Gæst Haugaard Skrevet Juli 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2011 Hejsa Er den heldige ejer af en 18 uger gammel RW hvalp, han skal nok blive stor og flot... Så prøver selvfølgelig at give ham det rigtige foder , den rigtige mængde og motion ikke for meget og ikke for lidt... Men er lidt i tvivl alligevel. Har købt Arion large breed puppy til ham da det indeholder 30% kylling og har dårlige effaringer med andre mærker så som Royal canin... Men han spiser ikke op , han får ca 400gram om dagen "delt i 3 gange" , vi bor på en gård , så er på marken et par gange om dagen , så han får sig rørt.. Men han virker lidt slukøret til tider og tigger lidt ...Ved ikke om han kan lide hans eget foder eller om han bare har lyst til en snack. Vi har ham på 5 dagen så kan jo være han har hjemve... Men er her nogen der har gode effaringer med hvalpe motion og foder for store racer , så send endelig alle jeres effaringer videre til mig. Leder osse efter et godt sted at træne ham , overvejer DCH i hinnerup til hvalpe træning men vil gerne finde en rottweiler klub eller lign i nærheden af hinnerup "Aarhus" til efterfølgende træning. Vh René Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 25, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2011 Din hvalp må ikke få for meget motion! For store racer er det meget vigtigt at deres aktivitetsniveau holdes nede det første år. Det er selvfølgelig helt i orden at han tumler rundt på egen hånd og i sit eget tempo, men han må ikke "gå tur" i den forstand at I går længere end få meter i normalt tempo. Så hellere tage ham med et sted hen hvor der er en bænk el. lign. som du kan sidde på medens han snuser rundt. Hvis han bliver overmotioneret kan han få ledsmerter, og hvalpe reagerer ofte på det ved at bliver hyperaktive og have svært ved at finde ro. Mht. fodring, så vælg et foder med lavt proteinindhold (omkring 20 %). Det forebygger vokseværk og sikrer at hans knogler ikke vokser hurtigere end muskelmassen kan følge med. Han skal have dækket størstedelen af sit energibehov af fedt, så foder med kylling eller andet magert kød er nok ikke det bedste. Du kan evt. give et tilskud af fiskeolie, som er godt for både led og hjerne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mou Besvaret Juli 25, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2011 Hej Rene Vi har golden retriver hvalp på 14 uger . Vi giver hjemme lavet og tør piller 50 / 50 Vil varmt anbefale Acena ( søg på net )- det indeholder ikke affaldprukter korn og majs . Jeg kan desværre ikke sætte link ind da jeg ikke har skrevet 50 indlæg . Acana Puppy Large Breed Acana Puppy Large Breed er et foder udviklet til at give hvalpe af store racer den rigtige kost. Den følsomme periode disse hvalpe vokser i, kræver en specifikt tilpasset kost - en kost med et højt kødindhold så den har masser af proteiner til at støtte udviklingen af muskler. Men samtidigt et lavt indhold af kulhydrater, for at styre kropsvægten, samt den rigtige blanding af mineraler, til at kontrollere knoglernes vækst. Acana Puppy Large Breed er fyldt med proteiner fra højkvalitets-kød (min. 55%) som stammer fra frilandskylling, hele friske æg og Vancouver-laks. Alle disse ingredienser ankommer frisk hver dag, hvilket overflødiggør både konserveringsmiddel og nedfrysning. Vores Acana Puppy Large Breed har ud over det høje protein-indhold og det lave kulhydrat-indhold endnu en kvalitet - det indeholder hverken rug, hvede, majs eller gluten, som alle er allergifremkaldende stoffer. Til gengæld indeholder det masser af sunde regionale frugter og grøntsager, samt dampet havre - ingredienser med et lavt indhold af usunde kulhydrater som kan føre til overvægt hos hvalpe. De friske fisk i foderet har et højt indhold af naturlige og essentielle fedtsyrer (som omega 3 og 6) der styrker din hunds immunforsvar, og sikrer en sund og skinnende pels. Desuden indeholder Acana Puppy Large Breed også hav grøntsager og botaniske prærie-ingredienser, heriblandt hindbær, pebermynte, tranebær og mælkebøtte - disse naturlige ingredienser sørger for at opretholde det korrekte niveau af antioxidanter til at forøge metabolismen. Sammen med den rette mængde calcium, fosfor og glucosamin som vores foder har fra sine naturlige ingredienser, udgør Acana Puppy Large Breed et ægte kvalitets-foder. 400 g: 30 DKK. 13,5 kg: 499 DKK. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juli 25, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2011 Ang. træning spørg lillefod , en bruger herinde, han bor der i området og har selv rotter og træner med positive metoder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juli 25, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2011 Nu er det godt nok en labblanding jeg har, men jeg har altså erfaret, at 400 g. foder om dagen er riiiiigtig meget. Ifølge Olivers er det den mængde hun skal have, men det har hun altså ikke fået på noget tidspunkt (hun vil slet ikke spise så meget) og hendes foderstand er præcis som den skal være. Så måske levner han fordi det simpelthen er mere end han kan spise?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CrazyDogLady Besvaret Juli 25, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2011 Jeg har en grand danois, altså en gigant race, og jeg startede med Arion. Hun ville ikke spise det, med mindre jeg puttede noget lækkert på. Gik så til dyrlæge og det viste sig at hun ikke kunne tåle Arion og jeg skiftede så med det samme. I dag er min grand danois næsten 7 år og jeg har en labradorhvalp på 5½ mdr., og jeg giver dem begge Olivers. Synes det er super godt foder, der giver dem det de skal have. 400 g. er ikke meget for en hvalp, min kunne sagtens spise det dobbelte Hvordan er hans humør ellers? Er han faldet sådan rimeligt til og virker glad? 5 dage er jo ikk længe, så derfor kan det godt være "hjemve".... Hvad fik han af foder, der hvor i købte ham fra? Hvis det er andet end Arion som du giver ham nu, så skal man jo skifte foder langsomt, da det ellers kan give dårlig/ondt i maven.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret Juli 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2011 Jeg syndes det er svært med foder, for selv om det på papir er et godt foder, så det ikke sikkert din hund vil spise det.. Jeg har selv en Rotte på 19 uger, han spiser lige over 400 gram om dagen, han får pt Royal Canin Rottweiler 31 Junior, for det kan han godt lide, har nemlig også prøvet andre mærker, som han ikke ville spise. Han er en stor hund, som nu vejer ca 25 kg. Som andre også har været inde på, så det vigtig at skåne ham lidt med hensyn til motion (gåture) Jeg tager tit min med i byen, finder en bænk og så sidder vi så han kan se det hele, han får snakket med en masse børn og voksne, samt en del hunde, efter sådan en tur med en masse indtryk, så sover han rigtig godt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Juli 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2011 Jeg har en lille lab-hvalp på snart 12 uger. Hun får Olivers Large Breed Start, p.t. omkring 300 gr. om dagen + det "løse" (guffer, tyggeben m.v.). Hun er meget glad for foderet. En hvalp skal som udgangspunkt ikke have motion og rigtige gåture. Den skal i stedet have oplevelser, som den kan tage i sit eget tempo. Liva, som er 3 år, får p.t. Arion lam og ris, som hun er glad nok for. Men når sækken er spist op, ryger hun over på Olivers Selected Fish. For mig er det nemmere, at de får samme mærke - og jeg kan købe det hos opdrætter Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Haugaard Besvaret Juli 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2011 Han er heldigvis i langt bedre humør nu , han er knyttet sig rigtig meget til mig især, går jeg , så går han med, går jeg i seng , ligger han sig på gulvet ved siden ... Det er super hyggeligt... Men eftersom han er mere og mere sikker på sig selv og området herude, er han osse liiidt ligeglad med når jeg kalder på ham til tider, så ser meget frem til hundetræningen :banan: Han er begyndt at spise op men kun når jeg sidder ved siden af ham så han kan se mig... og fodret er vist helt ok til hans mave... "pøllen" ser hvertfald rigtig fin ud :klap: Han er 18 uger og vejer 21 kg, det er vist ganske ok har surfet efter et vægtskema , så man kan følge ham og se om han vokser som han skal... Men kan intet finde, er her nogen der kender et sted? Vh René Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Du kan gå ind under rottweiler og finde tråden "er min hvalp alt for lille" der er et link til en tabel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hansen Besvaret Juli 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 28, 2011 Min lille skønne RW hvalp og dens søskende får i samråd med dyrlæge hvalpefoder der indkøbes i Føtex, det vil vi naturligvis fortsætte med og langsomt supplere med kogt indmad og fisk (det lugter kraftigt og er godt at kunne koge i større portioner udendørs ;-D - dertil får hvalpen adgang til et godt kraftigt kødben - som jo altid er en fryd at gnave i. Evt. skift af fodertype kan let slå hvalpens mave i stykker (og som mange hundeejere har erfaret - også de voksne hundes maver , derfor er det vigtigt altid at huske på at udskifte gradvis og med mere og mere af det "nye foder" (start med 4/5 del gl. foder og den sidste 1/5 del nyt foder). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juli 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 28, 2011 Min lille skønne RW hvalp og dens søskende får i samråd med dyrlæge hvalpefoder der indkøbes i Føtex, det vil vi naturligvis fortsætte med og langsomt supplere med kogt indmad og fisk (det lugter kraftigt og er godt at kunne koge i større portioner udendørs ;-D - dertil får hvalpen adgang til et godt kraftigt kødben - som jo altid er en fryd at gnave i. Evt. skift af fodertype kan let slå hvalpens mave i stykker (og som mange hundeejere har erfaret - også de voksne hundes maver , derfor er det vigtigt altid at huske på at udskifte gradvis og med mere og mere af det "nye foder" (start med 4/5 del gl. foder og den sidste 1/5 del nyt foder). Har en dyrlæge anbefalet hundefoder fra føtex det er jo junkfood for en hvalp. Det kan en hvalp da ikke trives på og få nok nærig til at voske af. Og så stor en race har jo brug for en del. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Hansen Besvaret Juli 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 28, 2011 Når dyrlægen har anerkendt indholdet - tja, så må det vel være fordi - der ved nærlæsning - ernæringsmæssigt - er hvad der anbefales. PS. Mærkevarehysterisk valg af hundefoder - er jo bevisligt og desværre så langt fra - ligmed topkvalitetsikret hundemad. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juli 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 28, 2011 Når dyrlægen har anerkendt indholdet - tja, så må det vel være fordi - der ved nærlæsning - ernæringsmæssigt - er hvad der anbefales. PS. Mærkevarehysterisk valg af hundefoder - er jo bevisligt og desværre så langt fra - ligmed topkvalitetsikret hundemad. Nu er det langt fra alle dyrlæger der også er ernærings eksperter... Dit ps. Kan du forenkle det? For jeg forstår ikke den sætning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Simba2011 Besvaret Juli 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 28, 2011 Han er begyndt at spise op men kun når jeg sidder ved siden af ham så han kan se mig... og fodret er vist helt ok til hans mave... "pøllen" ser hvertfald rigtig fin ud :klap: Simba havde også specielt i starten en mani med kun at ville spise når jeg nærmest stod og kiggede på ham. Men efter vi kom igennem en omgang med diarre og mad mange gange om dagen og begyndte på at fodre med at sprede ud og gulvet i foderbold, sodavandsflaske osv. er vi nu næsten så langt at han vil spise mad spredt ud over græsplænen uden mig som medkigger... Men jeg ved faktisk ikke hvad det rent adfærdsmæssigt går ud på, udover at de jo ikke er vant til at spise alene?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts