Gæst lallegates Skrevet Juni 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2011 Hej - vores hvalpe er nu 15 dage og på søndag kommer to par og kigger - der er de 18 dage. Vi skal selv beholde en men har ikke besluttet hvilken da de jo stadig er så små og ikke rigtig har vist så meget "personlighed" endnu. Vi vil selvfølgelig gerne have de rigtige hvalpe ender hos de rigtige mennesker - men hvad er jeres erfaringer? Når folk kommer og kigger og måske gerne vil reservere en bestemt hvalp - hvordan griber i det så an? Hvor gamle vil i mene at hvalpene skal være før man kan begynde at sige lidt om deres sind - altså hvem der vil egne sig til en børnefamilie og hvem der ville få det godt hos et pensionistpar? Plejer i lade folk reservere f.eks en tæve i kuldet og så feks aftale at de kan komme og følge med og når de så ca er x antal uger - så vil man sammen finde det bedste match? Det er jo lidt noget møj hvis der kommer en børnefamilie og vælger en nu som så udvikler sig til at være en lille forsigtig størrelse... Har i nogle tommelfingerregler for forløbet? På forhånd tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Jeg fortæller gerne om forløbet hos mig. Jeg har ingen besøg af hvalpekøbere før hvalpene er tre uger, for at sikre mig, at hverken tæve eller hvalpe stresses i den første periode. Men interesserede købere kan følge de mange billeder på min hjemmeside. Købere kan dog godt lade sig skrive op, men før hvalpene er født og i de første tre uger, laver jeg ingen skriftlig aftale. Når hvalpene er 3-4 uger kommer køber på besøg første gang, hvis begge parter stadig er enige om, at de skal have en hvalp fra dette kuld betales et depositum på 25% af hvalpens pris. Jeg udskriver selvfølgelig en skriftlig kvittering, hvoraf det fremgår, at jeg udvælger hvilken hvalp jeg finder bedst til denne køber. Herefter lytter jeg til købernes ønsker og behov, jeg opserverer hvalpene, foretager hvalpetest og fortæller så køberne når hvalpene er ca 7 uger, hvilken hvalp de skal have. Hvis jeg ikke kan finde en egnet hvalp i kuldet til en køber, får vedkommende selvfølgelig sit depositum tilbagebetalt. Hvis køber ikke ønsker den hvalp jeg finder bedst beholder jeg det betalte depositum. Håber det gav nogle svar på dine spørgsmål. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Hvis jeg ikke kan finde en egnet hvalp i kuldet til en køber, får vedkommende selvfølgelig sit depositum tilbagebetalt. Hvis køber ikke ønsker den hvalp jeg finder bedst beholder jeg det betalte depositum. Håber det gav nogle svar på dine spørgsmål. Hvis det din holdning til hvalpekøbere og du samtidigt andetsteds beklager at hvalpekøbere fravælger DKK, så burde du måske selv se om du kan finde en sammenhæng. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Min holdning er at du skal give tæve og hvalpe fred fra hvalpekøberbesøg mindst de første 4 uger. Og hvis de alligevel kommer skal de ikke rode med hundene. Kommer de i uge 5, som er der man bør starte med den form for gæster,der er mere sjov med hvalpene,de viser karakter, de kan bedre håndtere nysgerrige mennesker osv. På det tidspunkt kan man jo sige hvilken hvalp man helst vil have, og du kan svare at der ikke træffes nogen endelig beslutning før uge 7. At udvælge hvalpene omkring 7 uge , er jo der du kan se mest. Men du lyder ikke til at have så stor erfaring, hvorfor det jo også kan være svært for dig at bedømme hvilke hvalpe der passer til hvilke mennesker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 sigurd oplyser du folk om dine depositumsregler inden de betaler? Jeg synes det er ret groft,for at sige det mildt, og jeg er ikke sikker på det er lovligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 sigurd oplyser du folk om dine depositumsregler inden de betaler? Ja, selvfølgelig gør jeg det.Det bliver sagt mundligt når besøg aftales, det fremgår af min hjemmeside og endelig står det på aftalen, som begge parter underskriver. Så der er ingen "bondefangeri" ved det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Hvis det din holdning til hvalpekøbere og du samtidigt andetsteds beklager at hvalpekøbere fravælger DKK, så burde du måske selv se om du kan finde en sammenhæng. Beklager med det forstår jeg ikke ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Sig til hvalpekøberne, når de kommer at de først kan vælge hvalp, når hvalpene er 6-7 uger. Så kender du hvalpene rigtig godt og kender deres personlighed og kan sammen med familien rådgive om hvilken der passer bedst til dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LauraS Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Sig til hvalpekøberne, når de kommer at de først kan vælge hvalp, når hvalpene er 6-7 uger. Så kender du hvalpene rigtig godt og kender deres personlighed og kan sammen med familien rådgive om hvilken der passer bedst til dem. Enig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Beklager med det forstår jeg ikke ?? Ved en hvilken som helst hundehandler kan jeg selv vælge den hvalp jeg vil have, blot den ikke allerede er reserveret til en anden. Hvis du ikke forstår at hvalpekøber også har en holdning til hvilken hund de vil have, og forbeholder dig retten til at beholde 25% af en hvalps pris, uden at køber nogensinde har fået en hvalp, så kan jeg godt forstå at folk fravælger de "anerkendte" opdrættere - velvidende at de holdninger du afspejler som regel stemmer meget godt overens med trenden og holdningerne i DKK. Men du kan åbenbart ikke forstå at flere og flere fravælger stambogen (og dermed de "anerkendte" opdrættere). Jamen så fortsæt du bare på din måde! --- Hvis jeg skulle vælge/reservere en hvalp ville jeg som hvalpekøber helst vente til hvalpene er 6-7 uger, hvor man kan begynde at ane deres personlighed. I den tidligere alder er det sværere at se deres personlighed, og det fremfor udseende / udstillingspotentiale er vigtigst for mig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Ved en hvilken som helst hundehandler kan jeg selv vælge den hvalp jeg vil have, blot den ikke allerede er reserveret til en anden. Ja det tror jeg gerne, det er jo netop derfor sådanne kaldes "HUNDEHANLERE" i ordets værste betydning. Det er fuldstændig ligeglade med til hvad og til hvem de sælger, bare der betales ved "Kasse 1" Men det er rigtig ærgeligt, at dét at opdrætter udvælger hvalp, skal gøres til noget så negativt. Som jeg har skrevet tidligere foregår valgene i langt de fleste tilfælde i samarbejde med køberne, og skulle der være uenighed vil en stille fornuftig snak omkring hvalpens adfærd og hvalpetestens resultat, som oftest være nok til at køber forstår, hvorfor jeg har valgt som jeg har. Når jeg sælger hvalpe er sælger ikke mod køber eller omvendt. Så samarbejdes der. om at få det for alle parter bedste resultat, selvom jeg forbeholder mig retten til at have vetoretten, det er jo ikke døde ting jeg sælger og jeg har også følelser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Ja det tror jeg gerne, det er jo netop derfor sådanne kaldes "HUNDEHANLERE" i ordets værste betydning. Det er fuldstændig ligeglade med til hvad og til hvem de sælger, bare der betales ved "Kasse 1" Men det er rigtig ærgeligt, at dét at opdrætter udvælger hvalp, skal gøres til noget så negativt. Som jeg har skrevet tidligere foregår valgene i langt de fleste tilfælde i samarbejde med køberne, og skulle der være uenighed vil en stille fornuftig snak omkring hvalpens adfærd og hvalpetestens resultat, som oftest være nok til at køber forstår, hvorfor jeg har valgt som jeg har. Når jeg sælger hvalpe er sælger ikke mod køber eller omvendt. Så samarbejdes der. om at få det for alle parter bedste resultat, selvom jeg forbeholder mig retten til at have vetoretten, det er jo ikke døde ting jeg sælger og jeg har også følelser. Men hvad nu hvis køber føler at den hvalp du har valgt er "forkert" ? Er du så til at tale med, eller skal køber så miste sine penge fordi han/hun ikker er sikker på at det lige er dén hvalp det skal være, men en anden hvalp i kuldet ? Du kunne jo komme ud for en køber som faktisk selv har meget erfaring med hvalpekuld, og som ikke er enig med dig i at den udvalgte hvalp ville passe bedst til ham/hende. Misforstå mig ikke, jeg synes også det bedste er at køber og opdrætter finder frem til en hvalp i FÆLLESSKAB! ...Men der er jo også noget der hedder mavefornemmelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Men hvad nu hvis køber føler at den hvalp du har valgt er "forkert" ? Er du så til at tale med, eller skal køber så miste sine penge fordi han/hun ikker er sikker på at det lige er dén hvalp det skal være, men en anden hvalp i kuldet ? Du kunne jo komme ud for en køber som faktisk selv har meget erfaring med hvalpekuld, og som ikke er enig med dig i at den udvalgte hvalp ville passe bedst til ham/hende. Misforstå mig ikke, jeg synes også det bedste er at køber og opdrætter finder frem til en hvalp i FÆLLESSKAB! ...Men der er jo også noget der hedder mavefornemmelse. Jeg har solgt til mange erfarne hundefolk og til andre opdrættere, uden det har givet problemer. Det er vel blot et spørgsmål om, at kunne forklare hvorfor der er valgt som der er. Specielt almindelige ( ikke negativt ment) købere lader meget ofte følelserne løbe af med sig, og bruger udtryk, som "hvalpen har valgt mig, eller lignende vås". Så for sådanne købere anser jeg det som en rigtig god hjælp, at de ikke skal vælge, hvilket mange også giver udtryk for. Der hvor det sometider kan give problemer er hvis man sælger til udstillingsfolk, der vægter hundes udseende langt højere end dens "indhold". Her må jeg så gå ind og vudere om køberen er så erfaren at vedkommende kan tilpasse sig den kønneste hund, ellers må h*n tage en anden eller fravælge sig købet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Jeg har solgt til mange erfarne hundefolk og til andre opdrættere, uden det har givet problemer. Det er vel blot et spørgsmål om, at kunne forklare hvorfor der er valgt som der er.Specielt almindelige ( ikke negativt ment) købere lader meget ofte følelserne løbe af med sig, og bruger udtryk, som "hvalpen har valgt mig, eller lignende vås". Så for sådanne købere anser jeg det som en rigtig god hjælp, at de ikke skal vælge, hvilket mange også giver udtryk for. Der hvor det sometider kan give problemer er hvis man sælger til udstillingsfolk, der vægter hundes udseende langt højere end dens "indhold". Her må jeg så gå ind og vudere om køberen er så erfaren at vedkommende kan tilpasse sig den kønneste hund, ellers må h*n tage en anden eller fravælge sig købet. Jeg er sikker på at du vil dine hvalpe det bedste, og jeg er også sikker på at du taler sandt, når du skriver at din fordeling af hvalpe aldrig har givet problemer. Men folk er altså forskellige - og du lyder lidt .. hmm, kynisk måske, når det kommer til de mennesker der skal leve med hunden i mange år frem. Det er jo enten eller - "Du kan købe den hvalp jeg har valgt til dig, eller du kan miste dit depositum". Det er derfor jeg spørger om du lukker helt af, eller om du stadig er til at tale med hvis køber føler at hvalpen bare ikke passer til vedkommende? Jeg har ikke fået indtryk af at udvælgelsen sker i sammenråd med køberen hos dig, selvom du før har skrevet at det er tilfældet. For at snakke om noget helt andet synes jeg faktisk det er lidt sjovt at folk tit ender med den hvalp som de fra første besøg var helt vild med - selvom opdrætter udvælger hvalpene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Må jo bare håbe, en evt køber ikke er lige så kynisk, køber hvalpen og sælger den videre (uanset hvad kontrakten måtte indholde om videresalg). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Altså jeg gør det samme, men bare uden depositum. For jeg føler at evt betalt depocitum giver en vis ret til den ønskede hvalp. Og jeg synes faktisk, at mange er overrasket over, hvor godt netop deres hvalp passer ind hos dem.Altså den jeg anbefalede at vælge i 7 ugers alderen. Mht besøgende, så sker det her først efter 4 uge. Dette fordi jeg også vil se evt børn i familien og deres omgang med hunde, hvilket mindst een gang har været et choc for mig. Altså med en superdejlig hjertevarm moder og nogle børn der teede sig, som var de i klappegederafdelingen i ZOO. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Coda Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Ja det tror jeg gerne, det er jo netop derfor sådanne kaldes "HUNDEHANLERE" i ordets værste betydning. Det er fuldstændig ligeglade med til hvad og til hvem de sælger, bare der betales ved "Kasse 1" Hvis du med ordet hundehandler mener alle andre end folk der driver salg af hunde "professionelt", så er jeg langt fra enig i din påstand. Bare fordi de mennesker jeg har købt min hvalp hos ikke udfører hvalpetest eller tager imod depositum som man ikke får tilbage, eller vælger hvalpen for mig, så er de da langt fra ligeglade med hvem de sælger til. Ikke for at være grov, men det lyder lidt som om du gør til dommer over hvem der er egnet til at have hund og hvem der ikke er. Jeg er en af de tosser der lod sit hjerte løbe af med dem og som siger "hvalpen valgte mig" pjat, men jeg er stadig overbevist om at jeg får verdens bedste hund, test eller ej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Ja, selvfølgelig gør jeg det.Det bliver sagt mundligt når besøg aftales, det fremgår af min hjemmeside og endelig står det på aftalen, som begge parter underskriver. Så der er ingen "bondefangeri" ved det. Man får jo ikke noget for sine penge- hvis man ikke er tillfreds med den hund du udpeger, Og der kan jo da være særdeles legitime grunde til at ønske sig noget andet en det der udpeges. Jeg ved de gange jeg har skullet have hund - at der som regel har været een hvalp og kun een hvalp jeg var interesseret i.....og jeg ville da aldrig betale 10000kr for en hvalp der ikke sagde mig noget. Faktisk kan jeg fortælle at jeg er blevet foreslået en hvalp i et andet kuld, som jeg havde en dårlig fornemmelse på- den døde inden den var 1 år, det var selvfølgelig synd for dem det gik udover, men jeg er godt nok glad for jeg hoppede af i svinget........men havde aldrig accepteret at tabe 2500 kr på det eventyr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Man får jo ikke noget for sine penge- hvis man ikke er tillfreds med den hund du udpeger, Jo man får netop noget for pengene. Man får en meget engageret opdrætter, som ud over at sørge godt for hvalpene, har stor interesse i hvem køberne er, og som vil gøre sit yderste for at finde den bedste hvalp til alle købere. Når du og andre skriver at de selv vil udvælge deres hvalp finder jeg det dumt, fordi man som køber aldrig kan komme til at kende en hvalp som opdrætter gør og fordi du som køber ikke kender de andre købere og derfor ikke kan vudere om "din lille perle" ville kunne få det bedre i en anden familie. Men "heldigvis" for dig er der stadig mange der kan sælger hvalpe, uden at bekymre sig om hvilken hvalp køberne vælger. Mine betingelser fremgår tydeligt på min hjemmeside, så derfor er der stort set ingen købere der henvender sig uden at kende disse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Coda Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Jo man får netop noget for pengene. Man får en meget engageret opdrætter, som ud over at sørge godt for hvalpene, har stor interesse i hvem køberne er, og som vil gøre sit yderste for at finde den bedste hvalp til alle købere.Når du og andre skriver at de selv vil udvælge deres hvalp finder jeg det dumt, fordi man som køber aldrig kan komme til at kende en hvalp som opdrætter gør og fordi du som køber ikke kender de andre købere og derfor ikke kan vudere om "din lille perle" ville kunne få det bedre i en anden familie. Men "heldigvis" for dig er der stadig mange der kan sælger hvalpe, uden at bekymre sig om hvilken hvalp køberne vælger. Mine betingelser fremgår tydeligt på min hjemmeside, så derfor er der stort set ingen købere der henvender sig uden at kende disse. Du er da lidt af en ubehøvlet mand... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Du er da lidt af en ubehøvlet mand... Jamen det beklager jeg da, selvom jeg selv ved gennemlæsning af mit indlæg ikke kan finde noget som helst ubehøvlet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Coda Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Men "heldigvis" for dig er der stadig mange der kan sælger hvalpe, uden at bekymre sig om hvilken hvalp køberne vælger. Det er da i mine øje ubehøvlet overfor os der er så "heldige" at have fundet et sted hvor vi selv har valgt de hunde vi tager med hjem... Bare fordi folk er uenige syntes jeg ikke du skal gøre dig til dommer over om det de gør er rigtigt eller forkert. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Det er da i mine øje ubehøvlet overfor os der er så "heldige" at have fundet et sted hvor vi selv har valgt de hunde vi tager med hjem... Bare fordi folk er uenige syntes jeg ikke du skal gøre dig til dommer over om det de gør er rigtigt eller forkert. OK. så fjerner jeg "", så giver det forhåbentlig er bedre indtryk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Coda Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 OK. så fjerner jeg "", så giver det forhåbentlig er bedre indtryk. Tja, nu ved vi jo alle hvad ud mener om sådan nogen som mig. Jeg mener bare ikke man kan tillade sig at være så fordømmende over noget man ikke ved noget om, eller generalisere på den måde du gør. Jeg siger ikke at du i nogen tilfælde ikke har ret, men ikke alle er dumme og uvidende bare fordi de vælger deres hvalp selv... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Jeg synes faktisk, at jeg er ret så heldig. Jeg har jo fået den dejligste hvalp i verden! :banan: Så kan andre bruge gåseøjne så tosset som de vil! (selvom jeg da også synes det virker lidt overflødigt i denne situation...) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts