Hop til indhold

Berner-like racer?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Det er aussien også. (lokke lokkeI:blink:

39614_1466173288221_1050189828_1351611_6971394_n.jpg

 

Ej, aussien KAN være skarp, men det afhænger af linierne. Det anede jeg ikke noget om da jeg købte Gracie, så det er tilfældigt (og heldigt) at jeg har fået så mild og blid en velcrohund som jeg har.

HVIS du skulle få lyst til at vide mere om hvilke linier du skal gå efter, for at finde det du søger, skal du rådføre dig med Aussiepower. Jeg ved nemlig ikke rigtig noget om det.:genert:

 

Hmmmm... Må tænke :mrgreen: For det er meget det der rigtig reserverede og lidt skarpe sind i sammenkobling, der især ikke tiltaler mig...

 

hehe Vi kom på hvalpehold men en grosser sennen hund (han). Den første grosser sennen jeg har set - og kendte faktisk ikke racen før. Men nøøøøøøøøj jeg er faldet for den. Pasko som vi kender er simpelthen den mest rare og stabile (temperament) hund jeg nogensiden har mødt. Han er totalt lalleglad og verden ligger bare for hans fødder. Han elsker alt og alle - uden at det imo er for meget. Han er cool i alle situationer jeg har oplevet ham i - tager ligesom verden som den kommer. Han er fantastisk til andre hunde og børn. Og så er han Enzos bedste ven :hjerte::hjerte::hjerte:

- og under det store ydre ligger en lille sprinter gemt - aldrig har jeg set så stor en hund bevæge sig så let - han svæver hen over jorden og vender sig på en tallerken.

 

Ifølge ejer er han helt rolig derhjemme - men på gåture er der gang i ham - Pasko syn's livet er fantastisk - bedre han det vist ikke siges og han udstråler det 110 procent :lun:

 

Pasko passer faktisk til alle dine nedenstående kriterier - bortset fra pelslængde (og at du ikke er så vild med racen hehe) :lol:

 

Men jeg må indrømme at jeg har tabt mit hjerte til denne dejlige knejt :lun:

DSC_0053.jpg

 

PaskoogEnzo13mdr.jpg

 

Pasko: Eh, the world is moving? Am I going with it?

 

Enzo: Dude... Your ear is all wrong.

 

:mrgreen:

 

Sorry :oops: Ej, han ser faktisk ret sød ud og nok den pæneste grosser, jeg endnu har set. Er bare ikke så meget til deres bygning helt generelt (og pelslængde).

 

Og den jeg har haft kendt, var som sagt, ja... Luddoven :lol: Så det sidder lidt i mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 137
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

jeg kender en pyreneer. han er skøn med skøn på og KÆMPE stor. jeg ved selvfølgelig ikke, om han er racetypisk, men han er meget rolig, sindig og blid, selv om han er unghund. leger godt med alle de andre hunde, tager tingene sådan rimeligt stille og roligt, og er umiddelbart ret berner-agtig for mit utrænede øje. han er hverken reserveret eller skarp i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fandt jeg lige hundebogen frem :mrgreen:

Se nedenstående som en ikke så gennemtænkt forslagsliste over hunde der i hvertfald opfylder enkelte af dine krav :oops::engel:

 

Briard?

Ved ikke hvor meget pelspleje den kræver, hvor 'glad' den virker og hvor vogtende den er :confused:

 

Synes den ser meget sød og har snust til den tidligere og tænkt på at undersøge nærmere :5up:

 

Sort russisk terrier?

Bovier des flandres?

 

Jeg bryder mig ikke om deres skægende udseende, men det er der vel nogen der gør (ellers fandtes de vel ikke :genert:)

 

Terrier, nej tak :oops: Og bouvieren kender jeg én af, sød, men også nej tak.

 

 

Storpudel?

Kræver nok noget pelspleje, men opfylder da et par krav :-D

 

Hvis jeg får allergi, så ja :5up: Men ellers, så helst ikke :genert:

 

Engelsk eller welsh springer spaniel?

Du synes sikkert de er for små, men ellers passe de vel meget godt.

 

 

Ve' ikk'. Små og er ikke så meget til spanielpels :genert: Og så er de vist mere samarbejdende end selvstændige :mrgreen:

 

Irsk vandspaniel?

 

Kender den ikke lige :hmm: Kigger nok lidt nærmere :-)

 

Toller?

 

Igen, manglende selvstændighed - men ellers en sød hund :-D

 

Drentsche patrijshond - Hollandsk spanielagtig allround hund (jagt på agerhøns, gårdhund og trækhund) på 25-29 kg.

 

Der er vist en hel del sygdom, noget blødersygdom eller sådan noget :???:

 

Finsk lapphund eller finsk hyrdehund?

 

 

De er så MEGET små :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kender en pyreneer. han er skøn med skøn på og KÆMPE stor. jeg ved selvfølgelig ikke, om han er racetypisk, men han er meget rolig, sindig og blid, selv om han er unghund. leger godt med alle de andre hunde, tager tingene sådan rimeligt stille og roligt, og er umiddelbart ret berner-agtig for mit utrænede øje. han er hverken reserveret eller skarp i det.

 

Aaaarwwwrr, lyder dejlig :lun: :lun:

 

Gider han lave noget? Og er han til at få til det? Umiddelbart har kennelerne skræmt mig lidt, but anyways :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaaarwwwrr, lyder dejlig :lun: :lun:

 

Gider han lave noget? Og er han til at få til det? Umiddelbart har kennelerne skræmt mig lidt, but anyways :-D

 

aner det ikke, hans menneske er en ældre dame, der er sådan lidt ... special. jeg tror ikke, at hun er træningstypen. jeg kunne godt forestille mig, at han måske er liiiidt doven. han er 15 måneder eller sådan noget, og bevæger sig sædvanligvis i rimelig adstadigt tempo. men han er sådan en sød, stor klummer, når han leger med de andre :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Pasko: Eh, the world is moving? Am I going with it?

 

Enzo: Dude... Your ear is all wrong.

 

:mrgreen:

 

:lol: :lol: :lol:

haha ja det kunne såmænd godt være sådan en samtale de to har kørende haha

 

Sorry :oops: Ej, han ser faktisk ret sød ud og nok den pæneste grosser, jeg endnu har set. Er bare ikke så meget til deres bygning helt generelt (og pelslængde).

 

Og den jeg har haft kendt, var som sagt, ja... Luddoven :lol: Så det sidder lidt i mig.

 

Han er helt vild sød :lun::lun::lun:

Jeg kender ikke rigtig flere grosser sennen hunde end Pasko - så ved ikke så meget om racen udover ham (her går også en grosser sennen tæve vi har mødt et par gange - hun er også sød, men måske lidt mere reserveret).

 

Hmm kan ikke lige komme på andre racer, så hopper ud af tråden igen :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

aner det ikke, hans menneske er en ældre dame, der er sådan lidt ... special. jeg tror ikke, at hun er træningstypen. jeg kunne godt forestille mig, at han måske er liiiidt doven. han er 15 måneder eller sådan noget, og bevæger sig sædvanligvis i rimelig adstadigt tempo. men han er sådan en sød, stor klummer, når han leger med de andre :lun:

 

Ååååhr, han lyder sød :lun:

 

Det jeg læste på kennelernes hjemmesider var bare, at man ikke skulle regne med, at man vil kunne have dem løse... De er meget selvstændige + strejfere = ikke min kop te :genert:

 

:lol: :lol: :lol:

haha ja det kunne såmænd godt være sådan en samtale de to har kørende haha

 

 

 

Han er helt vild sød :lun::lun::lun:

Jeg kender ikke rigtig flere grosser sennen hunde end Pasko - så ved ikke så meget om racen udover ham (her går også en grosser sennen tæve vi har mødt et par gange - hun er også sød, men måske lidt mere reserveret).

 

Hmm kan ikke lige komme på andre racer, så hopper ud af tråden igen :vinken:

 

Nej, det kan sq også være svært :-) Men du skal være så velkommen herinde igen, hvis du får flere idéer :blink:

 

Hov, hov, sort russisk terrier er ikke en terrier, mere sådan en brugs-agtig hund (tror jeg :oops:)

 

Uh, men stadig ikke mig :oops:

 

Hvis du kan gå på kompromis med størrelsen, så kan du få alt OG en meget sund hund i en papillon :engel:

 

Ønsker dig alt held og lykke :5up:

 

SÅ meget går jeg ikke på kompromis med størrelse og "robusthed" :mrgreen:

 

Kan ikke klare for små hunde... Jeg er kronisk bange for at knække deres ryg :lol: Og

 

haha, ja, og jeg siger det samme om löwchen, tror, at det er lige noget for dig :mrgreen:

 

Den er god med jer :drille:

 

Ved ikke om andre har nævnt den, og gider ikke gennemgå hele tråden for at finde ud af det.

Men jeg har prøvet at være lidt mere objektiv og ledt efter andre alternativer til dig end aussien, men faldt over denne stabyhoun. Mener der er en herinde der har sådan en også?

 

http://www.stabyhoun.dk/?page_id=864

 

De er simpelthen så overnervøse, at jeg ikke skal nyde noget med dem :oops: Har et voksen eksemplar i parken, no thanks - og så dem i udstillingsringen i Ballerup sidste år - der var ikke én, der ikke krympede sig, når dommeren skulle se og mærke! Det var jo helt vildt :???: Så én ting er vist desværre teori og standard for den race - noget andet er praksis :-(

 

Den er ellers super lækker :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ve' ikk'. Små og er ikke så meget til spanielpels :genert: Og så er de vist mere samarbejdende end selvstændige :mrgreen:

 

Jeg må le, må jeg altså. :lol: (slet ikke min erfaring med min hund), men kan nu heller ikke se dig skifte så radikalt, selvom jeg nu ikke anser en berner for at være en udpræget selvstændig race.

 

Tror jeg ved hvad du mener med den pels du kan lide,... hvad med de belgiske hyrdehunde?. Ved godt at tervueren og groenendael kan være lidt nervøse, men et grundigt forarbejde kan måske gøre at det kan lykkes at finde et stabilt temperament.

 

Ellers er jeg enig med dem der anbefaler dig golden (de kan sagtens være selvstændige, især hvis man vælger at opdrage dem til det,... et lille plus ved de mindre adfærdskonstante racer) eller landseer`en, som jo er lidt mere livlig og ikke savlende i forhold til newfer (ifølge min erfaring).

 

Men ved du hvad,... Møffe lever da så længe at tornjakken når at blive en helt lovlig race. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

De er simpelthen så overnervøse, at jeg ikke skal nyde noget med dem :oops: Har et voksen eksemplar i parken, no thanks - og så dem i udstillingsringen i Ballerup sidste år - der var ikke én, der ikke krympede sig, når dommeren skulle se og mærke! Det var jo helt vildt :???: Så én ting er vist desværre teori og standard for den race - noget andet er praksis :-(

 

Den er ellers super lækker :lun:

 

Æv!:damn: Ud fra hjemmesiden der, lyder den ellers lækker.

 

Derudover synes jeg godt nok du er svær at finde hund til.:blink:

På den anden side kan jeg godt følge dig. Når berneren står dit hjerte så nært, er det ikke nemt at forestille sig andre racer, sådan har jeg jo også fået det med aussien.

 

Men ellers kan jeg også varmt anbefale dig en golden retriever. Dem har vi haft i vores familie de sidste 12 år. Den gamle mistede vi sidste år i en alder af 12 år sandsynligvis pga af prostatacencer. Den unge er nu 2 år og frisk og frejdig.

Dan gamle var lidt sin egen, og ikke så trænbar i forhold til den unge, der bare er helt vild med at lære. Han er en hund man kan forme som man vil. Han tilpasser sig bare.

Så :5up: til golden retrieveren fra mig.:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes efterhånden at alle Møffes forskellige sygdomme, har skræmt mig en del fra at få berner igen - sådan, lige med det samme. Tror måske jeg liiiige vil prøve en anden hund, der ikke får hjertet til at flyve op i halsen i tide og utide :genert:

 

Problemet er, at jeg jo er solgt fuldstændig til berneren... Beskrive hvad det er, kan jeg nok ikke helt, men nok nogenlunde:

 

Så findes der en race, der grundlæggende har nogenlunde disse egenskaber?:

 

  • Tager situationer afslappet af natur
  • Kan være overmåde fræk og energisk, men er samtidig ret doven (er vi på er vi på, men ellers, så fiiiiint, så kan jeg tage mig en lur :mrgreen: )
  • Velcro-hund, der naturligt følger ejer i tykt og tyndt
  • Men selvstændig (argh, det dér er for åndssvagt, moar! Hvor er logikken lige blevet af? Hallooo!) - men heller ikke i ekstrem grad ;-)
  • "Evigglad" - er ikke så meget til racer, hvor halen ikke logrer let. De må meget gerne have et "smil" (bernere kan ligesom smile, elsker det :hjerte: )
  • Robust af bygning, gerne stor (heeelst ikke under 30kg :genert: )
  • Der skal være noget pels, dvs. ikke labrador - absolut min. er stockhåret (alm. schæferpels-længde)
  • Reserveret eller imødekommende er jeg nogenlunde hips som haps med - men den må ikke være sky eller vogtende! Selvom det selvfølgelig ikke gør noget, at den siger vov, hvis vedkommender rent faktisk er truende :lol: Det er trods alt ikke diskvalificerende.
  • Grundlæggende sund race
  • Den skal gide gå lange ture

Er det fuldstændig umuligt? :genert: (håber, jeg har fået alle punkter med)

Meget kommer selvf. an på opdragelse, men nogle racer ligger tingene jo mere naturligt for end for andre.

 

Kender du Oskar og Victor? Beskrivelsen passer 100 % på dem. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må le, må jeg altså. :lol: (slet ikke min erfaring med min hund), men kan nu heller ikke se dig skifte så radikalt, selvom jeg nu ikke anser en berner for at være en udpræget selvstændig race.

 

Tror jeg ved hvad du mener med den pels du kan lide,... hvad med de belgiske hyrdehunde?. Ved godt at tervueren og groenendael kan være lidt nervøse, men et grundigt forarbejde kan måske gøre at det kan lykkes at finde et stabilt temperament.

 

Ellers er jeg enig med dem der anbefaler dig golden (de kan sagtens være selvstændige, især hvis man vælger at opdrage dem til det,... et lille plus ved de mindre adfærdskonstante racer) eller landseer`en, som jo er lidt mere livlig og ikke savlende i forhold til newfer (ifølge min erfaring).

 

Hm, tænker bare, at landseeren stammer direkte fra fejlfarvede newfoundlændere, så der er nok også nogen lunde de samme sundhedsproblemer? Jeg aner det ikke, det er bare min tanke.

 

Golden kan jeg ikke se mig selv med. Har kendt nogle stykker og jo, de er da søde - men en hund for mig? Nej :vedikke:

 

Ang. tervueren, så har de vist en del problemer med epilepsi? Malinois er noget skarp = ikke min kop te, laeknois, nej tak til pelsen. Groendalen ved jeg ikke, hvordan det står til med? Men umiddelbart tænker jeg ikke en blid hund, der tager situationer med overlegen afslappethed?

 

Men ved du hvad,... Møffe lever da så længe at tornjakken når at blive en helt lovlig race. :banan:

 

Altså, han skulle jo gerne nå at få en lillesøster :lun: Men loven bliver jo også revideret om et par år, gør den ikke? Og så forsvinder den forhåbentligt :engel: Og da har jeg ikke fået hund nr. 2 endnu :mrgreen:

 

Tornjak :lun:

 

PS. Bernere er selvstændige i den forstand, at de kraftigt overvejer om de vil, hvad ejer siger og temmelig let finder det åndssvagt og besværligt. Men de er afhængige = holder sig tæt ved.

 

Æv!:damn: Ud fra hjemmesiden der, lyder den ellers lækker.

 

Jep, har nemlig selv overvejet den kort engang (ligesom jeg har overvejet schæfer og border collie osv., fordi jeg netop elsker at træne) - men ja, udstillingen skræmte mig sq og også hvad jeg har hørt fra andre hundefolk om dem...

 

Derudover synes jeg godt nok du er svær at finde hund til.:blink:

 

:oops:

 

På den anden side kan jeg godt følge dig. Når berneren står dit hjerte så nært, er det ikke nemt at forestille sig andre racer, sådan har jeg jo også fået det med aussien.

 

Og det gør den :lun:

 

Men ellers kan jeg også varmt anbefale dig en golden retriever. Dem har vi haft i vores familie de sidste 12 år. Den gamle mistede vi sidste år i en alder af 12 år sandsynligvis pga af prostatacencer. Den unge er nu 2 år og frisk og frejdig.

Dan gamle var lidt sin egen, og ikke så trænbar i forhold til den unge, der bare er helt vild med at lære. Han er en hund man kan forme som man vil. Han tilpasser sig bare.

Så :5up: til golden retrieveren fra mig.:lun:

 

:genert:

 

Har du overvejet en afghansk mynde? langt hår, robust, betydeligt sundere end berneren, stor og lige så stædig som en berner?

 

Noooo! Not my style :genert: Jeg er ikke til mynder, synes absolut ikke den er robust og bryder mig ikke om dens bygning eller pels :genert: (for ikke at snakke om pelsplejen!)

 

Kender du Oskar og Victor? Beskrivelsen passer 100 % på dem. :-D

 

:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes jeg fornemmer at :genert: betyder "Tak, men nej tak" til en golden retriever?:blink:

 

Men forstår også vi skal ud i noget stædighed. Hvad med en finsk lapphund eller en finsk hyrdehund. De kan godt trænes, men overvejer også lige om de synes det er spændende og om de selv får noget ud af det, inden de kaster sig ud i det.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min 1. berner døde alt for tidlig af kræft og efter korsbåndsoperation i begge bagben, blev jeg også noget betænkelig ved berneren og min ex og jeg valgt at få en tervueren.

 

Tervueren og berner kan på ingen måde sammenlignes :vedikke:

Tervueren er så meget hyrdehund i hele den væsen og kropsbygning. En lækker lækker hund, som vil gøre alt hvad den kan for at please ejeren.

Og jeg vil på ingen måde afvise at jeg får sådan en igen, men det skal være på et tidspunkt, hvor jeg har overskud og kræfter til at bruge meget meget meget tid på gåture, træning og aktivering - for det kræver tervueren. Det er en smuk hund og blød hund, men den skal bruges, ellers bliver den bims.

 

Hvor tervueren render i rumpen af en heeeeele tiden, er berneren meget mere selvstændig og tænker over tingene før den beslutter sig for om den gider :engel: Berneren har så meget mere personlighed end tervueren.

Og det er også det der tiltaler mig. Berneren har mange ansigtsudtryk og man er aldrig i tvivl om hvilket humør den er i :lun:

 

Så, jeg har prøvet en anden race i stedet for berneren, men er alligevel vendt tilbage :hjerte:

Jeg brugte så en hulens masse tid på at "sikre" mig at jeg har fået HVALPEN, som forhåbentlig ikke kommer til at koste kassen på dyrlægeregninger og som forhåbentlig lever længe længe længe :ivrig:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes jeg fornemmer at :genert: betyder "Tak, men nej tak" til en golden retriever?:blink:

 

:mrgreen:

 

Ja :lol:

 

Men forstår også vi skal ud i noget stædighed. Hvad med en finsk lapphund eller en finsk hyrdehund. De kan godt trænes, men overvejer også lige om de synes det er spændende og om de selv får noget ud af det, inden de kaster sig ud i det.:mrgreen:

 

 

Kender dem faktisk overhovedet slet ikke, men har overhovedet ikke indtryk af, at de minder om en berner? :hmm: Men skal da nok undersøge dem :-D

 

Da min 1. berner døde alt for tidlig af kræft og efter korsbåndsoperation i begge bagben, blev jeg også noget betænkelig ved berneren og min ex og jeg valgt at få en tervueren.

 

Tervueren og berner kan på ingen måde sammenlignes :vedikke:

Tervueren er så meget hyrdehund i hele den væsen og kropsbygning. En lækker lækker hund, som vil gøre alt hvad den kan for at please ejeren.

Og jeg vil på ingen måde afvise at jeg får sådan en igen, men det skal være på et tidspunkt, hvor jeg har overskud og kræfter til at bruge meget meget meget tid på gåture, træning og aktivering - for det kræver tervueren. Det er en smuk hund og blød hund, men den skal bruges, ellers bliver den bims.

 

Hvor tervueren render i rumpen af en heeeeele tiden, er berneren meget mere selvstændig og tænker over tingene før den beslutter sig for om den gider :engel: Berneren har så meget mere personlighed end tervueren.

Og det er også det der tiltaler mig. Berneren har mange ansigtsudtryk og man er aldrig i tvivl om hvilket humør den er i :lun:

 

Tænkte nok, har heller aldrig haft indtryk af, at de to racer var det mindste alike.

 

Så, jeg har prøvet en anden race i stedet for berneren, men er alligevel vendt tilbage :hjerte:

Jeg brugte så en hulens masse tid på at "sikre" mig at jeg har fået HVALPEN, som forhåbentlig ikke kommer til at koste kassen på dyrlægeregninger og som forhåbentlig lever længe længe længe :ivrig:

 

Og med de forældre, skulle det da også lige godt pokkers - uuuuh, det kunne krible i mine fingre, når jeg tjekkede det kuld ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og med de forældre, skulle det da også lige godt pokkers - uuuuh, det kunne krible i mine fingre, når jeg tjekkede det kuld ud!

 

Jeg kan godt anbefale dig en opdrætter som arbejder med de samme linier og som har de samme avlsprincipper som der hvor jeg købte fra :-D

 

Jeg vil sige, at man kan anbefale nok så mange andre superlækre racer, men jeg er ret sikker på at jeg for altid vil have minimum en berner i huset :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt anbefale dig en opdrætter som arbejder med de samme linier og som har de samme avlsprincipper som der hvor jeg købte fra :-D

 

Jeg vil sige, at man kan anbefale nok så mange andre superlækre racer, men jeg er ret sikker på at jeg for altid vil have minimum en berner i huset :blink:

 

Bernerdotte? :slem:

 

Anyways, jeg har kig på flere forskellige interessante berner-kenneler pt., men er virkelig usikker på, om jeg TØR kaste mig ud i det sådan lige med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bernerdotte? :slem:

 

Anyways, jeg har kig på flere forskellige interessante berner-kenneler pt., men er virkelig usikker på, om jeg TØR kaste mig ud i det sådan lige med det samme.

 

Jep :klap:

 

Det forstår jeg godt.

Det er nok et spørgsmål om du skal have Møffes operation og genoptræning på afstand. Han er jo ikke så gammel endnu, så der er laaaaang tid til det bliver aktuelt :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep :klap:

 

Tænkte det nok :mrgreen: De arbejder jo også tæt sammen og deres stamtæver er kuldsøskende :lol:

 

Det forstår jeg godt.

Det er nok et spørgsmål om du skal have Møffes operation og genoptræning på afstand. Han er jo ikke så gammel endnu, så der er laaaaang tid til det bliver aktuelt :hjerte:

 

Tja, det er ikke til at sige :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...