Hop til indhold

Undren i forhold til udstilling og avl

CrazyDogLady
 Share

Recommended Posts

De ønsker heller ikke høj haleføring hos golden retriever - men halen bliver ofte løfte af udstillerne, så den flugter med ryglinjen :-) Og så støttet under hovedet.

Det her billede viser det nogenlunde godt, og så kan der støttes mere under hovedet, hvis der er behov for det, uden at det bliver ubehageligt for hunden eller i det hele taget andet end en støtte (lige det med at finde et billede hurtigt, hvor ejeren ikke er blevet redigeret væk):

EnglishCreamGoldenRetriever.jpg

Freestand er i det hele taget rigtig svært at lære hunden - der er rigtig meget præcision i det. Har forsøgt, vil stadig forsøge, men det kræver godt nok tålmodighed.

Stacking er bare lettere, for så skal hunden bare lære, at det er ok at få rokeret sine ben rundt - det går rimelig snildt. Og indlært korrekt, så er der jo intet ubehag inkluderet, så svarer det til enhver anden øvelse.

Vægten kan så lægges korrekt ved hjælp af en godbid, så hunden ser opmærksom ud.

Problemet kommer, hvis man er en snegl til at flytte benene eller ikke kan finde ud af at stille hunden rigtigt op.

Jeg arbejder med at få Møffe til at freestande som sagt, men nogle hunde stiller sig bare ikke korrekt naturligt. Da Møffe var yngre, stod hans ben ALDRIG parallelt på den rigtige måde. Det gør de nogle gange nu, så det prøver jeg at fremelske. Det med at lære ham at flytte benene i rigtig stilling på signal, tror jeg er noget nær umuligt - jeg har forsøgt at lære det og brugt utallige godbidder på venstre forpote og kan ikke få øvelsen stabiliseret = han rykker på benet aaaalt for meget.

Det lyder også helt vildt og det er altså slet ikke nødvendigt med alt det. Selvfølgelig, jo mere perfekt hunden ser ud, jo længere kommer du i konkurrencedelen. Og man kan snyde dommeren ved rette klipning (eller snyde sig selv).

Men har man en flot hund, så kan man altså sagtens komme langt, selvom den ikke er trimmet perfekt. Og negle + næse behøver du altså ikke gøre noget ved... Har hun store pigmentpletter, så har hun en fejl - og du kan selvfølgelig prøve at skjule den, det er så op til dig, men fejlen har hun jo.

Men en mulighed er jo, at du kan forsøge at stille hende på et skue en gang eller to - og se, om fejlene overhovedet er nævneværdige?

Jeg er IKKE goldenmenneske, så er det sagt - så jeg aner faktisk ikke, hvordan det foregår i deres ring. Men det er mine tanker :-)

Jeg kender ikk til bernerens indlæringsevne, men kender da til goldens og de er da super skarpe hunde, der lære hurtigere end vi mennesker tit opfatter, så kan ikk forstå det... :genert:

Jeg bøvler da også med Katla, men at få hende til at stå og strække sig tilpas meget og JA der er sgu meget arbejde i det og giver mange grå hår, men når arbejdet er lagt i og gjort færdigt, så er det ski da meget nemmere at udstille :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikk til bernerens indlæringsevne, men kender da til goldens og de er da super skarpe hunde, der lære hurtigere end vi mennesker tit opfatter, så kan ikk forstå det... :genert:

Jeg bøvler da også med Katla, men at få hende til at stå og strække sig tilpas meget og JA der er sgu meget arbejde i det og giver mange grå hår, men når arbejdet er lagt i og gjort færdigt, så er det ski da meget nemmere at udstille :vedikke:

Helt klart, at udstillingen bliver nemmere, når man har nået målet, ingen tvivl derom :5up:

Men arbejdet bag, pruha... jeg vil nok stadig forsøge, men om jeg opgiver på vejen? Meget sandsynligt - jeg er ret flyvsk på det punkt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg schæfer freak....Har pt. 3 af slagsen og avler da også engang imellem.....Jeg har så det som hedder højavlslinier....

Jeg er født og opvokset med dem, for min farmor havde også schæferavl....Meen det er mange år siden... Og den gang så de godt nok anderledes ud.

Da jeg for 15 år siden igen vendte blikket mod schæferen, ja så tog jeg selvfølgelig ud på een af de store kenneler...Og jeg fik et chok....De lignede bombeflyvere som skulle til at lette, og deres ryg stod op i en bue...Meen jeg fik at vide, at sådan skulle de da se ud....

Hvortil jeg spurgte hvorfor?????

Jamen sådan ville dommeren have dem....De skulle have de rigtige farver og tegn, og så skulle de se sådan ud.....Og i øvrigt så skulle jeg ikke komme og kritisere deres dyre avlshunde....

Nå så kørte jeg igen......

Så henvendte jeg mig til en kennel som lavede såkaldte brugshunde....grå hunde... De fortalte mig beredvilligt, at gruppen nu var delt i 2 nemlig højavl (bombefly) Og så brugshunde...De sidste bliver nu kaldt sporthunde....

Ja det kræver et års arbejde for mig, at finde en højavlskennel med et kuld hvalpe jeg vil købe....Og jeg har i 5 år ikke haft hvalpe...Jo min egen han lavede et kuld på 11 i foråret...Hans første....

Og hvorfor har jeg ikke haft hvalpe i 5 år....Fordi de højt premierede hanhunde, jeg ville bruge...Der ville man kun lave tvangsparring...Dvs. Tæven bliver bundet op og holdt og hannen løftes op og ind, men tæven skriger....

Og hvorfor så det....Ja fordi hanhundene er så unaturlig vinklede på bagbenene at de IKKE kan rette dem ud og selv lave en naturlig parring.... Har prøvet her hjemme hos mig selv med 6 forskellige hanhunde....

Og fordi jeg ikke har billeder af dette, så bliver jeg skudt ned af div. opdrættere...Ja undskyld mig lige...Men jeg havde mere end travlt med at få taget min tæve til mig end med at tage billeder....

Jeg har siden snakket med andre tæve ejere, som har stået i samme dilemma...Få tvangsparret din tæve eller skrid...Og ingen billeder tak...

Undskyld det blev lidt langt....Men det er så det...

Forhåbentlig bliver en sådan behandlinge af hunde forbudt når hundeloven bliver revideret:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

I min fantasi kunne jeg med hensyn til parring af schæferer,( de højavlede)forestille mig, at hanhundeejerene som med mange andre racer har en vis præstationsangst. Det er jo ikke så underligt, hvis tæven bor 300 km væk og kommer i bil.

Uerfarne eller for ivrige hanhunde kan jo afgive deres sæd udenfor tæven, hvis den ikke kommer hurtigt ind i hende. Derfor beder vel mange hanhundejere jo tæveejeren om lige at holde hende lidt. Desuden er flere vel bange for at tæven hakker hanhunden, hvis hun ikke kan lide ham.

Helt enderledes forholder det sig jo , når man selv ejer hanhunden og de er et sympatipar.

Det letteste er jo hvis hunden får lov at lege lidt først og hanhunden først bestiger tæven, når hun giver tilladelse. Men storopdrættere ser nok anderledes på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Forhåbentlig bliver en sådan behandlinge af hunde forbudt når hundeloven bliver revideret:vinken:

Håber sgu' du får ret... Kan vi så ikke også forbyde ekstrem-avl samtidig, så vi måske en dag, kan slippe af med racer, hvis liv præges af handicap - Såsom svært ved at trække vejret, skæve rygge, for små kranier osv.

Det kunne være så deeeejligt hvis ikke smagsdommerne havde så stor magt og der i stedet blev lagt vægt på livskvalitet og at hunde kan være HUNDE i stedet for små bamser, der bare skal se pæne ud.

Følgende standart burde alle racer leve op til:

- Kunne trække vejret uproblematisk selv under hård aktivitet

- Kunne parre sig normalt

- Kunne føde normalt i langt, langt størstedelen af tilfældende

- Ikke have hjerte, lunge, øjne og led sygdomme

- Kunne og løbe i en skovbund uden at få maven revet til blods fordi benene er for korte

Og der er sikkert mange andre jeg lige har glemt. :engel:

Det ryster mig så voldsomt, at man i visse kredse ligefrem bifalder avl, der betyder at det er nødvendigt at tvangsparre sin tæve - og GØR DET. Fy for satan... Ja, jeg tillader mig at dømme, for jeg synes sgu' det er noget svineri.

De folk der avler på den måde burde sgu' få en anden hobby, der ikke påføre et andet levende væsen smerte og ubehag :evil:

Måske kunne de lave nogle kluddetæpper eller akvaral malerier i stedet!!

Nå... Men de schæferhunde folk jeg kender, er generelt ved at gå væk fra højavls schæferen, fordi den er avlet mod et udseende der gør den ubrugelig som brugshund.

Det er ligesom alle andre ekstremt avlede racer, målet om at avle en hund der lever op til et ideal i udstillingsverdenen, der gør at den ser ud som den gør nu.

Der var en herinde der kom med en teori om, at for at vinde, så skulle ens hund skille sig ud fra mængden. Dvs. at dommerne begyndte at præmiere de hunde der havde lidt overdrevne træk - Og dette medførte så at der blev avlet specifikt mod at overdrive dette træk.

Desværre for schæferen var det så den skæve ryg og ikke f.eks store øre der blev målet.

Sjovt nok lever de i hvertfald ikke op til det primære mål racen blev skabt til:

Den tyske schæferhund, hvis planmæssige avl begyndte i 1899 efter grundlæggelsen

af Verein für Deutsche Schäferhunde, er fremavlet af mellem- og sydtyske racer af

hyrdehunde, der dengang var til rådighed, med det mål at skabe en brugshund med arveanlæg til høj ydelse.

Lemmerne skal være afstemt sådan efter hinanden i længde og vinkling, at hunden uden væsentlig ændring af ryglinien kan føre bagbenet frem til kroppen og foretage et nøje tilsvarende fremgreb med forbenet.

Enhver tendens til overvinkling af bagparten forringer fasthed og udholdenhed og dermed brugsdygtigheden.

Ved korrekte bygningsforhold og vinkling opnås en jordvindende gangart, der forløber lavt hen over jorden og giver indtryk af en let og ubesværet bevægelse fremad. Da hovedet holdes fremstrakt, og halen er let løftet, dannes i regelmæssigt og roligt trav, en blødt svungen og ubrudt ryglinie fra ørespidserne hen over nakke og ryg til halespids.

Ud fra det markerede, er det mig en gåde at schæferen ser ud og bevæger sig som den ofte gør på udstillinger :vedikke:

Se det her, er en lækker schæfer og som de bør se ud i min verden:

i24098385._szw425h320_.jpg

Og de grå kan arbejde, som en schæfer bør kunne :lun:

Og ja... De har mere krudt i bagdelen end højavlsschæferen... Men er det ikke en del af racestandarten for schæferen? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt synes jeg at "brugsschæferen" er meget smukkere :-D

Jeg har været til ringtræning i retriever klubben med min Golden og der var også labrador. De var rigtig søde og jeg var meget glad for træningen, som den totale nybegynder jeg er. Labrador retriever lærte freestanding, mens Golden ikke kan stå selv, den falder :blink:. Vi lærte at sætte deres ben etc., men på en helt rolig måde, uden ryk og hiven. Nu er min ikke en udstillings dreng og han havde lært stå kommando, så jeg fik også træning i freestanding. Min dreng bryder sig ikke om at blive flyttet rundt på, så selvom det er langt fra perfekt så stå han selv - medmindre han bliver træt af at være i ringen og derfor ligger sig:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

I min fantasi kunne jeg med hensyn til parring af schæferer,( de højavlede)forestille mig, at hanhundeejerene som med mange andre racer har en vis præstationsangst. Det er jo ikke så underligt, hvis tæven bor 300 km væk og kommer i bil.

Uerfarne eller for ivrige hanhunde kan jo afgive deres sæd udenfor tæven, hvis den ikke kommer hurtigt ind i hende. Derfor beder vel mange hanhundejere jo tæveejeren om lige at holde hende lidt. Desuden er flere vel bange for at tæven hakker hanhunden, hvis hun ikke kan lide ham.

Helt enderledes forholder det sig jo , når man selv ejer hanhunden og de er et sympatipar.

Det letteste er jo hvis hunden får lov at lege lidt først og hanhunden først bestiger tæven, når hun giver tilladelse. Men storopdrættere ser nok anderledes på det.

Jeg kan gå med til at man må holde tæven, når du jo ikke kender hinanden...Men det er sygt at man avler på hanhunde som ikke kan rette bagbenen så meget ud, at de selv kan komme op og ind i tæven...Hanhunden bliver løftet op og ind....af mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites