Hop til indhold

At få piller i en kat?

Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Min 15 år gamle huskat har fået konstateret forhøjet stofskifte, og skal have en pille 2 gange dagligt resten af hendes liv. Pillen må -så vidt jeg har forstået på dyrlægen- ikke knuses. Vi får dog først medicinen i morgen, så jeg har dog ikke læst indlægssedlen.

Har nogen herinde ideer til hvordan man kan lokke piller i en kræsen kat, hvad gør I andre?

Jeg har sådan en pille-pind af plastic, den ligner en sprøjte, som vi har brugt til ormekur. Man sætter pillen fast i enden og skubber den ud langt inde i munden på katten, så hun ikke kan spytte den ud. Men det føles som overgreb, og er ikke noget jeg har lyst til at byde min kat så ofte. Plus der er stor risiko for at den kan skrabe ganen.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes du skal bruge din pille-pind, og glemme at det føles som overgreb. Ofte er "jo hurtigere jo bedre" meget mindre slemt for katten, end hvis man pr☼ver med alle mulige andre lokke/i foder metoder. Du kan jo også være så heldig at hun kan lide pillen, og spiser den af hånden :mrgreen: -den slags kender jeg et par stykker af, dog ikke mine egne :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Pippi var jo heldigvis altædende, hun skulle have 3 piller to gange dagligt resten af hendes liv - tænk hvis det havde været en kamp hver gang! :scared:

Så længe pillen lå i en klat leverpostej/ost/paté/mm, forsvandt den på rekordtid! :mums:

Det er dog langt fra mit indtryk at katte er så "ligeglade" med indhold i deres mad, så jeg tror ikke det er unormalt, at man bliver nødt til at tvinge piller i dem.. :(

Her gælder det om træning - jo hurtigere det går jo bedre, for det er ikke sjovt for nogen parter, men en nødvendighed! Vi er som regel to til de "dumme" ting herhjemme, en der gør alt klar og en der holder hunden/katten mens der bliver klippet/sprøjtet/dryppet/stoppet/osv..og så bytter vi fra gang til gang, så der ikke er en der altid er "ond" :genert:

Ved der findes en speciel teknik til at stoppe piller i katte, men kan selvfølgelig ikke lige huske den.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Jeg har sat 2 fingre i mundvigen for at få munden på og så ploppede pillen ned i gabet på katten :blink: det er hurtigt og effektivt og du risikere ikke at skade katten.

tror det er noget i den retning jeg har fået fortalt :5up: - der hænger en "guide" hos vores dyrlæge ved jeg.. er det noget med man forsigtigt skal gnubbe under halsen, så man er sikker på den synker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
jeg synes du skal bruge din pille-pind, og glemme at det føles som overgreb. Ofte er "jo hurtigere jo bedre" meget mindre slemt for katten, end hvis man pr☼ver med alle mulige andre lokke/i foder metoder. Du kan jo også være så heldig at hun kan lide pillen, og spiser den af hånden :mrgreen: -den slags kender jeg et par stykker af, dog ikke mine egne :lol:

Jeg ville personligt også foretrække pille-pinden, sådan nogle små misse-tænder kan virkelig gøre nas.. :genert: Jeg tror også det er begrænset hvor meget skade den kan gøre, den er vel ikke skarp og skal vel ikke helt ned i halsen? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Hjælper det evt med konkurence, som en hund, der står ved siden af? Kaste små leverpostejs-bidder (eller hvad katten kan lide) og i nr 3 eller 5 er der lige en pille?

Tror helt sikkert det hjalp her :5up:

Mio kunne lige vove på at tage "hendes" guf (eller hans egen mad)! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Sidst Homer skulle have piller havde jeg et farligt mas og prøvede både det ene og det andet.....

Til sidst blev jeg så frustreret at jeg opgav - og lagde pillen på bordet....og hvad gjorde katten :evil: HAN ÅD DEN :stupid: - og således indtog han hele pakken....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Skipper fik i en måned 1 eller 2 piller dagligt, jeg satte ham på skødet, åbnede hans mund og stak pillen ind halvvejs eller længere inde på tungen (han har aldrig bidt mig når jeg har gjort det) og så holdt jeg ham under hagen og hovedet lidt op af, så jeg kunne mærke at han sank.

Det gik vupti og så fik han ros bagefter og alt var godt. Når der er gået et par dage, tager det 5 sekunder, og Skipper accepterer meget nemmere når jeg bare gør tingene i en fart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pillerne er små og runde og pink, ligner p-piller :cool: De må ikke deles eller knuses :cry:

Vi har prøvet 2 modeller indtil nu, smør på og i fryser, det ville hun bestemt ikke have.

Og så teknikken med at holde hovedet, åbne munden og putte pillen ind i munden, lukke munden og gnide på næsen. Så skulle katten synke pillen, og det passede :-D

Men ulempen er at det kræver 2 personer, hun skal helst have dosis fordelt over 2 gange, og det er jo ikke altid vi er 2 mennesker i huset på de tidspunkter.

Så vi vil teste nogle andre metoder også, jeg vender tilbage med resultatet af forsøgene om nogle dage.

Link til indlæg
Del på andre sites