Hop til indhold

Kræsen hund


Tine1
 Share

Recommended Posts

Suk... Jeg opgiver også snart foderjunglen...

 

Otto startede ud på Royal Canin small dog junior - og det var han vist egentlig godt tilfreds med...

 

Gik overtil Kingsmoor Puppy, da jeg gerne vil fodre ham med kornfrit foder.. Det var han ikke særlig vild med, men kom da igennem en kæmpe pose hundemad over mange måneder - dog for det meste tilsat en spiseske af vores aftensmad, lidt joghurt eller lign.

 

Nu har jeg så kastet mig ud i Acana (har heldigvis kun købt små prøverposer) - første gang på voksenfoder, så pillerne er lidt størrere end han er vant til... Det er han bestemt heller ikke vild med. Og så har han faktisk kastet op 2-3 gange siden vi startede op med det - det har han altså aldrig gjort før. Tror selv, at det er fordi han sluger de store piller.

 

Nu sidder jeg her og overvejer, om jeg skal s**** på det med korn:evil: og gå tilbage til royal canin.. Er efterhånden ret træt af at have en hund, der er mere mad besværlig end mine børn tilsammen:damn:

 

- eller har I et godt forslag til noget lækker tørkost til den kræsne hund... små piller... kornfrit... hjæææælp:vedikke:

 

Bonus-spørgsmål:

 

Jeg ville gerne give ham vådkost i kong/marvben om morgenen og tørkost om aftenen. Hvem laver god, sund vådkost?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg r droppet alt om at kigge på om der er korn i eller ej...

JEg syens der enorm forskel på foderet - mange af de fodermærker jeg har prøvet skider de enorme mængder af eller får lind (grødagtig9 lort..Så det er besværligt at samle op..

Uanset hvilke mærker vi prøver ender vi altid tilbage på royal canin..

Og jeg har prøvet snart sagt alle..MAnge af mærkerne får de som sagt ikke så god mave af, eller skider meget af..Eller bliver orange i pelsen..

 

Hvis Otto bedst kan lide RC så giv ham det dog---- eller få en hund til :mrgreen:

 

Opbløder du foderet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg r droppet alt om at kigge på om der er korn i eller ej...

JEg syens der enorm forskel på foderet - mange af de fodermærker jeg har prøvet skider de enorme mængder af eller får lind (grødagtig9 lort..Så det er besværligt at samle op..

Uanset hvilke mærker vi prøver ender vi altid tilbage på royal canin..

Og jeg har prøvet snart sagt alle..MAnge af mærkerne får de som sagt ikke så god mave af, eller skider meget af..Eller bliver orange i pelsen..

 

Hvis Otto bedst kan lide RC så giv ham det dog---- eller få en hund til :mrgreen:

 

Opbløder du foderet?

 

Haha - ja det kan godt være, at en hund mere ville løse hans kræsenhed.. Selvom jeg ikke umiddelbart kan se sammenhængen:mrgreen::lol:

 

Jeg har ikke opblødt det nej.. men ender nok på RC igen, når I skriver det sådan...

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha - ja det kan godt være, at en hund mere ville løse hans kræsenhed.. Selvom jeg ikke umiddelbart kan se sammenhængen:mrgreen::lol:

 

Jeg har ikke opblødt det nej.. men ender nok på RC igen, når I skriver det sådan...

Med 2 hunde blvier der konkurrence om maden :mrgreen:

Prv at opbløde så er der nok større chance for at an æder det..Jeg giver ALTID mine det opblødt

Link til indlæg
Del på andre sites

Med 2 hunde blvier der konkurrence om maden :mrgreen:

Prv at opbløde så er der nok større chance for at an æder det..Jeg giver ALTID mine det opblødt

 

Nååå... sådan... Ja det kan være, at han ville spise, når det bliver serveret så... Som det er nu, står det i skålen i flere timer, før han tilsidst lister hen og spiser det.

 

Endnu en god grund til at få en mere:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Jeg ender også altid tilbage til Royal Canin, fordi det er det hundene bedst kan lide (har ikke råd til at fodre 8 hunde med Ziwipeak :???:). Korn er ikke nødvendigvis dårligt for hunde og hvis det er bearbejdet ordentligt af foderproducenten har det en god nok ernæringsværdi. Korn har en større allergifremkaldelsesevne (hvis det da er et ord), men det skulle ikke kunne ske hos en almindelig sund hund med et normaltfungerende immunforsvar, bare fordi der forefindes korn i et premiumhundefoder.

 

Bløder du foderet op holder det sig ikke så læng og må derfor ikke blive stående fremme i flere timer.

 

Et andet foder, som desværre er dyrt, men som hundene synes at lappe i sig er Ziwipeak. Så det er også en mulighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nååå... sådan... Ja det kan være, at han ville spise, når det bliver serveret så... Som det er nu, står det i skålen i flere timer, før han tilsidst lister hen og spiser det.

 

Endnu en god grund til at få en mere:engel:

 

Fjern det efter 10-15 minutter. Og prøv først at give ham det igen til aftensmad-tid..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ender også altid tilbage til Royal Canin, fordi det er det hundene bedst kan lide (har ikke råd til at fodre 8 hunde med Ziwipeak :???:). Korn er ikke nødvendigvis dårligt for hunde og hvis det er bearbejdet ordentligt af foderproducenten har det en god nok ernæringsværdi. Korn har en større allergifremkaldelsesevne (hvis det da er et ord), men det skulle ikke kunne ske hos en almindelig sund hund med et normaltfungerende immunforsvar, bare fordi der forefindes korn i et premiumhundefoder.

 

Bløder du foderet op holder det sig ikke så læng og må derfor ikke blive stående fremme i flere timer.

 

Et andet foder, som desværre er dyrt, men som hundene synes at lappe i sig er Ziwipeak. Så det er også en mulighed.

Nej det er rigtigt..Men det er ikke et problem her i huset :mrgreen:

Ziwipeak synes jeg hurtigt mine kører træt i.. og også fish4dogs som jeg også har kørt på:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Nej det er rigtigt..Men det er ikke et problem her i huset :mrgreen:

 

Ziwipeak synes jeg hurtigt mine kører træt i.. og også fish4dogs som jeg også har kørt på:vedikke:

 

Vores spiser ikke altid op :hmm:Men jeg tit afvide på udstilling, at de ser lidt tynde ud, så jeg vil heller ikke give dem mindre i håbet om at kunne fede dem én cm eller to mere op :genert:

Vores hund, der ikke kan lide fisk og derfor nægter al andet foder med fisk, elsker Ziwipeak og hugger det i sig.

 

(det var nu også mest en almindelig oplysning til TS hvis hun begynder at bløde maden op)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores spiser ikke altid op :hmm:Men jeg tit afvide på udstilling, at de ser lidt tynde ud, så jeg vil heller ikke give dem mindre i håbet om at kunne fede dem én cm eller to mere op :genert:

Vores hund, der ikke kan lide fisk og derfor nægter al andet foder med fisk, elsker Ziwipeak og hugger det i sig.

 

(det var nu også mest en almindelig oplysning til TS hvis hun begynder at bløde maden op)

:mrgreen: jeg tog det også kun som en oplysning:mrgreen:

 

Dem der ikke vil spise mere af dine og som du synes vejer for lidt, giv dem fløde elelr endnu bedre smeltet svinefedt i foderet..Det gør eg ved dem af mine som er lige i underkanten af vægt og ikke vil spsie så meget

Link til indlæg
Del på andre sites

halfdan er også kræsen :engel: lige nu får han taste of the wild, det kan han riiimeligt godt lide, men jeg synes ikke, at han fungerer helt optimalt på det. overvejer faktisk at skifte ham over på noget med korn, da han fungerede godt på marcus mühle, og jeg tænker, at det så måske ville være nemmere at få lidt mere vægt på ham.

 

ang. vådfoder har jeg brugt lukkulus, det ELSKER han. om det er egnet til at være fuldfoder (eller haĺvdelen af den daglige fodermængde) ved jeg ikke, jeg brugte det kun som tilskud og til kong, marvben osv. det kan købes på zooplus.de, der har de mange forskellige typer kvalitetsvådfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som Molly, kun små piller er gode nok og dem gider hun alligevel ikke spise nok af. Jeg har bestilt orijen hjem og så vil jeg forsøge at bløde det op. Hvis det ikke virker har jeg også bestilt et ordentligt læs vådfoder for det ved jeg hun gider spise, så må det blandes i. Der skal jo heldigvis ikke så meget til når hundene ikke er så store :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
:mrgreen: jeg tog det også kun som en oplysning:mrgreen:

 

Dem der ikke vil spise mere af dine og som du synes vejer for lidt, giv dem fløde elelr endnu bedre smeltet svinefedt i foderet..Det gør eg ved dem af mine som er lige i underkanten af vægt og ikke vil spsie så meget

 

Har prøvet :vedikke: Endda i ugerne op til udstillingerne. Nu skal jeg til Hillerød med Andersand og går i øjeblikket og propper ham med alverdens usunde lækkere ting ala leverpostej og Frolic eller cocktailpølser og sætter ham i en kørekasse i en times tid efter fodringen, i håbet om at noget af fedtet sætter sig på sidebenene. Han løber bare hurtigere hurtigere når han er fri og forbliver lige så elegant slank, som han altid har været :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Har det på præcis samme måde med Mio - han gider dog ikke pillerne når de bliver for små, så sådan er selv kræsne hunde forskellige.. :blink:

 

Bortset fra at blande noget i maden som jeg ikke synes skal være hver dag, så er der to ting der har hjulpet en lille smule på appetitten hos os.

Den ene er at få jævnligt besøg af altædende hund/kat der kaster sig over alt hvad de kan finde og efterlader hunden stående med det mest måbende hundeudtryk - så lærer de hurtigt at få interesse for maden :mrgreen:.

Den anden er selv at virke overdrevet interesseret i maden - man gør det til en kæmpe begivenhed at fylde madskålen, slikker sig om munden, roser maden højlydt, sætter sig ved siden af skålen og lader som om man spiser nogle stykker mens man fortsat roser maden højlydt, tilbyder hunden en smagsprøve og lader den komme hen og spise mens man bliver siddende og roser - ved ikke om det er en korrekt måde at gøre det på, men man når til et desperat punkt hvor det bare gælder om at få hunden til at spise sin normale kost..

 

Begge løsninger er besværlige og for Mios vedkommende virker det fx ikke i løbetider og når det er "godt" foder som fx Orijen som han simpelthen nægter at spise/spytter ud.. Vi kalder ham i sjov for social-spiser, fordi han er begyndt at spise mere hvis han får maden serveret tæt på os når vi spiser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har det på præcis samme måde med Mio - han gider dog ikke pillerne når de bliver for små, så sådan er selv kræsne hunde forskellige.. :blink:

 

Bortset fra at blande noget i maden som jeg ikke synes skal være hver dag, så er der to ting der har hjulpet en lille smule på appetitten hos os.

Den ene er at få jævnligt besøg af altædende hund/kat der kaster sig over alt hvad de kan finde og efterlader hunden stående med det mest måbende hundeudtryk - så lærer de hurtigt at få interesse for maden :mrgreen:.

Den anden er selv at virke overdrevet interesseret i maden - man gør det til en kæmpe begivenhed at fylde madskålen, slikker sig om munden, roser maden højlydt, sætter sig ved siden af skålen og lader som om man spiser nogle stykker mens man fortsat roser maden højlydt, tilbyder hunden en smagsprøve og lader den komme hen og spise mens man bliver siddende og roser - ved ikke om det er en korrekt måde at gøre det på, men man når til et desperat punkt hvor det bare gælder om at få hunden til at spise sin normale kost..

 

Begge løsninger er besværlige og for Mios vedkommende virker det fx ikke i løbetider og når det er "godt" foder som fx Orijen som han simpelthen nægter at spise/spytter ud.. Vi kalder ham i sjov for social-spiser, fordi han er begyndt at spise mere hvis han får maden serveret tæt på os når vi spiser.

 

Man bliver så dejlig meget til grin for familien..:mrgreen::lol: - og så har det altså overhovedet ingen effekt på Otto...

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Bella var hvalp var hun ikke meget for sit foder, og vi prøvede forskellige ting.

Det vidste sig netop at nyt foder kunne samle hendes interesse - eller en ny smag, så vi skiftede lidt rundt.

Vi var dog aldrig rigtig bekymrede, og nu lever hun fint af eukanuba, som hun spiser på et kvarters tid.

Men hvorom alting er, vi fandt et vidundermiddel: Ketchup.

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Bella var hvalp var hun ikke meget for sit foder, og vi prøvede forskellige ting.

Det vidste sig netop at nyt foder kunne samle hendes interesse - eller en ny smag, så vi skiftede lidt rundt.

Vi var dog aldrig rigtig bekymrede, og nu lever hun fint af eukanuba, som hun spiser på et kvarters tid.

Men hvorom alting er, vi fandt et vidundermiddel: Ketchup.

:-D

 

Hvad ketchup ik' ka' redde - er ikke værd at æde...:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker sådan at hvis hunden er sulten skal den nok få spist, så hvis ikke der er noget der taler imod det bliver foderet fjernet efter en ½ time og så må den vente til næste måltid før den får igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Man bliver så dejlig meget til grin for familien..:mrgreen::lol: - og så har det altså overhovedet ingen effekt på Otto...

 

Jup :lol: især når det så ikke virker :stupid:

 

Jeg er kommet til det punkt hvor han får lov til at få RC, Eukanuba og lign. hvis han gider spise det - så dårligt kan det vel heller ikke være hvis de spiser det og har ok mave/sundhed efterfølgende..?? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker sådan at hvis hunden er sulten skal den nok få spist, så hvis ikke der er noget der taler imod det bliver foderet fjernet efter en ½ time og så må den vente til næste måltid før den får igen.

 

Det er sjovt nok, for det virker bare ikke her :vedikke:

Hun får jo lidt guffer når vi træner og efter hendes overbevisning kan hun godt overleve på det. Har gået flere dage uden piller, og ja hvis hun var ved at dø af sult spiser hun sikkert, men så langt har jeg ikke tænkt mig at trække den ud :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Bella var hvalp var hun ikke meget for sit foder, og vi prøvede forskellige ting.

Det vidste sig netop at nyt foder kunne samle hendes interesse - eller en ny smag, så vi skiftede lidt rundt.

Vi var dog aldrig rigtig bekymrede, og nu lever hun fint af eukanuba, som hun spiser på et kvarters tid.

Men hvorom alting er, vi fandt et vidundermiddel: Ketchup.

:-D

 

Kan være det er det der skal til, jeg kan nærmest heller ikke spise noget uden ketchup :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Jeg tænker sådan at hvis hunden er sulten skal den nok få spist, så hvis ikke der er noget der taler imod det bliver foderet fjernet efter en ½ time og så må den vente til næste måltid før den får igen.

 

Ja det gælder om at finde balancen, og vi er også begyndt at fjerne det igen hvis han ikke spiser - det er også lettere at gøre nu hvor han ikke er alt for tynd længere.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...