Hop til indhold

Tidlig reservation af hvalpe?

Gæst lallegates
 Share

Recommended Posts

Jeg fatter ikke , at nogle bliver sure over opdrætteres vurdering af sine hvalpe. Hvis jeg har en 7 ugers hvalp, der virker noget rigelig fremme i skoene og måske mere livlig end f.eks familien til den, så vinder den måske alle hvalpekiggeres interesse for sit fjollede sind.

Hvis jeg samtidig mener, den virker mere selvstændig end de andre , bliver træningen af denne hvalp nok anderledes, og måske ikke en begynderhund.

Ergo burde den til en, der før har haft succec med god træning af sin hund, en ejer med nogen erfaring.

Dette vil jo få samlivet til at glide lettere, hvis ny ejer er indstillit på måske at få kuldets bløddyr.

Mange 1 ste gangsejerer vil tro, at de kan præge hvalpen til deres ønskeudvikling, men hunden bliver jo i puperteten, kønsmoden osv og vil få nogle racespecifikke træk, der måske er uønskede , hvis de er for markante.

Jeg er selv vældig glad for at mine 2 ældste blev udvalgt til netop mig og mit hjem og de hunde, jeg havde dengang . Har aldrig haft problemer med dem overhovedet.

Hvis man er ærlig som køber, og klar beskriver sit fremtidige liv med hundene og opdrætter har tillid til een, så får man oftest den rigtige hvalp.

Hvis jeg f.eks skulle sælge til en , der vil dyrke agility, så kommer flere rutinerede opdrættere herud og kigger hvalpebygning, sammen med den interesserede.Så må den interesserede vente til mindst 7 ugers alderen, om nogen har dette bygningspotentiale, gode skuldre , stærk ryg og korrekt bagbensvinkler og at skuldre ikke sidder oppe mellem ørerne osv.

Sådan er det bare, også hvis folk gerne vil gå en del i udstillingsringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo man får netop noget for pengene. Man får en meget engageret opdrætter, som ud over at sørge godt for hvalpene, har stor interesse i hvem køberne er, og som vil gøre sit yderste for at finde den bedste hvalp til alle købere.

Når du og andre skriver at de selv vil udvælge deres hvalp finder jeg det dumt, fordi man som køber aldrig kan komme til at kende en hvalp som opdrætter gør og fordi du som køber ikke kender de andre købere og derfor ikke kan vudere om "din lille perle" ville kunne få det bedre i en anden familie.

Men "heldigvis" for dig er der stadig mange der kan sælger hvalpe, uden at bekymre sig om hvilken hvalp køberne vælger.

Mine betingelser fremgår tydeligt på min hjemmeside, så derfor er der stort set ingen købere der henvender sig uden at kende disse.

Sigurd jeg mener-hvis vi nu skal ind i den tone-du anslår- at mange opdrættere faktisk ikke er så dygtige som de selv render rundt og tror,.

og jeg mener at det er rent gætværk baseret på fejlagtige fortolkninger, der gør at de temperamentsbestemmer deres hunde.

Og grunden til de ikke er dygtige nok er jo bevist , når man kigger på den samlede hundepopulations sundhedstilstand.

Og jeg mener stadig det er decideret bondefangeri at tage 25% for at udpege en hund med et take it or leave it koncept.

At en kennel ikke bekymrer sig om hvor og til hvem hvalpen sælges fordi,hvalpekøberen vælger hunden, er så nedladende og groft et postulat (og løgnagtigt).:damn:................. som hvis jeg sagde til dig at jeg er overbevist om- som følge af dine holdninger herinde, bla om de** sign** er** hunde- at du slet ikke burde have lov til at være hundeopdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter ikke , at nogle bliver sure over opdrætteres vurdering af sine hvalpe. Hvis jeg har en 7 ugers hvalp, der virker noget rigelig fremme i skoene og måske mere livlig end f.eks familien til den, så vinder den måske alle hvalpekiggeres interesse for sit fjollede sind.

Hvis jeg samtidig mener, den virker mere selvstændig end de andre , bliver træningen af denne hvalp nok anderledes, og måske ikke en begynderhund.

Ergo burde den til en, der før har haft succec med god træning af sin hund, en ejer med nogen erfaring.

Dette vil jo få samlivet til at glide lettere, hvis ny ejer er indstillit på måske at få kuldets bløddyr.

Mange 1 ste gangsejerer vil tro, at de kan præge hvalpen til deres ønskeudvikling, men hunden bliver jo i puperteten, kønsmoden osv og vil få nogle racespecifikke træk, der måske er uønskede , hvis de er for markante.

Jeg er selv vældig glad for at mine 2 ældste blev udvalgt til netop mig og mit hjem og de hunde, jeg havde dengang . Har aldrig haft problemer med dem overhovedet.

Hvis man er ærlig som køber, og klar beskriver sit fremtidige liv med hundene og opdrætter har tillid til een, så får man oftest den rigtige hvalp.

Hvis jeg f.eks skulle sælge til en , der vil dyrke agility, så kommer flere rutinerede opdrættere herud og kigger hvalpebygning, sammen med den interesserede.Så må den interesserede vente til mindst 7 ugers alderen, om nogen har dette bygningspotentiale, gode skuldre , stærk ryg og korrekt bagbensvinkler og at skuldre ikke sidder oppe mellem ørerne osv.

Sådan er det bare, også hvis folk gerne vil gå en del i udstillingsringen.

Jeg er slet ikke imod, at opdrætter er med i afgørelsen om, hvilken hvalp man skal have, det er trods alt opdrætter der kender hvalpene bedst. Der hvor jeg står af, er hvor opdrætter enevældigt skal bestemme hvilken hvalp "man må få lov til at købe".

Er det ikke også en smagssag og op til den enkeltes temperament, hvilken type hund, der er nemmest at træne? Det behøver da ikke udelukkende have noget at gøre med erfaring i hundetræning at gøre? Selvfølgelig er det en fordel at have erfaring (men det er det jo altid), og hvad nu hvis hunden egentlig passer bedre ind hos en enlig person uden erfaring, end hos en børnefamilie, hvor forældrene har erfaring? Jeg synes, at der er utroligt mange ting man skal tage stilling til, hvis man skal gøre sig selv til ekspert på andre menneskers natur og adfærd. Naturligvis er man vel ærlig, når man, som hvalpekøber, skal fortælle hvordan man er, og hvilken slags hund man godt kunne tænke sig, men jeg synes altså ikke man kan ignorere, at der er noget der hedder "kemi". Det er bare ikke alle dyr og mennesker, som hører sammen, og jeg ville godt nok føle mig nedgjort og disrespekteret, hvis jeg fik at vide, at hvis jeg ikke ville have dén hvalp, så kunne jeg da bare smutte igen, flere 1000 kr. fattigere og uden hvalp.

Og så fornemmer jeg også den holdning (ikke fra dig), at de, som har selv har valgt deres hvalp (måske oven i købet før de er blevet de der 6-7 uger), er uvidende og udelukkende vælger ud fra følelser, og at opdrætter af disse hvalpe er ligeglade med deres hvalpes fremtidige liv, hvilket jeg synes er en meget grov generalisering, og en påstand der bare ikke holder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Audrey

Jeg giver dig ret og så sletikke.

Jeg har været hundeejer i over 30 år og for år tilbage blev jeg vel tilbudt omkring 10 stk unghunde /år, fordi folk ikke kunne overskue hvalpetiden, luftning, opdragelse osv.Folk brænde ud, over deres ønskehvalp.

Jeg tog en del hunde ind, og prøvede at genformidle dem, og måtte beholde en del selv, nok også pga af min tidsmanglen. jeg var enlig mor,og internette var ikke opfundet. Det kostede mig en bondegård, fordi hundene aldrig var optoo date mht vaccine osv, pelspleje.

Senere blev jeg så selv opdrætter( i det små) og du må tro mig, folk lover guld og grønne skove, selv om man kan hører på deres dagsplan, at der knap er tid til hunden i 10 min /pr dag , altså for de værste henvendelser.De vil aldrig komme til hvalpemotivation, træning sjove oplevelser i det grønne osv.

Folk forstiller sig, eller lyver for sig selv.Eller tro ikke på ,at hunde kræver så meget tid.

Senere gik jeg ind som hvalpeplejemor for Græske gadehundehvalpe .Så møder jeg dem, der gerne vil redde en udsat hund, og heldigvis har en stor del da læst på lektien, men de andre findes sandelig også.

De første 6 hunde jeg tog ind var alle racehunde???så folk havde da gjordt sig overvejelser vedr hundetype, men måske kun størrelse og udseende.

Men at man som opdrætter er kritisk er så indlysende, når man gennem årene har fulgt alle de unghunde, der lander på vore internater herhjemme.

Og tillige de statestikker, der beskriver årsag til aflivning af hunde i DK, lavet af Dyrenes Beskyttelse og KVL ( Nu Universitet).

Her fugererer uønsket adfærd desværre højt, og en del hundeejerer uden stor hundeviden har ikke ofret de omkostninger , der følger med at få adfærdshjælp i tide , så problemerne blev løst.

Vi er slet ikke uenige, bare føler en del, at ansvaret for hundens fremtid stadig er deres, når man selv har ladet hvalpen føde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår som sagt godt, at man som opdrætter føler sig ansvarlig for hvalpens liv, og derfor vil gøre alt for at sikre, at hvalpen kommer i de rigtige hænder. Men medmindre man er synsk eller tankelæser, så er der jo en risiko for, at man bliver snydt, og hvis man ligefrem kan udlede, fra en samtale med mulig hvalpekøber, at der faktisk ikke er tid til hunden, så vælger man vel disse mennesker fra som købere?

"Min egen" opdrætter er larmende amatør. Familien har ikke haft hvalpe før og skal heller ikke have det igen. De har fået hvalpe, fordi de rigtig gerne ville prøve det, en begrundelse, som jeg ved mange herinde finder dybt uansvarlig, taget i betragtning hvor mange hvalpe og unghunde, som er til salg på dba og gul&gratis. De har afvist flere interesserede, fordi de har vurderet, at de ikke ville være egnede til deres hvalpe, og da jeg spurgte, om de ville have mulighed for at beholde min hvalp en måned ekstra, så jeg kunne blive færdig med mit skoleår først, var der ingen problemer i det. Det kan så godt være, at der er flere blandingshvalpe-opdrættere og opdrættere af renracede hvalpe uden tavle end stamtavleopdrættere, som ikke vægter hvalpens fremtid over pengene, men der er stadig mange andre familier, som den jeg har fået min hvalp fra, som sætter meget højt, at finde de mennesker, som de mener vil få det bedste ud af deres hvalpe.

Jeg tog faktisk kontakt til Dyreværnet i Rødovre, da jeg havde taget beslutningen om at få en hund. Desværre mente de ikke, at jeg kunne tilbyde optimale forhold for en hund, da jeg er studerende og nogle dage ville være i skole ca. 5 timer, være hjemme i 3-4 timer og så tage på arbejde i ca. 3 timer. De mener, at der er stor risiko for, at en hund bliver stresset hvis der er dage (jeg går i skole tre dage om ugen) hvor man kommer hjem og går igen, også selvom man er hjemme flere timer. Det var måske lidt OT... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Katrine
Og så fornemmer jeg også den holdning (ikke fra dig), at de, som har selv har valgt deres hvalp (måske oven i købet før de er blevet de der 6-7 uger), er uvidende og udelukkende vælger ud fra følelser, og at opdrætter af disse hvalpe er ligeglade med deres hvalpes fremtidige liv, hvilket jeg synes er en meget grov generalisering, og en påstand der bare ikke holder.

Jeg valgte også selv min hvalp, da den var 5 uger. Og jeg er endt med en hvalp, som passer helt perfekt til vores familie, og vores "opdrætter" var bestemt ikke ligeglad med hvor hvalpene kom hen, selvom de ikke var avlet under DKK. De afviste mange købere og forlangte at man læste den bog, specialklubben har udgivet om racen, før man kunne komme i betragtning til en hvalp. De har også arrangeret hvalpetræf, og giver på det stærkeste udtryk for, at være interesseret i at følge hvalpene.

Så jeg er enig med Audrey, jeg kan bestemt heller ikke følge denne grove generalisering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lader købere selv vælge når hvalpene er mellem 6 og 7 uger, jeg fortæller om mine erfaringer om hvalpenes sind hver især, og hvis der er en hvalp som jeg ikke mener passer til dem, så siger jeg det, og forklarer hvorfor, og når jeg nu får tænkt mig om, så manipulerer jeg så vidt muligt hvalpekøberne til at vælge den som jeg tror, vil være den bedste for dem, så hvor meget valg der er det er jeg ikke helt sikker på.

Jeg tror ikke at der uærlige hvalpekøbere, men jeg ved og har selv oplevet at deres ”sandhed” kan være meget langt fra min ”sandhed”, for der er meget langt fra, at deres bedsteforældres nabo havde sådan en hund for 20 år siden, og så til at skulle have en hvalp som skal passes, plejes og aktiveres.

Jeg har solgt hvalpe både med og uden depositum, men jeg vil under alle omstændigheder betale depositummet tilbage hvis de ikke vil have den hvalp der er tilbage til dem hvis de er ”sidste vælger”, eller hvis der er anmærkninger i sundhedsattesten eller der indtræffer ændrede familieforhold f.eks. skilsmisse, graviditet, arbejdsløshed osv.. Jeg ved faktisk ikke hvad jeg vil gøre hvis hvalpekøberen har betalt depositum og bagefter fortryder fordi de har fundet et andet sted, men jeg tror også i sådant et tilfælde at jeg vil betale depositum tilbage, da jeg ikke har lyst til at min hvalp eventuelt skal leve som en slags ”sted” hvalp.

Jeg skriver købere op med deres ønske til køn, men jeg vil aldrig skrive købere op til en farve/aftegninger.

Hvis jeg selv skal købe hvalp, så vil jeg også selv have lov til at vælge, men jeg ville også kunne manipuleres, for som der er skrevet flere steder så kan jeg ikke lære en flok hvalpe at kende fordi jeg kommer 1 time en gang om ugen i 4 – 5 uger. Og jeg vil heller ikke købe hvalp et sted hvor jeg får at vide jeg ikke selv har indflydelse på valg af hvalp.

Jeg kan godt se at vi opdrættere på hver vores måde opfører os som små enevældige konger, men vi gør det jo fordi vi vil det bedste for vores hvalpe, og det kan så godt være det er en dårlig undskyldning, men det er det bedste forsvar jeg kan komme på lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at det at købe hund, skal gøres i fællesskab, for sin vis.. Jeg faldt for min hund, udfra hans billede! nemli! Men. Jeg tilbragte en hel weekend med ham og opdrætter, og vi talte meget.. Jeg ved at min opdrætter ville have foreslået at vente på et andet kuld eller se på en anden hvalp, i forhold til mit liv, mig og det jeg kan tilbyde, hvis hun ikke mente vi var et godt match..

Det var rigtig vigtigt, at min hvalp var en modig lille en der tog alt nyt med oprejst hale og var lidt fremme i skoene.. Og det har jeg så sandelig fået:klap: En rigtig lille ballademager:mrgreen: Men havde hun foreslået at vente på en anden, så havde jeg lyttet, hvis hun kunne fortælle mig, hvorfor denne hvalp ikke ville være god.. Samarbejde.

Hvis hvalpekøbere overhovedet ikke vil høre på argumentationer, hvorfor en anden hvalp måske ville passe bedre, så havde jeg altså selv afslået dem, havde jeg været opdrætter..

Depositum synes jeg kan være fint, men ikke hvis man beholder depositum fordi man ikke lige synes en eneste af hvalpene passede.. Når hund er matched med ejer kan depositum betales og så kan man beholde hvis køber trækker sig.. men ikke omvendt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor det sometider kan give problemer er hvis man sælger til udstillingsfolk, der vægter hundes udseende langt højere end dens "indhold". Her må jeg så gå ind og vudere om køberen er så erfaren at vedkommende kan tilpasse sig den kønneste hund, ellers må h*n tage en anden eller fravælge sig købet.

Hvis jeg skulle ud og købe min næste Champion og havde lagt depositum hos opdrætter, ville jeg føle mig rimeligt meget taget i røven, hvis opdrætter bestemmer at hvalpen ikke passer til mig og jeg må vælge enten at miste mit depositum eller "nøjes" med en VERY GOOD hvalp..

Jeg ville så aldrig indgå en aftale med sådan en opdrætter, så det kommer heldigvis aldrig på tale..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Hvis jeg skulle ud og købe min næste Champion og havde lagt depositum hos opdrætter, ville jeg føle mig rimeligt meget taget i røven, hvis opdrætter bestemmer at hvalpen ikke passer til mig og jeg må vælge enten at miste mit depositum eller "nøjes" med en VERY GOOD hvalp..

Jeg ville så aldrig indgå en aftale med sådan en opdrætter, så det kommer heldigvis aldrig på tale..

Netop, det står jo enhver frit for om man vil underskrive aftalen. Det væsentligste er vel at både køber og sælger kender betingelserse fra starten, så bør stort alt være tilladt og accepttabelt

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår heller ikke det med depositum. Hverken generelt og slet ikke med det med, at man vælger at tilbageholde det (er med på, at det ideen med at lægget et depositum).

Vil aldrig nogensinde ønske at have den tanke, om mulige hvalpekøbere kun holdt fast, fordi de var bange for at miste et depositum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Forstår heller ikke det med depositum. Hverken generelt og slet ikke med det med, at man vælger at tilbageholde det (er med på, at det ideen med at lægget et depositum).

Vil aldrig nogensinde ønske at have den tanke, om mulige hvalpekøbere kun holdt fast, fordi de var bange for at miste et depositum.

Ja, jeg forstår så ikke hvad meningen med et depositum skulle være, hvis det ikke i nogen situationer kunne holdes tilbage.

Jeg forventer da at hvalpekøbere har tænkt sig grundigt om, inden de laver en skriftlig aftale med betaling af depositum, ligesom jeg har vuderet køberne inden depositum opkræves, så problemet er nok ikke så stort, synes jeg.

Jeg opkræver depositum af to grunde, den første fordi det koster utrolig mange tusinde kroner at opdrætte et kuld hvalpe, og der kan deposita kroner hjælpe lidt på kassekreditten.

Den anden grund er for ikke at skulle sige "alt udsolgt" til andre købere, mens de købere man har aftale med, bare kan springe fra når hvalpene er blevet 8 uger.

Det at der betales depositum stiller ligesom sælger og køber mere lige.

Så skal man jo også huske på, at det betalte depositum binder sælger lige så meget som køber. Det er da sket, at jeg har indgået aftale med gode købere, hvor der efterfølgende er kommet nogle endnu bedre købere, men i sådanne tilfælde løber man naturligvis ikke fra en aftale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg forstår så ikke hvad meningen med et depositum skulle være, hvis det ikke i nogen situationer kunne holdes tilbage.

Jeg forventer da at hvalpekøbere har tænkt sig grundigt om, inden de laver en skriftlig aftale med betaling af depositum, ligesom jeg har vuderet køberne inden depositum opkræves, så problemet er nok ikke så stort, synes jeg.

Jeg opkræver depositum af to grunde, den første fordi det koster utrolig mange tusinde kroner at opdrætte et kuld hvalpe, og der kan deposita kroner hjælpe lidt på kassekreditten.

Den anden grund er for ikke at skulle sige "alt udsolgt" til andre købere, mens de købere man har aftale med, bare kan springe fra når hvalpene er blevet 8 uger.

Det at der betales depositum stiller ligesom sælger og køber mere lige.

Så skal man jo også huske på, at det betalte depositum binder sælger lige så meget som køber. Det er da sket, at jeg har indgået aftale med gode købere, hvor der efterfølgende er kommet nogle endnu bedre købere, men i sådanne tilfælde løber man naturligvis ikke fra en aftale.

Vi kan da blive enige om, at vi ikke er helt enige.

Dog er vi enige i, at depositum jo netop er noget, der kan holdes hvis aftalen ikke bliver det.

Men generelt er jeg mod depositum, og er ikke noget, jeg selv gør brug af. Hvis der skal likvide midler i kassen i forhold til at kunne få kuldet i verden, så er det for mig nærmere mangel på planlægning.

Og selvom du ville være nervøs for, at hvalpekøbere ville hoppe fra og du skulle stå med en 8 uger gammel hvalp, der alligevel ikke afhentes, så ville jeg modsat være bange for, at folk trods forkert mavefornemmelse afhentede 8 uger gammel hvalp - som har stor mulighed for at komme retur efter få uger. Eller blive skippet videre. Eller bare mistrives gevaldigt, fordi - som du også er inde på - hvalpekøbere meget, meget ofte lyver for sig selv.

Man løber i min verden aldrig fra en aftale. Uanset hvad der sker. Men man har ret til at trække sig ud af en aftale, hvis verden ellers ville falde sammen for alle parter - også uden en økonomisk bet.

Jeg siger ikke, at det er forkert det du gør. Blot at jeg ikke ville gøre det, og ikke er specielt tilhænger af metoden. Måske har det noget at gøre med måden man er "opdraget" på i hundeverdenen?

Min opdrætter har jeg aldrig skulle have noget på skrift med. De har udvist meget stor tiltro til alle deres hvalpekøbere. Ligesom de har påvirket min holdning til det at vælge hvalp: at jeg som køber giver en række informationer om ønsker for kommende hund og mig selv og mit liv, og de så vælger en hvalp til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites