Hop til indhold

Hvad ser i som værende en "brugshund"?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Ja, altså jeg tænker at en collie ikke bliver til en jagthund, hvis man lære den at jage? På samme måde tænker jeg ikke at en udstillingshund bliver til en brugshund, hvis den lære at jage?

 

Alle mine border collies er trænet til jagt, og de tager alle villigt alle vildarter og apportere dem, de 2 af dem ville sagtens kunne bestå en apporteringsprøve, men det der adskiller dem fra golden eller ft cockerne jeg har, er at de ikke gør det af passion, men fordi de synes det er sjovt. Det er ikke sjovt længere når der ligger en anskud fasan inden i brombærrene, som først skal fange i brombærrene og så pakkes, der skal passion til og her kommer af jawthunde ind. Og nej jeg har aldrig haft borderne med på jagt, tror ikke rigtigt på at de holder hele vejen hjem, omend de er gode til både markering, diregering og apportering.

 

En brugshund har passion for det den er avlet til

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 80
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja sådan vil det jo altid være... Man vil jo altid prioiterer ud fra hvad man skal bruge en hund til... Men det ændre ikke på at jeg stadig vil kalde en labrador for en brugshund, men når jeg kalder en hund for en brugshund så er det på baggrund af den oprindelige brug af hunden.

 

Hvilke racer vil du ikke kalde brugshunde så?:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Hvilke racer vil du ikke kalde brugshunde så?:-D

 

Blandinger, men det er jo selvsagt. Og så tænker jeg chi'er (det er højst sandsynligt min uvidenhed indenfor racen) og ligenende racer, og så er der racer der er avlet så meget på (pga udstillinger osv.) at det næsten ville være fysisk umuligt for dem at blive brugt til noget.

Og jeg er bestemt ikke ekspert på området, men jeg siger også bare hvad jeg forbinder med ordet brugshund og det var jo det tråden handler om :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel et spg. om at vælge efter det der er 1. prioitet,

hvis labben som punkt nr. 1 skal være familiehund og så jagthund, så er det vel fint nok, omend jeg har trænet sammen med og trænet mange labber der trods masser af (for mig) fornuftig træningstid ikke vil apportere.

Hvis 1. prioitet er en jagthund og så en familiehund, så må valget nødvendigvis være en fra linjer der har bevidst deres værd på jagt, det er da den måde der er størst sandsynlighed for at få en god apporter, det andet kan godt være muligt, men desværre også umuligt

 

Brugslabberne er ganske formidable familiehunde. Det samme gør sig gældende ved de fleste andre jagthunderacer. Så igen behøver man altså ikke at "nøjes" med en ringere jagthund/træningspartner, bare fordi den skal gå inde i huset med familien til hverdag. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved ikke en dyt om den slags, men når jeg tænker brugshund, tænker jeg racer/typer der har meget stor "drift" eller instinkt i behold i forhold til deres oprindelige arbejde, eller måske "drift" i en modereret form som f.eks. schæferen. dvs. at jeg tænker brugshund om både rottweilere og dobere og den slags, om ft spaniels og andre udprægede jagthunde, om bordere og aussies og også om f.eks. malamutter.

 

dybest set tænker jeg vist "frygteligt krævende hund", når jeg tænker brugshund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
jeg ved ikke en dyt om den slags, men når jeg tænker brugshund, tænker jeg racer/typer der har meget stor "drift" eller instinkt i behold i forhold til deres oprindelige arbejde, eller måske "drift" i en modereret form som f.eks. schæferen. dvs. at jeg tænker brugshund om både rottweilere og dobere og den slags, om ft spaniels og andre udprægede jagthunde, om bordere og aussies og også om f.eks. malamutter.

 

dybest set tænker jeg vist "frygteligt krævende hund", når jeg tænker brugshund :lol:

 

Det er faktisk også sådan jeg tænker det... Du er bare lidt bedre til at formulere det end mig hehe :blink: Men ja jeg tænker også hunde der en stor del af den oprindelige drift i behold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Brugslabberne er ganske formidable familiehunde. Det samme gør sig gældende ved de fleste andre jagthunderacer. Så igen behøver man altså ikke at "nøjes" med en ringere jagthund/træningspartner, bare fordi den skal gå inde i huset med familien til hverdag. :blink:

Enig, men dem jeg har mødt indeholder en del mere energi, min jagtgolden går såment også inde i huset, men jeg forstiller mig ikke at udstillingsgoldens har så meget krudt som han har.

Link til indlæg
Del på andre sites

- men sådan sat lidt på spids betyder familien mere end hvad hunden egentligt kan for at være en (god) brugshund? (god i parentes da emnet ikke er god brugshund, men "brugshund")

Ja, altså jeg tænker at en collie ikke bliver til en jagthund, hvis man lære den at jage? På samme måde tænker jeg ikke at en udstillingshund bliver til en brugshund, hvis den lære at jage?

 

Nu håber jeg at jeg har citeret rigtigt som i din tråd :oops: - måtte gøre det manuelt :engel:

 

Ok i mit indlæg gik jeg ud fra at pågældende hunde var testet indenfor de samme kriterier (altså jagtprøver, brugsprøver eller andet - hvad der er relevant for racen)

Ville det ændre noget?

 

edit: hov så at jeg vist havde misforstået dit svar

 

 

Rigtig god tråd - jeg har selv lidt svært ved at definere hvad jeg syn's. For jeg kan sagtens følge citatet - men hvis hunden ikke kan arbejde er den vel ikke mere brugshund fordi den har de "rigtige" forældre end en fra samme race med "forkerte" forældre som er en super god arbejdshund?

 

Tjo, måske er den bare en dårlig brugshund? En udstillingshund kan vel også være en udstillingshund, selvom den ikke vinder så meget?

 

Givetvis :-) - men hvis hunden som egentligt var avlet med henblik på konkurrence/sport/arbejde stiller op til en udstilling og vinder gang på gang - så er den vel samtidig med en rigtig god udstillingshund?

 

En hund avlet mhp udstilling, men som besidder super brugsegenskaber (og viser det via diverse prøver/titler/på jagt/i tjeneste osv) uagtet oplands dokumenterede evner herfor - kan ikke via sine egne kvalifikationer betegnes som en god brugshund?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Givetvis :-) - men hvis hunden som egentligt var avlet med henblik på konkurrence/sport/arbejde stiller op til en udstilling og vinder gang på gang - så er den vel samtidig med en rigtig god udstillingshund?

 

En hund avlet mhp udstilling, men som besidder super brugsegenskaber (og viser det via diverse prøver/titler/på jagt/i tjeneste osv) uagtet oplands dokumenterede evner herfor - kan ikke via sine egne kvalifikationer betegnes som en god brugshund?

 

For mig jo da, en brugshund er god til det den oprindeligt er brugt til, omend jeg nok ville have mine forbehold for selv at købe en hvalp efter en sådan, men f.eks min jagtgolden er 1/4 udstilling, og begge forældre har været ført på mange prøver og meget afkom efter faderen (som er ½ udstillingslinjer) viste gode takter.

 

Så jo jeg må jo ændre min egen definition af brugshund.

 

Så for mig er en brugshund en hund hvis forældre udviser stor passion for at lave det de oprindelig er avlet til eller en hund der udviser stor passion for at lave det de oprindelig er avlet til.

 

Uha det var alligevel en svær en

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malinois

Vi har en ren brugslinie Malinois. Hele hans familie er IPO 3 hunde.

Men selvom han er ren brugslinie er han stadig en sofa hund. Han elsker at putte oppe hos en.

Men når han så kommer ud, er han en helt andet hunden. Så skal der bare ske noget.

Og han er lyn hurtig at opfatte nye ting.

Han elsker at abejde. Han kan slet ikke få nok.

Han kan også mange ting, lige fra kedelige linie føring, til at finde tabte genstande.

 

Vi har også en halv brugs/ halv udstllings Malinois. Hun kører længe ikke så højt.

Jo hun vil gerne lege og hygge. Vil især gerne sidde på skødet.

Men når hun arbejder, kan hun godt lige finde på at " sige det ved jeg sørme ikke om jeg gider, men hvis jeg gør bliver det ikke lige nu "

Det er ikke lige altid det befinder damen at gøre tingene.

Men laver jeg stå øvelse, så ser det dælme også godt ud.

Og hendes rolige gemyt er også efter udstillings linien.

 

Til udstillinger ser man kun lige brugslinie Malinois for de skal have deres præmie for at kan avle, også ser man dem ikke mere. Da de stresser alt for meget til udstilling. De keder sig, der sker ikke noget for dem. De vil bruge hovedet, og ikke stå og vente en hel dag. En brugs hund er vantil at arbejde.

 

Det kræver meget tid og arbejde med en brugs linie Malinois. Men super skøn hund, hvis man gider at tralve rundt i marken og på trænings pladsen i flere timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Er for mig, en hund, som muligvis udvikler adfaerdsproblemer, hvis den ikke bliver brugt til det, der ligger til dens natur, og som ellers ikke er en lykkelig hund, hvis disse evner ikke bruges efter dens behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Givetvis :-) - men hvis hunden som egentligt var avlet med henblik på konkurrence/sport/arbejde stiller op til en udstilling og vinder gang på gang - så er den vel samtidig med en rigtig god udstillingshund?

 

En hund avlet mhp udstilling, men som besidder super brugsegenskaber (og viser det via diverse prøver/titler/på jagt/i tjeneste osv) uagtet oplands dokumenterede evner herfor - kan ikke via sine egne kvalifikationer betegnes som en god brugshund?

 

Jo det kan godt være du har ret:hmm: Men altså personligt ser jeg det ikke sådan (uden at vide hvad der er rigtigt), men mere at det ville være en brugshund som vinder udstillinger på trods af at det ikke er det den er avlet til, eller omvendt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er for mig, en hund, som muligvis udvikler adfaerdsproblemer, hvis den ikke bliver brugt til det, der ligger til dens natur, og som ellers ikke er en lykkelig hund, hvis disse evner ikke bruges efter dens behov.

 

Men gør selskabs racer ikke også det, hvis de ikke bliver brugt til det som de er avlet til? Altså at være selskab (hvis de f..eks. bor i bur eller er meget alene hjemme)? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Eller måske bare.. lidt lure coursing? Du ved.. det skal man faktisk. Ellers dør baby.

 

 

Nej, man skal ikke noget, og 'baby' dor ikke uden, men de er LYKKELIGERE af det:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener i, at en hund fra testede brugslinier - som IKKE bliver brugt til det den nu end kan, er en brugshund eller ej??

 

Synes det er svært at definere brugshund, må jeg indrømme.

 

Samojeden er en brugshund. Men hvis jeg hverken trækker eller hyrder med Motor - så er han vel egentlig ikke en brugshund......??

 

Linierne er jeg enig i, kan give en væsentlig fordel. Og jeg tror altså at nogle racer/linier er ved at være avlet så langt fra det oprindelige, at det sgu bliver rigtig, rigtig svært at lære dem det selvom man virkelig prøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Mener i, at en hund fra testede brugslinier - som IKKE bliver brugt til det den nu end kan, er en brugshund eller ej??

Synes det er svært at definere brugshund, må jeg indrømme.

 

Samojeden er en brugshund. Men hvis jeg hverken trækker eller hyrder med Motor - så er han vel egentlig ikke en brugshund......??

 

Linierne er jeg enig i, kan give en væsentlig fordel. Og jeg tror altså at nogle racer/linier er ved at være avlet så langt fra det oprindelige, at det sgu bliver rigtig, rigtig svært at lære dem det selvom man virkelig prøver.

 

Lige netop det spørgsmål har jeg også rigtig, rigtig svært ved.

 

For hunden er jo avlet til "brug" - Så den er vel egentlig en brugshund, uanset hvad den bliver brugt til?

 

Men omvendt, så har jeg selv to baryler, der så vidt jeg er bekendt ikke er avlet til noget som helst, men som i den grad bliver brugt aktivt med et formål (Kaia spor - Bamse lydighed/eftersøgning).... De er vel også en slags brugshunde, hvis man skal se på hvad de reelt bliver brugt til?

 

Så er ikke til nogen anden hjælp, end til at stille spørgsmålet samme med dig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg tænker på brugshunde, så er det nogen der kan tjene penge på deres evner (vagt, hyrde får etc) og ikke hygge-spor efter hygge-personer og den slags :hmm:

 

Så hvad med dem der bruger timer på at træne til fx konkurrence og er fra linier som har titler osv langt tilbage, men som ikke tjener andet på det end gode timer, en dygtig hund og en dejlig følelse indeni?

(det er jo så selvfølgelig ikke hygge-spor)

 

Men så går det på hundens egne evner og ikke på hvad der ligger i stamtræet (ikke nødvendigvis stambogen)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener i, at en hund fra testede brugslinier - som IKKE bliver brugt til det den nu end kan, er en brugshund eller ej??

 

det mener jeg, jeg tænker brugshund som en der har brugsegenskaber som noget iboende, medfødt i hunden, ikke som noget den nødvendigvis bruges til. vi kender f.eks. en super understimuleret lille gravhund, og der har jeg da sagt til ejerne, at han jo også er "en lille brugshund, der har brug for at lave noget" - og det har i hvert fald ikke noget at gøre med, hvad de bruger ham til, med mindre sofahygge hører med under brugsbegrebet :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvad med dem der bruger timer på at træne til fx konkurrence og er fra linier som har titler osv langt tilbage, men som ikke tjener andet på det end gode timer, en dygtig hund og en dejlig følelse indeni?

 

Det var ikke for at nedgøre den slags, men tænker på en brugshund, som en, der går med mor på arbejde og er nødvendig for at få arbejdet udført ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...