Hop til indhold

Fjerne analkirtler?

Louise_J
 Share

Recommended Posts

Så røg Mingus lige akut til dyrlæge i går med de dumme analkirtler :cry:

Efter at den ene sprang for snart et år siden, har han bøvlet med dem, og vi har været ved dyrlæge for at få dem tømt ca. hveranden måned. Det har resulteret i at han nu er rigtig bange for at komme der :cry:

Han viser ikke rigtig tegn på at de er ved at være fyldte, andet end at han bliver en smule mere kontaktsøgende. Han hverken kurrer på bagdelen eller slikker sig.

Han begyndte at være mærkelig lørdag aften, hvor han pludselig ikke ville løbe efter belønningen da vi trænede. Han var pylret, og ville bare sidde og nusse. Det ligner absolut ikke ham, men jeg satsede på at det kunne vente til mandag morgen. Søndag formiddag peb han da han havde afføring, og jeg fik fat i en vagtdyrlæge. Turde simpelthen ikke risikere at den sprang igen. Der var heldigvis ingen infektion, men de var helt fyldte.

Normalt er han frisk lige bagefter, men han har været stille både i går og også i morges, den lille stakkel.

Nu overvejer jeg kraftigt at fjerne dem, for det bliver tilsyneladende aldrig bedre. Men jeg hader sådan nogle indgreb, er så bange for at andre hunde vil opføre sig mærkeligt overfor ham. Men på den anden side gider han jo ikke andre hunde, og er aldrig løs med dem andet end til træning. Synes bare det er et voldsomt indgreb, og det lød også til at være et ret krævende indgreb. Prisen vil være næsten 4.000 kr., mere end da han fik fjernet den kryptorkide testikel :shock:

Nogle der vil dele deres erfaringer - og evt. berolige mig lidt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så røg Mingus lige akut til dyrlæge i går med de dumme analkirtler :cry:

Efter at den ene sprang for snart et år siden, har han bøvlet med dem, og vi har været ved dyrlæge for at få dem tømt ca. hveranden måned. Det har resulteret i at han nu er rigtig bange for at komme der :cry:

Han viser ikke rigtig tegn på at de er ved at være fyldte, andet end at han bliver en smule mere kontaktsøgende. Han hverken kurrer på bagdelen eller slikker sig.

Han begyndte at være mærkelig lørdag aften, hvor han pludselig ikke ville løbe efter belønningen da vi trænede. Han var pylret, og ville bare sidde og nusse. Det ligner absolut ikke ham, men jeg satsede på at det kunne vente til mandag morgen. Søndag formiddag peb han da han havde afføring, og jeg fik fat i en vagtdyrlæge. Turde simpelthen ikke risikere at den sprang igen. Der var heldigvis ingen infektion, men de var helt fyldte.

Normalt er han frisk lige bagefter, men han har været stille både i går og også i morges, den lille stakkel.

Nu overvejer jeg kraftigt at fjerne dem, for det bliver tilsyneladende aldrig bedre. Men jeg hader sådan nogle indgreb, er så bange for at andre hunde vil opføre sig mærkeligt overfor ham. Men på den anden side gider han jo ikke andre hunde, og er aldrig løs med dem andet end til træning. Synes bare det er et voldsomt indgreb, og det lød også til at være et ret krævende indgreb. Prisen vil være næsten 4.000 kr., mere end da han fik fjernet den kryptorkide testikel :shock:

Nogle der vil dele deres erfaringer - og evt. berolige mig lidt?

Åh Mingus. :ae: Smilla har jo også fået fjernet sine.:-) Det er simpelthen gået så fint og der har været absolut ingen problemer siden. Jeg ved andre cavalierer herinde også har fået fjernet deres (det er vel efterhånden mere reglen end undtagelsen med cavalererne..). Smilla var frisk allerede dagen efter operationen og viste ingen tegn på smerte - og det til trods for at dyrlægen var noget bekymret for at operere hende fordi hun havde et åben bristet byld deromme på ballen med betændelse i, som ikke ville hele op trods en masse forskelligt antibiotika. Så han var nødt til at tage chancen og operere.

Så jeg tror ikke du skal være bange Louise. :ae: Jeg ved de andre herinde skriver deres hunde har vist tegn på smerte deromme efter operation. Men at de så har kontaktet dyrlægen og fået ekstra smertestillende bla. (Det skriver de nok mere om).

Vi havde fået en krave til Smilla, men jeg gav hende lillevus løbetidsbukser på i stedet, så hun ikke skulle gå og være ked af kraven..

Vi gav 9000 kr, men jeg kan ikke huske om det var med eller uden den skyldning af analkirtlerne vi fik lavet en uge inden operation. :hmm:

God bedring. :kys: Du skal bare være glad for at få dem fjernet. Jeg spurgte dyrlægen om andre hunde ville synes Smilla lugtede mærkelig EFTER hun fik fjernet sine. Han sagde tværtimod så mente han at andre hunde kunne lugte, hvis hun havde problemer (stoppede eller betændte analkirtler). Og at de så ville gå og snuse ekstra meget til hendes bag.

Jeg kan ikke selv mærke nogen forskel på før og efter mht andre hundes interesse. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt du kan berolige mig :kys:

Jeg har jo efterhånden ikke rigtig noget valg. Jeg går hele tiden og er bange for om de nu er ved at være fyldte eller ej, for jeg er så bange for at den skal springe igen. Aldrig har jeg set Mingus have så ondt som dengang :cry:

Den pris du har givet, har sikkert været inklusiv skylningen. Det kostede i hvert fald en del da Mingus' blev skyllet ud.

Nu skal vi konkurrere en del i maj måned, og jeg vil også gerne have et par dage fri, så jeg kan gå hjemme ved ham. Så det bliver nok i starten af juni.

Link til indlæg
Del på andre sites

Både Molly og Sille har fået dem fjernet. De skulle også have dem tømt med jævne mellemrum og ved Sille lærte jeg at tømme dem udefra, men det var bare ikke godt nok og generede hende en del, så vi valgte at få dem fjernet. De kører stadig rumper begge to (men tror det er gammel vane :lol:) men der har ikke været nogle ændringer i interesse fra de andre hunde. Selvfølgelig gjorde det ondt lige efter operationen, men det var næsten værst da det begyndte at gro sammen = kløe. Ved Sille tog jeg billeder hver dag, for at se om der var forandringer, altså rødme og gult snask. Men det var det 7-9-13 ikke, så det gik fint. Vi er glade for at vi fik det gjort. Jeg ville springe ud i det hvis jeg var dig, for det lyder som om det er noget der virkelig generer ham.

Link til indlæg
Del på andre sites