Lenschow Skrevet April 22, 2011 Rapporter Share Skrevet April 22, 2011 Jeg har ikke før haft en hund der så gerne vil lege med kattene som Hugo. Gør jeres det? han er såmænd sød og venlig, men de synes han er lidt anmassende - han kom jo først i går - jeg tænker dog, at kattene måske ville synes om det på sigt alligevel? Eller har I bremset det ved at lære hunden en anden adfærd? Herhjemme er det først i dag de har fysisk kontakt - snuder, snuser osv. I går kiggede de hinanden an heeeeele dagen og natten:-) Hugo er ikke aggressiv - han går i playbow og logrer og piver lidt og støder til dem med snuden - og det kan jeg ikke rigtig finde ud af om jeg skal stoppe ved at sige sit og guffe for den adfærd eller ej..... Hvad ville I gøre? Jeg har tidligere kun haft hunde her der accepterede kattene, men ikke legede med dem... Så jeg er lidt i vildrede.... De er jo ikke lavet af porcelæn, men det er klart, at kattene også skal synes det er sjovt.... Lige nu kender de ham jo ikke godt nok til den slags, men jeg tænker om det egentlig er en OK adfærd fra Hugos side - for meningen er jo god:-) - eller hvad synes I? Den hund altså - jeg tror han tror det er små hunde, for han kommer ikke fra hjem med katte, så reaktionen er da rigtig god sammenlignet med, hvordan det kunne have været når jeg nu tager en 2 årig hund ind mellem fem katte:-) KH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Jeg har ikke stoppet dem, venindens hund leger vildt og til tider blodigt med katten, det er gensidig kærlighed, når hunden kommer på besøg spurter katten hen og lægger op til leg! Hunden spurter også op og er klar til leg. Petrine gider ikke lege med ham, hun bliver ked af det, når han zapper hende - Zamzam gider generelt bare ikke katte. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Basset-baby Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Alfred er også helt vild, men er er også kun 10 uger ! Kattene gider ham ikke overhoved Her får han lov til at drille dem. De har rig mulighed for at komme væk, men ligger ofte lige foran næsen på ham. Kommer han for tæt på så slår Lotte ham- dog uden klør Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Jeg kan virkelig se her, hvor bange min gamle hund var for kattene, for han havde slet ikke den der frie omgang med dem.... Hugo er 2 år:) Men han kan godt gå for 10 uger:-0 Skal jeg ikke bare se an og så vurdere hver enkel situation tror I? det gør jeg i forvejen med kattene selv - hvis to toppes så vurderer jeg om jeg skal kalde på den ene eller ej..... Ofte er det bedst når jeg ikke blander mig med kattene... Men at have en hund der er så glad for kattene og alt andet levende er nyt for mig:-) Det er et luksusproblem:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Katte har pigge i handskerne.. Og det lærer hundene hurtigt!.. Basse leger også med katten her, dog kun den ene, den anden gider hende ikke. Hun laver playbow, dutter ham, dasker til ham og roder rundt med ham.. De hygger sig bare.. Når katten lægger op til leg, er han dog noget stridere, og bruger gerne kløerne, så skubber jeg ham væk.. så længe de gør det i leg, og mener det godt, og ikke decideret skader hinanden, så bare lad dem.. Mitte og Basse ligger også og sover i ske om natten i min seng, og nogle gange vågner jeg ved at katten kravler op på hunden, for at slikke ører Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst KatjaS Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Jeg har lidt samme "problem". Min nye hund vil utroligt gerne lege med katten og katten gider på ingen måde ham *GG* De gør heller ikke hinanden noget som helst, men det virker som om katten tror at han er fjendtlig. I hvert fald indimellem, andre gange er han sådan lidt nysgerrig, men det meste af tiden, er han ligeglad og nyder sine nye privilegier ved at måtte være på nogle af vores borde. Men jeg kigger lige med her, for jeg er lidt spændt på, hvordan det går Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Nej, Skipper er ikke rigtigt en legekat.. Motor gad ellers godt. Men de sover sammen i sengen når de er alene hjemme, og så følges de på gåturen om aftenen, hvor de tit går og dutter næse og snuser til de samme ting Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Jeg vil også sige, der skal være sjovt for begge parter. Hvis kattene bliver skræmte over Hugo larmer (specielt gøen) og hvis han lægger op til leg ved at gå i playbow og puffe til dem eller bliver voldsom, så ville jeg lære ham at omgås dem mere roligt og forsigtigt.. Du kan sikkert også se meget på kattenes reaktion. Krymper de sig? Slår de ud? Lister de væk eller løber væk, når de ser snittet til det? Der er meget forskel på katte, tror jeg. :vedikke:For mine kan ikke selv sige fra og bruger overhovedet ikke kløerne. (Desværre fristes jeg til at sige). Og jeg synes også mine katte skal have lov at lege (fangelege) indbyrdes uden Smilla blander sig og løber efter. Så jeg har alle dage været meget over Smilla. Idag er vi nået dertil, at den ene kat godt kan lægge op til leg med Smilla (smider sig ned på ryggen ved siden af Smilla og kalder på hende. Eller katten går hen og tager kærlig kontakt (dutter med snuden), hvorefter den tager en spurter afsted (indbyder Smilla skal løbe efter). Men det bliver hurtigt lidt for vildt, så det ender med Smilla overpå katten (gnøflende ører eller noget:rolleyes:). Og så afbryder jeg, for så synes katten ikke der er sjovt længere, kan jeg se. (Den lægger sig passivt ned og når Smilla så er uopmærksom forsøger den at liste væk - eller løber (men den ved jo godt, det bare opildner Smilla). Generelt har mine 2 katte og hund fået en rigtig god omgang med hinanden (alle 3 hilser på hinanden med snuden og vil gerne være og ligge i nærheden af hinanden, som en lille flok:hjerte:). Det virker som om deres forhold er baseret på stor gensidig respekt. Det har også bare hjulpet så meget, at Smilla er blevet lidt ældre og mere fornuftig (det er som om hun forstår bedre nu, end da hun var hvalp og teenager (med hovedet under armen). Der tror jeg også du har en fordel med Hugo, at han er mere voksen og moden end da Smilla skulle flytte ind. Rigtig meget held og lykke. :kys: Glæder mig til at følge med i, hvordan det spænder af. Jeg er helt sikker på, du nok skal få det til at lykkes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Nej, vores hund og kat leger ikke sammen, det sker meget sjældent... Duffy (hunden) ville såmænd rigtig gerne, men vores kat kan ikke finde ud af at sige fra selv og Duffy bliver alt for hurtigt for voldsomt ved at mase ham flad, bide ham i ørene osv... Derfor har vi valgt at stoppe det, fordi hun ikke helt kan kontrollere det :blink: Men hun er også kun lige fyldt et år og er generelt blevet meget mere fornuftig mht. katten... Hvis de kan lege sammen uden at én af parterne lider overlast og de begge synes det er sjovt, så synes jeg det er helt fint Hvis jeg var dig, ville jeg vurdere situationen og være klar til at gribe ind for at stoppe uønsket adfærd, hvis kattene ikke synes det er sjovt mere... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stinnemus Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Har aldrig gjort noget mht. kat/hund. Men jeg havde så også Charlie da jeg fik Jason og han fik lært ham en meget positiv tilgang til katte (bortset fra at "skyd ryg og løb" = optakt til fangeleg - det tog lidt tid at lære ham at fremmede katte på gåturene IKKE har samme mening:stupid:) Når jeg har fået en killing ind ad døren er den bare blevet placeret på gulvet og så må de selv finde ud af det. Men det er så også fordi Charlie har været der til at introducere killingen til hjemmet, dyrene og reglerne i hjemmet. Jason har jeg i den første time afledt fra den nye killing og så får han lov at hilse. Petrines Bamse og min nuværende kat, Pippin, er de eneste der har været introduceret med kun Jason i hjemmet. Igen har jeg afledt mens killingen har set på hjemmet, men rimelig hurtigt har de faktisk selv opsøgt jason. Begge gange før de havde set hele huset. Jason har alle dage leget med kattene og det er 50/50 hvem der starter legen. Han sover faktisk op ad pippin om natten og når de er alene hjemme kommer jeg nogengange hjem til to sovende dyr i transportkassen:lun: puuuuhhhh nu savner jeg Charlie Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Ja her leger Obelix og vores den yngste kat (de er næsten jævnalderende), de leger sammen hverdag og lægger begge på skift op til leg, så det virker som lige meget nydelse fra begges side. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Tak for alle de gode svar. Der er meget ro på Hugo i dag. Jeg har trænet det intenst. Jeg poster lige nogle videoer i en tråd, så der kan vil kan kigge. Han har også selv fundet ud af, at hvis han vil kattene - og det vil han gerne - så skal det foregå mere roligt KH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret April 23, 2011 Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Vi har 3 "almindelige" katte og en ikke så almindelig Først de almindelige: Som ved man ikke skal løbe i nærheden af hundene.Og som deltager aktivt når vi har hvalpe..De finder sig i ALT fra hvalpenes side, som modsat tror at katte skal man møde med stor glæde (slikke om munden, slikke i ører og hoppe på)..Som Findus har set med Duffy, det er helt klart en adfærd hun har lært her. Når hvalpene bliver ældre å de på en aller anden måde lære hvordan man gebærder sig overfor kattene (om det er de voksne der lærer dem det eller kattene, aner jeg ikk)..Men på et tidspunkt bliver kattene nogen man slapper af sammen ed og hilser på pænt og roligt. Jeg har ikke lært dem det. Aner ikke hvor de lærer det for kattene slår og hvæser aldrig.. Så er der den ualmindelige som jo stadig er en ungkat..HAn blev "født" ind i flokken..fundet på marken i september (da havde han lige fået øjne), og Dicke opforstrede ham (efter eget valg) sammen med Twitty og Mozart.. Han har haft store problemer med at forstå han er en kat.. Jeg tror stadig ikke han er overbevist. Han leger på samme måde som løverne..Altså får løveflip og elsker at løbe efter/blive løbet efter.. Han springer på hundene på samme måde som løverne gør på hinanden..Og elsker hullerne i jorden i junglen. Han har stor glæde af hundene og omvendt.. Og han bruger hundesprog i stor stil! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret April 23, 2011 Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Mine katte forstår heller ikke helt konceptet i at de er katte, men det er i perioder. Miss maxi får sådan nogen hjerneblødninger hvor hun dasker en hund og så galopere rundt i haven osv. Men ok vi snakker også en kat der jager får. Baby som har ca. samme historie som din, hun opfører sig mest som kat. Tilgengæld kan hun godt li at sove sammen med hundene og gå i "hundevasken". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Får? Måske en border-kat:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret April 24, 2011 Rapporter Share Besvaret April 24, 2011 ja jeg ved ikke hvad der har stukket hende. Men Maxi er ofte set jage rundt med fårene med halen lige i vejret også drivende med et par stykker eller 3... hun var meget kendt i Rågeleje for det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret April 24, 2011 Rapporter Share Besvaret April 24, 2011 Ja vores kat går altid hen til vores hu drog kæler sig op af dem, og pludselig løber de om kap, og sådan kan de fortsætte...det ser sødt ud :0) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 24, 2011 Rapporter Share Besvaret April 24, 2011 Frostie, min gamle BC, kan ikke li' kattene. Hun synes de er lidt farlige, og holder sig bare på respektfuld afstand. Er dog meget interesseret i deres bagdele, og vil gerne snuse! Iso er helt anderledes, hun vadede bare ind i kattene, og synes de er dejlige! Mine katte er også forskellige - Lui var meget bange for hundene i starten, så Frostie og han lå i hver sit hjørne af stuen og var bange for hinanden... Miss Kitty ligner mere Iso, hun vader også bare ind i de andre. Så nu, hvor de 4 kender hinanden godt, så ser jeg tit Frostie og Lui ligge og sove sammen i sofaen eller sengen, på respektfuld afstand, men med meget større tolerance overfor hinanden end før. Iso og Miss Kitty kan sagtens lege sammen, også "brydekampe", og for ikke ret længe siden så det tit sådan her ud: Miss Kitty har dog ændret stil, efter at hun er blevet totalt vild udekat, så det er sjældent jeg ser dem sammen på den måde mere. Men Iso og Kitty kan sagtens stadig lege jagtlege ude i haven. Kitty har også præsteret at gå og lægge sig hos Frostie - meget, meget tæt, sådan som hun kan li' det - medens Frostie ligger med stooore øjne og undrer sig over hvad der dog sker for den kat! Men når Kitty så bare lægger sig til at sove, så er det alligevel helt ok. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Otto hyrder kattene, så der er ikke meget leg. Carla legede til gengæld rigtig meget med den, da jeg boede i lejlighed. Det har faktisk resulteret i, at hun har hav mange topolet som hyrdzeadfærd. Hun går helt ned i knæ og sniger sig afsted med hovedet tæt på gulvet. Til sidst springer hun op og "angriber" hunden hun leget med. Det er helt sikkert adfærd hun har set og kopieret fra kattene. Det er ret sjovt at s;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 25, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 ja jeg ved ikke hvad der har stukket hende. Men Maxi er ofte set jage rundt med fårene med halen lige i vejret også drivende med et par stykker eller 3... hun var meget kendt i Rågeleje for det... :banan::banan::banan::banan::5up: Hvis du en dag får det filmet, så må du LOVE at sende det. Det er simpelthen så skægt. jeg ville elske at vise det til mine border-collie-hundeejer venner. De dør! I forvejen har jeg lært en kat at halse foran en figurant, for at drille nogle IPO-folk jeg kender:vinken: Så det må du love:-) Sej kat! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 25, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Otto hyrder kattene, så der er ikke meget leg. Jeg har tit tænkt, hvordan det foregår - napper de så eller gør denne race netop ikke det fordi det er uønsket? Eller bliver de bare helt "besat" af kattene? MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts