Hop til indhold

STOP for hel..


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

Jeg har brug for gode råd.

 

Stella kender ikke rigtigt til at stoppe når hun spæner hen til andre hunde. Da hun stadig kan finde på at gø samtidigt ken det i bund og grund være en farlig situation.

 

Jeg jeg kan sætte hende i snor permanent og alle de der ting, meeeen :oops:

 

Når Tex spæner hen til andre hunde kan jeg stoppe ham med at solidt pift, men hendes kongelige højhed udvikler pludseligt en total høre hæmning der gør at hun end ikke reagerer på min lyd.

 

What to do?

Link til indlæg
Del på andre sites

Metoden kræver jo at du når at spotte hunden før Stella gør, men ellers ville jeg forsøge at lave øjenkontaktøvelse og lære hende et signal for at hilse (i starten måske med snor på, så du ikke risikerer at hun smutter uden at have fået lov). Det signal skal du selvfølgelig først sige når hun har set på dig et stykke tid og hunden er kommet nærmere. Signalet må heller aldrig falde når hun ikke har opmærksomheden rettet mod dig.

 

På sigt skulle det gerne resultere i at hun lærer, at hun først hilser efter at du har givet lov. Det at afstanden mellem hundene bliver mindre, kan godt give et roligere møde hvor hun ikke når at hidse sig op til at gø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, der er selvfølgelig også "hjernevasker-metoden", hvor man træner et signal helt tæt på, for så at øge kravene gradvist, når hunden kan det foregående med 100% sikkerhed. I korte træk skal hunden kunne kaldes ind fra alle rum i huset, før man begynder at træne ude i haven, helt tæt på. Når hunden kan kaldes ind uanset hvor den er i haven begynder man udenfor, helt tæt på osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Jeg har brug for gode råd.

 

Stella kender ikke rigtigt til at stoppe når hun spæner hen til andre hunde. Da hun stadig kan finde på at gø samtidigt ken det i bund og grund være en farlig situation.

 

Jeg jeg kan sætte hende i snor permanent og alle de der ting, meeeen :oops:

 

Når Tex spæner hen til andre hunde kan jeg stoppe ham med at solidt pift, men hendes kongelige højhed udvikler pludseligt en total høre hæmning der gør at hun end ikke reagerer på min lyd.

 

What to do?

 

Altså mig bekendt kender princessen da godt nej ....:hmm:så ville et solidt Stella NEJ !! ikke kunne løse problemet mon :hmm:

 

Nå men ellers må princessen bare flytte hjem til mulline :klap::klap::drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hvad er det hun vil? Hilse og hygge eller tjekke/advare den anden hund?

 

I princippet kan det virke ligegyldigt, men da det er hendes motivation der skal vendes er det nemmest når du ved hvad du er oppe imod

 

Hun opdager den anden hund og spæner hen og gør samtidigt.

Hun er begyndt at stoppe inden hun kommer for tæt på og stopper også med at gø.

Jeg er altid obs på andre hunde i og omkring os og fanger hendes opmærksomhed inden hun ser " den anden" og så er der ofte ingen problemer.

Problemet er hvis jeg ikke er obs eller slet ikke ser " den anden" før hende så kan jeg ikke trykke på en nødstop som jeg kan med Tex.

 

Tex har på et eller andet tidspunkt valgt at mit pift er Nødstop. Dog ikke hvis Stella allerede ER spænet så bliver han også døv.

 

Hun har jo før gået noget videre i sine udfald og om det er for at jage andre væk eller om hun gør det fordi hun måske er bange for fremmede har jeg svært ved at vurdere. Hun gør ikke meget til hverdag med mindre der går en bandit forbi hækken, og så lige torden i disse dage. Ikke de store brag ,menden lange stille rumlen kan godt lige få et ord med på vejen.

 

Til hundetræf er der kun lidt gøen til at starte med og så stopper hun helt og render med alle uden problemer. Har hun mødt hunden før er der sjældent noget.

 

Det har hjulpet meget at hun har kunnet løbe "fri" med den lange line på. Hun reagere væsentligt mildere uden snor, men der kan jeg ikke stoppe hende hvis nu...

:vedikke:

Håber det giver lidt mere indsigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Altså mig bekendt kender princessen da godt nej ....:hmm:så ville et solidt Stella NEJ !! ikke kunne løse problemet mon :hmm:

Desværre ikke. Har hun set en anden først så er hun den der er smuttet, og det går pivstærkt.

 

Nå men ellers må princessen bare flytte hjem til mulline :klap::klap::drille:

:fornaermet:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Metoden kræver jo at du når at spotte hunden før Stella gør, men ellers ville jeg forsøge at lave øjenkontaktøvelse og lære hende et signal for at hilse (i starten måske med snor på, så du ikke risikerer at hun smutter uden at have fået lov). Det signal skal du selvfølgelig først sige når hun har set på dig et stykke tid og hunden er kommet nærmere. Signalet må heller aldrig falde når hun ikke har opmærksomheden rettet mod dig.

 

På sigt skulle det gerne resultere i at hun lærer, at hun først hilser efter at du har givet lov. Det at afstanden mellem hundene bliver mindre, kan godt give et roligere møde hvor hun ikke når at hidse sig op til at gø.

 

Har jeg forstået dig ret:

  1. Stella i snor.
  2. Vi ser hund og hun gør og hun går frem i linen.
  3. Jeg holder hende tilbage og "afventer" hendes opmærksomhed.
  4. Først der giver jeg hende lov til at hilse ???

Sådan ca.??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Nå ja, der er selvfølgelig også "hjernevasker-metoden", hvor man træner et signal helt tæt på, for så at øge kravene gradvist, når hunden kan det foregående med 100% sikkerhed. I korte træk skal hunden kunne kaldes ind fra alle rum i huset, før man begynder at træne ude i haven, helt tæt på. Når hunden kan kaldes ind uanset hvor den er i haven begynder man udenfor, helt tæt på osv.

 

Der skal jeg nok lige træne min tålmodoghed først. :mrgreen:

 

Men det er da klart et sted at starte. :5up:

Tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Måske kunne du organisere lidt indkaldstræning i forbindelse med et ishøjtræf - Der ved du i hvert fald, at der ikke vil opstå farlige situationer..... og måske kunne Stella møde en af vores hunde ad gangen..

 

God idé. Det er da en oplagt mulighed.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal jeg nok lige træne min tålmodoghed først. :mrgreen:

 

Men det er da klart et sted at starte. :5up:

Tak.

Har lige set, at Stella er en terrier. Du er altså oppe imod grumme kræfter dér, hæ.

 

At forlange, at hun kommer tilbage eller for den sags skyld at give en DÆK-kommando, er alt for svært for hende i den situation, gætter jeg på. Men du kan i dagligdagen træne en perfekt stå. På den måde har hun i hilse-tilfældene helt lovligt adgang til at kigge på den anden hund, men ikke til at flytte poterne.

 

Det lyder måske mærkværdigt, men det kan faktisk være nok for hende. Begge mine airedales har lystret stå-kommandoen i stort set (hæ) alle situationer. Den ene, da en spritter tog fat i hans halsbånd midt på Nørreport Station og det susede med biler på alle sider. Han nåede helt ud til kanten, før jeg fik brølet STÅ. Han stod, som havde han fået et baseball-bat i panden, og det frelste hans liv!

 

Go' vind med projektet. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Har lige set, at Stella er en terrier. Du er altså oppe imod grumme kræfter dér, hæ.

 

At forlange, at hun kommer tilbage eller for den sags skyld at give en DÆK-kommando, er alt for svært for hende i den situation, gætter jeg på. Men du kan i dagligdagen træne en perfekt stå. På den måde har hun i hilse-tilfældene helt lovligt adgang til at kigge på den anden hund, men ikke til at flytte poterne.

 

Det lyder måske mærkværdigt, men det kan faktisk være nok for hende. Begge mine airedales har lystret stå-kommandoen i stort set (hæ) alle situationer. Den ene, da en spritter tog fat i hans halsbånd midt på Nørreport Station og det susede med biler på alle sider. Han nåede helt ud til kanten, før jeg fik brølet STÅ. Han stod, som havde han fået et baseball-bat i panden, og det frelste hans liv!

 

Go' vind med projektet. :vuf:

 

Stella var jo fint trænet til at Sitte,Dække, Rulle og lukke låger, gå på plads, m.m. da jeg overtog hende. Noget sværere var det med et indkald. Hun er klart mere obs på hvor jeg er og kommer som oftest :oops: når jeg kalder, der er bare lige de der kritiske situationer dér kikser det godt nok.

 

Tex kan komme og han kan sitte sikkert. Det er fint til mig. De skal kunne kommer og forholde sig i rimelig ro når det er påkrævet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Havde samme udfordring med min ønske, da hun var hvalp/unghund. Hun er lidt usikker af sig, og syntes derfor det er smart at spille stor og bred. Det lykkedes aldrig helt, men lyd var der dog på.

 

I princippet gjorde jeg som Ascha foreslår. Trænede at hun kunne ignorere andre hunde og gav så fri eller værsgo når hun kunne få lov at hilse. Det og en masse gode hundemøder hjalp på problemet hos os.

 

Men det er selvfølgelig klart, at der, som Ninjamor er indepå, må ses på, hvad der får hende til at gø. Usikkerhed, afstandssøgende eller overgearethed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella var jo fint trænet til at Sitte,Dække, Rulle og lukke låger, gå på plads, m.m. da jeg overtog hende. Noget sværere var det med et indkald. Hun er klart mere obs på hvor jeg er og kommer som oftest :oops: når jeg kalder, der er bare lige de der kritiske situationer dér kikser det godt nok.

 

Tex kan komme og han kan sitte sikkert. Det er fint til mig. De skal kunne kommer og forholde sig i rimelig ro når det er påkrævet.

Jeg forstår lige nøjagtig, hvad du mener. Og det er lige i de der kritiske situationer, hvor indkald - skønt ihærdigt indlært - kan svigte, at en stå kan have sin store berettigelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Havde samme udfordring med min ønske, da hun var hvalp/unghund. Hun er lidt usikker af sig, og syntes derfor det er smart at spille stor og bred. Det lykkedes aldrig helt, men lyd var der dog på.

 

I princippet gjorde jeg som Ascha foreslår. Trænede at hun kunne ignorere andre hunde og gav så fri eller værsgo når hun kunne få lov at hilse. Det og en masse gode hundemøder hjalp på problemet hos os.

 

Men det er selvfølgelig klart, at der, som Ninjamor er indepå, må ses på, hvad der får hende til at gø. Usikkerhed, afstandssøgende eller overgearethed.

 

Stella er usikker. Men mange møder hjælper på det. Helt fremmede hunde er dog stadig...Farlige

Link til indlæg
Del på andre sites

Har jeg forstået dig ret:
  1. Stella i snor.
  2. Vi ser hund og hun gør og hun går frem i linen.
  3. Jeg holder hende tilbage og "afventer" hendes opmærksomhed.
  4. Først der giver jeg hende lov til at hilse ???

Sådan ca.??

Ønskescenariet er at du helt undgår nr 2. men sætter ind med øjenkontaktøvelserne før hun spotter den fremmede hund (og holder den)

indtil den anden hund er meget tæt på. Ofte når de slet ikke at hidse sig op over den anden hund, på den måde. Dog skal man være opmærksom på at visse hunde anser godbidder for at være noget man kan/ bør forsvare, og så tæt på må de selvfølgelig ikke komme, før man fyrer sit "hilse" af.

 

I følge min erfaring, kan en hund godt køre sig selv lidt op, hvis den får lov til at stå og betragte en hund der kommer imod den, på lang afstand, og man tager ofte lige spidsen af situationen ved at lade dem komme tættere på, inden man giver hunden mulighed for at fordybe sig og giver lov til at den må tage kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun opdager den anden hund og spæner hen og gør samtidigt.

Hun er begyndt at stoppe inden hun kommer for tæt på og stopper også med at gø.

Jeg er altid obs på andre hunde i og omkring os og fanger hendes opmærksomhed inden hun ser " den anden" og så er der ofte ingen problemer.

Problemet er hvis jeg ikke er obs eller slet ikke ser " den anden" før hende så kan jeg ikke trykke på en nødstop som jeg kan med Tex.

 

Tex har på et eller andet tidspunkt valgt at mit pift er Nødstop. Dog ikke hvis Stella allerede ER spænet så bliver han også døv.

 

Hun har jo før gået noget videre i sine udfald og om det er for at jage andre væk eller om hun gør det fordi hun måske er bange for fremmede har jeg svært ved at vurdere. Hun gør ikke meget til hverdag med mindre der går en bandit forbi hækken, og så lige torden i disse dage. Ikke de store brag ,menden lange stille rumlen kan godt lige få et ord med på vejen.

 

Det er også flabet af himlen at knurre!

 

Til hundetræf er der kun lidt gøen til at starte med og så stopper hun helt og render med alle uden problemer. Har hun mødt hunden før er der sjældent noget.

 

Det har hjulpet meget at hun har kunnet løbe "fri" med den lange line på. Hun reagere væsentligt mildere uden snor, men der kan jeg ikke stoppe hende hvis nu...

:vedikke:

Håber det giver lidt mere indsigt

.

 

Der lyder som utryghed.

Hunde som har følt sig utryg ved hunde vil ofte vælge modellen at løbe hurtigt hen til dem, gøende, for at tjekke deres intentioner.

 

Sådanne hunde fungerer fint i flokke hvor de ved hvem der er hvem - altså har fået hilst.

 

Jeg har kun to mulige forslag: Langline så hun kan stoppes og/eller det seje træk med at arbejde hende ud af utrygheden samtidig med indlæring af et stopsignal

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Har lige set, at Stella er en terrier. Du er altså oppe imod grumme kræfter dér, hæ.

 

At forlange, at hun kommer tilbage eller for den sags skyld at give en DÆK-kommando, er alt for svært for hende i den situation, gætter jeg på. Men du kan i dagligdagen træne en perfekt stå. På den måde har hun i hilse-tilfældene helt lovligt adgang til at kigge på den anden hund, men ikke til at flytte poterne.

 

Det lyder måske mærkværdigt, men det kan faktisk være nok for hende. Begge mine airedales har lystret stå-kommandoen i stort set (hæ) alle situationer. Den ene, da en spritter tog fat i hans halsbånd midt på Nørreport Station og det susede med biler på alle sider. Han nåede helt ud til kanten, før jeg fik brølet STÅ. Han stod, som havde han fået et baseball-bat i panden, og det frelste hans liv!

 

Go' vind med projektet. :vuf:

 

Wauv! Fanme godt indlært.

 

Hvordan har du lært ham det? Jeg synes den giver vildt god mening, vi gør lidt ala det samme bare med vente, dog venter Motor på ingen måde som havde han fået noget i hovedet, han tripper stadig lidt fremad..

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg syntes jo at du er nået fantastisk langt med Stella :5up:

 

Men måske kunne du få indlært "vent" som stop-ord ?

 

Det kan du bruge i næsten alle situationer, så det kommer til at sidde helt fast. Jeg bruger det som stop til Sookie og det er f.eks. når hun skal have mad, skal ud af døren, skal over vejen, når hun er på vej i løb væk fra mig, når tæppet lige skal lægges ordentligt i sofaen før hun hopper op - tja, jeg bruger faktisk "vent" til rigtig mange ting :genert: og det er et ord hun aldrig er i tvivl om, hvad betyder :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Wauv! Fanme godt indlært.

Tark. Det er de underligste ting, der fungerer for en airedale. Alle andre, jeg kender, slynger bare henkastet en dæk-kommando ud og schmack! så ligger deres hunde, som var de skudt i hjertet.

 

Jeg lærte mine to forrige det i langsom gang i fri ved fod, med en vandret hånd foran deres fuldskæg. Efterhånden kom der stå-kommando på. Dernæst gik vi over til stå-kommando i almindelig gang og til sidst i løb.

 

Og så helt generelt overalt, når hundene gik rundt og hyggede sig på enten gåture eller i haven. Var de tæt på mig, vankede der altid en godbid. Var de længere væk, brugte jeg boldbelønning (og godbid, når de kom fræsende med bolden).

 

Hvis du vil af med Motors trippen, synes jeg, at det ville være en god idé at gå lidt tilbage i træningen og i nogle dage kun lave stå i langsom gang. Det letteste for hunden synes at være i fri ved fod, har jeg lagt mærke til. Det er, som om snoren tager noget af opmærksomheden. Men det kan selvfølgelig være en airedale-ting. :cool:

 

Dernæst kan du sætte ham i en stå og gå alene frem en 4-5 m (ikke for langt) og vende dig, så I kigger på hinanden. Men i stedet for at lave et rigtigt indkald, kunne du måske blidt lokke med et glad KOM (mest så du ikke får knas med dit indkald og tempoet senere).

 

Når han så sætter af, laver du lynhurtigt det sædvanlige stop-signal + håndtegn (ligesom politihånden med et øje). Efter belønning kan I fortsætte et par gange, ved at du sætter ham i en stå og selv går nogle meter tilbage og derefter gentager øvelsen nogle gange.

 

Og så en pause og gentag øvelsen et andet sted i haven.

 

Bare et forslag. Alt kan jo læres på mange forskellige måder.

 

Men skægt er det og altså også ret anvendeligt, så go' vind med projektet. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...