Hop til indhold

Kommunikation med 2 hunde

Gæst jettemarie
 Share

Recommended Posts

Gæst jettemarie

Jeg skal have hund nr. 2 i næste uge, og sidder her og spekulerer på, om en hund godt ved når det ikke er den man taler til?

Lad os antage at man står ved en kantsten (her har hund nr. 1 lært at stoppe op) og hund nr. 2 bare fortsætter. Så ville man jo normalt sige 'nej!' og få hunden ind på plads igen. Men hund nr. 1, som jo har gjort det korrekt... ved han godt det ikke er ham der får 'nej!'.

?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal have hund nr. 2 i næste uge, og sidder her og spekulerer på, om en hund godt ved når det ikke er den man taler til?

Lad os antage at man står ved en kantsten (her har hund nr. 1 lært at stoppe op) og hund nr. 2 bare fortsætter. Så ville man jo normalt sige 'nej!' og få hunden ind på plads igen. Men hund nr. 1, som jo har gjort det korrekt... ved han godt det ikke er ham der får 'nej!'.

?

Jeg har løst problemet ved altid at sige hundens navn før komandoen.

Det virker fint hos mig, med en hel hundeflok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Mine 3 hunde kender altsaa godt deres individuelle navne, men vaelger alligevel at f.eks komme eller sitte selvom jeg ikke har kaldt paa netop den, eller dem. dvs saa gerne naar jeg rent faktisk kalder paa 'chloe' saa kommer heeele banden. tror rent faktisk det bare er for ikke 'at gaa glip af noget':mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

?

Jeg gør som Sigurd - siger hundens navn før kommandoen. Det er ikke skide smart i forbindelse med netop "nej", da hundens navn jo gerne skulle forbindes med noget positivt, men jeg har ikke fundet nogen bedre løsning...

En anden dum situation herhjemme er ved "gå pænt", som jeg har lært mine hunde ved at bakke når de trækker. I dag er det nok at jeg lige hurtigt stopper op, så går de pænt igen, og jeg har ingen kommando på det. Men når jeg går med begge hunde så rammer "stoppet" jo dem begge, også den der går pænt, selvom det kun er den ene der trækker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine tre forstår godt hvem af dem jeg taler til, når jeg beder dem om at gøre noget (eller holde op). Bruger ikke at sige deres navn først, med mindre det følges direkte af et tilbud.

Hos mig betyder navnet "kig på mig", så kunne naturligvis aldrig finde på at sige navn, og så derefter kvittere med et nej.

Mange af de hverdagselementer, som det du nævner vel falder ind under, har jeg haft nykommeren med ud og gå alene, sådan at denne kunne lære hvordan man færdes i gadebilledet.

Hvis en af dem gør noget den ikke må, beder jeg den om at stoppe. De andre kan til tider undre sig over, om det er henvendt til dem, men eftersom de ser jeg ikke kigger i deres retning, har den formastelige fint styr på, at det er den jeg har henvendt mig til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen A

?

Jeg siger altid hundens navn først og derefter kommandoen. Det virker hver gang. Jeg bruger aldrig et nej, hvis hunden ikke standser af sig selv ved kantstenen, men siger stop. Begge hunde forstår kommandoen stop og standser straks, også selvom det ikke er ved en kantsten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jettemarie
Hvis en af dem gør noget den ikke må, beder jeg den om at stoppe. De andre kan til tider undre sig over, om det er henvendt til dem, men eftersom de ser jeg ikke kigger i deres retning, har den formastelige fint styr på, at det er den jeg har henvendt mig til.

Det var lige sådan jeg håbede nogen ville svare...hehe. Nu har min 2-årige jo lært så mange ting... så han skulle jo nødig tro at det er ham der får skældud... Men han lærer det nok hurtigt for jeg kommer jo til at sige nej MANGE gange den første tid med den nye hvalp.

P.S. Tankerne om den nye hund vi skal have, har faktisk også fået mig til at indse hvor meget min nuværende hund faktisk har lært. Det glemmer man lidt ind i mellem, fordi man er så fokuseret på det næste der skal trænes - altså det han ikke kan endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites