Hop til indhold

Let-stressende hunde - gode øvelser

Lenschow
 Share

Recommended Posts

Har lige skimmet tråden igennem og er godt klar over at man bliver nødt til at køre et forløb igennem, for hvis man hele tiden skifter metoder, så bliver forvirringen jo total. Alligevel er der et par ting jeg synes du måske kunne tænke over.

Det virker til, at du har den viden (om de racer Hugo er blandet af) i baghovedet, når du skal finde løsninger. Men hvad nu hvis han ikke er den blanding?. Imo ligner han en collieblanding, måske blandet med lidt schæfer, :vedikke: for alene farven tror jeg ikke kan opstå ved en krydsning af samojed og kleiner. Synes også hans snudeparti er for langt og for smalt og hans poter er jo mikroskopiske (altså jeg synes han er en smuk hund, tag ikke fejl af det). Det er ikke ment som kritik, men hvis det man baserer sine metoder på ikke stemmer, så er det måske bedre at glemme sådan en information.

Jeg havde også en hund der vandrede rundt i timevis (han peb dog sjældent). Hver gang jeg havde fået nok, bandt jeg ham til det bordben der var nærmest hvor jeg sad og lod ham blive i snoren til han sov. Der gik en uge og så var det overstået (er godt klar over at det jo tager længere tid med en hund der har ting og sager med sig i bagagen).

Da jeg mistede min gamle hund, begyndte jeg at tage ham ud 1 gang om dagen. Vi gik en tur i en hundeskov og kørte derefter ud til en anden, hvor vi gik tur.. trænede lidt, handlede ind på vejen hjem og så kom han simpelthen ikke ud mere i det døgn, men måtte gå på wc i haven. Tror det var Ninjamor der fortalte at hvis en hund ikke når at falde helt ned igen, efter en tur, så starter den ikke helt nede (i stressniveau) når døren går op og så får man bygget ovenpå. Hmm, det er jeg altså ikke god til at forklare, :stupid: men jeg håber alligevel det giver lidt mening.

Thailo cirklede også foran døren, men jeg sagde intet til ham. Han fik lov til at gå rundt indtil han ikke gad mere, og i det øjeblik åbnede jeg døren. Fortsatte han med at være overgearet når han kom ud, gik jeg i cirkler med ham i lang line, ligesom man longerer heste. Først når han begyndte at gå rundt, bevægede jeg mig fremad.

Alt i alt synes jeg det virker meget bedre hvis hunden selv får mulighed for at tænke sig/ prøve sig frem til hvordan den får opnået det den gerne vil (altså ved at være rolig) fremfor at man skal bruge signaler for at kontrollere dens adfærd.

Bare lidt strøtanker fra mig. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 81
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Super at du har fået noget du kan bruge.:5up:

Denne her tråd er for mig så et godt eksempel på at "adfærdsspørgsmål" med konkrete hunde ikke er noget jeg vil bruge tid på på nettet mere. Skal man kunne give nogle brugbare svar, skal man se og opleve hunden og føreren (mere end en gang) før man har en jordisk chance for at komme med et fornuftigt svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja den er rigtig svær at afbalancere for mig. Han sover rigtig meget på det Bach - det er dejligt for ham. Han bruger en del tid på at kigge på de små killinger, så der er ingen piberi. Han passer dem sammen med kattemor:-)

men ja den er svær at afbalancere med alle de punkter. Jeg lægger dem ind i en dagligdag, og har overstimulering for øje.

Ja Dina - det er skisme ikke nemt via en skærm...

Ang racemix - jeg har selv tænkt det samme. Og jeg tror også der er noget hyrdehund i ham... det med de to racer gav os en lidt dum start synes jeg. faktisk var det bedre, havde internatet ikke fortalt mig, hvad han var/måske var....

Tak for jeres input

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gad bare godt se resten af kuldet... og vide om de har samme høje niveau... Jeg har inviteret hans gamle ejere på besøg og håber de kommer i fremtiden. Måske om en måneds tid. Så vil jeg prøve at gå dem lidt på klingen for de har jo set kuldet og moren.... og hjemmet. Jeg ved han gik mellem kaniner i stuen:-) Det ses tydeligt nu, hvor han passer killingerne - de er jo næsten som små kaniner i størrelse.

Ja samojeden hyrder... hm... jeg er sikker på der ER spidshund i ham... Den kan man se... og jeg håber sådan det ER en sam for jeg elsker dem sådan:-) Men det er jo ikke sikkert alligevel når alt kommer til alt.

Sjovt også, at han aldrig gør.... De collier jeg kender, der bor alene gør aldrig... sammen gir den den GAS:-) men det gør alle hunde vist sammen

Link til indlæg
Del på andre sites