DaniellaJ Skrevet Juni 7, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2011 Idag fandt min veninde en tæge/flåt på De luxe, en virkelig virkelig stor en! Også kom jeg til at tænke på, hvad sker der egentligt hvis den får lov til at sidde på ham (hvis vi ikke havde opdaget den). Og hvor farlige er disse dyr egentligt overfor hunde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Idag fandt min veninde en tæge/flåt på De luxe, en virkelig virkelig stor en! Også kom jeg til at tænke på, hvad sker der egentligt hvis den får lov til at sidde på ham (hvis vi ikke havde opdaget den). Og hvor farlige er disse dyr egentligt overfor hunde? Insekter er mit speciale :slem: Vil du høre hele flåtsmøren?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Idag fandt min veninde en tæge/flåt på De luxe, en virkelig virkelig stor en! Også kom jeg til at tænke på, hvad sker der egentligt hvis den får lov til at sidde på ham (hvis vi ikke havde opdaget den). Og hvor farlige er disse dyr egentligt overfor hunde? De suger blod indtil de er kæmpe store, og så slipper de taget. Selve flåten er vel ikke farlig i sig, med mindre der går betændelse i såret. Det farlige er at de kan bære på rigtig farlige sygdomme, som f.eks. borrelia. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DaniellaJ Besvaret Juni 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Insekter er mit speciale :slem: Vil du høre hele flåtsmøren?? Ja fyr løs . Så bliver jeg også klogere idag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DaniellaJ Besvaret Juni 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 De suger blod indtil de er kæmpe store, og så slipper de taget. Selve flåten er vel ikke farlig i sig, med mindre der går betændelse i såret. Det farlige er at de kan bære på rigtig farlige sygdomme, som f.eks. borrelia. Hvordan kan man se det på hunden hvis den har fået den sygdom? - Den bliver vel rigtig syg ikke? Har bestemt tænkt mig at holde øje med det sted hvor vi fandt tægen, for det så godt nok rødt og hævet ud efter jeg havde fået den ud af ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Hvordan kan man se det på hunden hvis den har fået den sygdom? - Den bliver vel rigtig syg ikke? Har bestemt tænkt mig at holde øje med det sted hvor vi fandt tægen, for det så godt nok rødt og hævet ud efter jeg havde fået den ud af ham. Man skal netop holde øje med hævelsen, der vil altid være en lille hævelse og rødfarvning efter biddet, men den skal gerne gå ned. Borrelia kan gi' rigtig alvorlige følger. Der er også andre sygdomme flåten kan bære, som TBE og erlichia, hvilke kan gi' lige så farlige følger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Flåten er ikke et insekt eller en tæge..Men en mide der er i familie med edderkopperne..Flåtæg og flåtlarver generer os ikke, men det gør nymferne.. LArven starter med at suge blod hos en mus (de tager sig tre måltider blod i deres cyklus)..Musen kan smitte den med forskellige hyggelige sager.. Et år gammel skifter den ham og blvier til en nymfe..Nu kan den , hvis den er smittet med noget, smitte mennesker (og dyr). I dette nymfe stadie suger den blod hos hunde, katte, rådyr, fugle.. Yderligere et år går og den skifter ham igen. Nu er det en voksen flåt. Alt efter hvilken art lever den 2-5 år. Når hunnen er voksen suger den i sidste måltid så meget at den øger sin vægt fra ca 3 milligram til 300 milligram.. så ryger denaf og lægger 2-4000 æg Der går som regel 24 timer fra den har suget sig fast og til den begynder at overføre evt. smitte.. Hvis man ikke opdager den kan den sidde og suge i 14 dage (lille svin ).. Den eneste flåt som interesserer sig for mennesker er skovflåten..De andre bryder sig enten ikke om menneskeblod eller lever ikke hvor vi færdes.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DaniellaJ Besvaret Juni 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Man skal netop holde øje med hævelsen, der vil altid være en lille hævelse og rødfarvning efter biddet, men den skal gerne gå ned. Borrelia kan gi' rigtig alvorlige følger. Der er også andre sygdomme flåten kan bære, som TBE og erlichia, hvilke kan gi' lige så farlige følger. Orv :shock: .. Tror da godt nok lige jeg skal holde øje med det de næste mange dage! ad ad Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DaniellaJ Besvaret Juni 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Flåten er ikke et insekt eller en tæge..Men en mide der er i familie med edderkopperne..Flåtæg og flåtlarver generer os ikke, men det gør nymferne..LArven starter med at suge blod hos en mus (de tager sig tre måltider blod i deres cyklus)..Musen kan smitte den med forskellige hyggelige sager.. Et år gammel skifter den ham og blvier til en nymfe..Nu kan den , hvis den er smittet med noget, smitte mennesker (og dyr). I dette nymfe stadie suger den blod hos hunde, katte, rådyr, fugle.. Yderligere et år går og den skifter ham igen. Nu er det en voksen flåt. Alt efter hvilken art lever den 2-5 år. Når hunnen er voksen suger den i sidste måltid så meget at den øger sin vægt fra ca 3 milligram til 300 milligram.. så ryger denaf og lægger 2-4000 æg Der går som regel 24 timer fra den har suget sig fast og til den begynder at overføre evt. smitte.. Hvis man ikke opdager den kan den sidde og suge i 14 dage (lille svin ).. Den eneste flåt som interesserer sig for mennesker er skovflåten..De andre bryder sig enten ikke om menneskeblod eller lever ikke hvor vi færdes.. FY FOR FAEN, bliver de kryb så gamle :shock: .. Ej får helt gåsehud af at læse det her, det er fandme ulækkert! (og nu begynder det at klø over hele min krop ) Tak for al den information, det er ret vildt du lige vidste det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 FY FOR FAEN, bliver de kryb så gamle :shock: .. Ej får helt gåsehud af at læse det her, det er fandme ulækkert! (og nu begynder det at klø over hele min krop ) Tak for al den information, det er ret vildt du lige vidste det Men det er faktisk kun omkring en ud af tusinde der oplever at formere sig..de andre dør inden de blvier så gamle :hmm: godt jeg ikke detaljeret fortalte dig om bidet fra dem Jeg er jo vild med insekter og edderkopper Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Jeg synes de er geniale :slem: Tænk de har formået at overleve siden tidernes morgen... Engang sad de på lur og sprang på en dino Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DaniellaJ Besvaret Juni 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Men det er faktisk kun omkring en ud af tusinde der oplever at formere sig..de andre dør inden de blvier så gamle :hmm: godt jeg ikke detaljeret fortalte dig om bidet fra dem Jeg er jo vild med insekter og edderkopper Det kan godt være de andre dør, men de ligger jo også pisse mange æg .. Haha nej tak, så meget information vil jeg heller ikke have . Da jeg var lille pige fik jeg en i halsen, hvor min læge tegnede med kuglepen om det område hvor jeg var rød og sagde til min far, at hvis det røde gik ud over kuglepensstregen skulle jeg straks til lægen! Og det gjorde det sku, hvor min læge kiggede på mig og sagde, at han ikke kunne forstå hvordan jeg kunne være så heldig, at jeg stadig var rask.. - Ad edderkopper . Du har forhåbentligt ikke en interesse for frøer vel? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DaniellaJ Besvaret Juni 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Er de så gamle? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Det kan godt være de andre dør, men de ligger jo også pisse mange æg .. Haha nej tak, så meget information vil jeg heller ikke have . Da jeg var lille pige fik jeg en i halsen, hvor min læge tegnede med kuglepen om det område hvor jeg var rød og sagde til min far, at hvis det røde gik ud over kuglepensstregen skulle jeg straks til lægen! Og det gjorde det sku, hvor min læge kiggede på mig og sagde, at han ikke kunne forstå hvordan jeg kunne være så heldig, at jeg stadig var rask.. - Ad edderkopper . Du har forhåbentligt ikke en interesse for frøer vel? Jo men helst giftige Jeg elsker den slags..og slanger og krybdyr Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DaniellaJ Besvaret Juni 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Jo men helst giftige Jeg elsker den slags..og slanger og krybdyr oorv AD!!! :shock::shock: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Er de så gamle? Jep..hvis man læser filosofi ved man Sokrates nævner dem i historia naturalis..og :hmm: mener det er Pilius den ældre der også kommer med en længere redegøresle om dem (små dyr der suger blod, eksplodere og dør fordi de ingen anus har) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 jeg elsker også filosofer (og filosofi) :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DaniellaJ Besvaret Juni 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Jep..hvis man læser filosofi ved man Sokrates nævner dem i historia naturalis..og :hmm: mener det er Pilius den ældre der også kommer med en længere redegøresle om dem (små dyr der suger blod, eksplodere og dør fordi de ingen anus har) Kan det lille dyr overleve 5 år uden at skide? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LiseLyholm&Ronja Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Du skal bare huske, at der er kommet sådan en ny flåtsygdom, der bliver overført ved bidet. Den giver hjernebetædelse Janni kan sikkert fortælle en masse om den ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Kan det lille dyr overleve 5 år uden at skide? Den har en anus, men den bruger den kun mens den suger blod..Dens fordøjelsessystem er ikke som insekternes. de har en hals og mavesæk og tarm..Flåten har intracellulærfordøjelse..:hmm: den har nærmest nogel fordøjelsesceller. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Fnis, vildt interessant! Hvordan laver de babyer? Har de udstyr til den slags, eller er det også interessant? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Du skal bare huske, at der er kommet sådan en ny flåtsygdom, der bliver overført ved bidet. Den giver hjernebetædelse Janni kan sikkert fortælle en masse om den ? TBE... Tick-borne-encephalitis. Det kan hunde forresten også få Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LiseLyholm&Ronja Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 TBE... Tick-borne-encephalitis. Det kan hunde forresten også få Jeps, voldsom sygdom Jeg er heldigvis blevet vaccineret mod den :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Fnis, vildt interessant! Hvordan laver de babyer? Har de udstyr til den slags, eller er det også interessant?De har udstyr Hannen låser sig fast på hunnen..som regel når begge sidder på et værtsdyr, men de kan godt klare det nede på skovbunden :klap: Forresten lidt bonusinfo: flåten har noget der hedder det hallerske organ.. Man regner med det virker ligesom et hygrometer.. Så flåten kan finde et dejligt fugtigt sted (som f.eks armhulen, lysken) at suge sig fast..Sidde der i fred og ro og bare gnaske løs Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Juni 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2011 Jeps, voldsom sygdom Jeg er heldigvis blevet vaccineret mod den :banan: :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts