Hop til indhold

Drægtig tæve

Gæst millemor
 Share

Recommended Posts

Gæst millemor

Hej

Er det meget forskelligt hvornår man kan se en tæve af drægtig? Min hund skulle gerne være 5 uger henne, men der kun lidt af se... Vil gerne have hende røngten fotograferet hende, men turde først gøre det sidst i forløbet fordi det stresser hende at være til dyrlæge. Har antal hvalpe en betydning for hvor tidligt tæven begynder at lægge sig ud? Hvad er jeres erfaringer med dette

Tak på forhånd :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, antallet af hvalpe betyder jo rigtig meget for hvor tyk tæven bliver og dermed også hvor tidligt hun begynder at tage på.

Sidste gang min Kasia havde hvalpe var hun meget synligt drægtig efter 5 uger (hun fik 8) og denne gang er hun først for alvor synligt drægtig efter 6½ uge (hun venter 3 hvalpe denne gang).

Røntgen kan først påvise drægtighed efter 45-50 dage, hvorimod en scanning kan påvise drægtighed efter 21-25 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter 5 uger er mine tæver ikke altid svulmet op. Og det kan kommer an på , om hun er 1 stegangsfødende, der viser det sig ofte lidt senere. og så antal hvalpe.

Men om en uge ville jeg nok gå på hvalpefoder, så der er næring nok med kalk /fosfor til alle.

Mht til røngten kan intet ses nu, da evt hvalpes skelet ikke vil kunne ses. Der skal betydelig mere knogletæthed opbygges og det er nærmest kun i sidste uge, du med rimelig sikkerhed kan se hvalpenes skeletter.

Mener man kan få taget en blodprøve, der måske skal til udlandet for analyse???

Men om en uge vil jeg tro du med sikkerhed kan se en forskel på formen, hvis hun ikke er meget langhåret.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Gæst anjacj

Hej. Jeg har en Border Collie på 3 år som blev parret her d 6 marts, og 2-3 gange om dagen i 4 dage, så nu er mit spørgsmål, hvornår kommer der mælk i hendes dievorter, hun skulle gerne få sine hvalpe her omkring d 13 marts måske lidt før sagde vores dyrelæge ( Hvis hun er gravid ). Det skal lige siges hun er lidt overvægtig i forvejen, men syntes hun er blevet lidt bred over ryggen. Håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Mvh Anja

Link til indlæg
Del på andre sites