydser til sidst en ubeslægtet hund ind, så får man et fantastisk kuld).

Jeg havde lidt en idé om, at der ved blandingsavl skulle være krav om mentaltest, så man har en idé om hvilken race, der slår mest igennem i forældrene.

Men kan man gøre det sådan op? Jeg er ikke just kyndig inden for opdræt og bliver det nok aldrig, men det var lige min tanke.

Sådan kan man ikke gøre det op. Hvis en hund f.eks. er Lab/Schæfer, og mest ligner en Lab af sind og udseende, kan den sagtens få "Schæfer" hvalpe. Blandingsavl er 100% uforudsigelig. Det er bl.a. det nogle af os synes er en god ting :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nej, det er lige det modsatte. Første generations-blandinger er potentielt de sundeste, pga. det fænomen, der kaldes krydsningsfrodighed (som man bl.a. også bruger i linieavl indenfor raceavlen - man avler en ren linie, der er næsten så indavlet som det er muligt, og krydser til sidst en ubeslægtet hund ind, så får man et fantastisk kuld).

Sådan kan man ikke gøre det op. Hvis en hund f.eks. er Lab/Schæfer, og mest ligner en Lab af sind og udseende, kan den sagtens få "Schæfer" hvalpe. Blandingsavl er 100% uforudsigelig. Det er bl.a. det nogle af os synes er en god ting :vedikke:

Hvorfor syntes I det?

Er det ikke lidt som at købe et quickskrab :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor syntes I det?

Dem er der også rigtig mange der køber ;-)

Jeg kan selvfølgelig kun svare for mig selv, men har hørt lignende fra andre, der holder af blandingshunde.

Køber du en racehund, ved du nogenlunde hvad du får. Du ved hvad hundens potentiale er - apportering, hyrdning, bevogtning osv. - og kan vælge den race, der passer til dit behov. Hvis du træner din hund ca. på samme måde som andre hunde af racen, får du med stor sandsynlighed en hund, der er som de fleste af den race.

Et sådant hund/ejer forhold stiller nogle ret klart definerede krav til dig som hundeejer, og overordnet set har du en "facitliste" for din hunds adfærd.

Køber du en blandingshund, har du intet af ovenstående. Du ved måske hvilke racer der er i blandingen, men kan kun have yderst diffuse forventninger om hvilke egenskaber, der slår igennen i netop din hund.

Det betyder at der stilles meget højere krav til dig som ejer/træner af hunden. Du kan ikke bare "gøre som vi plejer" - du skal tænke kreativt, og forholde dig meget mere konkret til hunden foran dig, for at få udviklet dens potentiale. Du vil blive stillet overfor udfordringer, som du ikke har haft nogen mulighed for at forberede dig på. Det er fantastisk lærerigt!

Nu vil du sikkert tage det som jeg beskylder racehundeejere for ikke at tænke kreativt. Det er ikke formålet - jeg ved godt at de bedste trænere altid tænker kreativt.

Men når du har en blandingshund, handler det ikke om hvad du vil gøre med hunden, men om hvad du kan gøre med hunden, og det giver efter min mening en ekstra dimension i forholdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har et spørgsmål....

Lad os sige at jeg sidder her med en blandingshund og nu vil jeg gerne med i jeres forening.

Hvem ringer jeg så til ?

Er det nok at jeg i telefonen fortæller at min hund en 50% lap og 50% bokser... hvem skal sige god for det andet end mig ?

Skal nogle i foreningen se den og godkende den ?

og hva så... skal jeg nu til dyrlægen og have den tjekket ?

Skal min dyrlæge så bare sende div tal og vuderinger ind til jer og så får den et "grønt" stempel som gør at jeg nu kan avle ?

Nu skal jeg så ud og finde en hanhund... :hmm: skal den være ægte eller uægte.. isidste tilfælde så er jeg jo pludselig begrænset for NU skal jeg så finde en hanhund indenfor foreningen, for ellers får jeg jo ingen papire på mine hvalpe gennem foreningen.

så kommer hvalpene, jeg får så en attest på "et eller andet" om at foreningen dokumentere at forældere er testet for de ting for foreningen finder relavant for de racer som nu måtte være i dem.

Nu bliver jeg måske lidt grov, men sæt nu at min hund er en af de forbudte racer men uden papire... hvem kan se at hun ikke er en blanding af bokser og lap... skal tvivlsomme hunde gen testes ?

Og hvis ikke så er der måske mange som med held får de ulovlige race tilbage under nye navne.

Tilbage til den med livrem og seler, sådan syntes jeg egenlig også det bør være .. MEN så vil blandingshvalpe altså i fremtiden også kunne ses på markede til en noget højere pris end ægte, for som jeg kan se det så vil div tester .ol. sundhedsbog, chip, ormkure, bedækning og attester fra jeres forening jo løbe op for en avler... mon ikke en del af blandingshund vil stå af her og forsætte det useriøse avl ?

Og mon ikke DKK vil blive glade når salget af tavle hunde igen vil stige fordi tavleløse bliver så dyre at ikke mange får råd til dem.

Uundskykld det er så rodet men jeg har 1000 tanker omkring dette emne og de står i kø for at komme ud... jeg kan slet ikke se hvordan dette kunne lade sig gøre... og ville meget nødig stå med det ansvare som en sådan forening skal lægge navn til i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Synes det er lidt mystisk som foreningen bliver stillet op mod racerene hunde og DKK. Det kan man ikke og man kan heller ikke garantere noget på en blandingshund og dens sind...

Det ændre sig ikke af at man laver en forening.

Men man kan trods alt gøre lidt for at sikre en vis sundhed på de hunde der avles på og hjælpe med at informere køberne om hvad de køber.

Man kan da også bare lade det være som det er nu og lade al blandingsavl være uden nogen former for kontrol og tjek, uden nogle alternativer. :vedikke:

Personligt er jeg mest til blandinger, fordi jeg synes det er helt vildt sjovt at arbejde med de her unikke og specielle hunde, som kan have egenskaber fra mange forskellige racer, der skal imødekommes og som kan bruges i træningen.

Den eneste grund til, at jeg overvejer en ægte hund næste gang, er fordi jeg gerne vil have sundhedstjekke i orden og det er dælme svært at finde hos en blanding.

Prisen er jeg ligeglad med.... Men jeg vil give kritikerne ret i, at det kan blive afgørende for om man kan afsætte hvalpene eller ej.

For mange af køberne til blandingerne skeler til prisen.

Har ikke svaret på, hvordan man komme uden om den barriere - Men det ville være fedt hvis nogen kunne stille et regnestykke op, for hvad det i praksis ville betyde for prisen på en blanding at forældrene er tjekket for HD/AD og øjenspejlet.

Hvorfor syntes I det?

Jo - Det er det.

Jeg har købt to og har vundet begge gange :mrgreen:

Fordelen ved et levende individ er jo heldigvis at man som ejer selv kan gøre en stor indsats for hvordan hunden skal udvikle sig.

Der er jo også forskel på hvordan man blander racerne - F.eks så er chancen for at få en ren selskabshund jo temmelig stor når man blander to selskabshunde.

Blander man en hyrdehund og en jagthund, så er det et spil i lotteriet og kan blive en udfordring og det synes jeg så man som forening bør være med til at forklare potentielle købere.

Nej desværre... Men synes alligevel det kan give en vis tryghed i, at man i det mindste får en hvalp fra to mentalt sunde forældre. Så er der trods alt rimelige ods for at man får en rimelig fornuftig hund, hvis man kan finde ud af at aktivere sin hund ud fra dens behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et sådant hund/ejer forhold stiller nogle ret klart definerede krav til dig som hundeejer, og overordnet set har du en "facitliste" for din hunds adfærd.

Køber du en blandingshund, har du intet af ovenstående. Du ved måske hvilke racer der er i blandingen, men kan kun have yderst diffuse forventninger om hvilke egenskaber, der slår igennen i netop din hund.

Det betyder at der stilles meget højere krav til dig som ejer/træner af hunden. Du kan ikke bare "gøre som vi plejer" - du skal tænke kreativt, og forholde dig meget mere konkret til hunden foran dig, for at få udviklet dens potentiale. Du vil blive stillet overfor udfordringer, som du ikke har haft nogen mulighed for at forberede dig på. Det er fantastisk lærerigt!

Jeg har lige klippet/klistret lidt, og til det fremhævede:

Dét er jeg lodret uenig i.

Tag en hund som labben, som går for at være en temmelig "nem" hund, og arbejdet som apportør... Det er ikke unormalt at se en ejer af en sådan hund, med ønsket om at få en bare nogenlunde pålidelig apportør, fejle fuldstændig på adskillige punkter, af forskellige årsager.

AT hive potentialet ud af en hund, uanset hvad det er for en hund, og uanset hvad man vil lave med den, ér krævende, og kræver en del arbejde og kreativitet fra ejerens side af, lige så snart man har et mål med hunden, for man kan aldrig bare gøre som man plejer, med enhver hund af en given race.

Har man en "tilfældig" blanding, hvor man går vejen med at se hvad man kan med den, istedet for hvad man vil med den, så har man det imo endda temmelig nemt. For fejler en opgave, så var det bare ikke dét man skulle med den..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men synes alligevel det kan give en vis tryghed i, at man i det mindste får en hvalp fra to mentalt sunde forældre. Så er der trods alt rimelige ods for at man får en rimelig fornuftig hund, hvis man kan finde ud af at aktivere sin hund ud fra dens behov.

Så er jeg en af dem, der ikke syntes mentaltesten siger alverden om andet, end nogle (til dels) indarbejdede reaktionsmønstre hos hunden. Man kan mentalbeskrive (som det jo retteligt hedder, da det ikke er en test, eftersom man ikke kan fejle) frem til hunden er 2 år gammel (så vidt jeg husker), og dermed er der god tid til at få indlært ønskede reaktioner hos hunden.

Skønt der er blevet ønskeprofiler for de forskellige racer, kan man ikke sige en given race har en særlig karakteristika, der kan findes i sådan en mentalbeskrivelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg spurgte til mentalbeskrivelsen var det egentlig fordi, der nogle gange dukker tråde op med hvalpe af to vidt forskellige racer, hvor folk tit siger, at den blanding skal man gå langt udenom, da de to racer ikke er en god kombination til sammen. Det ville måske derfor hjælpe dem, der ønsker at avle på deres blandingstæve, at de vidste hvilken type profil, de så skal gå udenom, når de leder efter en hanhund, for netop at undgå den type hvalpe, som der advares mod herinde...

Det giver måske slet ingen mening? I mit hoved gør det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Så er jeg en af dem, der ikke syntes mentaltesten siger alverden om andet, end nogle (til dels) indarbejdede reaktionsmønstre hos hunden. Man kan mentalbeskrive (som det jo retteligt hedder, da det ikke er en test, eftersom man ikke kan fejle) frem til hunden er 2 år gammel (så vidt jeg husker), og dermed er der god tid til at få indlært ønskede reaktioner hos hunden.

Skønt der er blevet ønskeprofiler for de forskellige racer, kan man ikke sige en given race har en særlig karakteristika, der kan findes i sådan en mentalbeskrivelse.

Det har du da ret i - men så siger det noget om personen i den anden ende og om hvor meget de har gjort for at socialisere hunden.

Skriver netop også at man ikke kan sige noget om racekarakteristika ifht. blandingshunde - Man aner jo ikke noget som helst om hvad der bliver fremtrædende i hvalpen før den er forholdsvis udviklet.

Men det er rart at vide at forældrene ikke udviser aggressioner mod andre hunde eller mennesker til bedømmelsen, hvordan de reagere i stressede miljøer osv. Så kan man bruge det, sammen med besøgene hos avleren som vurderingsgrundlag.

Hvad mener du man burde gøre?

Lade avlen være som den er nu og sige at det er fint, eller har du nogle gode forslag til hvad sådan en forening kunne bygge på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Lige en tanke fra min mand, som ikke er medlem og aldrig bliver det.... Men som følger vældig med via mig :mrgreen:

Hvorfor ikke få helt styr på hvordan klubben er bygget op i sverige og tage udgangspunkt i deres måde at gøre det på?

På den måde er der en mulighed for at skabe en lidt mere international klub, hvor der med tiden kan ske samarbejde i ifht. arrangementer og udvikling?

Mm. svenskerne selvfølgelig er helt gal på den ;-)

Klubben blev dannet i 1993 og har haft en del problemer undervejs, som vi da godt kunne lære meget af!!

Men synes de har en del hunde registreret og det er lidt sjovt at sidde og kigge dem igennem.

De er kommet uden om "ukendte racer" problematikken, ved at inddele blandingerne i følgende:

- 1 blanding, altså ægte hunde uden tavle

- 2 blandinger, altså blandinger af to racer

Og så fremdeles indtil gruppen for mere end 9 racer og ukendte racer, som er samme gruppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror vi har forskellig opfattelse af krydsningsfrodighed,

Man kan ikke have forskellig opfattelse af noget, der er 100% videnskabeligt beskrevet og anerkendt som et faktum. Er du også uenig i at 2 + 2 er 4?

men pyt, jeg er grundlæggende uenig i, at bastarder generelt er sundere end renavlede, jeg kan se det i mine næromgivelser, men har ikke fundet en eneste undersøgelse, der viser det ene eller det andet ;-)

Så er det fordi du ikke har fulgt med, for der findes adskillige tråde her på forum, med link til den slags undersøgelser, men generelt er det nok lidt svært at få øje på ting, man ikke ønsker at se, især hvis man er af den opfattelse at fakta og viden ikke er nødvendig i en diskussion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan ikke have forskellig opfattelse af noget, der er 100% videnskabeligt beskrevet og anerkendt som et faktum. Er du også uenig i at 2 + 2 er 4?

Så er det fordi du ikke har fulgt med, for der findes adskillige tråde her på forum, med link til den slags undersøgelser, men generelt er det nok lidt svært at få øje på ting, man ikke ønsker at se, især hvis man er af den opfattelse at fakta og viden ikke er nødvendig i en diskussion.

He he umulia- generelt herinde vil jeg da netop sige at mange får 2 +2 til at være 18, de fleste mener vist at videnskab er noget man vælger at tro på så længe det passer i ens kram -

bare tænk på hvor mange forskellige typer selvudnævnte hundeeksperter/hundetrænere der findes- og alle har forskellige men absolutte sandheder udfra samme kødben (samme grundviden) ,så at sige-

iøvrigt er det udsagn ikke helt korrekt, naturvidenskab,som dette felt hidrører vil aldrig kunne siges at være 100% sandt, man bliver bare ved med at teste indtil det er overvejende sandsynligt at tesen ikke kan falsificeres- for nu at sige det helt korrekt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites