Hop til indhold

Let-stressende hunde - gode øvelser


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Den adfærd jeg ser i disse videoer er for mig en stress - ikke en glæde over at skulle ud fx. Han er en højtkørende hund, men der må være grænser mellem forventning og det vi ser her. For mig ser disse optagelser ikke gode ud. Så jeg dem hos en ejer, ville jeg anbefale ændringer.

 

Jeg ved, at han har været kronisk stresset i gamle hjem, men jeg ved ikke hvorfor præcis. Det er bedre - MEGET - det I ser er ingenting i forhold til da han kom.

 

jeg er bare obs på, at jeg ikke har ro før jeg belønner (Presmarks princip - sit - gå ud) dvs jeg forstærker stress.... tror jeg.

 

Jeg modtager gerne hvad andre ser her... jeg ejer ikke den gyldne sandhed om ham jo:-)

 

Stress er en hormon-baseret tilstand, en ubalance i dyret. Den er naturlig, i moderate mængder eller som en Fight or Flight respons, og her øger den indlæringen, stress i større og kroniske mængder er skadelig - dyr kan fastholdes i stress og endda få en stress blokering. Det er den sidste jeg mener min hund er i i disse klip.

 

jeg mener endda han er bange for signalerne....

 

Ud fra definitionen på stress: At et individ ikke kan handle rationelt i situationen, ser jeg ikke for to øre stress!

 

Jeg ser derimod en hund som ikke fatter en pind og en hundeejer som giver ham frit valg på signalet "sit"...

 

Hårde ord måske, tag det ikke så tungt...

 

Når du giver sitsignal og han bare går fra positionen - og der intet sker fra din side - lærer han, at han har frit valg på alle hylder ifm. sitsignalet. Han er tydeligt i konflikt, og som jeg ser det, prøver han at behage dig men aner ikke hvad der skal til.

 

Hvis du så denne adfærd og konsekvenserne fra en fremmed hundeejer, hvad ville du så sige til vedkommende?

 

Glem hans baggrund, glem du kender ham, se hans adfærd som var det en fremmed hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 81
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ud fra definitionen på stress: At et individ ikke kan handle rationelt i situationen, ser jeg ikke for to øre stress!

 

Jeg ser derimod en hund som ikke fatter en pind og en hundeejer som giver ham frit valg på signalet "sit"...

 

Hårde ord måske, tag det ikke så tungt...

 

Når du giver sitsignal og han bare går fra positionen - og der intet sker fra din side - lærer han, at han har frit valg på alle hylder ifm. sitsignalet. Han er tydeligt i konflikt, og som jeg ser det, prøver han at behage dig men aner ikke hvad der skal til.

 

Hvis du så denne adfærd og konsekvenserne fra en fremmed hundeejer, hvad ville du så sige til vedkommende?

 

Glem hans baggrund, glem du kender ham, se hans adfærd som var det en fremmed hund :-D

 

Hvis du læser mit indlæg, så kan du se, at jeg skriver, at jeg med vilje ikke gør mere, fordi jeg vil vise adfærden... som jeg stadig mener er stresset adfærd.

 

Hvordan ville du løse det?

 

Mad vil han ikke tage, fastholdelse dur ikke, jeg har faktisk forsøgt, han trækker sig baglæns og blir bange - det ønsker jeg ikke. Jeg har ikke svært ved at få ham til at blive i sit i andre situationer - kun når han er kørt op som her. Disse situationer er optaget ved udgang af huset - adfærden ses også i andre sammenhænge.

 

Jeg synes jeg har forsøgt rigtig mange strategier - hvis du har nogle råd, så ville jeg sætte pris på dem.

 

Og jeg tåler skam kritik. Det skal du ikke være bange for om jeg opfatter forkert - vi laver alle fejl hele tiden. Mit problem er, at jeg ikke kan se en løsning på den her - vi sidder simpelthen fast. Som du kan se længere oppe, skriver jeg også, at jeg bestemt mener, at årsagen skal findes hos noget jeg ikke gør... så den er jeg sådan set med på.

 

Er der nogle, der har lyst til at komme og vise mig hvordan er de velkommen. Jeg er rigtig ked af at han er så forvirret i denne situation, for det er ikke noget jeg har planlagt for min hund - eller mig

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg så dette hos en fremmed, ville jeg bede vedkommende skifte signalet ud - det er jeg ved, men i optagelserne gør jeg det netop ikke, fordi jeg vil vise adfærden - herefter ville jeg bede vedkommende beslutte sig for, hvad Sit betyder og øge varigheden gradvis - men det kan han jo - og jeg lader ham rejse sig her for optagelsens skyld - normalt sidder han bare og stresser. sidder helt stiv og stresser og hans øjne vokser bare mens han piber.

 

herefter ville jeg se på ejerens kropssprog - jeg har været mig selv igennem på kryds og tværs - jeg er helt i ro.

 

Men noget forvirrer tydeligvis min hund - jeg kan simpelthen bare ikke se det. Jeg har trænet dette på 4 forskellige måder indtil nu - med samme resultat.

 

Men naturligvis findes der en løsning. Om ikke andet så får jeg den grejet selv senere

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Hvilke gode øvelser bruger I til en hund, der stresser let?

 

KH

 

Bortset fra det, så søger jeg stadig denne type øvelser, som egentlig var formålet med denne tråd

 

Hvis nogle derudover har bud på, hvordan jeg får mulighed for at BELØNNE RO i den filmede situation, så vil jeg blive glad.

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men tak for provokationen, for jeg blev sgu så provokeret at jeg gik ud og løste problemet.

 

Nu har vi trænet det et par gange, og der er massive fremskridt allerede nu. Jeg skal naturligvis gå gradvis frem over flere gange/dage, men her er hvor vi er nu.

 

Jeg besluttede mig for, at når jeg kan klikkertræne en skide kat til hvad som helst og har 7 års erfaring med det, så kan jeg også klikke mig ud af ALT med en hund. Så det har jeg gjort.

 

jeg startede med total ro, FØR han overhovedet nåede at reagere. Samtidig har jeg skiftet alle de forgiftede signaler ud med nye - de nye siges før de gamle i disse klip - gradvis fades de gamle væk, og nye erstatter dem. Samtidig ligger snor og halsbånd i rummet for at desencibilisere Hugo på den i denne kontekst, og senere skal der arbejdes med at sætte begge dele på i ro - også via klikkertræningen.

 

Gradvis bygges dørene på og han belønnes for at gå roligt ud af dem også.

 

Så det var åbenbart bare en provokation af mig, der skulle til.

 

her er nogle foreløbige klip - da jeg skal filme med en hånd, anvender jeg et markørord - jubii. Når jeg ikke filmer, klikker jeg normalt - men det er det samme for Hugo.

 

BEMÆRK FORSKELLEN I HUGOS KROPSSPROG FRA DE FØRSTE TIL DISSE KLIP. It is amazing what clickertraining can do:5up:

 

Kurven -

[media]http://www.youtube.com/watch?v=IEl6FrlvisA[/media]

 

Rodeladen (den er virkelig rodet og skal ryddes i min ferie, men det gider jeg næsten ikk...:engel:)

[media]http://www.youtube.com/watch?v=QpUOCfFykbc[/media]

 

Og endelig signalerne der er skiftet samt Stand, som aldrig har været det, fordi det er en adfærd jeg har lært ham

[media]http://www.youtube.com/watch?v=hImpwUPCMgo[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går normalt ud uden line - han har ikke line på i videoen... han reagerer ikke på den, for den er udvandet som led i min alenehjemme træning som en af hans triggere.

 

Ved ikke helt om jeg misforstår hvad du har skrevet - men er det ikke snoren han slikker på i første (eller 2.) video? Mener du at han vimser ligeså meget uden snor?

 

SKAL han være helt rolig inden i går, og hvorfor?? Bare et spørgsmål, personligt glæder det mig at Motor er juuuhuuu når vi skal afsted :vedikke: Hvis Hugo så stresser max når han så er ude, forstår jeg selvf..

 

Hvis nogle derudover har bud på, hvordan jeg får mulighed for at BELØNNE RO i den filmede situation, så vil jeg blive glad.

 

Som skrevet - er det med vilje du ikke roser lige når han sitter? (I videoen før i skal ud og gå).

 

Nå men tak for provokationen, for jeg blev sgu så provokeret at jeg gik ud og løste problemet.

 

Undskyld hvis jeg osse provokerer nu, men i de videoer, der træner i jo.. er det når der ikke sker noget (han forstår, såsom en træningssituation eller en ændret rutine), at han stresser?

 

Mener du at kurv før i tiden er dårligt indlært og nu indlærer du det positivt, og dermed vil han om en uge ligge og slappe af i kurven??

Misforstå mig ikke, jeg spørger ikke på en provo-måde, skal bare lige være helt med på hvad du mener :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du læser mit indlæg, så kan du se, at jeg skriver, at jeg med vilje ikke gør mere, fordi jeg vil vise adfærden... som jeg stadig mener er stresset adfærd.

 

Hvordan ville du løse det?

 

Mad vil han ikke tage, fastholdelse dur ikke, jeg har faktisk forsøgt, han trækker sig baglæns og blir bange - det ønsker jeg ikke. Jeg har ikke svært ved at få ham til at blive i sit i andre situationer - kun når han er kørt op som her. Disse situationer er optaget ved udgang af huset - adfærden ses også i andre sammenhænge.

 

Jeg synes jeg har forsøgt rigtig mange strategier - hvis du har nogle råd, så ville jeg sætte pris på dem.

 

Og jeg tåler skam kritik. Det skal du ikke være bange for om jeg opfatter forkert - vi laver alle fejl hele tiden. Mit problem er, at jeg ikke kan se en løsning på den her - vi sidder simpelthen fast. Som du kan se længere oppe, skriver jeg også, at jeg bestemt mener, at årsagen skal findes hos noget jeg ikke gør... så den er jeg sådan set med på.

 

Er der nogle, der har lyst til at komme og vise mig hvordan er de velkommen. Jeg er rigtig ked af at han er så forvirret i denne situation, for det er ikke noget jeg har planlagt for min hund - eller mig

 

MVH

 

Nu lader det til, at du har løst problemetog det er jo fedt...

 

Når man kun kan se små videobidder af en adfærd og f.eks. ikke optakten vil det altid blive svar derefter. Det er risikoen ved at vise disse småbidder.

 

Jeg tænker, at du har sat Hugo i en situation han ikke mestrer og (på videoen) ikke hjælper ham.

 

Min løsning ud fra det sete ville være at ændre situationen til en situation du har kontrol over, så du kunne belønne ønsket adfærd.

Dette kunne indebære at træne ro tidligere i situationen, gå ud ad en anden dør eller noget helt tredje.

 

Hvad følte du dig egentlig provokeret af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu lader det til, at du har løst problemetog det er jo fedt...

 

Når man kun kan se små videobidder af en adfærd og f.eks. ikke optakten vil det altid blive svar derefter. Det er risikoen ved at vise disse småbidder.

 

Jeg tænker, at du har sat Hugo i en situation han ikke mestrer og (på videoen) ikke hjælper ham.

 

Min løsning ud fra det sete ville være at ændre situationen til en situation du har kontrol over, så du kunne belønne ønsket adfærd.

Dette kunne indebære at træne ro tidligere i situationen, gå ud ad en anden dør eller noget helt tredje.

 

Helt enig. Det handler om at sætte gode og klare kriterier for træningen, og at starte sted hvor man selv tror at hunden har en chancen for at begribe hvad den skal. Man får meget frustration hos hunden hvis man sætter kriterier den ikke fatter en dyt af. Og det er ikke god klikkertræning. Men super at du går rigtig vej - jeg har dog ikke lige haft tid til at se på dine sidste klip:oops:

 

En af mine pointer i min tidligere kommentar er at jeg synes at der er kommet en tendens hos nogle hundeejere/trænere til at lægge for stor vægt på "hjernegymnastik" i forhold til fysisk udfoldelse. Hunde skal have motion - nogle meget mere end andre! Og ja de skal også stimulres på anden måde men det er ikke anderledes for os mennesker. Hvis vi sidder med store tanker bag skrivebordet hver dag og ikke rør os nok, kan vi få problemer med at sove om natten (og bliver for tykke og meget andet..).

 

Når jeg ser på din liste over hvad du har trænet på, synes jeg ikke det ser ud til at du presset ham på nogen måde med hensyn til mængden af træning. Jeg synes stadig det lyder som om du træner for lidt:cool: (Du må gerne slå mig nu :-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting mere:

 

Din liste indeholder stort set kun hverdagslydighed og øvelser hvor han skal sidde stille / forholde sig i ro på en eller anden måde. KEEEEDELIGT for en hund der har lidt skub i måsen.

 

Han skal da også ud og lave øvelser med fart i. Og hvordan belønner du? Det skal være SJOVT at blive belønnet.

 

Jeg ville altså også lære ham ting som ikke bare er nyttige! Noget som bare er SJOVT og også noget med FART PÅ.

 

Nu må du gerne slå mig igen:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han skal da også ud og lave øvelser med fart i. Og hvordan belønner du? Det skal være SJOVT at blive belønnet.

 

Jaaah :banan:

 

Nu må du gerne slå mig igen:engel:

 

Ikke før du gør!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke helt om jeg misforstår hvad du har skrevet - men er det ikke snoren han slikker på i første (eller 2.) video? Mener du at han vimser ligeså meget uden snor?

 

Jeg sætter en snor på i en video for at vise, at det ingen sammenhæng har - han er lige forvirret med og uden - elelr var

 

SKAL han være helt rolig inden i går, og hvorfor?? Bare et spørgsmål, personligt glæder det mig at Motor er juuuhuuu når vi skal afsted :vedikke: Hvis Hugo så stresser max når han så er ude, forstår jeg selvf..

 

Nej, men han skal ikke vade mine andre dyr ned, pibe, farer rundt og vælte ting. Det gider jeg ikke have - han tager timer om at falde ned, når han først er kørt op, når vi har været ude, så er der ro en times tid, så kører den igen forfra. Det ønsker jeg at arbejde væk

 

Som skrevet - er det med vilje du ikke roser lige når han sitter? (I videoen før i skal ud og gå).

Ja - det var for at vise adfærden, han gør det også hvis jeg roser, for da er skaden sket og han er kørt op. Jeg skal derfor fange ham FØR han kører op

 

 

 

Undskyld hvis jeg osse provokerer nu, men i de videoer, der træner i jo.. er det når der ikke sker noget (han forstår, såsom en træningssituation eller en ændret rutine), at han stresser?

Vi er jo nødt til at træne det. At vente passiv kan du se virker ikke ret godt. Jeg er nødt til aktivt at gå ind og belønne ro før han kører op. Ja han stresser let op over alt muligt generelt - går jeg i periode - 2 dage - ud på samme tid om aftenen, så farer han rundt 3. aften på det tidspunkt og hyler i mit hjem og vælter ting, går på bordene og træder på mine katte - det sidste fordi han intet ser, når han er i den tilstand. Har jeg ham med i bilen og tager ham ud to ture i træk, så tredje gang farer han rundt hvis jeg ikke tager ham ud - så det er sådan et generelt problem jeg har med ham at han er enorm intolerant over for de mindste afvigelser fra rutiner. Jeg ved ikke hvorfor - jeg forsøger faktisk ikke at have nogle rutiner omkring mine dyr, for jeg kan ikke love at gøre alt ens hver dag resten af mit liv ergo må hunden lære disse ting for at kunne fungere her. Det samme sp jeg da jeg var syg - det var et mareridt.

På det punkt er han ikke ret sjov at eje, og dog - jeg anser det for en udfordring. Det var derfor jeg søgte øvelser at lave med sådan en type hund.

Husk venligst også, at jeg har en hund nu - da min gamle hund levede sammen med en hund mere, var han heller ikke så krævende af sin ejer som da han boede alene.

Mener du at kurv før i tiden er dårligt indlært og nu indlærer du det positivt, og dermed vil han om en uge ligge og slappe af i kurven??

Misforstå mig ikke, jeg spørger ikke på en provo-måde, skal bare lige være helt med på hvad du mener :genert:

Næppe om en uge, men ja jeg forventer en klar og varig bedring samt mindsket stress og øget tolerance overfor ændringer - ikke ved denne træning alene, men ved de øvrige tiltag, der er i Hugos liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig. Det handler om at sætte gode og klare kriterier for træningen, og at starte sted hvor man selv tror at hunden har en chancen for at begribe hvad den skal. Man får meget frustration hos hunden hvis man sætter kriterier den ikke fatter en dyt af. Og det er ikke god klikkertræning. Men super at du går rigtig vej - jeg har dog ikke lige haft tid til at se på dine sidste klip:oops:

 

Jeg beklager min dårlige træning, men jeg har kørt fast. Det har ikke været 4 nemme mdr med denne hund just.

Det er præcis det jeg har gjort nu - sat kriterierne et sted, hvor Hugo kan modtage læring

 

En af mine pointer i min tidligere kommentar er at jeg synes at der er kommet en tendens hos nogle hundeejere/trænere til at lægge for stor vægt på "hjernegymnastik" i forhold til fysisk udfoldelse. Hunde skal have motion - nogle meget mere end andre! Og ja de skal også stimulres på anden måde men det er ikke anderledes for os mennesker. Hvis vi sidder med store tanker bag skrivebordet hver dag og ikke rør os nok, kan vi få problemer med at sove om natten (og bliver for tykke og meget andet..).

 

Enig - og min lærer siger det samme "man kan ikke træne en aktiv hund til ro i hjemmet kun ved at træne ro" - det var sådan set derfor jeg søgte øvelser at lave med sådan en hund - for at opfylde hans behov bedre - men uden at stresse ham yderligere.

Jeg havde håbet at nogle ejere af bordere og fuglehunde måske kom på banen med nogle gode øvelser. Hugo fx ser jo alt i sine omgivelser - alt - han er enorm synsstyret. Det betyder, at han hele tiden er vågen - og det er en SKØN træningshund, men også en mundfuld - min bordermix var ikke sådan - ham havde jeg ingen problemer med at holde tilfreds.

 

Når jeg ser på din liste over hvad du har trænet på, synes jeg ikke det ser ud til at du presset ham på nogen måde med hensyn til mængden af træning. Jeg synes stadig det lyder som om du træner for lidt:cool: (Du må gerne slå mig nu :-D)

 

Jeg slår dig næste gang vi ses:vinken::mrgreen: Nej din provokation var god for mig - du har ret. Det ene udelukker ikke det andet. Hvis du har nogle forslag til øvelser med fart så sig til. Jeg elsker jo at træne, men jeg har jo også kun 24 timer i døgnet og 3 små nye killinger herhjemme samt 5 andre dyr at træne dagligt, så det skal gå op i en enhed. Min hund skal kunne tolerere dage, hvor der sker mindre - tænk hvis jeg brækkede et ben... Så var fanden da for alvor løs...

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting mere:

 

Din liste indeholder stort set kun hverdagslydighed og øvelser hvor han skal sidde stille / forholde sig i ro på en eller anden måde. KEEEEDELIGT for en hund der har lidt skub i måsen.

 

Enig - det var faktisk også det jeg startede med at søge i første indlæg i denne tråd:-)

Han skal da også ud og lave øvelser med fart i. Og hvordan belønner du? Det skal være SJOVT at blive belønnet.

Det er sjovt - vi belønner med mad og leg - der er fuld knald på ham i belønningerne.

 

Jeg ville altså også lære ham ting som ikke bare er nyttige! Noget som bare er SJOVT og også noget med FART PÅ.

 

Nu må du gerne slå mig igen:engel:

 

Skal skrive noget her, så det gør jeg lige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lenschow.

 

Jeg har læst noget af tråden, og jeg har ikke set videoerne, så måske tager jeg fejl.

Men jeg tror, det er dig, der er stresset. Du er bange for ikke at gøre det godt nok med din hund. Han er blevet et projekt, der skal lykkes.

Du nævner også selv, at du har meget om ørerne.

Hvis du slappede af og behandlede din hund mere naturligt, er jeg sikker på, det vil gå meget bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg slår dig næste gang vi ses:vinken::mrgreen: Nej din provokation var god for mig - du har ret. Det ene udelukker ikke det andet. Hvis du har nogle forslag til øvelser med fart så sig til. Jeg elsker jo at træne, men jeg har jo også kun 24 timer i døgnet og 3 små nye killinger herhjemme samt 5 andre dyr at træne dagligt, så det skal gå op i en enhed. Min hund skal kunne tolerere dage, hvor der sker mindre - tænk hvis jeg brækkede et ben... Så var fanden da for alvor løs...

 

Jeg er helt enig i at man OGSÅ skal træne en del ro med sådan en hund - men mener bare det skal balanceres. Der skal også fyres noget gas af ind i mellem.

 

Forslag til fart øvelser:

 

Grundfærdighed: En sikker potetarget (frivillig). Den bruger du til at lægge ud på større afstande så han skal LØBE ud til den (og evt. "fryse" i en ståposition på den). Du kan vælge at belønne hos dig selv (bliv selv stående derfra hvor du sender ham) - så skal han løbe begge veje :klap:Beløn efterhånden som han fatter øvelsen bedre, for HASTiGHED.

Når han forstår øvelsen, kan sætte et signal på til at få lov at løbe ud (i begyndelsen holder du ham tilbage i halsbådet), og her skal du være opmærksom på at han ikke får lov at drøne afsted før han er helt i ro. Her får du to fluer med et smæk. Lukke gas ud og selvbeherskelse.

 

På target kan vælge at koble andre adfærd på - dæk/stå/sid. Du kan også lægge den bag en stol el.lign så han skal løbe ud til stolen, rundt om den og træde på target (klik) og komme ind for at få belønningen.

 

Her skal han både tænke og løbe. :mrgreen:

 

Beløn disse øvelser med en forstærker der giver aktivitet (boldleg, trækkamp etc.)

 

Ro-øvelser belønnes roligt.

 

Der er sikkert andre der har flere forslag.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu lader det til, at du har løst problemetog det er jo fedt...

 

Når man kun kan se små videobidder af en adfærd og f.eks. ikke optakten vil det altid blive svar derefter. Det er risikoen ved at vise disse småbidder.

 

Jeg tænker, at du har sat Hugo i en situation han ikke mestrer og (på videoen) ikke hjælper ham.

 

Min løsning ud fra det sete ville være at ændre situationen til en situation du har kontrol over, så du kunne belønne ønsket adfærd.

Dette kunne indebære at træne ro tidligere i situationen, gå ud ad en anden dør eller noget helt tredje.

 

Hvad følte du dig egentlig provokeret af?

 

Provokeret til at gøre noget aktivt selv, fordi jeg ikke oplevede mig særlig forstået i tråden - kun peget fingre ad og sat i bås som en ejer, der ikke rigtig gider lave noget med sin hund, når jeg faktisk ligger vandret for at løse denne hunds forskellige udfordringer og give ham et indholdsrigt og fornuftigt liv ud fra de forudsætninger som jeg har. Jeg følte, at i stedet for at komme med konstruktive forslag så blev der gået som katten om den varme grød og kommet med alle mulige hentydninger til mit hundehold som ikke godt nok.

 

Den slags motiver gjorde mig vred at få plantet i mig - og da vrede er lig med handling tænkte jeg nej nu er det fandeme nok - jeg har lige trænet en kat til dæk og en anden kat til at apportere - nu går jeg sgu selv ud og løser det.

 

Og det gjorde jeg så.

 

Det er fint med provokationer, men jeg synes ikke om at få sat et stempel på mig som en art dårlig træner eller hundeejer. Vi laver vel alle fejl - jeg står med en helt ny hund med en vifte af problemer - i den situation er jeg sårbar. I stedet for en form for forståelse og hjælsomhed oplevde jeg mig sparket til, mens jeg lå ned.

 

Den slags reagerer folk forskelligt på. Jeg gik ud og gjorde det selv. Andre ejere ville måske have forladt forum - og gået af med hunden eller hvad ved jeg.

 

Jeg synes generelt tonen herinde er god, men de der små stikpiller mellem sidebenene - det skrevne ord er fattigt - jeg har muligvis læst det anderledes end det var ment, men jeg anser nu ikke mig selv for sart.

 

Det jeg tænker om det er, at når afsender er sårbar, så forsøger jeg altid at forme mine ord med omhu. Selvom jeg selv har en vis viden om træning, så anser jeg ikke mig selv som en, der har svaret på alt, og jeg laver heldigvis masser af fejl - og lærer af dem.

 

Jeg følte ærlig talt en vis morskab omkring min situation, og da jeg ikke selv finder den spor morsom, så blev det modtaget på den måde her.

 

men ja nu har jeg så løst det selv. Jeg vælger nok at spørge et andet sted en anden gang - i hvert tilfælde i lang tid oven på den oplevelse her, som uanset om den var ment sådan eller ej, er min oplevelse, og en rigtig kedelig en.

 

Selv ville jeg ikke svare en ejer på den måde, når vedkommende oprigtigt bad om råd til et problem, som vedkommende sagtens kunne se på sin hund var uhensigtsmæssig.

 

Men jeg er ovre det - jeg kan trods alt træne mine dyr selv og har andre at sparre med. Ikke alle står i den situation, når de spørger, bør man måske - måske ikke - skrive sig bag øret før man poster en anden gang i en tråd, hvor en ejer står, hvor jeg stod - i total afmagt.

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i at man OGSÅ skal træne en del ro med sådan en hund - men mener bare det skal balanceres. Der skal også fyres noget gas af ind i mellem.

 

Forslag til fart øvelser:

 

Grundfærdighed: En sikker potetarget (frivillig). Den bruger du til at lægge ud på større afstande så han skal LØBE ud til den (og evt. "fryse" i en ståposition på den). Du kan vælge at belønne hos dig selv (bliv selv stående derfra hvor du sender ham) - så skal han løbe begge veje :klap:Beløn efterhånden som han fatter øvelsen bedre, for HASTiGHED.

Når han forstår øvelsen, kan sætte et signal på til at få lov at løbe ude (i begyndelsen holder du ham tilbage i halsbådet), og her skal du være opmærksom på at han ikke for lov at drøne afsted før han er helt i ro. Her får du to fluer med et smæk. Lukke gas ud og selvbeherskelse.

 

På target kan vælge at koble andre adfærd på - dæk/stå/sid. Du kan også lægge den bag en stol el.lign så han skal løbe ud til stolen, rundt om den og træde på target (klik) og komme ind for at få belønningen.

 

Her skal han både tænke og løbe. :mrgreen:

 

Beløn disse øvelser med en forstærker der giver aktivitet (boldleg, trækkamp etc.)

 

Ro-øvelser belønnes roligt.

 

Der er sikkert andre der har flere forslag.;-)

 

:5up:Tusind tak - det var præcis den slags jeg søgte.

 

Når man ikke er vant til at eje en så tændt hund, skal man jo lige have chancen for at lære det.

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lige en sidste detalje som jeg bruger her.

 

Jeg har 4 hunde med knald på og hvis de ser mig gøre mig klar til træning er helvedet løs i laksegade. Derfor læsser jeg dem i bilen FØR jeg gør noget som helst andet når vi skal afsted til træning. Pludselig rejser jeg mig bare og sætter dem i bilen. Bagefter går jeg ind og skifte til træningstøj, skærer godbidder etc. men det får de ikke at se. For dette kunne udløse 3. verdenskrig her. Bare et lille tip.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lige en sidste detalje som jeg bruger her.

 

Jeg har 4 hunde med knald på og hvis de ser mig gøre mig klar til træning er helvedet løs i laksegade. Derfor læsser jeg dem i bilen FØR jeg gør noget som helst andet når vi skal afsted til træning. Pludselig rejser jeg mig bare og sætter dem i bilen. Bagefter går jeg ind og skifte til træningstøj, skærer godbidder etc. men det får de ikke at se. For dette kunne udløse 3. verdenskrig her. Bare et lille tip.

 

Tusind tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Provokeret til at gøre noget aktivt selv, fordi jeg ikke oplevede mig særlig forstået i tråden - kun peget fingre ad og sat i bås som en ejer, der ikke rigtig gider lave noget med sin hund, når jeg faktisk ligger vandret for at løse denne hunds forskellige udfordringer og give ham et indholdsrigt og fornuftigt liv ud fra de forudsætninger som jeg har. Jeg følte, at i stedet for at komme med konstruktive forslag så blev der gået som katten om den varme grød og kommet med alle mulige hentydninger til mit hundehold som ikke godt nok.

 

Den slags motiver gjorde mig vred at få plantet i mig - og da vrede er lig med handling tænkte jeg nej nu er det fandeme nok - jeg har lige trænet en kat til dæk og en anden kat til at apportere - nu går jeg sgu selv ud og løser det.

 

Og det gjorde jeg så.

 

Det er fint med provokationer, men jeg synes ikke om at få sat et stempel på mig som en art dårlig træner eller hundeejer. Vi laver vel alle fejl - jeg står med en helt ny hund med en vifte af problemer - i den situation er jeg sårbar. I stedet for en form for forståelse og hjælsomhed oplevde jeg mig sparket til, mens jeg lå ned.

 

Den slags reagerer folk forskelligt på. Jeg gik ud og gjorde det selv. Andre ejere ville måske have forladt forum - og gået af med hunden eller hvad ved jeg.

 

Jeg synes generelt tonen herinde er god, men de der små stikpiller mellem sidebenene - det skrevne ord er fattigt - jeg har muligvis læst det anderledes end det var ment, men jeg anser nu ikke mig selv for sart.

 

Det jeg tænker om det er, at når afsender er sårbar, så forsøger jeg altid at forme mine ord med omhu. Selvom jeg selv har en vis viden om træning, så anser jeg ikke mig selv som en, der har svaret på alt, og jeg laver heldigvis masser af fejl - og lærer af dem.

 

Jeg følte ærlig talt en vis morskab omkring min situation, og da jeg ikke selv finder den spor morsom, så blev det modtaget på den måde her.

 

men ja nu har jeg så løst det selv. Jeg vælger nok at spørge et andet sted en anden gang - i hvert tilfælde i lang tid oven på den oplevelse her, som uanset om den var ment sådan eller ej, er min oplevelse, og en rigtig kedelig en.

 

Selv ville jeg ikke svare en ejer på den måde, når vedkommende oprigtigt bad om råd til et problem, som vedkommende sagtens kunne se på sin hund var uhensigtsmæssig.

 

Men jeg er ovre det - jeg kan trods alt træne mine dyr selv og har andre at sparre med. Ikke alle står i den situation, når de spørger, bør man måske - måske ikke - skrive sig bag øret før man poster en anden gang i en tråd, hvor en ejer står, hvor jeg stod - i total afmagt.

 

MVH

 

Ked af at du oplever det sådan :ae: jeg tror altså ikke at det er sådan du bliver opfattet af folk herinde -de fleste som har fulgt med i din og Hugos historie ved, at du er en meget seriøs hundeejer som vil gøre alt for at Hugo har det godt :5up: Det er jo helt fantastiske fremskridt I har gjort sammen og synes det er dejligt at du deler og håber ikke det er noget du vil holde dig fra i fremtiden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du trænet slut/ro med ham??? Altså ikke at forholde sig i ro i forskellige situationer, men at stoppe når du siger stop/slut???

 

Nu har jeg en stående jagthund, og har før haft schæfer (både højavl og brugslinier).

 

Og slut/ro kommandoen har været noget af det første jeg har trænet.

 

Altså at vi kan lege vildt, drøne rundt og bare være PÅ, men når jeg siger slut så skal hunden straks falde i ro. Jeg bruger det også som slutsignal til når vi afslutter et træningspas, så min hund ved at nu sker der ikke mere...

 

Har du prøvet at give ham en bliv kommando når du rejser dig derhjemme, og altså hjælpe ham med at forstå at han bare skal forholde sig i ro, og der skal ikke ske noget der behøver hans opmærksomhed. Da Gizmo var yngre ville han også meget gerne være med i alt jeg foretog mig, nu bliver han bare liggende i sofaen når jeg rejser mig for at lave noget andet, fordi han ved at jeg nok skal give besked hvis det angår ham. Han kan da godt komme ind i det andet rum til mig, men ligger sig så i det rum istedet - han er meget social ;-) Men han begynder ikke at vade rastløs rundt.

 

 

Det jeg tænker er, at både stående hund og en spidshund har et enormt behov for at løbe... Gizmo ved ikke noget bedre end en tur på engen og bare løbe og lave søg (efter vildt). Og Münsteren har en stor radius, og vil altså gerne løbe i stor radius fra føreren - men den ved hvor man er, og kommer tilbage, stol på det... Det er det den er lavet til. Får han opfyldt det behov, og selvstændigt får lov til at løbe, eller har du hele tiden et øje på hver finger og hele tiden kalder ham tilbage når han er mere en 20 meter væk???

Selvfølgelig er det lidt sværere hvis der er samojede ind over også, da den jo har et helt andet sind...

 

Men jeg vil nok også sige, kom afsted til træning - han har brug for at komme ud og opleve... Du vil aldrig kunne fjerne hans instinkt med at ville holde øje med alt, men brug det istedet for.

Træn noget apport, noget søg, spor, target på afstand - altså noget med gang i, og hvor han skal bruge syn og næse.

Og så ville jeg også lade ham komme ud og få løbet af, ikke bare på gåtur med cykle med ham, og lade ham få afløb for sin energi...

 

Hvordan belønner du?? Udelukkende ved godbidder???

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...