Hop til indhold

fokus på det vi gerne vil have

Jane
 Share

Recommended Posts

istedet for det man ikke vil have.

Når jeg læser om folks problemer med deres hunde, så er det næsten altid noget man ikke vil have, at hunden gør. Det giver på forhånd en negativ indstilling til at løse problemet. Hvis man istedet vendte den rundt og lærte hunden hvad det er man gerne vil have, ville det så ikke give et mere posivtiv tilgangsvinkel at lære sin hund hvad den må og ikke må? For når vi har et positiv syn på det vores hund skal lære, så undgår vi også nemmere at blive frustreret og vi skælder ikke så nem ud, som vi ville gøre hvis det er noget hunden ikke må.

Istedet for art sige, at jeg vil ikke have at min hund trækker, så kunne man sige, at man vil have en hund der går i slap line. En hund der hopper op ad en, der kan man sige at man vil lære sin hund, at hilse med alle 4 ben på jorden. Hvis jeg prøver at vernde den når hunden skal lære noget den ikke må til noget jeg gerne vil have istedet, så vender jeg det jo faktisk til noget posivtivt. Mine ønsker for hvad jeg ønsker bliver dermed også mere konkret og dermed også nemmere at træne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg du har helt ret i og hvis nogen tror på sådan noget, så er det du frygter og tænker over, også den "besked" du sender til hunden.

På den måde kan man jo sige at man bare skal forvente at det hele lykkes, og så ellers have is i maven indtil det kommer af sig selv. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er jo lidt tilbage til er glasset halv fyldt eller er det halv tomt. :hmm: Jeg tror det har meget at gøre med ens generelle indstilling til livet, jeg ved f.eks. at jeg er pessimist derfor skal jeg arbejde ekstra hårdt for at se glasset som værende halv fyldt!

Men udmærket emne at tage op og pointere!b :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man får en meget glad og rolig hund ved at træne den sådan - det første fremmede møder os med på stierne- er "sikke en glad hund du har".Og gæster undrer sig konstant over han er så rolig selvom han kun er 1 år gammel.

- ulemperne kan være at folk tiltider synes ens hund er uopdragen og bliver irriteret på den og at man skal vide man hele tiden balancerer på en knivsæg- i forhold til om hunden tager magten fra een eller om man er konsekvent nok til at det hedder opdragelse - det man gør.(jeg vil så sige at jeg har haft to schæfere og jeg er ikke sikker på jeg udelukkende ville bruge denne metode på at opdrage schæfere- ddet skulle ialtfald tænkes igennem)

Jeg kan give et eksempel- (jeg træner udelukkende min hund på den måde)

Når vi er på besøg et bestemt sted,en gang om ugen, er der altid en anden hund tilstede-som dækkes af og bliver på sin plads.............. efter 10 mdrs ihærdig øvelse, kan de nu ligge og slappe af i samme stue, men det tager min hund 1 times tid(selv hvis vi har gået en tur sammen med den anden hund,forinden)- inden han er klar til at lægge sig med sit kødben, først skal der snuses ,drilles, hilses tjekkes,drilles lidt mere og vises en masse glæde mv.

Og for mig og hunden er det med til at give et stimulerende og godt hundeliv at han får lov at færdiggøre sin tilpasning til situationen (har fundet en løsning)- men det kunne blive for meget for de andre i selskabet. Og jeg vil jo gerne snakke og være med fra start.

Men valget er at dække hunden af efter hilseritualerne(han kan selvfølgelig sagtens blive dækket af, gør det bare kun i nødstilfælde) , eller vente til den er fyldt op, dækker og derefter rose ham for at tage den med ro i den her sammenhæng.

Det kan godt blive lidt besværligt og udenomsagtigt........men i det lange løb er det den korteste vej, fordi du slipper for unødige konflikter og hunden lærer sig hvad den skal gøre.

Det svære kan jo blive, hvis man starter sent på metoden og hunden fx allerede trækker,det er langt nemmere at starte fra 0,med at rose den når den går som man gerne vil have det og ignorere det man ikke vil.

Link til indlæg
Del på andre sites