Hop til indhold

Kritik af artikel


Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige tilføjet en ny artikel til sektionen om træning, og vil gerne have at i fanger mig i evt. fejl, før der bliver lukket for redigering.

 

Så hvis I gider læse: Hvad er positiv træning (de 4 kvadranter) - Hunde artikler

 

Husk venligst at artiklen er skrevet for begyndere!

 

 

Jeg ved at der er nogle herinde, som ikke synes at mine artikler er noget værd, men I er jo altid velkomne til selv at gøre det bedre. Alle kan lægge artikler ind på H-F ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes måske det er lidt unødvendigt, at nævne brugen af elhalsbånd i forbindelse med indlæringen af sit? :hmm: Det virker lidt som overkill.

 

Det er jo rigeligt, at man presser hunden ned på bagen og den del bliver ligesom negligeret af elhalsbåndet, så det ikke virker som om det er negativt (en positiv straf) :-)

 

Tak fordi du gad læse :5up:

 

Jeg har brugt de eneste to eksempler på negativ forstærkning, jeg kunne komme i tanker om. Det er begge metoder, som jeg ved bliver brugt.

Men hvis der kommer bedre forslag, ændrer jeg det gerne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak fordi du gad læse :5up:

 

Det var så lidt :-D

 

Det var i hvert fald det eneste jeg lige havde at proppe en finger på i halvgroggy tilstand oven på udstilling og fødselsdagsfest :lol:

 

Jeg har brugt de eneste to eksempler på negativ forstærkning, jeg kunne komme i tanker om. Det er begge metoder, som jeg ved bliver brugt.

Men hvis der kommer bedre forslag, ændrer jeg det gerne

 

Det er jo fuldstændig op til dig, det var bare min mening :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener det skam helt alvorligt. Det er jo ikke den mest brugte metode, så jeg kunne simpelthen ikke komme på flere eksempler. Jeg vil meget gerne have flere!

 

Jamen, det ved jeg godt du gør og det respekterer jeg :-) Jeg syntes bare ikke, at det var nødvendigt at nævne elhalsbåndet, men at du kunne nøjes med at "man trykker på lænden, indtil hunden sitter på grund af det ubehagelige tryk, hvorefter dette lettes".

 

Og så er det forresten en rigtig fin artikel! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes bare ikke, at det var nødvendigt at nævne elhalsbåndet, men at du kunne nøjes med at "man trykker på lænden, indtil hunden sitter på grund af det ubehagelige tryk, hvorefter dette lettes".

 

Åååh, det var det du mente. Selvfølgelig :stupid:

 

Retter det senere - vi skal lige fejre min søns fødselsdag :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg vist lige målgruppen for din artikel :engel:

Jeg synes den er god og jeg forstod vist det hele (om der er fejl i skal jeg ikke kunne sige:rolleyes:) :-D

 

 

 

 

"Et andet eksempel er indlæring af "sit" med fjernbetjent el-halsbånd. Strømmen tændes, så hunden føler smerte. Træneren skubber hundens bagdel ned mod jorden, og i samme øjeblik hunden er i sit, slukkes strømmen."

-Er der virkelig nogen som gør det :confused:

Hvis det er rigtigt at stress gør at man ikke kan lære så godt, så er det da en sjov tanke at man skulle kunne lære noget mens man får stød i halsen:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

"Et andet eksempel er indlæring af "sit" med fjernbetjent el-halsbånd. Strømmen tændes, så hunden føler smerte. Træneren skubber hundens bagdel ned mod jorden, og i samme øjeblik hunden er i sit, slukkes strømmen."

-Er der virkelig nogen som gør det :confused:

Hvis det er rigtigt at stress gør at man ikke kan lære så godt, så er det da en sjov tanke at man skulle kunne lære noget mens man får stød i halsen:vedikke:

 

Min underkæbe var også ved at ramme jorden første gang jeg hørte det, men den er god nok :shock:

 

Det sjoveste er, at ham der fortalte det, var meget bange for at blive upopulær blandt sine kolleger for at have afsløret en "forretningshemmelighed". Det er nemlig en af de metoder, der bruges af den slags professionelle trænere, der har hunden boende i et par uger, og så sender den hjem, fuldstændig "afrettet".

Det er egentlig lidt en skam at en hånlig latter ikke kan høres i en e-mail, for det er godt nok det dummeste jeg nogensinde har læst. Og det betaler folk for i dyre domme :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Super god artikel :5up:

 

Det er skide svært at gøre netop teorien bag positiv og negativ forstærkning "let fordøjelig" - Men synes du formår netop det!

 

Dejligt du gide bruge tiden på det :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G

Hejsa

 

Fin artikel der er nem at forstå...

 

Dog undrer jeg mig over følgende: "Langt de fleste hunde vil dog kunne lære alt det nødvendige ved hjælp af R+ og en lille smule P-."

 

 

I praksis er det jo nærmest en vekselvirkning mellem R+ og P- man ofte bruger. Eksempelvis hvis man lærer hunden at tilbyde adfærd, så er det jo i høj grad P- der styrer træningen = hunden forsøger forskellige adfærdsmønstre (sit, dæk, touch osv.), og når den så gør det rigtige er det selvfølgelig R+ der tager over og får hunden til at gentage adfærden næste gang :-D

 

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Fin artikel der er nem at forstå...

 

Dog undrer jeg mig over følgende: "Langt de fleste hunde vil dog kunne lære alt det nødvendige ved hjælp af R+ og en lille smule P-."

 

 

I praksis er det jo nærmest en vekselvirkning mellem R+ og P- man ofte bruger. Eksempelvis hvis man lærer hunden at tilbyde adfærd, så er det jo i høj grad P- der styrer træningen = hunden forsøger forskellige adfærdsmønstre (sit, dæk, touch osv.), og når den så gør det rigtige er det selvfølgelig R+ der tager over og får hunden til at gentage adfærden næste gang :-D

 

/Carina

 

Ja... :hmm: Det kan diskuteres om det IKKE at give hunden en belønning er det samme som P-. Det mener jeg ikke det er, med mindre hunden først er bragt til at have en klar forventning om at den skulle have en godbid for netop den adfærd :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... :hmm: Det kan diskuteres om det IKKE at give hunden en belønning er det samme som P-. Det mener jeg ikke det er, med mindre hunden først er bragt til at have en klar forventning om at den skulle have en godbid for netop den adfærd :vedikke:

 

Når man træner, så forventer hunden jo godbidden og derfor bliver adfærden straffet = den gentager sandsynligvis ikke adfærden igen lige med det samme og forstærkes det tilpas sjældent, så forsvinder den (det lykkedes med Møffes gøeri under frishaping :banan:).

 

Så imo er det i hvert fald negativ straf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så imo er det i hvert fald negativ straf.

 

Jeg er ikke helt enig. Jeg mener der er tale om extinction (ved ikke hvad man kalder det på dansk...)

 

Det er rigtigt at hunden har en forventning om at få en belønning, og derfor tilbyder adfærd. Men det er jo netop hunden selv der prøver sig frem, indtil der er gevinst. I de eksempler på negativ straf, jeg har nævnt, er der tale om en aktiv handling fra ejerens side. Ved shaping er ejeren passiv indtil den ønskede adfærd vises.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt enig. Jeg mener der er tale om extinction (ved ikke hvad man kalder det på dansk...)

 

Det er rigtigt at hunden har en forventning om at få en belønning, og derfor tilbyder adfærd. Men det er jo netop hunden selv der prøver sig frem, indtil der er gevinst. I de eksempler på negativ straf, jeg har nævnt, er der tale om en aktiv handling fra ejerens side. Ved shaping er ejeren passiv indtil den ønskede adfærd vises.

 

Jeg kan i hvert fald ikke se forskellen og det er også hvad jeg husker at have læst, selvom jeg ikke lægger hovedet på blokken for det ;-)

 

Argh, savner mine hundebøger i situationer som denne! :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige tilføjet en ny artikel til sektionen om træning, og vil gerne have at i fanger mig i evt. fejl, før der bliver lukket for redigering.

 

Så hvis I gider læse: Hvad er positiv træning (de 4 kvadranter) - Hunde artikler

 

Husk venligst at artiklen er skrevet for begyndere!

 

 

Jeg ved at der er nogle herinde, som ikke synes at mine artikler er noget værd, men I er jo altid velkomne til selv at gøre det bedre. Alle kan lægge artikler ind på H-F ;-)

 

Hej Umulia

 

Godt initiativ.

 

Jeg er dog ikke enig med dig i opfattelse af hvad negativ forstærkning og negativ starf er. Jeg opfatter det anderledes og vil absolut definere det at bruge tvangsapportering som positiv straf.

 

Min definition på Negativ straf er følgende:

 

NEGATIV STRAF ER NOGET SOM REDUCERER EN ADFÆRD NÅR DET

BLIVER FJERNET

NEGATIV STRAF ER DEN DIREKTE MODSÆTNING AF POSITIV

FORSTÆRKNING

Ved negativ straf fratages hunden mulighed for at opnå positiv forstærkning. Den

får ikke godbid/ros eller man vender sig bort = fratager den kontakt.

 

 

Min definition på negativ forstærkning er følgende:

NOGET SOM FORØGER HYPPIGHEDEN AF EN ADFÆRD NÅR DEN

FJERNES

Den negative forstærkning er noget hunden gerne vil undgå, Nej kommando, lægge pres på hunden, sprøjte vand på den, stå stille ved træk i

linen.

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

 

Redigeret af tacora
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Umulia

 

Godt initiativ.

 

Jeg er dog ikke enig med dig i opfattelse af hvad negativ forstærkning og negativ starf er. Jeg opfatter det anderledes og vil absolut definere det at bruge tvangsapportering som positiv straf.

 

Det må du lige forklare lidt mere indgående :hmm:

 

Selvfølgelig kan man godt sige at vi positiv-straffer hunden for IKKE at tage apporten. Men den adfærd vi ønsker er jo at hunden tager apporten, og det er der den negative forstærkning kommer ind.

 

Et andet eksempel, at træne indkald i langline: Ejer kalder, men hunden løber i modsat retning = linen strammes - det er positiv straf for a løbe væk. Den negative forstærkning er at presset ophører når hunden vender snuden den rigtige vej.

 

Så man kan godt sige at negativ forstærkning altid indeholder et element af positiv straf, men rent indlæringsmæssigt er negativ forstærkning et virkemiddel i sig selv.

 

 

 

Min definition på Negativ straf er følgende:

 

NEGATIV STRAF ER NOGET SOM REDUCERER EN ADFÆRD NÅR DET

BLIVER FJERNET

 

NEGATIV STRAF ER DEN DIREKTE MODSÆTNING AF POSITIV

 

 

FORSTÆRKNING

 

Ved negativ straf fratages hunden mulighed for at opnå positiv forstærkning. Den

 

 

får ikke godbid/ros eller man vender sig bort = fratager den kontakt.

 

Jeg kan ikke se at det adskiller sig på nogen måde fra det, jeg har skrevet :confused:

 

Min definition på negativ forstærkning er følgende:

 

NOGET SOM FORØGER HYPPIGHEDEN AF EN ADFÆRD NÅR DEN

FJERNES

 

Så langt er vi enige

 

Den negative forstærkning er noget hunden gerne vil undgå, Nej kommando, lægge pres på hunden, sprøjte vand på den, stå stille ved træk i

 

 

linen.

 

 

En kommando, uanset hvilken, skulle helst ikke virke aversiv. "Nej" er et signal til hunden om at stoppe en given adfærd. Hvordan hunden opfatter denne kommando afhænger af hvordan den er indlært.

Lægge pres på hunden - der går jeg ud fra at vi er enige, eftersom det er dette eksempel jeg har brugt i artiklen?

Sprøjte vand er absolut en positiv straf - man tilfører ubehag for at standse en adfærd. Jeg kan ikke forestille mig en træningsmetode, der går ud på at sprøjte vand på en hund indtil den tilbyder en adfærd :confused:

Stå stille ved træk i linen - her fjerner vi muligheden for at komme fremad. Det gør vi som reaktion på at hunden trækker, dvs. vi vil reducere adfærden, at trække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må du lige forklare lidt mere indgående :hmm:

 

Selvfølgelig kan man godt sige at vi positiv-straffer hunden for IKKE at tage apporten. Men den adfærd vi ønsker er jo at hunden tager apporten, og det er der den negative forstærkning kommer ind.

 

Et andet eksempel, at træne indkald i langline: Ejer kalder, men hunden løber i modsat retning = linen strammes - det er positiv straf for a løbe væk. Den negative forstærkning er at presset ophører når hunden vender snuden den rigtige vej.

 

Så man kan godt sige at negativ forstærkning altid indeholder et element af positiv straf, men rent indlæringsmæssigt er negativ forstærkning et virkemiddel i sig selv.

 

 

 

 

Jeg kan ikke se at det adskiller sig på nogen måde fra det, jeg har skrevet :confused:

 

 

 

Så langt er vi enige

 

 

 

 

 

En kommando, uanset hvilken, skulle helst ikke virke aversiv. "Nej" er et signal til hunden om at stoppe en given adfærd. Hvordan hunden opfatter denne kommando afhænger af hvordan den er indlært.

Lægge pres på hunden - der går jeg ud fra at vi er enige, eftersom det er dette eksempel jeg har brugt i artiklen?

Sprøjte vand er absolut en positiv straf - man tilfører ubehag for at standse en adfærd. Jeg kan ikke forestille mig en træningsmetode, der går ud på at sprøjte vand på en hund indtil den tilbyder en adfærd :confused:

Stå stille ved træk i linen - her fjerner vi muligheden for at komme fremad. Det gør vi som reaktion på at hunden trækker, dvs. vi vil reducere adfærden, at trække.

 

Kan fint se din pointe og tror faktisk vi er eninge, eller rettere du har ændret mit syn på definitionen.

Men må indrømme at jeg indtil nu har tænkt det at påføre hunden smerte for at få den til at åbne munden var postitiv straf, hvor du mener det er netativ forstærkning.

Så jeg takker for belæringen :lol:

 

:vinken:Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan fint se din pointe og tror faktisk vi er eninge, eller rettere du har ændret mit syn på definitionen.

Men må indrømme at jeg indtil nu har tænkt det at påføre hunden smerte for at få den til at åbne munden var postitiv straf, hvor du mener det er netativ forstærkning.

Så jeg takker for belæringen :lol:

 

:vinken:Venlig hilsen Steen Stenild

 

Jamen selv mange tak, for det er altid godt at blive udfordret :5up:

Du fik mig til at tænke på om jeg kan forbedre formuleringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...