Gæst spitZ Besvaret Juli 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2011 Hej Det har ikke noget med din hunds adfærd at gøre, men hvis han har det varmt, hvorfor klipper du ham så ikke på maven, under forbenene og i lysken? Når han alligevel ikke er en udstillingshund eller noget, så er den tykke pels vel kun til besvær her om sommeren? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juli 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2011 Tak - ja nu har jeg læst den. Jeg tænker - Det jeg kaldte "overforkælet" er det du beskriver som en hund, der aldrig har lært, at der kan ske ubehageligheder. Hugo har levet et MEGET beskyttet liv - helt uden udfordringer. De kalder ham direkte deres barn... Og de har haft meget svært ved at slippe ham, nu hvor han er flyttet. Et eksempel: Når han trak i snoren, løb de efter ham for at undgå at snoren blev stram..... Her er der så regler og grænser og selvkontrolskrav og ikke alt er rart - fx dryppede jeg hans øjne i starten fordi han fik en betændelse. Han acceptere, men muligvis stresser han op inden i imens. Lige før tog jeg ham i halsbåndet og holdt ham fordi han overfaldt en gæst i iver og glæde - så sad han og rystede. Jeg ventede til han var rolig og så slap jeg. Negativ forstærkning. Det er ikke mit indtryk, at han ryster af angst, men af spænding... Han sidder og bygger op. Spørgsmålet er om jeg bare skal fortsætte eller om jeg skal gribe det anderledes an. Han reagerer voldsomt usikkert på ting, der begrænser ham - i starten kunne han ikke tåle berøring af fremmede, hvis de klappede ham på hovedet osv. Jeg gik faktisk og overvejede om han var straffet... Men nu tror jeg faktisk, at han er opdraget som i artiklen - helt strukturløs og inkonsekvent og er forvirret snarere end en hund med dårlige oplevelser i form af straf. Gjort i bedste mening naturligvis, men som du skriver har det skadet, for hvad må man så og hvornår? Det er så også klart, at han er dobbel forvirret nu, hvor der pludselig er grænser... Fx har jeg et stopsignal som er Ahah - sagt helt roligt, ikke vredt eller noget, men det virker. Det bruger jeg, når han fx er ved at stjæle mad fra min tallerken, hvilket han gjorde meget i starten (de har fodret ham med deres mad kun..) Jeg modtager gerne fif - forslag til andre ting, jeg kan gøre for ham. Ang alene hjemme - han har ikke ødelagt noget, men han piber og stresser op og cirkler rundt. Spørgsmålet er om jeg skal træne det anderledes end nu eller om øget selvkontrol/hæmninger/det at der er regler/struktur/forudsigelighed på sigt vil gå ind og hjælpe på dette også? Han sover nu, og han var med i dag i buret - det gik forrygende. Jeg skal ud lidt senere med ham, men overvejer faktisk at holde ham i snoren hele dagen i dag, for lige at bringe stressniveauet ned, før han løber ud og selvbelønner og glemmer mig igen. Jeg hører gerne, hvad andre tænker... Jeg har før hørt begrebet en curlinghund... En hund, hvis behov er dækket i en sådan grad, at den er umådelig svær at nå, fordi hvad skal du tilbyde den? Jeg har tidligere overvejet, om den totale mangel på opdragelse/grænser i hans gamle hjem ville give bagslag senere. Og måske er det faktisk det jeg ser nu - efter ca 3 mdr, hvor han er faldet nok til, til at kunne være sig selv... Det er utrolig lærerigt at få sådan en omplaceringshund:-) Ja, omplaceringshunde er noget vi kan lære rigtigt meget af. Og det kan være rigtig hårdt. Jeg tænker at Hugo vil have godt af at løbe, lege vildt eller på anden måde få rørt sig i højt tempo, så han kommer af med den fysiske stress, så hvis dette ikke allerede er tilfældet vil jeg anbefale at han får mulighed for det. Løb er jo en kendt stressreducerende aktivitet. Bachs synes jeg du skal fortsætte med og så kan jeg ikke rigtigt komme videre uden at vide mere eller se ham/dig. Generelt ville jeg sætte 2 - 3 grænser og ikke mere og glide af på det andet uønskede han gjorde (forhindre det helst) Mht øget hæmning og separation er dit bud lige så godt som mit, det er ikke til at forudse, men fra "grænseløs til mere struktureret" plejer også at hjælpe på separationsproblematikker. Uden at have mødt jer og ud fra de få oplysninger der er her, ville jeg træne minimum med ham og i stedet bruge krudtet på at lære ham hvordan hans nye verden ser ud. Træning kan han altid komme efter. Mit bud er: Ganske få krav i starten, 2 - 3 som førnævnt, men de er til gengæld heller ikke til diskussion. Når han begynder at forstå krav/grænser kan disse langsomt øges hvis nødvendigt, men det er min erfaring at hvsi en voksen hund blot får få grænser og accepterer disse, vil den hurtigt acceptere og forstå nye grænser. Kommer han ud i situationer, som du beskrev hvor han skriger eller ryster, ville jeg aktivt gøre noget i situationen, så han bliver revet ud af den og skal forholde sig til noget andet - noget super nemt nemlig dig - så der bliver mulighed for at belønne (jackpot) stort for ændret fokus. Får han stressmave? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2011 Ja, omplaceringshunde er noget vi kan lære rigtigt meget af. Og det kan være rigtig hårdt. Enig det viste jeg heldigvis:-) Han er nem i sammenligning med Ace:-) Jeg tænker at Hugo vil have godt af at løbe, lege vildt eller på anden måde få rørt sig i højt tempo, så han kommer af med den fysiske stress, så hvis dette ikke allerede er tilfældet vil jeg anbefale at han får mulighed for det. Løb er jo en kendt stressreducerende aktivitet. Det gør han allerede i høj grad. Vi er ude ca 2,5 timer dagligt - han er fri mindst 1 time ud af dem - mindst... Det vil jeg fortsætte med. Bachs synes jeg du skal fortsætte med og så kan jeg ikke rigtigt komme videre uden at vide mere eller se ham/dig. Ja han lader til at reagere godt på det. Muligvis kunne jeg godt finde på senere at få andre øjne på ham, hvis jeg ikke ser en bedring... Generelt ville jeg sætte 2 - 3 grænser og ikke mere og glide af på det andet uønskede han gjorde (forhindre det helst) Det svarer meget til i dag. Dog skal jeg forsøge med mere struktur i min tilgang til ham. Jeg har nok ladet nogle ting slippe igennem, som faktisk har øget stress fordi jeg tænkte "han er jo ny".. Mht øget hæmning og separation er dit bud lige så godt som mit, det er ikke til at forudse, men fra "grænseløs til mere struktureret" plejer også at hjælpe på separationsproblematikker. Enig - det er også altid en del af mine forslag til ejere - jeg fortsætter bare den nuværende træning på det område så. Men bliver mere struktureret i stress-reducerende aktiviteter. Uden at have mødt jer og ud fra de få oplysninger der er her, ville jeg træne minimum med ham og i stedet bruge krudtet på at lære ham hvordan hans nye verden ser ud. Træning kan han altid komme efter. Ja dette må være hans træning, for en hund med det stressniveau lagrer jo ikke indlæring ret godt. Desuden kan det være forklaringen på, at jeg ikke rigtig kan få godbidder i ham.. Jeg lader de andre ting vente og sætter ind på det her nu. Mit bud er: Ganske få krav i starten, 2 - 3 som førnævnt, men de er til gengæld heller ikke til diskussion. Når han begynder at forstå krav/grænser kan disse langsomt øges hvis nødvendigt, men det er min erfaring at hvsi en voksen hund blot får få grænser og accepterer disse, vil den hurtigt acceptere og forstå nye grænser. Tak det vil jeg bestemt være meget mere struktureret i end hidtil. At lade stå til på visse områder er ikke gavnligt - det øger stressen. Kommer han ud i situationer, som du beskrev hvor han skriger eller ryster, ville jeg aktivt gøre noget i situationen, så han bliver revet ud af den og skal forholde sig til noget andet - noget super nemt nemlig dig - så der bliver mulighed for at belønne (jackpot) stort for ændret fokus. Der er ingen kontakt - og slet ingen mulighed for at få ham belønnet. Jeg forsøger i stedet at undgå at han ender der og ender han der fjerner jeg ham. Sker det i bilen har jeg været tvunget til at gå alligevel, for jeg er jo ligesom på job - men nu er han i bur, og så kan han ikke gøre det. Jeg fortsætter med buret også. Får han stressmave? Nej. Tusind tak - jeg forsøger med mere struktur selvkontrol, stressreduktion, og burtræning - og så skal jeg nok opdatere jer senere. Tak for de gode råd. Det er super med andres øjne på ens egen hund. MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juli 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2011 Nej. Tusind tak - jeg forsøger med mere struktur selvkontrol, stressreduktion, og burtræning - og så skal jeg nok opdatere jer senere. Tak for de gode råd. Det er super med andres øjne på ens egen hund. MVH Velbekommen. Hold os opdateret ikk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2011 I dag var jeg hos købmanden i Hvilsom og skulle lige hente nogle cigaretter - normen er at skrige uden for - jeg sagde Sit og bliv og så gik jeg - og han sagde ikke en lyd. Han sad bare og snusede til luften og virkede som om at det var ok. Det jeg har tænkt er, at en angst hund ikke på den måde kan tage imod en kommando og så undlade at reagere... Er I ikke enige? Jeg tænker på det med uvilje mod at efterlades fremfor angst. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juli 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2011 I dag var jeg hos købmanden i Hvilsom og skulle lige hente nogle cigaretter - normen er at skrige uden for - jeg sagde Sit og bliv og så gik jeg - og han sagde ikke en lyd. Han sad bare og snusede til luften og virkede som om at det var ok. Det jeg har tænkt er, at en angst hund ikke på den måde kan tage imod en kommando og så undlade at reagere... Er I ikke enige? Jeg tænker på det med uvilje mod at efterlades fremfor angst. Joe til dels for en hund som er angst vil ofte finde tryghed i at gøre noget kendt, f.eks at skulle forholde sig til et "sit" signal. Når jeg arbejder med angste hunde er der altid et element af kendte situationer med alene fordi det giver hunden noget kendt at forholde sig til og dermed daler stressen/angsten. Hunden ved også af erfaring at en kendt "øvelse" gerne efterfølges af noget positivt og allerede der begynder stressen at sive ud af hunden. Ligesådan vil det, at hunden oplever at ejeren er mere bestemt end sædvanligt, også give tryghed eller andet at forholde sig til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2011 Ja det er rigtigt... Hm... det er rigtig svært at vurdere så... Men nu skal han heller ikke sidde foran købmænd normalt:-) Men jeg var overrasket over, at det virkede at give et signal og så var det bare ok. Måske det netop er en støtte. Når han stress piber her hjemme - selvom han lige har været ude - så kan jeg heller ikke ignorere det - men siger jeg hmhm så stopper han og falder i søvn. Han er en hund, der når han først kører op har brug for hjælp/guidening til at finde ro igen. Det samme hvis han ser noget han gerne vil jage - så kan han køre helt op, men får han snoren på, så slapper han af med det samme. Så de ting bruger jeg meget. Jeg har også et ah ah og et Stop så og et Go on signal. Ah ah bruger jeg, hvis han fx er på vej til at tage min mad - det siges neutralt - ikke vredt. Reagerer han ikke på ah ah så siger jeg Stop så - heller ikke vredt men det har en anden tone end ah ah og endelig bruger jeg Go on i venlig tone, når vi på en tur stresser op og ikke kan bevæge os ud af stedet. De signaler reagerer han fint på og han opfatter dem, hvorefter han går videre med sit liv. De skræmmer ham ikke fx. Jeg bruger ikke nej, for det ord skræmmer ham - jeg tror det er indlært lidt inkonsekvent i gamle hjem... MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juli 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2011 Ja det er rigtigt... Hm... det er rigtig svært at vurdere så... Men nu skal han heller ikke sidde foran købmænd normalt:-) Men jeg var overrasket over, at det virkede at give et signal og så var det bare ok. Måske det netop er en støtte. Når han stress piber her hjemme - selvom han lige har været ude - så kan jeg heller ikke ignorere det - men siger jeg hmhm så stopper han og falder i søvn. Han er en hund, der når han først kører op har brug for hjælp/guidening til at finde ro igen. Det samme hvis han ser noget han gerne vil jage - så kan han køre helt op, men får han snoren på, så slapper han af med det samme. Så de ting bruger jeg meget. Jeg har også et ah ah og et Stop så og et Go on signal. Ah ah bruger jeg, hvis han fx er på vej til at tage min mad - det siges neutralt - ikke vredt. Reagerer han ikke på ah ah så siger jeg Stop så - heller ikke vredt men det har en anden tone end ah ah og endelig bruger jeg Go on i venlig tone, når vi på en tur stresser op og ikke kan bevæge os ud af stedet. De signaler reagerer han fint på og han opfatter dem, hvorefter han går videre med sit liv. De skræmmer ham ikke fx. Jeg bruger ikke nej, for det ord skræmmer ham - jeg tror det er indlært lidt inkonsekvent i gamle hjem... MVH Næh det er ikke altid lige nemt at gennemskue Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juli 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2011 :5up:jeg tænkte på om der måske kan være sket noget når han er i bilen og du IKKE er der ? kan han være blevet drillet ? så han kan være blevet utryk ved at være alene i bilen ?, eller er der sket noget hjemme hos jer ? har du og kæresten skændtes ? er du blevet fyret eller er bange for at blive det ? Jeg tror godt vores hunde kan mærke hvis der sker sådanne ændringer, hos mig er den ene af mine hunde MEGET mere kælen hvis han kan mærke at jeg ikke er helt på dupperne. Håber at han bliver helt ok igen - held og lykke ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2011 Nej han er netop ikke uden opsyn i bilen eller hjemme... Alene problematikken havde han med fra sit gamle hjem. Jeg har haft ham ca 3 mdr Jeg er sikker på at det er en kombination af overstimulering, manglende struktur i gamle hjem og at jeg ikke har været konsekvent nok i min tilgang fra start med hensyn til selvkontrol osv. Jeg tænkte fejlagtigt, at han skulle falde til først - men det tror jeg var en fejl. For han har savnet rammer i længe. MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juli 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2011 :banan:det lyder meget sandsyneligt , men jeg tror nu også at jeg ville have ment at en " genbrugshund " skulle have tid til at falde til i et nyt hjem:vuf: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2011 Ja men jeg kan godt se det nu... rammer = tryghed og forudsigelighed = falder til..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Juli 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2011 vil lige indskyde at det ogsaa ses hos genbrugs hunde at naar de falder til, ca efter 3 mdr kommer deres sande personlighed frem, hvad end, det maatte vaere. det har vi selv oplevet med vores. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 16, 2011 Tak det er dejligt at høre, at det hele ikke er startet her:-) Nu har jeg arbejdet med de her ting i nogle dage, og han er faldet markant til ro. Sideløbende er hans livskvalitet steget. Stress ind - livskvalitet ud:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 30, 2011 Som lovet en opdatering på Hugos adfærd. Jeg har godt nyt hele vejen igennem. Han stresser ikke mere - kun i situationer hvor andre hunde også reagerer så det tolkes som normalt - og han piber ikke og er generelt faldet til ro. Jeg har gjort følgende: Oppet min alene hjemme træning - han er nu oppe på 6 timer uden problemer hvor han sover.:klap:Dette er en kæmpe sejr. Det har været Så hårdt at have ham med alle steder. Selvkontrolsøvelser - herunder i dagligdagen hvor han fx sidder før han får halsbånd på i stedet for at flyve rundt og stresse sig selv op. Det har virket helt vildt godt. Fastere rammer generelt - fx giver jeg et bliv-signal, når jeg går fra bilen. Så er han stille. Jeg tolerere heller ingen stress-trækken i snoren - så står jeg stille til han er i ro osv på dne måde - på en flink og venlig måde har jeg forsøgt at vise ham at verden er forudsigelig og at der ikke sker noget ubehageligt fordi man begrænses i sin udfoldelse. Jeg modtager ikke alle hans kontakt forsøg - jeg ignorerer en del - for ellers er han hele tiden på. I stedet tager jeg initiativ til kontakten. Denne del er sværest for jeg vil jo gerne snakke med ham også hele tiden, men det dur bare ikke, for det gør ham intolerant over for afvisninger. Så har vi trænet bur og der er et tæppe over, når vi kører. Han får derfor ikke alle de sanseindtryk som han gjorde før. Han sover i buret nu. Til sidst har jeg skåret ca en times aktiviteter og gåturer væk, og jeg har ikke klikkertrænet mens jeg arbejdede med disse ting, da jeg anså det for hans vigtigste træning lige nu. Jeg går heller ikke ud på samme tid hver dag mere, og jeg lægger bevidst dage ind, hvor der ikke sker en fis. Endelig går vi flere ture i snor i ro sammen. jeg er lige begyndt at klikke ham igen - han er nu meget mere motiveret og let at tænde på træningen - så det har altsammen også haft en yderst positiv effekt på den del. Der er nogle, der har spurgt mig om dette er lederskab - jeg må svare nej - det er følgeskab og ansvarlighed i et hundehold tilpasset dette individ som hedder Hugo. Det der virker her, er ikke nødvendigvis det, en anden hund har brug for. Men jeg vil gerne takke især Ninja-mor for at få åbnet mine øjne for de ting jeg gjorde forkert - for fejlen lå jo hos mig kombineret med at han aldrig har fået sat en grænse for sin adfærd i sit gamle hjem - og hvis så forstod han den ikke og blev bange. han kan stadig blive lidt krybende, hvis jeg laver en hurtigt bevægelse i hjemmet eller ude - så tror han det er til ham. Jeg er nu ved næste punkt, der hedder at han er utrolig sensitiv overfor kropssprog - snakker jeg i telefon og er lidt irriteret, så opfatter han det simpelthen - og kryber væk. Jeg vil begynde at træne denne del også nu, så han kan blive lidt mindre sensitiv overfor hvad mennesker omkring ham gør og siger. Muligvis er der nogle oplevelser i bagagen - men det er jeg meget fortrøstningsfuld omkring. Det værste ved den del er, når han kryber foran andre, der ser på mig som om jeg slår min hund..... Men det må jeg jo lægge fra mig... Så det var en update på min internathund, der startede med at se ufattelig nem ud, men viste sig at have været total passiv i 3 måneder, før han slap tøjlerne og gav los med en ordentlig røvfuld stress:-) Mens jeg skriver dette ligger han heromme bagved og sover - han er en rigtig tilfreds hund efter disse tiltag. tak! 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juli 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2011 Sikke en dejlig opdatering. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juli 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2011 Sikke da en fantastisk opdatering:lun: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juli 31, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2011 Dejlig opdatering at læse, hvor er det fantastisk med alle de fremskridt :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret August 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 3, 2011 Ja det er simpelthen så dejligt at bo med ham nu - det syens han nok gosås elv:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hviid Besvaret August 12, 2011 Rapporter Share Besvaret August 12, 2011 Godt at du og Hugo er på rette spor igen. Glæder mig til at ses Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret August 15, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 15, 2011 Lige over-) Er det en af jeres gamle slædehunde du står med der nederst? Ih jeg har en svaghed for dem... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts