Hop til indhold

Undren i forhold til udstilling og avl


CrazyDogLady
 Share

Recommended Posts

Efter en tur i Vejen i weekenden, er der nogle ting som undre mig...

 

1. Golden Retriever

Stod og så på de blev udstillet. Men stort set ingen af hundene havde lært at stille sig af sig selv :vedikke: Altså handleren rettede på benstammerne, nogle holdt sågar hoved og hale oppe. Nu udstiller jeg selv labrador, og har endnu ikk mødt en hund endnu, der ikke havde lært at stå selv.

Hvorfor er der denne forskel?

 

 

2. Schæfer

Jeg er vild med at se de rapportager der kører i tossekassen om politihunde og deres arbejde. Og det er egentlig den eneste kendskab jeg har til schæferen, men så kom jeg til at se flere schæfere til udstillingen. Det er som om deres bagben er avlet til at være "sænket", altså bøjet. Deres ryglinje er derfor skrå og jeg tænker at det må være en voldsom belastning for hofterne på hundene. :hmm:

 

 

 

Er der nogen der kan give mig nogle forklaringer og svar...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Din schæfer betragtning er "old news"... Der er lavet en engelsk dokumentar som også belyser det emne, hvor nogle schæfer nærmest er så sænket i bagpartiet at de vakler rundt fordi de ikke kan støtte på deres bagben mere...

 

Med hensyn til at træne hunden til at stå selv eller ej, så tror jeg det må komme an på ejeren af hunden, om de mener det er nemmere at placere hunden selv :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Din schæfer betragtning er "old news"... Der er lavet en engelsk dokumentar som også belyser det emne, hvor nogle schæfer nærmest er så sænket i bagpartiet at de vakler rundt fordi de ikke kan støtte på deres bagben mere...

 

Med hensyn til at træne hunden til at stå selv eller ej, så tror jeg det må komme an på ejeren af hunden, om de mener det er nemmere at placere hunden selv :vedikke:

 

 

Ifh til schæferen, så er det at jeg ikke forstår hvad 'benstillingen' gør godt for? Altså, jeg har jo sådan amatøragtig kunne se mig frem til, at schæfere på job (altså politihunde, mm) ikke har disse bagben, men har lige stående bagben, så de må blive valgt fra. Dette kan jeg jo også godt forstå, pga belastningen af hofterne...

Men hvorfor bliver de så ved med at blive avlet frem? :vedikke:

Jeg spørger ikke med negative briller, men som oprigtig undren...

 

Ifh til Golden Retrieveren, så tænker jeg at man ligesom skal træne en hund i at stå selv, så skal man træne den til at blive stående dér hvor man placerer den... Arbejdet der skal ligges i det, er vel i 7 og sidst det samme :vedikke:

Kunne godt tænke mig, at nogle udstillende golden folk, ville komme med deres besyv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter en tur i Vejen i weekenden, er der nogle ting som undre mig...

 

1. Golden Retriever

Stod og så på de blev udstillet. Men stort set ingen af hundene havde lært at stille sig af sig selv :vedikke: Altså handleren rettede på benstammerne, nogle holdt sågar hoved og hale oppe. Nu udstiller jeg selv labrador, og har endnu ikk mødt en hund endnu, der ikke havde lært at stå selv.

Hvorfor er der denne forskel?

 

Der er mange handlere som åbenbart synes det er nemmere at rive og flå i hunden end at gå til ringtræning :vedikke: Hvis der er forskelle mellem racerne, er det nok fordi "kulturen" i raceklubberne er forskellig. Der er altid nogle toneangivende opdrættere, der påvirker de andre, og hvis folk ser at deres opdrætter gør sådan, tror de at det er den eneste måde :vedikke:

 

2. Schæfer

Jeg er vild med at se de rapportager der kører i tossekassen om politihunde og deres arbejde. Og det er egentlig den eneste kendskab jeg har til schæferen, men så kom jeg til at se flere schæfere til udstillingen. Det er som om deres bagben er avlet til at være "sænket", altså bøjet. Deres ryglinje er derfor skrå og jeg tænker at det må være en voldsom belastning for hofterne på hundene. :hmm:

 

Sådan et kræ kaldes en "højavls-schæfer", og de er skam meget fine - eller nowet ;-)

Det er derfor man indenfor racen ser så skarp opdeling mellem brugsavl og udstillingsavl, for udstillingshundene kan ikke bruges til nogen form for arbejde eller hundesport.

Hvorfor man med vilje gør hunde så deforme... Det tror jeg helt ærligt ikke der findes en fornuftig forklaring på :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop det... Udstillingsschæferen er IKKE en brugshund, men den er yderst velset på udstillinger, hvor en brugshund og de hunde du ser arbejde for politi osv. aldrig ville kunne begå sig som udstillingshund...

 

Det ses faktisk hos ret mange racer, også indenfor min egen race, husky, er der stor forskel på hvilken linie man mener er "den rigtige"... Jeg må indrømme at jeg personligt finder en udstillingshusky LANGT smukkere end en brugs-husky, men brugs-huskyen er den som opfylder standarden sjovt nok :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mange handlere som åbenbart synes det er nemmere at rive og flå i hunden end at gå til ringtræning :vedikke: Hvis der er forskelle mellem racerne, er det nok fordi "kulturen" i raceklubberne er forskellig. Der er altid nogle toneangivende opdrættere, der påvirker de andre, og hvis folk ser at deres opdrætter gør sådan, tror de at det er den eneste måde :vedikke:

 

Men det er egentlig utrolig at der er så stor forskel på kulturen i så tætte racer som labradoren og golden'en jo er. Ved labradorene står folk tit i hverdagstøj, eller deres grønne tøj de normalt træner hunden i. Ved Goldenringen står de i fine blazerjakker og nederdele (dog kun kvinderne).

 

 

 

Sådan et kræ kaldes en "højavls-schæfer", og de er skam meget fine - eller nowet ;-)

Det er derfor man indenfor racen ser så skarp opdeling mellem brugsavl og udstillingsavl, for udstillingshundene kan ikke bruges til nogen form for arbejde eller hundesport.

Hvorfor man med vilje gør hunde så deforme... Det tror jeg helt ærligt ikke der findes en fornuftig forklaring på :hmm:

 

Hmm... Kunne være lidt fedt at høre en schæferbrugshundeejer og en udstillingsschæferhundeejer på banen her...

 

 

Kan åbenbart ikk finde ud af at multiquote et indlæg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop det... Udstillingsschæferen er IKKE en brugshund, men den er yderst velset på udstillinger, hvor en brugshund og de hunde du ser arbejde for politi osv. aldrig ville kunne begå sig som udstillingshund...

 

Det ses faktisk hos ret mange racer, også indenfor min egen race, husky, er der stor forskel på hvilken linie man mener er "den rigtige"... Jeg må indrømme at jeg personligt finder en udstillingshusky LANGT smukkere end en brugs-husky, men brugs-huskyen er den som opfylder standarden sjovt nok :-D

 

 

Kan jeg lokke dig til at finde et billede af begge linjer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har gået til hvalpetræning med en schæfer hvalp, som er udstillings udgaven. Og han var så løs og lav i bagenden, at det konstant så ud, som om han var ved at sætte sig. Tænker også hvorfor man avler dem sådan??? Altså det må da ikke være behageligt for hunden, og det må da skabe nogle belastninger på hofter og led, som ikke er hensigtsmæssige.

 

Mht at lære hunden at stå, så jeg så heldig at have en race, hvor de står som regel, som de skal af sig selv - men nogle små rettelser fra ejer. Men ingen løft af halen - hvilket faktisk altid har undret mig: hvorfor løfter man halen på f.eks beagler?? Synes tit man ser det på billederne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har gået til hvalpetræning med en schæfer hvalp, som er udstillings udgaven. Og han var så løs og lav i bagenden, at det konstant så ud, som om han var ved at sætte sig. Tænker også hvorfor man avler dem sådan??? Altså det må da ikke være behageligt for hunden, og det må da skabe nogle belastninger på hofter og led, som ikke er hensigtsmæssige.

 

Mht at lære hunden at stå, så jeg så heldig at have en race, hvor de står som regel, som de skal af sig selv - men nogle små rettelser fra ejer. Men ingen løft af halen - hvilket faktisk altid har undret mig: hvorfor løfter man halen på f.eks beagler?? Synes tit man ser det på billederne.

 

 

Det er jo lige netop dét med at det ikk er behageligt for hunden, at jeg vil frem til. Det må være en kæmpe mæssig belastning...

Gad vide om der står noget om det i racestandarten:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jeg lokke dig til at finde et billede af begge linjer?

 

Det kan du da :-D

 

Standard_%20picture.jpg

 

Officielt billede af hvordan en udstillings hund bør se ud (Og hunden på billedet er hvad de beskriver... med ord som værende "ikke kraftigt bygget", de må IKKE være brede (Det kan jo så ikke ses på dette billede om den er)..

 

1306332025_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

 

En vaske ægte slædehund..

 

Det skal dog siges at selvom en brugshunde-husky ikke kan bruges til udstilling, så dur den fint den anden vej.. Så man kan sagtens se en "udstillings husky" bruges til løb :)

 

Huskies er en race hvor den generelle "ikke udstillings husky" er ufattelig varierende, de fåes i mange forskellige udgaver, farver osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

De to huskier vi passer er mor og søn. Moderen er udpræget udstillingshund (lav og tæt), og sønnen er efter en brugshan, og er selv meget høj og ranglet.

 

Det er nemlig den generelle forskel... Den lav og tætte(kraftige) og den mere ranglede :-D

 

Vi har den ranglede :lol: Men de KAN altså også være super smukke, og vi har jo heldigvis fået en super smuk ranglet udgave :lol:

 

Som du også netop giver indtryk af, er det også helt almindelig at krydse udstillings salgsen med brugshundene, netop for at de ikke skal ende ud i at være nogle ranglede skvat... Det er også derfor at de oftest vil være mikset i et team, for de kraftige har ligesom lidt mere ballast at trække med, hvor de ranglede ligesom har "spurten i sig"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg schæfer freak....Har pt. 3 af slagsen og avler da også engang imellem.....Jeg har så det som hedder højavlslinier....

Jeg er født og opvokset med dem, for min farmor havde også schæferavl....Meen det er mange år siden... Og den gang så de godt nok anderledes ud.

Da jeg for 15 år siden igen vendte blikket mod schæferen, ja så tog jeg selvfølgelig ud på een af de store kenneler...Og jeg fik et chok....De lignede bombeflyvere som skulle til at lette, og deres ryg stod op i en bue...Meen jeg fik at vide, at sådan skulle de da se ud....

Hvortil jeg spurgte hvorfor?????

Jamen sådan ville dommeren have dem....De skulle have de rigtige farver og tegn, og så skulle de se sådan ud.....Og i øvrigt så skulle jeg ikke komme og kritisere deres dyre avlshunde....

Nå så kørte jeg igen......

Så henvendte jeg mig til en kennel som lavede såkaldte brugshunde....grå hunde... De fortalte mig beredvilligt, at gruppen nu var delt i 2 nemlig højavl (bombefly) Og så brugshunde...De sidste bliver nu kaldt sporthunde....

Ja det kræver et års arbejde for mig, at finde en højavlskennel med et kuld hvalpe jeg vil købe....Og jeg har i 5 år ikke haft hvalpe...Jo min egen han lavede et kuld på 11 i foråret...Hans første....

Og hvorfor har jeg ikke haft hvalpe i 5 år....Fordi de højt premierede hanhunde, jeg ville bruge...Der ville man kun lave tvangsparring...Dvs. Tæven bliver bundet op og holdt og hannen løftes op og ind, men tæven skriger....

Og hvorfor så det....Ja fordi hanhundene er så unaturlig vinklede på bagbenene at de IKKE kan rette dem ud og selv lave en naturlig parring.... Har prøvet her hjemme hos mig selv med 6 forskellige hanhunde....

Og fordi jeg ikke har billeder af dette, så bliver jeg skudt ned af div. opdrættere...Ja undskyld mig lige...Men jeg havde mere end travlt med at få taget min tæve til mig end med at tage billeder....

Jeg har siden snakket med andre tæve ejere, som har stået i samme dilemma...Få tvangsparret din tæve eller skrid...Og ingen billeder tak...

Undskyld det blev lidt langt....Men det er så det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg schæfer freak....Har pt. 3 af slagsen og avler da også engang imellem.....Jeg har så det som hedder højavlslinier....

Jeg er født og opvokset med dem, for min farmor havde også schæferavl....Meen det er mange år siden... Og den gang så de godt nok anderledes ud.

Da jeg for 15 år siden igen vendte blikket mod schæferen, ja så tog jeg selvfølgelig ud på een af de store kenneler...Og jeg fik et chok....De lignede bombeflyvere som skulle til at lette, og deres ryg stod op i en bue...Meen jeg fik at vide, at sådan skulle de da se ud....

Hvortil jeg spurgte hvorfor?????

Jamen sådan ville dommeren have dem....De skulle have de rigtige farver og tegn, og så skulle de se sådan ud.....Og i øvrigt så skulle jeg ikke komme og kritisere deres dyre avlshunde....

Nå så kørte jeg igen......

Så henvendte jeg mig til en kennel som lavede såkaldte brugshunde....grå hunde... De fortalte mig beredvilligt, at gruppen nu var delt i 2 nemlig højavl (bombefly) Og så brugshunde...De sidste bliver nu kaldt sporthunde....

Ja det kræver et års arbejde for mig, at finde en højavlskennel med et kuld hvalpe jeg vil købe....Og jeg har i 5 år ikke haft hvalpe...Jo min egen han lavede et kuld på 11 i foråret...Hans første....

Og hvorfor har jeg ikke haft hvalpe i 5 år....Fordi de højt premierede hanhunde, jeg ville bruge...Der ville man kun lave tvangsparring...Dvs. Tæven bliver bundet op og holdt og hannen løftes op og ind, men tæven skriger....

Og hvorfor så det....Ja fordi hanhundene er så unaturlig vinklede på bagbenene at de IKKE kan rette dem ud og selv lave en naturlig parring.... Har prøvet her hjemme hos mig selv med 6 forskellige hanhunde....

Og fordi jeg ikke har billeder af dette, så bliver jeg skudt ned af div. opdrættere...Ja undskyld mig lige...Men jeg havde mere end travlt med at få taget min tæve til mig end med at tage billeder....

Jeg har siden snakket med andre tæve ejere, som har stået i samme dilemma...Få tvangsparret din tæve eller skrid...Og ingen billeder tak...

Undskyld det blev lidt langt....Men det er så det...

 

 

Blvier helt ked indeni af dine beretninger :cry:

Hvor må det være frygteligt for tæverne og ligeså for hanhundene..

Tænk at bevidst ville lave sådan et overgreb på sin hund...

 

Tak fordi du vil give dine erfaringer med i min undren...

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter en tur i Vejen i weekenden, er der nogle ting som undre mig...

 

1. Golden Retriever

Stod og så på de blev udstillet. Men stort set ingen af hundene havde lært at stille sig af sig selv :vedikke: Altså handleren rettede på benstammerne, nogle holdt sågar hoved og hale oppe. Nu udstiller jeg selv labrador, og har endnu ikk mødt en hund endnu, der ikke havde lært at stå selv.

Hvorfor er der denne forskel?

 

Er der nogen der kan give mig nogle forklaringer og svar...?

 

Sådan gør goldenfolk bare...

 

ingen grund til at undre sig, sådan gør de bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv at det virkelig foregår på den måde.. Så vil jeg faktisk hellere at folk valgte inseminering, end "tvangsparring" :vedikke: Altså hvis man absolut skal avle på dyr som ikke kan finde ud af det selv, så kan man da i det mindste tænke på hundens psyke :megaked: Ikke engang DET tænker de på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har gået til hvalpetræning med en schæfer hvalp, som er udstillings udgaven. Og han var så løs og lav i bagenden, at det konstant så ud, som om han var ved at sætte sig. Tænker også hvorfor man avler dem sådan??? Altså det må da ikke være behageligt for hunden, og det må da skabe nogle belastninger på hofter og led, som ikke er hensigtsmæssige.

 

Mht at lære hunden at stå, så jeg så heldig at have en race, hvor de står som regel, som de skal af sig selv - men nogle små rettelser fra ejer. Men ingen løft af halen - hvilket faktisk altid har undret mig: hvorfor løfter man halen på f.eks beagler?? Synes tit man ser det på billederne.

Fordi nogle mennesker desværre synes det er smukt med en bevægelseshandicappet hund !

Jeg har efterhånden udstillet mine airdales en del og hos os bliver der tit lagt vægt på en lige stram ryg og en lige hale og det kan være utroligt svært at få frem hos hunden hvis den selv stiller sig - og det bliver ikke lettere af at terriere ( Gr, 3 ) ofte udstilles i haller med elendig akustik og glatte gulve, samtidig skal de vise temperament , uden dog at gå amok .

min unge hund har sin helt egen mening om hvem han vil have til at røre ved sig , og det er altså pisse surt at bruge tid og penge og så få en 3 eller 4 præmie bare fordi " kræet " ikke vil have at dommeren rør ved ham !!!! Ja vi skal til ringtræning igen i efteråret ! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Hvor udbredt er brugen af rape/breed stands? Har kun hørt om det før i forbindelse med Michael Vick sagen, og så er der et billede af en i min pitbull bog...kan evt. tage et billede af billedet?

 

Jeg tænker at man da næsten ikke kan undgå at give sin tæve en sindssygt dårlig oplevelse?

 

Man hører jo tit at avlere ikke gør det for pengenes skyld...men ens egens hunds mentale helbred vejer vel tungere end racens udbredelse/det man har at tilbyde racen...?

 

spørger fordi jeg ikke ved det....ikke for at dømme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg aldrig udstillet mine Goldens - men jeg kan ihvertfald fortælle at mine ALDRIG har "høj haleføring" medmindre noget er meget intenst. Det samme er gældende for deres hoved. De står/sidder ikke med hovedet løftet. Personligt tror jeg simpelthen det handler om adfærd. Det er meget ..tja hvad skal jeg kalder det ift. hundesproget....er der nogen der kan følge mig?.

 

Mine Goldens har meget bløde sind og ville aldrig stille sig op med løftet hoved og hale.....det ville være imod deres natur...adfærd...What to call it?.

 

Hvis jeg skulle finde på en undskyldning ift. at stille deres ben og ikke indøve det er det at Goldens ofte er en hund der kræver meget guidning - og derfor tror jeg måske mange slækker lidt af på nogle ting - det er nemmere måske selv at stille benene end at indøve det?. Aner det egentlig ikke - ovenstående er udtale på egen regning.....Måske de slet ikke har tænkt tanken at hunden selv kan tilbyde denne stilling på signal?.

 

P.s. har en meget fin og dyr tavle til damen herhjemme - men opgav simpelthen udstilling påforhånd efter jeg fandt ud af, hvor meget man skal gå op i det......Farve hundens negle og næse hvis de ikke er ensfarvet - Halen SKAL være LIGE klippet og hvad ved jeg....Det kunne jeg bare ikke trives i....Desværre. Og derudover kunne jeg ikke finde en eneste opdrætter på Fyn som ville være mig behjælpelig med at klippe hende korrekt....(undskyld for OT - der var bare lige mulighed for at lukke lidt damp ud:oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg aldrig udstillet mine Goldens - men jeg kan ihvertfald fortælle at mine ALDRIG har "høj haleføring" medmindre noget er meget intenst. Det samme er gældende for deres hoved. De står/sidder ikke med hovedet løftet. Personligt tror jeg simpelthen det handler om adfærd. Det er meget ..tja hvad skal jeg kalder det ift. hundesproget....er der nogen der kan følge mig?.

 

Mine Goldens har meget bløde sind og ville aldrig stille sig op med løftet hoved og hale.....det ville være imod deres natur...adfærd...What to call it?.

 

Hvis jeg skulle finde på en undskyldning ift. at stille deres ben og ikke indøve det er det at Goldens ofte er en hund der kræver meget guidning - og derfor tror jeg måske mange slækker lidt af på nogle ting - det er nemmere måske selv at stille benene end at indøve det?. Aner det egentlig ikke - ovenstående er udtale på egen regning.....Måske de slet ikke har tænkt tanken at hunden selv kan tilbyde denne stilling på signal?.

 

P.s. har en meget fin og dyr tavle til damen herhjemme - men opgav simpelthen udstilling påforhånd efter jeg fandt ud af, hvor meget man skal gå op i det......Farve hundens negle og næse hvis de ikke er ensfarvet - Halen SKAL være LIGE klippet og hvad ved jeg....Det kunne jeg bare ikke trives i....Desværre. Og derudover kunne jeg ikke finde en eneste opdrætter på Fyn som ville være mig behjælpelig med at klippe hende korrekt....(undskyld for OT - der var bare lige mulighed for at lukke lidt damp ud:oops:)

 

 

Tak for input! :5up:

Kan bare ikk forstå hvor svært det er at lære sin hund at stå, når man nu går op i alt det andet. Det virker da mere imponerende at de kan stille sig selv, end at handlerne skal stå og "rykke" rundt med benstammerne...

 

Og hvor er det egentlig ærgeligt, at der ingen opdrættere der vil hjælpe dig, da du havde lidt mod på udstilling. Det er sgu for dårligt!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg aldrig udstillet mine Goldens - men jeg kan ihvertfald fortælle at mine ALDRIG har "høj haleføring" medmindre noget er meget intenst. Det samme er gældende for deres hoved. De står/sidder ikke med hovedet løftet. Personligt tror jeg simpelthen det handler om adfærd. Det er meget ..tja hvad skal jeg kalder det ift. hundesproget....er der nogen der kan følge mig?.

 

Mine Goldens har meget bløde sind og ville aldrig stille sig op med løftet hoved og hale.....det ville være imod deres natur...adfærd...What to call it?.

 

De ønsker heller ikke høj haleføring hos golden retriever - men halen bliver ofte løfte af udstillerne, så den flugter med ryglinjen :-) Og så støttet under hovedet.

 

Det her billede viser det nogenlunde godt, og så kan der støttes mere under hovedet, hvis der er behov for det, uden at det bliver ubehageligt for hunden eller i det hele taget andet end en støtte (lige det med at finde et billede hurtigt, hvor ejeren ikke er blevet redigeret væk):

 

EnglishCreamGoldenRetriever.jpg

 

Hvis jeg skulle finde på en undskyldning ift. at stille deres ben og ikke indøve det er det at Goldens ofte er en hund der kræver meget guidning - og derfor tror jeg måske mange slækker lidt af på nogle ting - det er nemmere måske selv at stille benene end at indøve det?. Aner det egentlig ikke - ovenstående er udtale på egen regning.....Måske de slet ikke har tænkt tanken at hunden selv kan tilbyde denne stilling på signal?.

 

Freestand er i det hele taget rigtig svært at lære hunden - der er rigtig meget præcision i det. Har forsøgt, vil stadig forsøge, men det kræver godt nok tålmodighed.

 

Stacking er bare lettere, for så skal hunden bare lære, at det er ok at få rokeret sine ben rundt - det går rimelig snildt. Og indlært korrekt, så er der jo intet ubehag inkluderet, så svarer det til enhver anden øvelse.

 

Vægten kan så lægges korrekt ved hjælp af en godbid, så hunden ser opmærksom ud.

 

Problemet kommer, hvis man er en snegl til at flytte benene eller ikke kan finde ud af at stille hunden rigtigt op.

 

Jeg arbejder med at få Møffe til at freestande som sagt, men nogle hunde stiller sig bare ikke korrekt naturligt. Da Møffe var yngre, stod hans ben ALDRIG parallelt på den rigtige måde. Det gør de nogle gange nu, så det prøver jeg at fremelske. Det med at lære ham at flytte benene i rigtig stilling på signal, tror jeg er noget nær umuligt - jeg har forsøgt at lære det og brugt utallige godbidder på venstre forpote og kan ikke få øvelsen stabiliseret = han rykker på benet aaaalt for meget.

 

P.s. har en meget fin og dyr tavle til damen herhjemme - men opgav simpelthen udstilling påforhånd efter jeg fandt ud af, hvor meget man skal gå op i det......Farve hundens negle og næse hvis de ikke er ensfarvet - Halen SKAL være LIGE klippet og hvad ved jeg....Det kunne jeg bare ikke trives i....Desværre. Og derudover kunne jeg ikke finde en eneste opdrætter på Fyn som ville være mig behjælpelig med at klippe hende korrekt....(undskyld for OT - der var bare lige mulighed for at lukke lidt damp ud:oops:)

 

Det lyder også helt vildt og det er altså slet ikke nødvendigt med alt det. Selvfølgelig, jo mere perfekt hunden ser ud, jo længere kommer du i konkurrencedelen. Og man kan snyde dommeren ved rette klipning (eller snyde sig selv).

Men har man en flot hund, så kan man altså sagtens komme langt, selvom den ikke er trimmet perfekt. Og negle + næse behøver du altså ikke gøre noget ved... Har hun store pigmentpletter, så har hun en fejl - og du kan selvfølgelig prøve at skjule den, det er så op til dig, men fejlen har hun jo.

 

Men en mulighed er jo, at du kan forsøge at stille hende på et skue en gang eller to - og se, om fejlene overhovedet er nævneværdige?

 

Jeg er IKKE goldenmenneske, så er det sagt - så jeg aner faktisk ikke, hvordan det foregår i deres ring. Men det er mine tanker :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...