Hop til indhold

Let-stressende hunde - gode øvelser

Lenschow
 Share

Recommended Posts

• Svar 81
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tænker ikke så hurtigt i dag (smertehelvede pga. visdomstand der blev fjernet i forgårs :cry:).

Men noget Gizmo elsker, det er at træne tricks. Hans favoritter lige nu er, at lukke skabe, og lave bobler i vand med næsen (totalt ubrugeligt, men SÅ sjovt og sødt).

Og så er vi igang med at træne at krydse den ene pote over den anden i dæk. Samt "finpudse" elefanten :genert: Som jeg aldrig fik færdigtrænet :genert:

Det svære med ham er, at 3-4 repetitioner er mere end rigeligt så skal der ske noget nyt, det samme med belønning, han gider ikke det samme igen og igen.

Har snakket med andre ejere at stående hunde og det samme gør sig gældende ved dem også, og har hørt at samojeden også er meget ligesådan.

Det kræver altså virkelig meget af føreren skal jeg hilse og sige, især når man er vant til en schæfer som vil blive ved og ved bare for at man kaster en bold ;-)

Men tilgengæld er det vildt udfordrende, og en fed læring for mig som hundefører :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhmn ok, ved ikke - undskyld hvis det var mig, jeg forstår bare ikke alt hvad du skriver.

Du er tydeligvis ikke interesseret i det, men jeg skriver det alligevel, min erfaring med at have en meget letantændelig samojede-eksplosion:

Løbe. Ikke altid træning, løbe for bare at løbe. Uden krav, kun ros for at være sej til at løbe.

Ikke for perfektionistisk. Min(e) samojede® bliver også nemt frustreret hvis jeg kræver for meget, og for meget hænger gerne sammen med, at jeg f.eks. gerne vil have en helt korrekt øvelse. Det kan jeg sagtens få - men på længere tid end de fleste andre.

Voodoo sætter sig på røven når han ikke forstår, og han bliver siddende.

Motor går væk eller begynder enten at vimse eller gø af mig.

Huske at lege f.eks. træklege uden krav, uden kommandoer, uden signaler. Bare lege og lade hunden vinde bamsen og tygge sig til ro i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej !

Når jeg læser din beskrivelse og ser dine videoklip er det som at se min egen hund, Holly er halv Samojede og halv Labrador, jeg har haft hende fra hun var 8 uger, tror måske det ligger til racen ( samojede)med den adfærd, jeg bruger den metode Jeanette anbefaler og det virker, men det tager tid, kan se på dine videoklip at han jo godt kender til dine kommandoer, så mon ikke du får en skøn hund ud af ham, hvis du bare giver det tid.

Høre gerne fra dig hvis du finder en god løsning.

Hvor gamle er han ?

De bedste hilsner

Gitte/Holly

Link til indlæg
Del på andre sites

Provokeret til at gøre noget aktivt selv, fordi jeg ikke oplevede mig særlig forstået i tråden - kun peget fingre ad og sat i bås som en ejer, der ikke rigtig gider lave noget med sin hund, når jeg faktisk ligger vandret for at løse denne hunds forskellige udfordringer og give ham et indholdsrigt og fornuftigt liv ud fra de forudsætninger som jeg har. Jeg følte, at i stedet for at komme med konstruktive forslag så blev der gået som katten om den varme grød og kommet med alle mulige hentydninger til mit hundehold som ikke godt nok.

Den slags motiver gjorde mig vred at få plantet i mig - og da vrede er lig med handling tænkte jeg nej nu er det fandeme nok - jeg har lige trænet en kat til dæk og en anden kat til at apportere - nu går jeg sgu selv ud og løser det.

Og det gjorde jeg så.

Det er fint med provokationer, men jeg synes ikke om at få sat et stempel på mig som en art dårlig træner eller hundeejer. Vi laver vel alle fejl - jeg står med en helt ny hund med en vifte af problemer - i den situation er jeg sårbar. I stedet for en form for forståelse og hjælsomhed oplevde jeg mig sparket til, mens jeg lå ned.

Den slags reagerer folk forskelligt på. Jeg gik ud og gjorde det selv. Andre ejere ville måske have forladt forum - og gået af med hunden eller hvad ved jeg.

Jeg synes generelt tonen herinde er god, men de der små stikpiller mellem sidebenene - det skrevne ord er fattigt - jeg har muligvis læst det anderledes end det var ment, men jeg anser nu ikke mig selv for sart.

Det jeg tænker om det er, at når afsender er sårbar, så forsøger jeg altid at forme mine ord med omhu. Selvom jeg selv har en vis viden om træning, så anser jeg ikke mig selv som en, der har svaret på alt, og jeg laver heldigvis masser af fejl - og lærer af dem.

Jeg følte ærlig talt en vis morskab omkring min situation, og da jeg ikke selv finder den spor morsom, så blev det modtaget på den måde her.

men ja nu har jeg så løst det selv. Jeg vælger nok at spørge et andet sted en anden gang - i hvert tilfælde i lang tid oven på den oplevelse her, som uanset om den var ment sådan eller ej, er min oplevelse, og en rigtig kedelig en.

Selv ville jeg ikke svare en ejer på den måde, når vedkommende oprigtigt bad om råd til et problem, som vedkommende sagtens kunne se på sin hund var uhensigtsmæssig.

Men jeg er ovre det - jeg kan trods alt træne mine dyr selv og har andre at sparre med. Ikke alle står i den situation, når de spørger, bør man måske - måske ikke - skrive sig bag øret før man poster en anden gang i en tråd, hvor en ejer står, hvor jeg stod - i total afmagt.

MVH

Jeg har fulgt tråden fra sidelinjen og vil bare sige, at jeg slet, slet ikke læser folks svar på den måde, du opfatter dem. Jeg ser ingen pegen fingre eller nedgøren af dine evner som hundeejer, bare forskellige folks bud på, hvad adfærden kan skyldes, og hvad du måske kunne gøre for at ændre den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde håbet at nogle ejere af bordere og fuglehunde måske kom på banen med nogle gode øvelser.

Jeg har godt nok læst med i tråden, men har ikke svaret... Du er jo selv adfærdsterapeut, og så synes jeg personlig ikke at det er sådan ligetil, som "kun" almindelig BC-ejer. Især ikke da du i forvejen fik fin sparring af "proffer" som Ninjamor og Riesenfan.

Men hvis du stadig er interesseret, så vil jeg da gerne fortælle hvad jeg tænker. Men det er så ikke ret videnskabeligt, men mere baseret på hvad jeg føler, og mine erfaringer med højaktive BC'ere...

Jeg ser ikke rigtigt en hund der er "stresset" på de første videoer. Jeg ser en ivrig hund, der kører i højt gear. Jeg ser heller ikke helt en dæmpende hund der "nok har fået tæsk før" - men en (ivrig/aktiv)hund der ikke helt ved hvad der forventes af ham, når moar bare stiller sig og kigger på ham. Jeg kan snildt få min BC til at se ud som om hun har fået tæsk ved at gøre det samme, og hun har ved gud aldrig fået tæsk!

Jeg har set alle videoer, og får den tanke at du vil gøre din aktive højgearede hund om til noget den ikke helt er - en stille og meget kontrolleret hund. Men jeg ved jo godt at det kan være helt forkert, da man ikke ser "hele sandheden" på så korte klip.

Min BC har fuldt knald på, og fræser gerne rundt både ude og inde. Jeg kan sagtens bede hende om at gå og lægge sig, og ta' den med ro - men det ville være fuldstændig urimeligt at kræve det hele tiden, da det er helt imod hendes natur/personlighed. Jeg kan sagtens sætte hende i en "sit", så sidder hun blik stille medens hun får line på (eller medens jeg åbner døren/bagsmækken på bilen og tjekker for fri bane) - men det er jo kun medens hun er under sit-kommandoen hun er rolig, hvis du forstår... Når hun får frikommando, så foregår alt jo i 180 igen. Det ændrer ikke noget ved hendes vilde personlighed, det gør hende ikke til en stille og rolig hund - det bli'r hun aldrig! Heldigvis... ;-) Men i visse situationer kræver jeg selvfølgelig den selvkontrol jeg har lært hende helt fra lille af.

Min umiddelbare tanke er at han kunne ha' godt af at få udløb for noget fysisk energi, men samtidig få nogle udfordringer i form af selvkontrol - og de to ting i kombination, hvis du forstår. F.eks. i form af det Riesenfan foreslår, en fremadsendelse til target, men med det krav at han sidder stille indtil han får sin "fremadkommando". Og så bygge "fristelser" på efter hånd. Ja, faktisk tror jeg at han ville ha' rigtig godt af at gå til agility, men det kommer vel ikke som nogen overraskelse! Hvis du ikke kender den i forvejen, kunne du nok også få en del ud af Susan Garrett's "Crate Games", som handler rigtig meget om netop det med selvkontrol, også i forbindelse med fart.

Jeg reagerer lidt på det du skriver her:

"Jeg elsker jo at træne, men jeg har jo også kun 24 timer i døgnet og 3 små nye killinger herhjemme samt 5 andre dyr at træne dagligt, så det

skal gå op i en enhed. Min hund skal kunne tolerere dage, hvor der sker mindre - tænk hvis jeg brækkede et ben... Så var fanden da for alvor løs..."

Det er jo IMO lidt rigeligt at ha' 6 dyr at træne, plus et kuld killinger - og oveni det et fuldtidsarbejde. Så jeg tænker om du pludselig har fået taget dig lidt vand over hovedet, med en så krævende hund..? Men på den anden side vidste du vel hvad du gik ind til, som værende adfærdsterapeut. Det ville i hvert fald være for meget for mig, selv om jeg også elsker at træne! Og det er ikke ment som kritik, jeg tænker bare "pyha, det ville jeg sgutte orke selv!". Selv når en højaktiv hund er "færdig-opdraget" (dvs. har lært at begå sig i dens fremtidige hverdag), så er den jo mere krævende end en mere lavere gearet hund. Og det kan man jo ikke bare pille ud af den - sådan er dens personlighed/natur/racepræg. Og hvis man elsker at træne, så er det jo også den der aktivitet man gerne vil ha', ikke? Selv om BC'ere har meget gode forudsætninger for en velfungerende on/off-knap, og sagtens kan klare dage, ja faktisk uger, uden træning, så er de stadig mere aktive end en hund med lavere gear.

Uj, det blev lidt rodet skrevet, men håber du forstår nogenlunde hvad jeg mener, og ikke ta'r det som kritik, men som dét det er - umiddelbare tanker fra én hundeejer til en anden...

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Har du trænet slut/ro med ham??? Altså ikke at forholde sig i ro i forskellige situationer, men at stoppe når du siger stop/slut???

Ja det kan han godt nu. Da jeg fik ham kunne han bestemt ikke.

Nu har jeg en stående jagthund, og har før haft schæfer (både højavl og brugslinier).

Og slut/ro kommandoen har været noget af det første jeg har trænet.

Altså at vi kan lege vildt, drøne rundt og bare være PÅ, men når jeg siger slut så skal hunden straks falde i ro. Jeg bruger det også som slutsignal til når vi afslutter et træningspas, så min hund ved at nu sker der ikke mere...

Det gør jeg også her.

Har du prøvet at give ham en bliv kommando når du rejser dig derhjemme, og altså hjælpe ham med at forstå at han bare skal forholde sig i ro, og der skal ikke ske noget der behøver hans opmærksomhed. Da Gizmo var yngre ville han også meget gerne være med i alt jeg foretog mig, nu bliver han bare liggende i sofaen når jeg rejser mig for at lave noget andet, fordi han ved at jeg nok skal give besked hvis det angår ham. Han kan da godt komme ind i det andet rum til mig, men ligger sig så i det rum istedet - han er meget social ;-) Men han begynder ikke at vade rastløs rundt.

Nej det har jeg ikke prøvet - tak det vil jeg prøve.

Det jeg tænker er, at både stående hund og en spidshund har et enormt behov for at løbe... Gizmo ved ikke noget bedre end en tur på engen og bare løbe og lave søg (efter vildt). Og Münsteren har en stor radius, og vil altså gerne løbe i stor radius fra føreren - men den ved hvor man er, og kommer tilbage, stol på det... Det er det den er lavet til. Får han opfyldt det behov, og selvstændigt får lov til at løbe, eller har du hele tiden et øje på hver finger og hele tiden kalder ham tilbage når han er mere en 20 meter væk???

Selvfølgelig er det lidt sværere hvis der er samojede ind over også, da den jo har et helt andet sind...

Ja det får han opfyldt - lige da jeg fik ham snakkede jeg med en Munster-ejer herinde fra, der fortalte mig disse ting, så det er jeg helt obs på. Han er aldrig løbet væk endnu. Men han kan løbe langt ud.

Det er ok - hans indkald er godt.

Men jeg vil nok også sige, kom afsted til træning - han har brug for at komme ud og opleve... Du vil aldrig kunne fjerne hans instinkt med at ville holde øje med alt, men brug det istedet for.

Træn noget apport, noget søg, spor, target på afstand - altså noget med gang i, og hvor han skal bruge syn og næse.

Og så ville jeg også lade ham komme ud og få løbet af, ikke bare på gåtur med cykle med ham, og lade ham få afløb for sin energi...

Hvordan belønner du?? Udelukkende ved godbidder???

Nej jeg anvender leg, mad og miljøet.

jeg ville bestemt heller ikke bytte Hugo for en anden type hund. Jeg viste godt, hvad jeg valgte.

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker ikke så hurtigt i dag (smertehelvede pga. visdomstand der blev fjernet i forgårs :cry:).

Men noget Gizmo elsker, det er at træne tricks. Hans favoritter lige nu er, at lukke skabe, og lave bobler i vand med næsen (totalt ubrugeligt, men SÅ sjovt og sødt).

Og så er vi igang med at træne at krydse den ene pote over den anden i dæk. Samt "finpudse" elefanten :genert: Som jeg aldrig fik færdigtrænet :genert:

Jeg er tilhænger af at lære sin hund 100 tricks, så det træner vi i høj grad - han elsker det også. Jeg synes ikke det er ubrugeligt - det giver en god kontakt og samarbejdsglæde

Det svære med ham er, at 3-4 repetitioner er mere end rigeligt så skal der ske noget nyt, det samme med belønning, han gider ikke det samme igen og igen.

Akkurat det samme her. Dog er han begyndt at være mere large med godbiddernes type, fordi træningen er blevet sjov for ham. Det er dejligt - gørd et lidt lettere, men ja han stiller store krav til mig - det er dejligt, for det kan jeg godt lide - at jeg ikke får ret meget foræret.

Har snakket med andre ejere at stående hunde og det samme gør sig gældende ved dem også, og har hørt at samojeden også er meget ligesådan.

Ja det siger de - vi har nok en dobbelt up:-)

Det kræver altså virkelig meget af føreren skal jeg hilse og sige, især når man er vant til en schæfer som vil blive ved og ved bare for at man kaster en bold ;-)

Men tilgengæld er det vildt udfordrende, og en fed læring for mig som hundefører :blink:

Ja enorm lærerigt - jeg valgte ham jo også for at udvikle mig som ejer, træner og menneske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhmn ok, ved ikke - undskyld hvis det var mig, jeg forstår bare ikke alt hvad du skriver.

Det skrevne ord er fattigt - du skal da ikke undskylde...

Du er tydeligvis ikke interesseret i det, men jeg skriver det alligevel,

Naturligvis vil jeg gerne høre det. Jeg har stor respekt for din viden

min erfaring med at have en meget letantændelig samojede-eksplosion:

Løbe. Ikke altid træning, løbe for bare at løbe. Uden krav, kun ros for at være sej til at løbe.

Det gør vi en del - at løbe som en hest hedder det herhjemme. Det elsker han.

Ikke for perfektionistisk. Min(e) samojede® bliver også nemt frustreret hvis jeg kræver for meget, og for meget hænger gerne sammen med, at jeg f.eks. gerne vil have en helt korrekt øvelse. Det kan jeg sagtens få - men på længere tid end de fleste andre.

Voodoo sætter sig på røven når han ikke forstår, og han bliver siddende.

Motor går væk eller begynder enten at vimse eller gø af mig.

Jeg forsøger at ramme noget godt, men et trin af gangen altid.

Huske at lege f.eks. træklege uden krav, uden kommandoer, uden signaler. Bare lege og lade hunden vinde bamsen og tygge sig til ro i den.

Vi leger rigtig meget - helt uden for andre sammenhænge. Han er en meget glad og legesyg hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt nok læst med i tråden, men har ikke svaret... Du er jo selv adfærdsterapeut, og så synes jeg personlig ikke at det er sådan ligetil, som "kun" almindelig BC-ejer. Især ikke da du i forvejen fik fin sparring af "proffer" som Ninjamor og Riesenfan.

Nogle af de bedste ting jeg lærer lærer jeg fra de såkaldt "almindelige" ejere. Så kom du endelig på banen.

Men hvis du stadig er interesseret, så vil jeg da gerne fortælle hvad jeg tænker. Men det er så ikke ret videnskabeligt, men mere baseret på hvad jeg føler, og mine erfaringer med højaktive BC'ere...

Jeg ser ikke rigtigt en hund der er "stresset" på de første videoer. Jeg ser en ivrig hund, der kører i højt gear. Jeg ser heller ikke helt en dæmpende hund der "nok har fået tæsk før" - men en (ivrig/aktiv)hund der ikke helt ved hvad der forventes af ham, når moar bare stiller sig og kigger på ham. Jeg kan snildt få min BC til at se ud som om hun har fået tæsk ved at gøre det samme, og hun har ved gud aldrig fået tæsk!

Jeg har set alle videoer, og får den tanke at du vil gøre din aktive højgearede hund om til noget den ikke helt er - en stille og meget kontrolleret hund. Men jeg ved jo godt at det kan være helt forkert, da man ikke ser "hele sandheden" på så korte klip.

Nej det ønsker jeg slet ikke. Jeg ønsker ham præcis som han er - blot skal han ikke være bange for mine signaler og mig. Det har jeg så fundet løsningen på nu heldigvis ved at skifte hele signalsættet fra det gamle hjem ud. Jeg har valgt Hugo fordi jeg mener at han har et potentiale i kraft af sin energi. Jeg har før haft en Karelsk Bjørnehund/islandsk Fårehund/Bordecollie blanding, så det er ikke nyt for mig med en aktiv hund.

Min BC har fuldt knald på, og fræser gerne rundt både ude og inde. Jeg kan sagtens bede hende om at gå og lægge sig, og ta' den med ro - men det ville være fuldstændig urimeligt at kræve det hele tiden, da det er helt imod hendes natur/personlighed.

Hugo er ikke under kontrol hele tiden. Han går rundt som han vil herhjemme blot skal han ikke køre op og oace rundt i timevis og skrige. Det tror jeg de fleste ejere gerne er fri for. Iøvrigt er det ikke sundt for hunden at være i den tilstand. De munstere jeg kender har dele af adfærden, men det kan bestemt aflæres.

Jeg kan sagtens sætte hende i en "sit", så sidder hun blik stille medens hun får line på (eller medens jeg åbner døren/bagsmækken på bilen og tjekker for fri bane) - men det er jo kun medens hun er under sit-kommandoen hun er rolig, hvis du forstår... Når hun får frikommando, så foregår alt jo i 180 igen. Det ændrer ikke noget ved hendes vilde personlighed, det gør hende ikke til en stille og rolig hund - det bli'r hun aldrig! Heldigvis... ;-)

Ja det er også sådan jeg gerne vil have det her.

Men i visse situationer kræver jeg selvfølgelig den selvkontrol jeg har lært hende helt fra lille af.

Og det har jeg jo så ikke haft mulighed for siden han har boet her 4 mdr ca. Men det skal nok komme stille og roligt.

Min umiddelbare tanke er at han kunne ha' godt af at få udløb for noget fysisk energi, men samtidig få nogle udfordringer i form af selvkontrol - og de to ting i kombination, hvis du forstår. F.eks. i form af det Riesenfan foreslår, en fremadsendelse til target, men med det krav at han sidder stille indtil han får sin "fremadkommando". Og så bygge "fristelser" på efter hånd. Ja, faktisk tror jeg at han ville ha' rigtig godt af at gå til agility, men det kommer vel ikke som nogen overraskelse! Hvis du ikke kender den i forvejen, kunne du nok også få en del ud af Susan Garrett's "Crate Games", som handler rigtig meget om netop det med selvkontrol, også i forbindelse med fart.

Jeg er enig - det var derfor jeg søgte gode øvelser at lave med ham herinde med fart i. Crate games er rigtig god også. Ang agility - det har jeg faktisk overvejet - han elsker at balancere på ting ude og vi laver meget "naturagility" i forvejen for sjovt.

Jeg reagerer lidt på det du skriver her:

"Jeg elsker jo at træne, men jeg har jo også kun 24 timer i døgnet og 3 små nye killinger herhjemme samt 5 andre dyr at træne dagligt, så det

skal gå op i en enhed. Min hund skal kunne tolerere dage, hvor der sker mindre - tænk hvis jeg brækkede et ben... Så var fanden da for alvor løs..."

Det er jo IMO lidt rigeligt at ha' 6 dyr at træne, plus et kuld killinger - og oveni det et fuldtidsarbejde. Så jeg tænker om du pludselig har fået taget dig lidt vand over hovedet, med en så krævende hund..? Men på den anden side vidste du vel hvad du gik ind til, som værende adfærdsterapeut. Det ville i hvert fald være for meget for mig, selv om jeg også elsker at træne! Og det er ikke ment som kritik, jeg tænker bare "pyha, det ville jeg sgutte orke selv!". Selv når en højaktiv hund er "færdig-opdraget" (dvs. har lært at begå sig i dens fremtidige hverdag), så er den jo mere krævende end en mere lavere gearet hund. Og det kan man jo ikke bare pille ud af den - sådan er dens personlighed/natur/racepræg. Og hvis man elsker at træne, så er det jo også den der aktivitet man gerne vil ha', ikke? Selv om BC'ere har meget gode forudsætninger for en velfungerende on/off-knap, og sagtens kan klare dage, ja faktisk uger, uden træning, så er de stadig mere aktive end en hund med lavere gear.

Uj, det blev lidt rodet skrevet, men håber du forstår nogenlunde hvad jeg mener, og ikke ta'r det som kritik, men som dét det er - umiddelbare tanker fra én hundeejer til en anden...

Det er ikke for meget for mig - jeg prioriterer mine dyre, og kattene tager 1-2 minutter hver at træne 2 gange i ugen. De er ikke hunde jo, så ja mit valg om at få Hugo var yderst velgennemtænkt - det var 2 år undervejs plus jeg har haft sådan en hund før.

Naturligvis er han en aktiv hund - det er helt ok. Men en skrigende hund det bliver nu bare aldrig i orden herhjemme:-)

Tak for dine inputs

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt at tage rådene til mig og er begyndt at træne ham som før jeg oprettede tråden Jeg gør noget forkert - det har ikke helt den ønskede effekt men nu må vi se.

Jeg gearede jo netop ned, fordi man mente han var overstimuleret.

Han er vendt retur til at pibe hele tiden nu og vader rundt. Indtil videre ignorere jeg det i håb om, at det er en overgang. Hver gang jeg rejser mig er han med oppe og følger mig pibende i hele huset, han gør sig stor umage med at få opmærksomhed blandt andet ved at rulle på gulvet og springer op bare jeg ser i den retning han er i huset... og når han er bag netdøren (det var han fordi der var håndværkere her i formiddags) så lå han bare og peb som før han fik lært at være alene.

Jeg ved snart ikke....

Det kan da ikke være fordi jeg har været ude på en længere tur og ladet ham løbe plus har klikkertrænet ham 2 gange 10 minutter....

Nu har jeg givet ham et signal om at lægge sig ned - men han piber stadig som besat.

Ja ingen sagde det skulle være nemt. Jeg føler denne hunds behov er ret svære at ramme for mig. langt sværere end min gamle hunds, der var slemt understimuleret da jeg fik ham. an faldt til ro efter nogle måneder. Men ikke Hugo - der ksal jeg åbenbart lære noget helt nyt.

Tak for rådene, indtil nu virker de lidt modsat synes jeg. Jeg vil løbende vurdere hvad der skal ske.

Jeg er på skole i weekenden, hvis nogle skriver og jeg ikke svare. Jeg har ham med, så kan mine lærere se ham, men der er han nok rolig - det er han normalt udefor så sker der jo noget hele tiden - hvilket virker til at være denne hunds ønske.

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå nu blev han skisme tavs! Endelig! Han har pebet i 1,5 stive timer!

Og han er svær at ignorere for han fanger din opmærksomhed.

Et par eksempler - og jeg er ellers ret god til at ignorere:

Kører i bilen, han piber til mig - det er altid til mig den der piben. Han vil noget. Der skal ske noget. Også når vi lige er kommet ind.. Jeg ignorere - der er stille - jeg ser i bagspejlet - og der står han og ser mig direkte ind i øjnene og har bare ventet på det - så piber han igen...:stupid:

Han har også fundet ud af at jeg ser hvem der kommer ind af kattelemmen - eller det gjorde jeg før i tiden - for nu er han begyndt at gå hen og klappe med den, så jeg kigger - også piber vi igen..

Det er sgu svært ikke at grine, for han er klog nok:-)

Jeg har besluttet at fortsætte som foreslået og ignorere den der piben til mig. Så må den stoppe på et tidspunkt.

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Provokeret til at gøre noget aktivt selv, fordi jeg ikke oplevede mig særlig forstået i tråden - kun peget fingre ad og sat i bås som en ejer, der ikke rigtig gider lave noget med sin hund, når jeg faktisk ligger vandret for at løse denne hunds forskellige udfordringer og give ham et indholdsrigt og fornuftigt liv ud fra de forudsætninger som jeg har. Jeg følte, at i stedet for at komme med konstruktive forslag så blev der gået som katten om den varme grød og kommet med alle mulige hentydninger til mit hundehold som ikke godt nok.

Den slags motiver gjorde mig vred at få plantet i mig - og da vrede er lig med handling tænkte jeg nej nu er det fandeme nok - jeg har lige trænet en kat til dæk og en anden kat til at apportere - nu går jeg sgu selv ud og løser det.

Og det gjorde jeg så.

Det er fint med provokationer, men jeg synes ikke om at få sat et stempel på mig som en art dårlig træner eller hundeejer. Vi laver vel alle fejl - jeg står med en helt ny hund med en vifte af problemer - i den situation er jeg sårbar. I stedet for en form for forståelse og hjælsomhed oplevde jeg mig sparket til, mens jeg lå ned.

Den slags reagerer folk forskelligt på. Jeg gik ud og gjorde det selv. Andre ejere ville måske have forladt forum - og gået af med hunden eller hvad ved jeg.

Jeg synes generelt tonen herinde er god, men de der små stikpiller mellem sidebenene - det skrevne ord er fattigt - jeg har muligvis læst det anderledes end det var ment, men jeg anser nu ikke mig selv for sart.

Det jeg tænker om det er, at når afsender er sårbar, så forsøger jeg altid at forme mine ord med omhu. Selvom jeg selv har en vis viden om træning, så anser jeg ikke mig selv som en, der har svaret på alt, og jeg laver heldigvis masser af fejl - og lærer af dem.

Jeg følte ærlig talt en vis morskab omkring min situation, og da jeg ikke selv finder den spor morsom, så blev det modtaget på den måde her.

men ja nu har jeg så løst det selv. Jeg vælger nok at spørge et andet sted en anden gang - i hvert tilfælde i lang tid oven på den oplevelse her, som uanset om den var ment sådan eller ej, er min oplevelse, og en rigtig kedelig en.

Selv ville jeg ikke svare en ejer på den måde, når vedkommende oprigtigt bad om råd til et problem, som vedkommende sagtens kunne se på sin hund var uhensigtsmæssig.

Men jeg er ovre det - jeg kan trods alt træne mine dyr selv og har andre at sparre med. Ikke alle står i den situation, når de spørger, bør man måske - måske ikke - skrive sig bag øret før man poster en anden gang i en tråd, hvor en ejer står, hvor jeg stod - i total afmagt.

MVH

Tak for svar. Jeg har kun læst de første indlæg, så jeg har ikke set det du omtaler. Men sådan er det desværre ofte når et forum bliver så stort som dette efterhånden er.

I "Gamle dage" var vi sgu næsten i familie med hinanden allesammen, sådan er det langt fra længere og nu du er inde på det, så afholder netop dette også mig fra at fortælle/lægge op til debat omkring min egen hund, som jeg oplever store problemer omkring. Ikke adfærd, men andre ting..

Det handler om at være tryg, som de siger i reklamen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå nu blev han skisme tavs! Endelig! Han har pebet i 1,5 stive timer!

Og han er svær at ignorere for han fanger din opmærksomhed.

Et par eksempler - og jeg er ellers ret god til at ignorere:

Kører i bilen, han piber til mig - det er altid til mig den der piben. Han vil noget. Der skal ske noget. Også når vi lige er kommet ind.. Jeg ignorere - der er stille - jeg ser i bagspejlet - og der står han og ser mig direkte ind i øjnene og har bare ventet på det - så piber han igen...:stupid:

Han har også fundet ud af at jeg ser hvem der kommer ind af kattelemmen - eller det gjorde jeg før i tiden - for nu er han begyndt at gå hen og klappe med den, så jeg kigger - også piber vi igen..

Det er sgu svært ikke at grine, for han er klog nok:-)

Jeg har besluttet at fortsætte som foreslået og ignorere den der piben til mig. Så må den stoppe på et tidspunkt.

MVH

Ørepropper - eller god musik i ørene er godt i den situation.

Jeg kendte en pivehund som efter tre dage uden reaktion fra ejerne holdt op med sin piven, så glæd dig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk tålmodighed og tid samt tilvænning ;-) Han lyder som meget følsom i forhold til signaler, forventninger fra ham selv og overfor omgivelserne, så han skal lige have en chance for at vænne sig til dine nye tiltag. Og husk at man godt kan forvente en tilbagegang inden fremgangen ;-)

Dette er ikke skrevet som kritik, men fordi det er let at glemme når man står i situationen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt nyt - piberiet er stoppet i dag:-) jeg aktiverede massivt i går og så kørte han lige ekstra op, og så gik luften ud af ballonen:-)

Jeg har lagt en mere målrettet plan for den opmærksomhedskrævende adfærd sammen med en kollega.

1)Når han piber, så fører jeg ham blidt ud i køkkenet og lukker børnegitteret. Når han har været stille nogle minutter, så lukker jeg bare op - uden at sige noget.

Formålet er at vise ham, at social omgang foregår uden piberi. Det virker rigtig godt, han falder straks til ro bag gitteret for det ahr jeg jo brugt ved alene hjemme træningen.

2)Når han er i ro, så belønner jeg den adfærd med opmærksomhed osv. Dog ikke i sådan en grad, at han "vågner" helt op og starter igen:-)

Jeg har så noget forventningsstress i bilen... det er en svær ting, for han skal jo ud... jeg har besluttet at tape et PVC rør fast så det hælder ind i buret, og så lade godbidder falde derom fra vi starter bilen for at belønne FØR han piber.

jeg skal nok opdatere om det virker eller ej:-)

Ellers må vi jo turen igennem med at stoppe, holde ind til siden og først køre videre, når han er stille. Men han vil gerne spise i bilen - der er stressen en anden type.

Forventningsstress optræder fordi vi jo tit kører i skoven, på træningspladser, ud og møde andre hunde, i skole osv... der sker så mange sjove ting når man når frem, at en anden ting jeg også gør nu er, at køre - og så sker der slet ingen ting, når vi når frem.

Fx er han med ude og handle og bliver i bilen.

Jeg er sikker på, at det nok skal gi pote.

Mere løben har hjulpet - jeg gjorde som Buddha skrev og lod ham fræse ekstra meget i går - han snorksover nu og gad ikke rigtig stå op i morges, da jeg stod op. Så gik vi ud og da jeg tog snoren af, så gik han bare rundt og snusede. Så det er en stor fremgang.

Jeg får en Kleiner-ejer herud som også er meget dygtig klikkertræner til at se hvordan jeg træner ham. Hun siger ganske rigtig, at jeg kan have nogle vaner fra kattetræningen, som ikke dur ved hunde afden sensitive type - fx er en kat ligeglad med om jeg er tavs som i videoerne jeg postede først - mens en Hugo jo tydeligvis reagerer. Da jeg har trænet katte i ca 7år, kan der sagtens ligge nogle vaner fra den art, som jeg skal ind og aflægge mig ved Hugo.

Så vi er på vej - igen:-)

Tak for inputs

Link til indlæg
Del på andre sites

Er glad for at læse din opdatering :-)

Det er rigtig svært med skrift, jeg mente ikke at du skulle aktivere helt vildt meget mere, læste godt din anden tråd og tror bestemt du har fat i noget rigtigt med, at han skal lære at leve med når der ikke sker noget, og kunne være i ro af sig selv - men, du er jo allerede nået langt, det at han sover i bilen er da vildt flot!

Mente bare, at nogle gange give ham en trættende løbetur så du i hvert fald ikke skal arbejde med overskudsenergi oveni, vi gør det med snor på så Motor ikke bare traver tur og sniffer (=nye indtryk og alt muligt andet at være obs på), men løber for at ramme det punkt, hvor han virkelig bare løber og ligner en uden andre tanker i hovedet end "fremad". Svært at forklare, men du kan se det på Hugo hvis han gør det samme.

Synes det lyder som en god fremgangsmåde du har gang i, og husk nu, som en anden også skrev, at det godt kan blive værre før det bliver bedre. Hæng endelig i. En sagde til mig, at jeg skulle tænke på mig selv og et dankort - jeg taster koden ind, den virker ikke, jeg prøver selvfølgelig igen... og jo, sådan har jeg faktisk fået slugt en hel del dankort :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja i går var måske et udslettelsesudbrud - de der 1,5 timer... ih han var slem. Men jeg valgte at sidde og læse som om der ingen hund var. Han var henne og kradse på mig - så gik jeg på toilet.

Og så snart han var i ro, så gik vi ud og på aftentur.

Mit problem med ham, når han når dertil er, at han ikke får hvilet... Fx sov han 7 timer sammenlagt det seneste døgn... Han sover stadig nu - vi var ude i morges, men siden har han sovet.

Nu vil jeg gå ud FØR han begynder igen selv...

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie's Mor

Jeg må lige starte med og indrømme, at jeg ikke har læst alle indlæggene i denne tråd.. :oops: Men jeg vil sige til dig, Lenschow - Jeg føler med dig... :blink: Charlie er næsten som din Hugo... Vader rundt, kan ikke finde ro og er noglegange en ren pestilens! :stupid: Vi kan hele tiden høre ham vandre rundt... Og at se de vidoer - det lignede Charlie's opførsel... :genert:

Når han er helt op at køre, må vi hæve vores stemme lidt og si':

NU er det NOK, læg dig så! :evil:

(Det hjælper som regel, selvom vi ik ka' lide det:oops:)

Det er blevet bedre, da vi mental-træner ham mere nu.. :engel: Men Charlie, vil nok altid, have det der nervøse og urolige attitude/gemyt... Så vi har besluttet os for, at acceptere det... :blink: Vi mental-træner stadig og gør hvad vi kan, for at få ro på ham, men har accepteret, at noglegange, er han bare pain in the a**! Og at det er okay.. :5up:

Ellers ville vi nok med tiden, blive noget så irriteret på ham og måske så meget, så vi ikke kunne bo med ham... :confused: Så vi vil hellere acceptere det og leve med det... :lun:

For ikke, at blive misforstået: Vi elsker Charlie, SÅ ufatteligt højt og vil altid være vores urolige og ængstelige vovse! :banan:

Mit råd til dig: Acceptér hans adfærd og tæl til 10, når han er værst! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har løst det... Der er nye videoer længere nede i tråden.

ang den rastløse adfærd - den er stadig ikke vendt retur siden jeg har lagt mere løb ind. Han snorksover også nu i ro... Jeg tror det er svært at finde denne nye hunds balance for mig... endten laver vi for meget eller for lidt... men vi er jo ogs nye sammen så det skal nok komme

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu må du ikke blive sur, men jeg vil spørge dig, om du er irriteret på forhånd inden du træner de forsmå lige ting?:hmm: det kan meget vel være du forstærker din hunds adfærd hvis du er det,nemlig...:engel: men er det kun dig der træner den, kan man også træne, at den er mindre afhængig af at være så tæt på dig hele tiden... Dette kan gøres ved at lave mental stimulation via feks. Hu detr såom, hvor hunden skal ved egen hjælp finde ud af, hvordN man får guffende ud af feks. Skuffen, men det skal ende med at den får den, så i starten skal man lige åbne skuffen lidt, således at hunden får en succesoplevelser, dette gør hunden mere selvstændigmen man kan lave andre ting spor, træning i kun at hoppe i sofa eller komme over til dig når du siger til, ro i dit kropsprog og selvsikkerhed fra din side...lad endelig ikke hunden komme op igear inden du irettsætter den feks. Med en lyd som du kan lære den betyder... Stop det :blink: håber du kan bruge dette:vinken: og god arb. Lyst med det:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst tråden igennem og er altså helt forelsket i Hugo:hjerte: han er da bare såå skøn ud når han kigger op i kameraet!

Dejligt du har fundet en måde at træne det på, så det vil jeg ikke kommentere mere på, men som ejer af 2 omplaceringer hvor af jeg genkender meget af mig selv og sheila i dig og hugo;-)

Jeg får altså næsten helt ondt af dig så meget du prøver og så meget du vil gøre det godt!

På de første videoer ser jeg mest en hund der ikke ved hvad der forventes af ham og derfor dæmper og prøver prøver prøver at gøre "det rigtige", men samtidig har svært ved det fordi han har en forventning om ex tur. Og på de andre videoer er du jo netop tydelig med hvad du forventer af ham = rolig Hugo.

Hugo er så ny hos dig stadigvæk at i begge er ved at lære ting om hinanden.

Mine hundepiger er langt fra perfekte og de har hver nogle ting som jeg har lært at acceptere at sådan er de. Sheila har feks altid blevet helt vild i varmen når hun skulle på tur. Jeg prøvede alt, trænede det forfra og også med fin succes når vi trænede, men med den mindste afvigelse så var den gal igen. Nu har jeg lært at acceptere at sådan er hun, hun er et tigerdyr der bare må hoppe når hun bliver glad;-) Og med accepten af at hun er sådan, så forsvandt også de fleste dæmpende signaler og overspringshandlinger som var forårsaget af at jeg lagde et pres på hende for at få en anden adfærd frem end hun indeholdte.. Hvis du forstår hvad jeg mener?

Og så tror jeg du har helt ret i at du skal tale til Hugo under træning. Hvis han er lige så følsom som sheila er, så bliver han sikkert usikker hvis du bare står og afventer adfærd:-D

jeg siger ikke at du ikke skal træne på det eller med andre ting med ham, men måske mere at jeg læser en stor bekymring? som jeg ikke synes du skal have. Giv ham tid og nyd ham:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg vendt sagen med min lærer, og hun kender Hugo plus har set adfærden et par gange plus ved, hvad vores dagligdag indeholder, så det er en fordel.

Konklusion:

Han er overstimuleret - stadigvæk og har været det siden internatopholdet. Jeg har samtidig forstærket stress uden at være obs på det og endelig er det sket så uendelig mange ting for ham å nogle måneder, at en respons som denne må betegnes som "normal". Der har med stor sandsynlighed været anvendt aversiver i hans liv tidligere.

Programmet er som følger:

- bachs rescue remedy - 10 dråber 3 gange dgl. (han hader det;-))

- Øget hvile/ro - fx skal han ikke med på job mere hver dag men max to gange i ugen (nu er jeg ikke længere tvunget til at have ham med alle steder pga alene hjemme problematikken)

- Alle de forgiftede signaler fra gamle hjem skiftes ud (funker super)

- Undlad at forstærke alle former for verbalisering - men anerkend, at samojeder kan være snakkende hunde (:-) javel:lol:)

- Hvis han kører op, så fjern dig straks fra situationen - der finder nul læring sted (da hun sagde dette tænkte jeg bare - nå nej! Det vidste jeg da egentlig godt, men altid rart at en anden lige siger det:5up:)

- Når han piber for opmærksomhed i hjemmet, så rejs dig og luk ham bag børnegitter, når ro i nogle minutter luk op og lad ham selv bestemme, hvor han vil være. Lær ham, at den form for social samvær er uønsket (funker super - han falder straks til ro)

- Selvkontrolsøvelser generelt som nu (nok resten af hans liv:roll: nej spøg:mrgreen:)

- Øv dig i at finde hans balance for fysisk/mental stimulering - svært ved omplaceringshund, som du ikke kender endnu (jo tak det må du nok sige:lol: men vi øver os da)

- Forventningsstress i bil - beløn ro før stress optræder

- træn bur forfra

- Stress i bil, hold stille til ro i nogle minutter - beløn hernæst ro før stress optræder (folk glor, når jeg gør dette, men der er ingen genvej:damn:)

- indlær inkompatibel adfærd - fx sit i stedet for at springe frem og to meter op i luften ved syn af anden hund (host host.. piinligt ikk :shock: Men det gør han altså)

- beløn generelt ro før stress optræder i alle situationer af hans liv - vær på forkant (den store udfordring her er at jeg skal på en afstand af 80 meter, før der er ro nok til at han vil spise, men så må vi jo det... jeg aner udsigten til at komme til træning noget langt ude i fremtiden...:hmm:)

Så der er da kommet lidt at arbejde med:hmm::lol:

Derudover har jeg lagt mere leg og løb ind, og det har en god effekt på rastløsheden. Jeg skal desuden forvente at adfærden forværres før den forbedres, extintion burst, men det er nu ikke sket endnu.

Generelt var han et mareridt på skolen denne gang.. og han skreg af de andre hunde, så jeg er sådan set glad for at andre har fået set hvad det er jeg taler om.

Lige nu ligger han herovre og sover, men vi har også kørt programmet i nogle dage nu. Det har en god effekt. han går fx roligt ud nu uden at trampe kattene:-)

Jeg er superglad for at have fået nogle helst faste ting at arbejde efter/med. Nu ser jeg mere lyst på det. :klap::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites