Hop til indhold

Ikke alle er lige for loven....

Lonny
 Share

Recommended Posts

Gæst The dogfather
Her er politiet fuldstændigt ligeglad med listehunde (og narko og våben), så det afhænger nok af det lokale politis indstilling

dygtig politi...resten måtte de dog godt fokusere på....:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

at skambide kan jeg ikke finde en definition på? men at en hund dør af et bid må sidestilles med et skambid.

Skambide er vel bid med som kan medfølger død? uanset hvor "voldsomt" det ser ud.

Jeg tænker sådan lidt at skambide er det ikke noget med at ruske, eller bide flere gange? Altså sådan en lille-bitte hund, den kunne jo næste ha' brækket ryggen, bare den var blevet ramt af en pote fra labradoren...?

Det er virkelig sørgeligt når sådan noget sker, men man kan jo aldrig rigtig gardere sig imod den slags, der står i artiklen at labradorens ejer råbte "den gør ikke noget" da den var på vej over til hvalpen, det får mig da ikke til at tænke at det er noget som er sket flere gange...

Synes det er lidt sjovt når man læser de tråde som handler om hvorvidt folk ville aflive deres egen hund, hvis den bed en anden hund eller et menneske, hvor meget folk der går op i at man skal tolke situationen osv. og hvor lidt der skal tolkes når det er en andens hund det handler om...

Selv synes jeg ikke at hunden skal aflives, bare for at tilfredsstille ejerens retfærdigheds sans (selvom det altid er åndsvagt når politiet forskelsbehandler), jeg synes faktisk at det lyder som en god løsning at den fremover må holdes i max 2 meter snor. Og muligvis jeg er naiv, men jeg kan ikke forestille mig mange mennesker som efter sådan en oplevelse, ikke helt af sig selv vil begynde at tage forholdsregler for deres hund:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren

Nu er det jo også let at udforme en lovtekst, stilet til højtplacerede analfabeter!:slem:

Altså i min verden er politidirektører højtplacerede, tror lille Lars kikker på dem med stor beundring, måske ovenikøbet med blanke øjne.... hans egen lille hær af trofaste partisoldater :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tragisk, ja.. Men en labrador ER en jagthund og det sker altså, at selv den mest afrettede jagthund knækker ryggen på kaniner, katte og hvad der ellers kan dukke op på deres vej..

Og sådan en lille pom'er ligner altså et byttedyr..

Ikke at det retfærdiggøre noget, men mon ikke ejerene af labradoren selv er i chok, og holder deres hund i snor for eftertiden

Når en stor hund har været i flæsket på en lille hund hører jeg tit: den har troet det var et byttedyr (den er adopteret fra mynderne der jager med synet og derfor "tænder" på bevægelse). Min gamle hund kan godt stikke afsted efter en "ræv", men han opdager altid at det er en hund på mange meters afstand, trods at hans syn heller ikke er hvad det har været. Så selv en hund (min er også en jagthund) der ikke kan høre noget og efterhånden heller ikke ser så godt, tager ikke fejl,... med mindre det er en mynde og den lille hund har forsøgt at flygte i løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker sådan lidt at skambide er det ikke noget med at ruske, eller bide flere gange? Altså sådan en lille-bitte hund, den kunne jo næste ha' brækket ryggen, bare den var blevet ramt af en pote fra labradoren...?

og jeg tænker hvis en hund dør af et overfald fra en anden hund skal man se bort fra om det er skambidning, men "dømme" ud fra at hunden døde af sine skader og ikke hvor voldsomt den bløder ect. om straffen skal være aflivning er jeg ikke med på, men påbud om mundkurv som det mindste, en regning ejer kan mærke..

Når en stor hund har været i flæsket på en lille hund hører jeg tit: den har troet det var et byttedyr (den er adopteret fra mynderne der jager med synet og derfor "tænder" på bevægelse). Min gamle hund kan godt stikke afsted efter en "ræv", men han opdager altid at det er en hund på mange meters afstand, trods at hans syn heller ikke er hvad det har været. Så selv en hund (min er også en jagthund) der ikke kan høre noget og efterhånden heller ikke ser så godt, tager ikke fejl,... med mindre det er en mynde og den lille hund har forsøgt at flygte i løb.

hvis det er en listehund der nakker en kanin er den i en blodrus ect. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mynder kan faktisk godt lære at lade være med at jagte små hurtige objekter. Men det er fandens svært når en almindelig gåtur udvikler sig som denne her:

http://www.hunde-forum.dk/debat/24077-fars-fede-fridag.html

Alle har et ansvar for at undgå bidepisoder. Også ejerne af små hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cujo ligner en dværg kanin :mrgreen: eller er det omvendt?

at skambide kan jeg ikke finde en definition på? men at en hund dør af et bid må sidestilles med et skambid.

Skambide er vel bid med som kan medfølger død? uanset hvor "voldsomt" det ser ud.

I teksten til loven står der rent faktisk at hvis et bid kræver dyrlægebesøg så er det lig med skambidning, men da jeg ringede til justistministeriet, så afviste de at der skulle så lidt til at angrebshunden blev aflivet, men de kunne ikke nærmere definere skambidning, så jeg tror at det vi er ude i nu er et forsøg på at definere skambidning

Link til indlæg
Del på andre sites

Tragisk, ja.. Men en labrador ER en jagthund og det sker altså, at selv den mest afrettede jagthund knækker ryggen på kaniner, katte og hvad der ellers kan dukke op på deres vej..

Og sådan en lille pom'er ligner altså et byttedyr..

Ikke at det retfærdiggøre noget, men mon ikke ejerene af labradoren selv er i chok, og holder deres hund i snor for eftertiden

Min hund er også en jagthund, det er de fleste hunde. Det er ingen undskyldning, og jeg er ved at være godt træt at skal være på vagt hele tiden.

Jeg menr stadig at en hund der umotiveret slår en anden hund ihjel skal af med knoppen. Så er jeg ligeglad med hvilken race det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu læst om flere listehunde, der har bidt, bl.a mennesker/barn som er blevet syet flere sting, MEN det retfærdigør ikke dette overfald.

Generelt synes jeg, at hunde der overfalder hvalpe, må være lidt skøre i bolden. En ting er, at ikke alle hunde er vilde med hvalpe, men ligefrem at overfalde...

Men jeg vil ikke dømme om denne hund skal aflives, det synes jeg ikke jeg ved noget som helst om, alt for få oplysninger.

Med hensyn til, at en lab er en jagthund, ja det er den, men det er en apporterende jagthund og den skulle da helst ikke rende rundt og knække nakken på forskellige smådyr, så er der da gået et eller andet galt. Så den synes jeg ikke holder....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg menr stadig at en hund der umotiveret slår en anden hund ihjel skal af med knoppen. Så er jeg ligeglad med hvilken race det er.

Jeg er egentlig enig med dig, men når det så kommer til at der lovgives omkring det,... så har jeg ikke tillid til at det bliver retfærdigt. For hvad er umotiveret? (så skal der ihvertfald være uvildige vidner, for kærlighed gør blind).

Hunde der er nogenlunde lige store bider hinanden i forben, hoved og halsregion, når de slås, hvor bidene kommer nedover en lille hund der slås med en stor. Altså er der større risiko for at den lille kommer alvorligt til skade af et bid, en stor hund ikke ville tage skade af. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig enig med dig, men når det så kommer til at der lovgives omkring det,... så har jeg ikke tillid til at det bliver retfærdigt. For hvad er umotiveret? (så skal der ihvertfald være uvildige vidner, for kærlighed gør blind).

Hunde der er nogenlunde lige store bider hinanden i forben, hoved og halsregion, når de slås, hvor bidene kommer nedover en lille hund der slås med en stor. Altså er der større risiko for at den lille kommer alvorligt til skade af et bid, en stor hund ikke ville tage skade af. :vedikke:

spørgsmålet er vel lidt om der skal dømmes efter hundens hensigt (var hensigten at dræbe) eller det faktiske resultat af den bed, for jeg er helt enig i, at når en stor hund bider en lille hund, så skal der altså ikke ret meget til før det ender fatalt....

Link til indlæg
Del på andre sites

men han opdager altid at det er en hund på mange meters afstand, trods at hans syn heller ikke er hvad det har været. Så selv en hund (min er også en jagthund) der ikke kan høre noget og efterhånden heller ikke ser så godt, tager ikke fejl,...

Det skulle den jo også gøre instinktivt (altså stoppe), eftersom en spaniels arbejde er at rejse vildtet. Og ikke som hos mynderne selvstændigt slå det ihjel. Derfor vil en spaniel som regel stoppe "forfølgelsen" når dyret har taget flugten.

Med hensyn til, at en lab er en jagthund, ja det er den, men det er en apporterende jagthund og den skulle da helst ikke rende rundt og knække nakken på forskellige smådyr, så er der da gået et eller andet galt. Så den synes jeg ikke holder....

Modsat; hvis det skal sættes lidt på spidsen. Så kunne det være en lab med lidt for gode instinkter og lidt for hård mund. Hvis der findes "undskyldninger" for mynderne, så kunne denne vel næsten også fungere for labben. Den prøvede jo bare at apportere.

Hvad der er gået galt for denne hund, og hvordan situationen egentlig har været er jo svær at gisne om. Der skal usandsynligt lidt til, for at vi får vidt forskellige opfattelser på hver side af situationen.

Dels går sådan noget rigtig, rigtig hurtigt. Og så er det et spørgsmål om hvor ens egen "loyalitet" ligger. Vi havde eksempelvis en episode på træningspladsen for et års tid siden, hvor vi havde apporteringstræning.

Alle hunde og ejere er sendt ud på et stort areal for at træne lidt på egen hånd. En af deltagerne er en cocker med ressourceforsvar overfor ejers taske (og sine kaninskindsdummyer), en anden en cocker med en ejer der ofte lod den tosse lidt for meget rundt og forstyrre de andre.

Forstyrrende ung han tusser pludselig lige så stille ned til hannen med ressourceforsvar og stikker hovedet langt ned i taske med dummyer. Det vil ejerhunden ikke finde sig i, og den yngre han bliver med store bogstaver bedt om at fedte af.

Det vil sige der bliver gjort et udfald og den yngre han bliver sendt på flugt. Det er sådan jeg ser situationen og både jeg og ejere ser det hele (plus de andre deltagere). Ejer af hunden der bliver sendt på flugt begynder at tale om overfald, bidsk hund og kræver hunden bliver bortvist fra træningspladsen.

Til trods for jeg forsøger at forklare de forskellige mekanismer hos de forskellige hunde i situationen, lader han sig ikke tale til ro og holder ved sin opfattelse af den anden som en hund, der er skingrende skør.

Min pointe er blot at det i sådanne situationer går ufattelig hurtigt, og det gør det svært at få det analyseret korrekt. Aflivning er for mig ikke en naturlig konsekvens af al adfærd i denne retning. Og i særdeleshed med en sag vi kun kender fra avisernes spalter, er det svært at danne sig en mening. Der mangler ligesom lidt fakta.

Overfald er ikke okay og absolut ikke behagelige. Det er uanset hvilken hund, der er tale om. Men syntes alligevel der kan gradbøjes i forhold til omfanget af et overfald, og det er vel det, der ligger til grund for en beslutning om overfaldshundens videre skæbne. En ting er sikkert; det bør ikke være et racespørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og når det så er en rottweiler der under leg har lavet en lille flænge i en anden hund, så skal den aflives :shock:

Hvor blev retfærdigheden af, og vores grundlovssikrede ret om at vi alle er lige for loven :vedikke:

Ritzau Info - Onsdag d. 30. marts var bare en RIGTIG uheldig dag for Matti!

Lige nu står Matti på Dyreværnets internat i Rødovre. Han er dømt til at skulle aflives, fordi han i leg kom til at give en anden hund en flænge med sin hjørnetand! Hunden blev efterfølgende tilset af en dyrlæge, som valgte at give hunden smertestillende og indlægge et dræn for at forhindre infektion. Hunden blev også syet – men det var ikke pga. skrammerne – det var pga. drænet.

Skøn hund - men en rottweiler

Matti er til daglig den skønneste familiehund, han har et dejligt temperament og viser ikke den fjerneste aggressivitet over for andre hunde – heller ikke andre hanhunde. Han er bare en stor ung hund, der gerne vil lege. Desværre er han en rottweiler! Har det mon haft en indflydelse på politiets beslutning? I forbindelse med revisionen af den nye hundelov er der nemlig udarbejdet en observationsliste over racer, der kan overvejes at komme ind under raceforbuddet. En sag som denne med Matti tæller med i statistikken over bidepisoder, og det kan få katastrofale konsekvenser for alle rottweilere i Danmark - rottweileren står nemlig allerede på denne liste. Og nu er der - tilsyneladende - endnu en ”bidsk” rottweiler!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og når det så er en rottweiler der under leg har lavet en lille flænge i en anden hund, så skal den aflives :shock:

Hvor blev retfærdigheden af, og vores grundlovssikrede ret om at vi alle er lige for loven :vedikke:

Ritzau Info - Onsdag d. 30. marts var bare en RIGTIG uheldig dag for Matti!

Lige nu står Matti på Dyreværnets internat i Rødovre. Han er dømt til at skulle aflives, fordi han i leg kom til at give en anden hund en flænge med sin hjørnetand! Hunden blev efterfølgende tilset af en dyrlæge, som valgte at give hunden smertestillende og indlægge et dræn for at forhindre infektion. Hunden blev også syet – men det var ikke pga. skrammerne – det var pga. drænet.

Skøn hund - men en rottweiler

Matti er til daglig den skønneste familiehund, han har et dejligt temperament og viser ikke den fjerneste aggressivitet over for andre hunde – heller ikke andre hanhunde. Han er bare en stor ung hund, der gerne vil lege. Desværre er han en rottweiler! Har det mon haft en indflydelse på politiets beslutning? I forbindelse med revisionen af den nye hundelov er der nemlig udarbejdet en observationsliste over racer, der kan overvejes at komme ind under raceforbuddet. En sag som denne med Matti tæller med i statistikken over bidepisoder, og det kan få katastrofale konsekvenser for alle rottweilere i Danmark - rottweileren står nemlig allerede på denne liste. Og nu er der - tilsyneladende - endnu en ”bidsk” rottweiler!

Helt ærlig... det er lige til at hyle over :cry: jeg fatter ikke en disse af de lovgivninger men man kan jo se at man efterhånden skal vudere hvilken hund man skal have alt efter hvilken politikreds man bor i og hvordan de ser på dt med , hendelig uheld, skambid, uheld osv osv... :roll:

Hvor gør det ondt at stå på sidelinien og ikke kunne gøre en brik... bare se på hvordan hunderacerne forsvinder pga lovgivning og tankeløshed....

Det gør virkelig ondt...

Link til indlæg
Del på andre sites