Lonny Skrevet Juni 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2011 Jeg blev engang stillet det spørgsmål og mit svar "selvfølgelig kan hun det" Så blev jeg bedt om at stå med hovedet ned ad og sige "sit", og Luna gloede bare underligt på mig, jeg blev bedt om at vende ryggen til hende og sige "sit", og igen stod Luna bare og lignede et stort spørgsmålstegn. Og til sidst blev jeg bedt om at stå med fronten imod hende og sige "bøf", hvorefter tøsen satte sig Så kan din hund rent faktisk genkende lydsignalet for "sit" eller aflæser den bare dit kropssprog? Prøv at stille dig i underlige positioner og sig signalet for "sit" og se om din hund ved hvad det er du beder om :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Ja det kan han (også når vi går tur og han går lidt foran en og man beder ham om at sitte, så gør det ) også lig dig. og stop. men ikke "nej" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Ja det kan han (også når vi går tur og han går lidt foran en og man beder ham om at sitte, så gør det )også lig dig. og stop. men ikke "nej" Har du prøvet vende ryggen til ham, og evt. tage hovedet ned i mellem benene og sige nogle af de signaler :blink: Og kan han "lig dig" når han går foran dig? Edit: Og har du prøvet at sig noget andet end "sit", men som er lige så kort, imens du står på samme måde som når du plejer at sige "sit"? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Har du prøvet vende ryggen til ham, og evt. tage hovedet ned i mellem benene og sige nogle af de signaler :blink: Og kan han "lig dig" når han går foran dig? Edit: Og har du prøvet at sig noget andet end "sit", men som er lige så kort, imens du står på samme måde som når du plejer at sige "sit"? han kan jo ikke se mig han går jo med nakken til mig, så stop og sit kan han uden at se på mig, lig dig har jeg ikke prøvet på tur, det går han automatisk 9 ud af 10 gange han ser en levende sjæl. og lig dig i mørket hvis han pludselig vader rundt i soveværelet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 han kan jo ikke se mig han går jo med nakken til mig, så stop og sit kan han uden at se på mig, lig dig har jeg ikke prøvet på tur, det går han automatisk 9 ud af 10 gange han ser en levende sjæl. og lig dig i mørket hvis han pludselig vader rundt i soveværelet. Så de eneste tidspunkter du normalt siger "sit" på er når han har ryggen til dig Og hvad hvis du siger "bøf" i stedet for "sit" når I går tur :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg skal prøve det, når Luna vågner:mrgreen: Men jeg er ret overbevist om at hun kan.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Så de eneste tidspunkter du normalt siger "sit" på er når han har ryggen til dig Og hvad hvis du siger "bøf" i stedet for "sit" når I går tur :blink: nej siger sit på alle mulige mærkelige tidspunkter. må da prøve bøf så Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Dexter er slet ikke trænet til det endnu... Men vi bruger så også "håndtegn" til alle hans tricks... Det verbale kommer først senere Men det er sjovt som "folk" går op i de forskellige ting... Jeg havde en træner engang der mente at det var ikke det verbale der var vigtigst at lære hunden men "håndtegnet" fordi man så kan bede hunden om ting når man er 50 meter væk fra den... Det kunne han også med sin hund, og det var super imponerende... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Dexter er slet ikke trænet til det endnu... Men vi bruger så også "håndtegn" til alle hans tricks... Det verbale kommer først senere Men det er sjovt som "folk" går op i de forskellige ting... Jeg havde en træner engang der mente at det var ikke det verbale der var vigtigst at lære hunden men "håndtegnet" fordi man så kan bede hunden om ting når man er 50 meter væk fra den... Det kunne han også med sin hund, og det var super imponerende... Hjalte er god til det med hænderne og ikke bruge de rigtige ord [media] [/media] [media] [/media] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg har engang prøvet at komme til træning, hvor træneren startede med at udlevere et stort stykke plaster, som vi blev bedt om at sætte for munden. Hele træningstimen bestod så i, at træne, dirigere og handle vore hunde ved hjælp af håndtegn og kropsprog. Resultat: En flok hunde som var 10-20% mere lydige end normalt og en utrolig afslappet og behagelig træningstime. Det var forøvrigt samme træner som engang udleverede os et stykke tynd uldtråd på ca en meter og så bad os om at træne lineføring med det. Behøver jeg sige .... Super træner -- Han forstod at træne mennesker og så er det endda mere end 25 år siden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 i sidste uge til træning skulle vi allesammen se om vores hunde var mest obs på den verbale eller den kropslige kommando for sit. Så først skulle vi bruge et par minutter på at give hunden sit kommandoer uden brug af stemme, derefter et par minutter med verbalt "sit" mens vi hoppede, rakte armene ud til siden, bevægede os osv... Sally missede ikke et eneste sit i nogle af øvelserne :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 i sidste uge til træning skulle vi allesammen se om vores hunde var mest obs på den verbale eller den kropslige kommando for sit. Så først skulle vi bruge et par minutter på at give hunden sit kommandoer uden brug af stemme, derefter et par minutter med verbalt "sit" mens vi hoppede, rakte armene ud til siden, bevægede os osv... Sally missede ikke et eneste sit i nogle af øvelserne :hjerte: Dygtig pige. Er hun også dækfast? Hvis du vil være helt sikker på dit "ja", så dæk hende af, gå 20m ud, vend front mod hende, læg dig på alle fire og kravl ind til hende. Bliver hun i dæk, er hun dækfast. :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sille12 Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Hej, Ja begge mine kan "sitte" uden at jeg kigger på dem og med ryggen til (eller også var jeg bare heldig;-)). Vil prøve at se om jeg kan dække dem af ved 20 meters afstand, det må blive denne uges udfordring hvis det ikke lykkes første gang:mrgreen:. V.H. Sille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Dygtig pige. Er hun også dækfast? Hvis du vil være helt sikker på dit "ja", så dæk hende af, gå 20m ud, vend front mod hende, læg dig på alle fire og kravl ind til hende. Bliver hun i dæk, er hun dækfast. :banan: Det ved jeg ikke, vi har ikke arbejdet vildt meget med dækfasthed... jeg afprøver lige en dag det IKKE pisser ned udenfor som nu Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Det ved jeg ikke, vi har ikke arbejdet vildt meget med dækfasthed... jeg afprøver lige en dag det IKKE pisser ned udenfor som nu Neej, gør det NU - og optag det på video!!!! :banan::banan::banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 ok :klap: not Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Dygtig pige. Er hun også dækfast? Hvis du vil være helt sikker på dit "ja", så dæk hende af, gå 20m ud, vend front mod hende, læg dig på alle fire og kravl ind til hende. Bliver hun i dæk, er hun dækfast. :banan: Den må jeg prøve.. men jeg er ret sikker på, at Luna bliver liggende:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg har lige prøvet og Anton sætter sig uanset hvilken vej jeg står og hvordan jeg siger det :klap: I morges på vores gåtur fandt jeg ud af at han også reagere på vent selvom han ikke kan se mig. Han var uden snor og gik rundt om et hjørne inden jeg kunne nå at følge med og da jeg kom rundt om hjørnet stod han pænt og ventede på mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 izzie kender ik ordet, men hun reagere på mit håndsignal :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Men det er sjovt som "folk" går op i de forskellige ting... Jeg havde en træner engang der mente at det var ikke det verbale der var vigtigst at lære hunden men "håndtegnet" fordi man så kan bede hunden om ting når man er 50 meter væk fra den... Det kunne han også med sin hund, og det var super imponerende... Det kan man sjovt nok også få hunden til ved brug af lydsignaler. Fordelen ved at bruge netop lydsignaler, er at de også virker selvom hunden IKKE kigger på dig. Imponerende... ja og nej. Ja, fordi der er forholdsvist få der egentlig træner afstandslydighed, hvis det overhovedet hedder det. Nej, netop fordi der faktisk er en del der træner bl.a. stop og dirigering på enddog store afstande, fordi de har brug for det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Det kan man sjovt nok også få hunden til ved brug af lydsignaler. Fordelen ved at bruge netop lydsignaler, er at de også virker selvom hunden IKKE kigger på dig. Imponerende... ja og nej. Ja, fordi der er forholdsvist få der egentlig træner afstandslydighed, hvis det overhovedet hedder det. Nej, netop fordi der faktisk er en del der træner bl.a. stop og dirigering på enddog store afstande, fordi de har brug for det. Jeg laver en høj lyd, der betyder "kontakt" hun kikker på mig og jeg laver håndtegn. Det virker altid. Men altså..... Hvis hun er gået over på den anden side af en sti et stykke fremme, og jeg ser der kommer cykler bagfra, så laver jeg kontaktlyden, laver håndtegn og siger "Stå". Ikke fordi det er nødvendigt, for hun står af sig selv bomstille, når hun ser en cyklist.. Men det er da lidt blæret at stoppe og kontrollere sin hund på lang afstand:mrgreen:. Og cyklisterne må gerne høre, at hun vil blive stående på stedet. Så kan de køre udenom. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Det kan man sjovt nok også få hunden til ved brug af lydsignaler. Fordelen ved at bruge netop lydsignaler, er at de også virker selvom hunden IKKE kigger på dig. Imponerende... ja og nej. Ja, fordi der er forholdsvist få der egentlig træner afstandslydighed, hvis det overhovedet hedder det. Nej, netop fordi der faktisk er en del der træner bl.a. stop og dirigering på enddog store afstande, fordi de har brug for det. Det synes jeg også er imponerende! På min gamle DCH plads, var det bare ikke tilladt at råbe af sin hund, og selvom hunde har god hørelse kan de altså på en stormfuld regnvejrsdag ikke høre dig hvis du er 100 meter fra dem... Men f.eks. hyrdehunde er jo også trænet ved lyd-signaler, og jeg er da helt enig i at det er lige så imponerende! Men for mig er lydsignaler imponerende uanset afstand... F.eks. på vores nuværende træningsplads er en schæfer, hvor ejeren kan gå i en lige line 100% og sige "venstre.. højre.. venstre.. højre"... og hunden skifter side (bagom).. Ej hvor jeg bare savler hver gang jeg ser hunden bare reagere med det samme, uden hun ændre kropssprog eller så meget som kigger på hunden.. den går bare fra side til side! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Det synes jeg også er imponerende! På min gamle DCH plads, var det bare ikke tilladt at råbe af sin hund, og selvom hunde har god hørelse kan de altså på en stormfuld regnvejrsdag ikke høre dig hvis du er 100 meter fra dem... Men f.eks. hyrdehunde er jo også trænet ved lyd-signaler, og jeg er da helt enig i at det er lige så imponerende! Du behøver altså ikke at stå og råbe af din hund, om den er hundrede meter fra dig eller ej. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MissMilladk Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg har ikke prøvet med "sit", men jeg prøvede for nylig på en gåtur at teste "fri": Elvis sad på plads og så sagde jeg fra, fru, osv. og han blev siddende indtil jeg sagde "fri" :5up: Det må jeg indrømme, at jeg ikke havde regnet med :blink: Jeg tror faktisk ikke, han er ligeså sikker i "sit", da jeg oftest siger ordet samtidig med at jeg viser et håndtegn. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg har ikke prøvet med "sit", men jeg prøvede for nylig på en gåtur at teste "fri": Elvis sad på plads og så sagde jeg fra, fru, osv. og han blev siddende indtil jeg sagde "fri" :5up: Det må jeg indrømme, at jeg ikke havde regnet med :blink:. Sofus reagerer ikke på ordet "Fri". Han gjorde det - med største fornøjelse - lige i starten, men da han var omkring et halvt års tid opdagede jeg en dag, at han stadig sad pænt ude i bryggerset, skønt jeg forlængst havde sagt "Fri". For sjov sagde jeg så "Der må danses!", og så rejste han sig. Lige siden har jeg måttet bruge danseopfordringen, ellers bliver han siddende. Jeg tror, at "Fri" måske i hans ører ligner for meget "Bli'!"? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts