Hop til indhold

Fastedag for hunden

Gæst Beouf
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg har en hund der ikke er det mest madglade i hele verden, og det der med at man skal spise 3 gange om dagen (han er stadig hvalp :hjerte: ) det tager han altså ikke så tungt.

Der er nu mange der har anbefalet mig at han skal have en fast dag om ugen hvor han intet mad får......

Er der nogle af jer der har nogle erfaringer med denne metode?

Det vil selvfölgelig ikke blive aktuelt så länge han er hvalp tänker jeg..... men ville lige höre om der var nogen der havde erfaringer eller holdninger til det??

Link til indlæg
Del på andre sites

han er kun lige ved at väre 5 mdr. så indtil videre er vi bare kreative herhjemme ved madtid :vuf:

Jeg har heller ikke helt selv kunne finde pointen i at ikke fodre en hel dag, og hvordan det skulle kunne have en indvirkning på hans appetit de övrige dage....

Så jeg tror ikke lige umiddelbart det er en metode jeg vil tage i brug, og det er heller ikke fordi han mangler noget, han vokser som han skal og har masser af energi og er fint i stand....så jeg tror bare han ikke er det helt store madöre :hmm:

@ Jeanette, du skriver at du ikke ville faste en hund der får törfoder....er det fordi de som oftest får mad flere gange dagligt, eller har det noget med selve foderet at göre?? Jeg er bare nysgerrig :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

han er kun lige ved at väre 5 mdr. så indtil videre er vi bare kreative herhjemme ved madtid :vuf:

Jeg har heller ikke helt selv kunne finde pointen i at ikke fodre en hel dag, og hvordan det skulle kunne have en indvirkning på hans appetit de övrige dage....

Så jeg tror ikke lige umiddelbart det er en metode jeg vil tage i brug, og det er heller ikke fordi han mangler noget, han vokser som han skal og har masser af energi og er fint i stand....så jeg tror bare han ikke er det helt store madöre :hmm:

@ Jeanette, du skriver at du ikke ville faste en hund der får törfoder....er det fordi de som oftest får mad flere gange dagligt, eller har det noget med selve foderet at göre?? Jeg er bare nysgerrig :engel:

Det har noget at gøre med mængden af mad, han så ville skulle have de andre dage.. Tørfoder er længere om at blive opløst og absorberet i systemet end råt kød..

Det er bare min personlige mening:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tante Lilla

Har aldrig kunnet se fidusen i en fastedag, det er helt misforstået.

Hvis hunde ikke vil spise, så find noget andet foder, den vil spise, og gør det interessant for den. Evt. søge maden.

Fra Hundelexikon : Er en ugentlig fastedag sundt for min hund?

En del hundeejere tror at en ugentlig fastedag er godt for deres hund.

De indfører da en dag om ugen, hvor deres hund slet ikke får tilbudt noget foder. Ideen baseres på det faktum, at ulve i naturen tvinges til at faste i de perioder, hvor der ikke er byttedyr til rådighed.

I naturen kan ulve tvinges til at faste op til 14 dage, før de atter får føde. Når der herefter nedlægges et større byttedyr, ser man store æde-orgier i ulveflokken.

Da der i naturen er gode perioder med en stor mængde føde og tilsvarende dårlige perioder uden føde, tror visse hundeejere, at en ugentlig fastedag er en god og lidt moderne måde at efterligne de fasteperioder ulve tvinges ud i.

Denne trend er dog helt unødvendig, idet biologer har observeret at ulve ikke faster i perioder, hvor der er en nødvendig mængde føde til rådighed.

I naturen er det altså ikke naturligt at faste, med mindre ulvene tvinges til at faste, fordi der simpelthen ikke er noget foder til rådighed.

Vi skal her huske at stenalder-mennesket ligeledes blev tvunget til at faste, når der ikke var nok føde til rådighed - og det er da kun de færreste moderne mennesker der indfører en ugentlig fastedag på dette grundlag.

Link til indlæg
Del på andre sites