Hop til indhold

Udseende eller temperament?


Gæst Lbg
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

 

Vi står for at skulle have hund, og det skal være en collie. Vi har den perfekte kennel, som vi har været ovre og besøge osv., og vi står nu og skal fortælle, om vi vil have hvalpen eller ej, men vi er simpelthen bare så meget i tvivl, fordi: Vi har i rigtig mange år ønsket os en rigtig mørk (dark shaded) collie-han med flot, stor, hvid krave. Og alle hvalpe i kuldet er da også blevet meget mørke dark shaded, undtagen ham vi måske skal have (den eneste der er tilbage i kuldet). Han har heller ingen krave overhovedet næsten, kun en lille hvid plet på skulderen. Derimod har han lige det temperament, vi så godt kunne tænke os, han er meget fremme i "skoene" og livlig og desuden rigtig flot bygget. Vi er meget i tvivl om, hvad vi skal gøre, for på den ene side har vi ikke lyst til at gå på kompromis med det billede og den drøm, vi har, omkring hvordan vores fremtidige collie skal se ud. Men på den anden side har vi ikke tænkt os at gå til udstilling, men derimod agility og lydighed, så på det punkt er det jo ligemeget med kraven. Men alligevel... :-) Nogen der kan komme med nogle gode argumenter/synspunkter, som måske kunne hjælpe vores stillingtagen lidt på vej? :-) På forhånd tak i hvert fald.

 

/lbg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gå temperament til enhver tid hvis jeg skulle vælge..

 

Dertil sagt hvis det betyder super meget for jer ville jeg ikke gå på kompromis.. hvis I kan "vente" skal der jo nok komme den perfekte hund for jer også...

 

Vi ville f.eks. have en chokolade husky og måtte også vente i lang tid til vi fandt en hvor temperament OG farve matchede..

 

Jeg må ærligt indrømme at i mit baghovede hopper der stadig en sort husky rundt, hvor jeg tit tænker at han kunne nok have været lige så dejlig som Dexter, og når Dexter er mest umulig tænker jeg tilbage om det måske havde været et bedre valg med den anden hvalp :lol:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lene77

Hmm altså hvis i nu fandt den perfekte hund af udseende, men temp. ikke var helt som i vil have det ville i så vælge hunden alligevel?

 

Jeg kan godt forstå hvis i har et billed af hvordan jeres hund skal se ud, men samtidig syntes jeg måske at det er vigtigere at jeres temp. passer med hundens.....

 

Hvis det var mig som stod i den situation, ville jeg helt klart vælge den hund som passede bedst til mig og så skidt da hver med farven....:blink: Men det er jo også bare mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst colliemor

Jeg har også haft en ide og farve, men temperamentet er altid det vigtigste. Det er inegn fornøjelse og have en hund i de rette farver hvis i og hunden ikke passer sammen i temp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm altså hvis i nu fandt den perfekte hund af udseende, men temp. ikke var helt som i vil have det ville i så vælge hunden alligevel?

 

Hvis vi fandt en collie som passede præcis på det billede vi har af den, men ikke på temperamentet, så ville jeg helt sikkert ikke vælge den. Der betyder temperamentet alligevel mere. :-)

 

Vi har endelig fundet den perfekte kennel, som vi har en rigtig god mavefornemmelse med, og det er også meget vigtigt for os, det har vi ikke rigtig fundet andre steder. Problemet er jo nok også, at hvis vi vælger ham her fra, så går der rigtig lang tid, inden vi får en hund, måske op til 1-2 år. Og vi ønsker os så brændende en dejlig collie, vi har ventet mange år på at kunne få en. :-) Og i alle de år har jeg gået og haft et bestemt billede af, hvordan den skulle se ud, og det er lidt svært at smide fra sig nu. :damn:

 

Men tusind tak for svar, hører gerne om flere tanker, idéer, erfaringer, synspunkter osv. :-D

 

/lbg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår overhovedet ikke konceptet med at vælge efter udseende :confused:

Det er måske derfor jeg altid har haft grimme hunde :lol:

 

Haha, måske! :lol: Men der er bare et eller andet over en stor, stolt collie-han med kæmpe, flot, hvid løvemanke (kraven). Jeg kan godt lide, når jeg har noget flot at kigge på. Er måske lidt bange for, at jeg altid vil tænke på den manglende krave, når jeg kigger på ham. Men jeg kunne også godt forestille mig, at det ville blive som Sille12 siger, at når man først har den, så synes man selv, at det er verdens flotteste hund. :-) Det er bare om vi tør satse på det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby

Selvom denne hvalp ikke har "drømme farven", så er det jo ikke ensbetydende med at i aldrig får en Collie der har "drømme farven" ;)

 

Lad os sige at i køber ham her, fordi i simpelthen elsker hans temperament og personlighed, men at der så dukker endnu en perfekt hvalp(både med farve og temperament) op om 1, 2 eller 3 år- Vil det så være umuligt at i fik en hund mere :blink: ?

 

Jeg er sikker på at i kommer til at elske ham her 100% :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, måske! :lol: Men der er bare et eller andet over en stor, stolt collie-han med kæmpe, flot, hvid løvemanke (kraven). Jeg kan godt lide, når jeg har noget flot at kigge på. Er måske lidt bange for, at jeg altid vil tænke på den manglende krave, når jeg kigger på ham. Men jeg kunne også godt forestille mig, at det ville blive som Sille12 siger, at når man først har den, så synes man selv, at det er verdens flotteste hund. :-) Det er bare om vi tør satse på det?

 

Altså - vi er jo alle forskellige, så måske, hvem ved :vedikke:

Men når du ser på din mand, tænker du så "pokkers at jeg ikke kunne have fundet en der var flottere" - eller hvad med børn? De bliver heller ikke altid så perfekte som vi kunne ønske os, men vi elsker dem jo alligevel :lol:

For de fleste af os bliver hunden et familiemedlem, som vi elsker højt, og så tænker man altså ikke så meget på om den nu også passer til prinsessedrømmene ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Temperamentet er helt klart vigtigst, men hvem siger man ikke kan få begge dele ? :engel:

 

Det kan vi jo ikke i det her tilfælde, vi mangler udseendet. :-D Med mindre vi venter 1-2 år med at få en hund, og det kan vi altså ikke, når vi glæder os så meget til det. :-D Men hvis du tænker som Basset-baby, at vi måske kan få ham her, og så måske en igen om 2-3 år, så er det da ikke en helt utænkelig idé. :-) Det var jo en måde at gøre det på, hvis det var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Hvis man er saa meget i tvivl om en hvalp, saa skal man ikke goere det, mener jeg.

 

Vores hun hvalp var heller ikke den tiltaenkte farve (blaa) som jeg i forste omgang ville have, men sort. Jeg er af det synspunkt at 'man ved om det er rette hvalp' indeni sig selv:) Held og lykke. Han lyder fantastisk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Altså - vi er jo alle forskellige, så måske, hvem ved :vedikke:

Men når du ser på din mand, tænker du så "pokkers at jeg ikke kunne have fundet en der var flottere" - eller hvad med børn? De bliver heller ikke altid så perfekte som vi kunne ønske os, men vi elsker dem jo alligevel :lol:

For de fleste af os bliver hunden et familiemedlem, som vi elsker højt, og så tænker man altså ikke så meget på om den nu også passer til prinsessedrømmene ;-)

 

 

hahaha:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan vi jo ikke i det her tilfælde, vi mangler udseendet. :-D Med mindre vi venter 1-2 år med at få en hund, og det kan vi altså ikke, når vi glæder os så meget til det. :-D Men hvis du tænker som Basset-baby, at vi måske kan få ham her, og så måske en igen om 2-3 år, så er det da ikke en helt utænkelig idé. :-) Det var jo en måde at gøre det på, hvis det var.

 

Nej det var ikke det jeg mente, for det ville jo så betyde at den næste hund skulle have udseendet - men ikke temperamentet. :hmm:

 

Hvis I vælger denne hvalp, og du allerede nu ved at dit hjerte vil springe et slag over hvis du så en dag møder en anden Collie med "drømmefarven", så synes jeg I skal vente.

 

Men samtidig vil jeg give de andre ret i at ens hund altid er den smukkeste (ligesom med børn :slem:) uanset hvad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad tænker du, når du besøger opdrætteren?

 

Er han en skøn lille hvalp, som du ville elske at få med hjem, eller tænker du indeni i, at du kun vælger ham med hjernen (pga. temperamentet og at der måske går lang tid inden den "perfekte" hvap er der?) og ikke med hjertet?

 

Hvis du kun vælger ham af pligt, ikke af lyst, ved jeg ikke om du skal gøre det, men hvis ikke du gør det, er jeg sikker på, du vil synes, han er verdens dejligste hund, når først I har valgt ham :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan kun du svare på:-)

 

Tag mig - jeg er elendig til at rådgive andre om den slags. Jeg skulle have

 

1)En hund med DKK-stamtavle - valget stod mellem korthåret collie og puddel.

2)En mindre aktiv hund end min gamle border mix

3)En mindre sensitiv end min gamle

4)En hvalp

 

 

Og hvis du kigger op i min profil, så kan du se en sær lille pelstingest af en hund uden tavle, voksen da han ankom, super-sensitiv stress dyr med et aktivitetsniveau på fuld højde med min gamle hund - og han ligner bestemt hverken den korthårede collie eller en puddel. Jeg tror ikke en gang han ligner nogen race!

 

Men da jeg så ham ind i øjnene på internatet, så slog mit hjerte et slag over - ja jeg døde næsten - og der er ikke en eneste dag hvor jeg fortryder det valg.

 

Selvom jeg næste gang skal have en puddel eller en korthåret collie..... tror jeg nok... og en hvalp.... måske....

 

:-)

 

Kort sagt: Følg dit hjerte!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad tænker du, når du besøger opdrætteren?

 

Er han en skøn lille hvalp, som du ville elske at få med hjem, eller tænker du indeni i, at du kun vælger ham med hjernen (pga. temperamentet og at der måske går lang tid inden den "perfekte" hvap er der?) og ikke med hjertet?

 

Hvis du kun vælger ham af pligt, ikke af lyst, ved jeg ikke om du skal gøre det, men hvis ikke du gør det, er jeg sikker på, du vil synes, han er verdens dejligste hund, når først I har valgt ham :-D

 

Da jeg besøgte opdrætteren var der mange tanker der gik igennem mit hovede, for jeg skulle lige gøre op med det der drømmebillede af colliens udseende. :-) Men grundlæggende har jeg en lille glad fornemmelse i maven, når jeg tænker på ham, jeg synes han var så sød og livlig. Godt til agility. ;-) Nu bliver jeg bare usikker, fordi jeg har været usikker... Nogen der kender det?? Så ved jeg ikke, om jeg kan tillade mig at sige ja til ham, når jeg har været så usikker. :???: Kan også godt være det bare er mig der er skør. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan kun du svare på:-)

 

Tag mig - jeg er elendig til at rådgive andre om den slags. Jeg skulle have

 

1)En hund med DKK-stamtavle - valget stod mellem korthåret collie og puddel.

2)En mindre aktiv hund end min gamle border mix

3)En mindre sensitiv end min gamle

4)En hvalp

 

 

Og hvis du kigger op i min profil, så kan du se en sær lille pelstingest af en hund uden tavle, voksen da han ankom, super-sensitiv stress dyr med et aktivitetsniveau på fuld højde med min gamle hund - og han ligner bestemt hverken den korthårede collie eller en puddel. Jeg tror ikke en gang han ligner nogen race!

 

Men da jeg så ham ind i øjnene på internatet, så slog mit hjerte et slag over - ja jeg døde næsten - og der er ikke en eneste dag hvor jeg fortryder det valg.

 

Selvom jeg næste gang skal have en puddel eller en korthåret collie..... tror jeg nok... og en hvalp.... måske....

 

:-)

 

Kort sagt: Følg dit hjerte!

 

Haha, jeg kan godt lide din historie, den er sød! :-D Og det ser din hund i øvrigt også ud til at være. ;-) Men du har ret, man skal følge sit hjerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også helt sikkert vælge temperamentet.

 

For lige godt 2 mdr siden stod jeg lidt i samme situation.

Jeg skulle vælge mellem to lækre berner sennehvalpe.

Den ene med perfekt aftegninger og et lækkert temperament. Den anden med hvid blis der gik helt om i nakken som et hvidt lyn (er ikke ønsket) og med et lækkert temperament.

 

Jeg valgte ham med blissen, fordi der lige et eller andet ekstra ved ham, der tiltalte mig. Og han passer lige som fod i hose hos os. Han er lige tilpas tosset, som vi er :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan kun du svare på:-)

 

Tag mig - jeg er elendig til at rådgive andre om den slags. Jeg skulle have

 

1)En hund med DKK-stamtavle - valget stod mellem korthåret collie og puddel.

2)En mindre aktiv hund end min gamle border mix

3)En mindre sensitiv end min gamle

4)En hvalp

 

 

Og hvis du kigger op i min profil, så kan du se en sær lille pelstingest af en hund uden tavle, voksen da han ankom, super-sensitiv stress dyr med et aktivitetsniveau på fuld højde med min gamle hund - og han ligner bestemt hverken den korthårede collie eller en puddel. Jeg tror ikke en gang han ligner nogen race!

 

Men da jeg så ham ind i øjnene på internatet, så slog mit hjerte et slag over - ja jeg døde næsten - og der er ikke en eneste dag hvor jeg fortryder det valg.

 

Selvom jeg næste gang skal have en puddel eller en korthåret collie..... tror jeg nok... og en hvalp.... måske....

 

:-)

 

Kort sagt: Følg dit hjerte!

 

Så dejlig en lille historie at læse, hvor kærligheden bare skinner igennem!

 

Men ja jeg ville nok læse ovenstående indlæg, og så træffe valget efter det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...