korvis Skrevet Juni 10, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2011 Som jeg har fortalt andre steder på forummet, så har jeg desværre måttet sige farvel til min elskede Frostie i dag. Og det vil jeg jo gerne fortælle til dem det berører - familie, hundevenner, træningsbuddies, og selvfølgelig alle HF'ere der har lært os at kende via forummet. Men hvad gør jeg med Frosties opdrætter..?? Sagen er jo den at Frostie kom fra en skodkennel, hvalpefabrik, pengemaskine af værste skuffe... Det skal dog nævnes at det ikke var sådan den gang jeg købte Frostie. Den gang havde han ikke ret mange hunde, og virkede oprigtigt interesseret i at føre de gamle Beagold-linier videre, og havde samarbejde igang med udenlandske Beagold-opdrættere og det hele. Det har han så i mellemtiden fået ødelagt godt og grundigt... Jeg sad faktisk og var ved at skrive en mail til ham, da jeg bare kunne mærke at jeg faktisk ikke havde lyst. Normalt ville jeg helt bestemt oplyse opdrætteren, men i Frosties tilfælde ved jeg sgutte. Jeg har tidligere kontaktet ham, da Frostie fik konstateret sin hudsygdom, og hans reaktion på det, var under al kritik. Selv om det udtrykkelig står skrevet at man som minimum skal udelukke den syge hund + forældredyr fra avl, så mente han at jeg da sagtens kunne ta' et kuld på Frostie alligevel - for han havde aldrig hørt om sygdommen! Og jo da, han avlede selv lystigt videre på de syge gener... Grunden til at Frostie nu er væk, har jo intet med arvelig sygdomme at gøre (hudsygdommen var godt nok bidragende, men den har han jo allerede kendskab til), så er der egentlig nogen grund til at fortælle ham om hvad der er sket? Jeg kan ikke forestille mig at det ellers rører ham i ryggen at Frostie er væk. Og selv hvis det havde været en arvelig sygdom, så er jeg ikke sikker på at han ville ta' det til sig... Hvad ville I gøre? 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Det lyder ikke som om han ville give en disse, og jeg synes egentlig heller ikke han fortjener nogen som helst opmærksomhed. Jeg tror, jeg bare ville lade det ligge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 du skylder ham ikke at fortælle noget - og du skal kun gøre det, hvis du har lyst eller behov. det lyder ikke til, at han har tænkt meget på frostie, så jeg synes heller ikke, at du skal spilde energi på at tænke meget på ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Jeg tror jeg ville sende ham en mail, bare med kort information om hvad der er sket og at Frostie desværre ikke er her mere. Selvom det ikke skyldes en arvelig sygdom, tror jeg at jeg ville have det bedre (med mig selv) ved at have oplyst opdrætter om hvad der er sket med hunden. Måske det ikke rør ham, måske han bliver "glad" for infoen, det er ikke til at vide. Men jeg ville sørger for at give ham besked, så har du gjort "dit" . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Jeg ville ikke skrive noget.. At tænke sig, at de er kongelige hundeleverandører:evil: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Synes det er svært... Det strider egentlig mod mine principper at ikke gøre det - men jeg er også temmelig sikker på at han er ligeglad. Hmmm... Må lige tænke lidt over det, og se om jeg får det anderledes på et senere tidspunkt... Normalt ville jeg fortælle alt til en opdrætter, hvis vedkommende er seriøs så kan de måske bruge det til noget. Iso's opdrætter får f.eks. jævnligt videos og mails, hvor jeg fortæller om hvordan det går. Og hun var da også den første jeg fortalte det til, da Iso fik sin "collie-nose". Men hun er jo interesseret, til forskel fra Frosties opdrætter. Der kommer som regel svar rimelig hurtigt, selv om hun har en million milliard hvalpekøbere rundt omkring. Jeanette - ja der kan man se hvad "Kgl. Hofleverandør" kan dække over!!! Nu har jeg jo lidt connections derinde , og ved at Frede og Mary har haft prof. hundetræner på, fordi det var ved at gå galt med Hans Kongelige Hundhed Ziggy... Og at de i hvert fald på et tidspunkt fik én af de ansatte til at træne med ham... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Synes det er svært... Det strider egentlig mod mine principper at ikke gøre det - men jeg er også temmelig sikker på at han er ligeglad. Hmmm... Må lige tænke lidt over det, og se om jeg får det anderledes på et senere tidspunkt... Normalt ville jeg fortælle alt til en opdrætter, hvis vedkommende er seriøs så kan de måske bruge det til noget. Iso's opdrætter får f.eks. jævnligt videos og mails, hvor jeg fortæller om hvordan det går. Og hun var da også den første jeg fortalte det til, da Iso fik sin "collie-nose". Men hun er jo interesseret, til forskel fra Frosties opdrætter. Der kommer som regel svar rimelig hurtigt, selv om hun har en million milliard hvalpekøbere rundt omkring. Jeanette - ja der kan man se hvad "Kgl. Hofleverandør" kan dække over!!! Nu har jeg jo lidt connections derinde , og ved at Frede og Mary har haft prof. hundetræner på, fordi det var ved at gå galt med Hans Kongelige Hundhed Ziggy... Og at de i hvert fald på et tidspunkt fik én af de ansatte til at træne med ham... Ja, Cookie, som jeg kender, har heller ikke været nem, men han er nu blevet en dejlig vovse:lun: Men det er da godt at høre, at de har fået noget prof hjælp.. Bare øv at det skulle blive nødvendigt:cry: Jeg ville også fortælle alt til min opdrætter, hvis de var interesseret. Jeg håber meget på at "lillesøster"s opdrætter vil være en del af vores liv fremover.. Altså jeg vil da ihvertfald have det med på listen, når jeg skal kigge opdrættere:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Som jeg har fortalt andre steder på forummet, så har jeg desværre måttet sige farvel til min elskede Frostie i dag. Åh NEJ. Det er jeg ked af at høre! :ae: Hvad du skal sige til hendes opdrætter, er svært at afgøre. Måske du blot skal følge din fornemmelse og lade være med at skrive noget som helst? Han lyder som en forfærdelig "opdrætter", og hans reaktion på Frosties hudsygdom siger næsten, at han vil skrive noget sårende tilbage til dig - måske. Åh, hvor er jeg da ked af det på dine vegne, Anna. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Der er desværre noget, jeg er gået glip af, men jeg vil da gerne sige at det gør mig ondt at du har mistet din hund! Jeg ved så ikke hvorfor Frostie er død, men som opdrætter er man vel interesseret i sine hvalpes skæbne uanset hvad. Og hvis han ikke er det, kan han trænge til en påmindelse alligevel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Som skrevet andetsteds så gør det mig så ondt for dig, at du har mistet Frostie. Jeg synes, at det er lidt svært, for lige nu er du sårbar og måske vred og frustreret, så jeg synes, at du skal se tiden lidt an, og så mærke efter, hvordan du har det. Opdrætter er ret sikkert ligeglad, men du skal gøre, hvad der føles rigtigt for dig. Og hvis du beslutter dig for at gi' opdrætter besked, så skal du måske forberede dig på, at han vil være ligeglad... som sædvanlig..., men så har du det måske bedre med at ha' gjort din"pligt" som hvalpekøber. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Det gør mig ondt at du har mistet din hund og har fået så dårlig respons fra opdrætter, sådan helt generelt. Jeg ville lade det ligge en uges tid og så tage beslutningen. Du skylder ham bestemt intet, men du må gøre hvad du finder bedst.:ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Umiddelbart så kan jeg faktisk ikke forestille mig, at opdrætter er særlig interesseret. Jeg synes du skal gøre op med dig selv, om du har behov for at skrive til opdrætter - ikke hvad han har behov for eller ret til. Hvis du har behov for at fortælle ham det, så send en kortfattet mail og ellers så lad det ligge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Trinus Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Jeg synes, du skal informere opdrætter - så har du gjort dit til at andre hundeejere ikke skal havne i din situation... og andre hunde ikke skal samme forløb igennem. Ved godt, at opdrætter måske hverken lytter eller tager det til efterretning - men så har du "ren samvittighed" (ikke det rigtige ord- men kan ikke lige finde andre) og har gjort alt du kan! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Jeg synes, du skal informere opdrætter - så har du gjort dit til at andre hundeejere ikke skal havne i din situation... og andre hunde ikke skal samme forløb igennem. Ved godt, at opdrætter måske hverken lytter eller tager det til efterretning - men så har du "ren samvittighed" (ikke det rigtige ord- men kan ikke lige finde andre) og har gjort alt du kan! Det er meget for sent, desværre:cry: Der er så mange kuld at alfabetet snart er brugt to gange.. Jo, der er A1 og A2 osv kuld.. Trist Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Det er meget for sent, desværre:cry: Der er så mange kuld at alfabetet snart er brugt to gange.. Jo, der er A1 og A2 osv kuld.. Trist Ja, det er virkelig trist. Frostie var født i 2003, og fra det første F-kuld. I december 2010 kom R2-kuldet - de har altså været hele vejen fra F til Z, og derefter igen fra A til R, i løbet af 8 år... Noget med 25 kuld, hvis jeg har talt rigtigt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Åh, jeg ved det ikke, Anna.... Jeg synes du skal skrive, når du er klar - det skal ikke være det, du spekulerer over lige nu. Jeg ved godt, at han nok ikke tager det til sig - men du rammer ham alligevel.... For det var jo alt for tidligt, hun skulle herfra - især når man ser på deres fantastiske garantier og hvad har vi. Hans intention fra start var fantastisk - Beagold linierne er helt unikke! Fantastiske, søde hunde, som fortjener at leve videre gennem ansvarlig avl. Desværre er de blevet brugt så ukritisk, at der i dag er rigtig meget sygdom vævet ind..... sagde hun af bitter erfaring Løb hurtigt som vinden deroppe Frostie - og find søde Herbie og giv ham en krammer fra Kimmi og jeg! I ville være det fineste par nogensinde :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Ja, det er virkelig trist. Frostie var født i 2003, og fra det første F-kuld. I december 2010 kom R2-kuldet - de har altså været hele vejen fra F til Z, og derefter igen fra A til R, i løbet af 8 år... Noget med 25 kuld, hvis jeg har talt rigtigt... Da jeg forberedte mit kuld i 2007, havde de 3 kuld til øjenlysning ca. samtidigt..... Y, Z og A2 kuldet 17. og 19. april (tjekkede lige datoer - har ikke total klæbehjerne ;o) ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Da jeg forberedte mit kuld i 2007, havde de 3 kuld til øjenlysning ca. samtidigt..... Y, Z og A2 kuldet 17. og 19. april (tjekkede lige datoer - har ikke total klæbehjerne ;o) ) Famer trist Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Åh nej! Det havde jeg slet ikke set. Det gør mig ondt - sender dig en masse varme tanker. jeg ville vente en måneds tid og så skrive når jeg var mere fattet. helt kort om hvad der er sket og hvorfor - to linjer og mvh - for du behøver ikke falde til deres niveau.... MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Åh, jeg ved det ikke, Anna.... Jeg synes du skal skrive, når du er klar - det skal ikke være det, du spekulerer over lige nu. Jeg ved godt, at han nok ikke tager det til sig - men du rammer ham alligevel.... For det var jo alt for tidligt, hun skulle herfra - især når man ser på deres fantastiske garantier og hvad har vi. Hans intention fra start var fantastisk - Beagold linierne er helt unikke! Fantastiske, søde hunde, som fortjener at leve videre gennem ansvarlig avl. Desværre er de blevet brugt så ukritisk, at der i dag er rigtig meget sygdom vævet ind..... sagde hun af bitter erfaring Løb hurtigt som vinden deroppe Frostie - og find søde Herbie og giv ham en krammer fra Kimmi og jeg! I ville være det fineste par nogensinde :hjerte: Hæ hæ - Frostie og Herbie ville være indavl der vil noget!!! Kendte ham desværre ikke, men kender udmærket linierne bagved, meget samme hunde som bag Frostie. Herbies mor var samme kombo som søsters første BC, og som ét eller andet sted stadig er min målestok når det gælder BC. Og hun er også Iso's farfarsmor! Heldigvis lever Beagoldlinierne videre udenlands, avlsarbejdet bli'r koordineret fra en belgisk kennel (Eyes of the world, der lavede Frosties mor), og de er heldigvis mere seriøse... Og ja - det var alt for tidligt for Frostie - hun var ikke engang 8 år... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Jeg har jo nok læst at du gik i de tanker, men derfor vil jeg alligevel lige sige at jeg er ked af det på dine vegne :ae: Jeg synes du skal vente med at tage en beslutning til du har fået det lidt bedre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Juni 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2011 Som de andre syntes jeg også du skal vente indtil det er kommet lidt på afstand. Og så kan du altid tage stilling til det der, det har jo ikke indflydelse sundhedsmæssigt på avlen (som jeg forstod det?). Så teoretisk set..... haster det jo ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret Juni 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2011 Når nu opdrætter er sådan (har besøgt dem og nej tak!), så synes jeg at du skal gøre hvad der føles rigtigt for DIG :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Juni 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2011 Hvor gør det mig ondt at læse på dine vegne med Frostie :ae: Jeg ville skrive til opdrætter, hvis mit behov var for det - ellers ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepsen Besvaret Juni 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2011 Det gør mig ondt på dine vegne. Som andre siger, så vent indtil DU er klar og afklaret Så kommer løsningen helt af sig selv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts