Hop til indhold

Anti Gø halsbånd


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Jeg har nylig indhegnet et område, som grænser op til en offentlig vej. Dette bevirker at mange standser op, når hundene opholder sig på dette areal, hvilket jeg selvfølgelig ikke har spor imod. Men det generer mig at nogle af mine hunde gøer af de forbipasserende, specielt er det voldsomt hvis "tilskuerne" selv har hund(e) med.

Derfor overvejer jeg at anskaffe de såkaldte antigø halsbånd

http://www.alttilhundogkat.dk/anti-g_halsbnd.6

Anti-Gø Hundehalsbånd Med Spray Fra Multivet - Gør for meget?

 

Et sådant findes i flere udgaver, med lyd, vandsprøjt, eller duftsprøjt.

 

Jeg efterlyser derfor erfaringer fra brugere af sådanne halsbånd.

Mine spørgsmål er: Hvilken type halsbånd virker bedst ??

Er halsbåndene driftsikre, så de ikke "straffer" hunden i utide ??

Lærer hunden sig hurtigt at konsekvensen kun er der, når den bærer hvalsbåndet ??

Ved hunde i flok, er det nok at give de mest gøende hunde halsbånd på, eller skal alle bære halsbånd, for at opnå den ønskede effekt ??

 

Jeg håber at nogen vil dele deres erfaringer, da disse halsbånd jo ikke er helt billige i anskaffelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Min far havde flere forskellige slags af dem til hans riesen schnauser... De virkede ikke simpelthen fordi hunden lærte hurtigt hvilken "frekvens" han kunne slippe afsted med at gø i, så han gøede lystigt videre i lidt lavere toneleje end normalt men stoppede aldrig.

Han havde flere for at prøve de forskellige slags, men de reagerede alle på samme måde, hvis hundene er lige så kvikke som futte var, så holder de maks en time, så har de fundet ud af at gø "udenom" reaktionen fra halsbåndet:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min far havde flere forskellige slags af dem til hans riesen schnauser... De virkede ikke simpelthen fordi hunden lærte hurtigt hvilken "frekvens" han kunne slippe afsted med at gø i, så han gøede lystigt videre i lidt lavere toneleje end normalt men stoppede aldrig.

Han havde flere for at prøve de forskellige slags, men de reagerede alle på samme måde, hvis hundene er lige så kvikke som futte var, så holder de maks en time, så har de fundet ud af at gø "udenom" reaktionen fra halsbåndet:hmm:

 

Det er også bare syptom behandling og unødvendig straf imo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du får min erfaring som adfærdsrådgiver.

Nogle hunde reagerer ved at blive skræmte af automatisk/fjernbetjent virkende halsbånd og man står derefter med et endnu større problem.

 

Min personlige holdning, som du ikke har bedt om, er at det er den nemme løsning at bruge fjernbetjente eller automatisk virkende træningsartikler til hunde. Det er opdragelse der skal til og ikke straf i mine øjne.

 

Hvis vi ser på konsekvensen af at gø med halsbånd på, som at det ikke opleves som straf for hunden, men udelukkende som afledning, mener jeg det er en meget dyr og afstandsøgende form for afledning.

 

Tæt træning/opdragelse med en hund af gangen vil virke bedre og samtidig styrke relationen mellem hund og ejer.

 

Fjernbetjente/selvudløsende aggregater som giver hunden væsentlig ulempe er iøvrigt forbudt at anvende

Link til indlæg
Del på andre sites

Du får min erfaring som adfærdsrådgiver.

Nogle hunde reagerer ved at blive skræmte af automatisk/fjernbetjent virkende halsbånd og man står derefter med et endnu større problem.

 

Min personlige holdning, som du ikke har bedt om, er at det er den nemme løsning at bruge fjernbetjente eller automatisk virkende træningsartikler til hunde. Det er opdragelse der skal til og ikke straf i mine øjne.

 

Hvis vi ser på konsekvensen af at gø med halsbånd på, som at det ikke opleves som straf for hunden, men udelukkende som afledning, mener jeg det er en meget dyr og afstandsøgende form for afledning.

 

Tæt træning/opdragelse med en hund af gangen vil virke bedre og samtidig styrke relationen mellem hund og ejer.

 

Fjernbetjente/selvudløsende aggregater som giver hunden væsentlig ulempe er iøvrigt forbudt at anvende

 

Selvfølgelig har du teoretisk ret, men det holder bare ikke i min situation. Træning med hundene enkeltvis virker så langt fra, når de siden slippes løs i flokken. Hunde i flok har en meget anderledes ( mere naturlig) adfærd, specielt når ejeren er ude af syne.

Desuden har jeg ofte fremmede hunde i flokken, som kun er på besøg i kortere perioder og der er derfor ikke tid til træning.

Men tak for dit indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min far havde flere forskellige slags af dem til hans riesen schnauser... De virkede ikke simpelthen fordi hunden lærte hurtigt hvilken "frekvens" han kunne slippe afsted med at gø i, så han gøede lystigt videre i lidt lavere toneleje end normalt men stoppede aldrig.

Han havde flere for at prøve de forskellige slags, men de reagerede alle på samme måde, hvis hundene er lige så kvikke som futte var, så holder de maks en time, så har de fundet ud af at gø "udenom" reaktionen fra halsbåndet:hmm:

 

Det er faktisk også lidt det min spekulation går på. Hunde er jo kloge og hvis det bliver nødvendigt at give dem halsbåndet på hele livet vil jeg hellere prøve en anden vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 4 hunde af gøende racer, og vi har en campingplads som nabo.

Vi har sat et højt hegn op til campingpladsen og har lært hundene, at hvad der sker der, kommer ikke dem ved.

 

Selvfølgelig kan det ske, de begynder at gø i haven, men så stopper vi dem, det er bare at kalde på dem.

 

Det er et spørgsmål om opdragelse, det burde dine hunde også kunne lære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fjernbetjente/selvudløsende aggregater som giver hunden væsentlig ulempe er iøvrigt forbudt at anvende

 

Vil gerne lige være heeeelt sikker på, at du har læst hvad Ninjamor skrev. Du mener selv, du spiller en stor rolle for dine hvalpekøbere..... Vil du så også anbefale dem at købe sådan et halsbånd?

 

Jeg ville tabe enhver respekt for en opdrætter, som trænede sine hunde, og brugte antigø halsbånd.

 

Det er faktisk også lidt det min spekulation går på. Hunde er jo kloge og hvis det bliver nødvendigt at give dem halsbåndet på hele livet vil jeg hellere prøve en anden vej.

Det bliver det højst sandsynligt. Jeg kender 2 der bruger dem, dvs den ene brugte det, da hun stoppede og trænede det i stedet, fik hun en hund der ikke gøede, stressede, panikkede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er forkert at kalde det en straf, finder det mere rigtigt at bruge ordet konsekvens.

 

Det er at "træne" med straf. Du giver hunden noget den føler ubehageligt, når den gør hvad du ikke vil have. Hunden forstår bare ikke at det er træning, den fiser jo rundt for sig selv. Jeg skriver træne i "", for du gør intet aktivt andet end at indkøbe et produkt - altså så kan du jo ligeså godt få den der tøjhund med fjernbetjening, ikk? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 4 hunde af gøende racer, og vi har en campingplads som nabo.

Vi har sat et højt hegn op til campingpladsen og har lært hundene, at hvad der sker der, kommer ikke dem ved.

 

Selvfølgelig kan det ske, de begynder at gø i haven, men så stopper vi dem, det er bare at kalde på dem.

 

Det er et spørgsmål om opdragelse, det burde dine hunde også kunne lære.

 

Jeg har i en længere periode prøvet, som dig, at kalde hundene væk/ind hver eneste gang de gøede. For at være mere interessant, end det de gøede af, fik de en godbid når de kom ind. Men jeg har kloge hunde :-D, så de fandt hurtigt ud af at gø helt uden grund, blot for at blive kaldt ind til den lækre godbid.:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

PS, for Motor virker det, at han bliver sendt ind (kommando og jeg går ud mod haven for at hente ham, og peger ind, så løber han ind) når han gør. Nu flyttede vi for ikke så længe siden, så vi træner det stadig lidt, men det virker og på kort tid er han begyndt at stå og mumle i stedet for at gø.

 

Han får ikke noget for at komme ind. Ind er jo så også en straf - man kan også træne det ved at være med i haven og rose/klikke FØR hunden gør, og på den måde belønne ikke at larme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er forkert at kalde det en straf, finder det mere rigtigt at bruge ordet konsekvens.

 

Forkert? Du påføre din hund ubehag for en handling. Det er da straf.

Hvis jeg gav min søn en lammer hvergang han pruttede er det da også straf selvom jeg gør det hvergang.

Hyppigheden afgøre da ikke om det er straf eller kensekvens.

 

Det er også en konsekvens at kalde dem ind hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil gerne lige være heeeelt sikker på, at du har læst hvad Ninjamor skrev. Du mener selv, du spiller en stor rolle for dine hvalpekøbere..... Vil du så også anbefale dem at købe sådan et halsbånd?

 

Jeg ville tabe enhver respekt for en opdrætter, som trænede sine hunde, og brugte antigø halsbånd.

 

 

Det bliver det højst sandsynligt. Jeg kender 2 der bruger dem, dvs den ene brugte det, da hun stoppede og trænede det i stedet, fik hun en hund der ikke gøede, stressede, panikkede.

 

Med hensyn til lovligheden af sådanne halsbånd, mener jeg kun det er halsbånd med strømeffekt der er forbudt, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Om jeg spiller en stor rolle for mine hvalpekøbere, må andre afgøre, men jeg ville aldrig anbefale et antigø halsbånd til en enehund. En sådan hund må det være muligt at opdrage/aflede.

Det er når hundene er i flok ( mere end 3 stk) at det kan være svært at komme igennem til den enkelte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet det, og er generelt enig med Ninjamor.

 

Det kan absolut ikke bruges på en hvilken som helst hund, nogen kan bli' så bange at der gør virkelig stor skade. Og i så fald er det ulovligt, som Ninjamor også skriver. Men der findes også hunde der slet ikke reagerer på det. Og det er jo lidt et sats, om man tør prøve eller ej. Jeg vil jo mene at man skal ha' ret kraftige problemer før man tænker i de baner, og at det er absolut sidste udvej...

 

Hvis man absolut skal bruge anti-gø-halsbånd så SKAL det være den model med en fjernbetjening, dvs. at du selv udløser sprøjtet. Den automatiske er ikke pålidelig, og du risikerer at den bli'r udløst af andet end gøen. Derudover - hvis du har flere hunde der gøer, så vil halsbåndet jo reagere på ALLE hundes gøen, ikke kun den der har halsbåndet på...

 

Hunden lærer ikke at tie stille af halsbåndet. Hvis man har en hund der er røget ind i et mønster, så kan halsbåndet være godt til at bryde mønsteret - men bagefter SKAL der træning til. Ellers er man meget hurtigt tilbage i samme rille igen.

 

Jeg tror du vil få meget svært ved at aflære gøen i en flok, vha. halsbånd. Hvordan havde du tænkt dig det rent praktisk? Skulle alle ha' halsbånd på - så bli'r det meget dyrt, sådan et halsbånd koster et godt stykke over 1.000,-. Det vil også være meget svært at styre med alle hunde, halsbånd og fjernbetjeninger. Det ville ta' enormt lang tid at bruge ét halsbånd, for hunden skal gå med halsbåndet et godt stykke tid før man begynder at overhoved bruge det, ellers vil de regne ud at vandsprøjtet har noget med halsbåndet at gøre, og så er virkningen jo røget. Og hvis ikke der er tid til at efterfølgende træne med hver enkelt hund, så ville man igen ryge tilbage i samme rille...

 

Og uanset hvad du synes, så ER halsbåndet en straf! Du påfører hunden ubehag, for at den ikke skal gentage en adfærd = straf, positiv straf endda! Og det skal man lige tænke grundigt over, før man bruger halsbåndet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Forkert? Du påføre din hund ubehag for en handling. Det er da straf.

Hvis jeg gav min søn en lammer hvergang han pruttede er det da også straf selvom jeg gør det hvergang.

Hyppigheden afgøre da ikke om det er straf eller kensekvens.

 

Det er også en konsekvens at kalde dem ind hver gang.

 

Det er altså ikke så nemt. For eksempel situationen hvor 3 hunde gøer med to ikke gør det. Jeg kalder de tre ind som larmer men de to som for lov til at blive tilbage, fordi de gjorde det rigtige, faktisk er dem der føler sig straffet, for "hvorfor må vi ikke komme ind"

Så kan jeg selvfølgelig kalde de artige ind, men det stopper jo ikke larmen ved hegnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså ikke så nemt. For eksempel situationen hvor 3 hunde gøer med to ikke gør det. Jeg kalder de tre ind som larmer men de to som for lov til at blive tilbage, fordi de gjorde det rigtige, faktisk er dem der føler sig straffet, for "hvorfor må vi ikke komme ind"

Så kan jeg selvfølgelig kalde de artige ind, men det stopper jo ikke larmen ved hegnet.

 

Motor er inde 1 minut eller lignende, efter det har han jo glemt alt om hvorfor han er inde, så kan han ligeså godt komme ud igen. Jeg lukker sjældent døren (medmindre de er helt gak og jeg synes de skal sove middagslur), han kommer ind og sætter sig/går rundt og snuser, og så er det det. Voodoo løber også med ind selvom han ikke gør, det er jo ligemeget, Motor ved udmærket at det er ham det handler om

 

Straffen er måske mere, at han ikke fik lov at holde øje med den forbipasserende hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig har du teoretisk ret, men det holder bare ikke i min situation. Træning med hundene enkeltvis virker så langt fra, når de siden slippes løs i flokken. Hunde i flok har en meget anderledes ( mere naturlig) adfærd, specielt når ejeren er ude af syne.

Desuden har jeg ofte fremmede hunde i flokken, som kun er på besøg i kortere perioder og der er derfor ikke tid til træning.

Men tak for dit indlæg.

 

Selv tak...

 

Jeg ved skam godt at hunde i flok "går med på den". Derfor trænes først alle hunde hver for sig, derefter sætter man to sammen osv.

 

Det er et stort arbejde, men i mine øjne nødvendigt hvis man vil undgå tekniske hjælpemidler og samtidig vil styrke relationen mellem sig selv og sine hunde.

 

Uanset så er det stadig forbudt at anvende disse halsbånd

 

Hvilken race er der tale om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i en længere periode prøvet, som dig, at kalde hundene væk/ind hver eneste gang de gøede. For at være mere interessant, end det de gøede af, fik de en godbid når de kom ind. Men jeg har kloge hunde :-D, så de fandt hurtigt ud af at gø helt uden grund, blot for at blive kaldt ind til den lækre godbid.:cry:

 

Det er da klart, hunde er ikke dumme. Mine får da heller ikke godbid for at holde op, jeg stopper dem bare. Men jeg tjekker, hvad det er, de gøer ad, og hvis det er et pindsvin eller en kat, kommer de ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til lovligheden af sådanne halsbånd, mener jeg kun det er halsbånd med strømeffekt der er forbudt, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Om jeg spiller en stor rolle for mine hvalpekøbere, må andre afgøre, men jeg ville aldrig anbefale et antigø halsbånd til en enehund. En sådan hund må det være muligt at opdrage/aflede.

Det er når hundene er i flok ( mere end 3 stk) at det kan være svært at komme igennem til den enkelte hund.

 

Du må ikke sætte et selvudløsende/fjernbetjent halsbånd på en hund hvis dette medfører "væsentlig ulempe".

Man kan så altid diskutere hvad "væsentlig ulempe" er, men for at sådan et halsbånd skal virke må hunden nødvendigvis synes konsekvensen af at gø er værre end motivationen for at gø er stærk. Enig?

 

Når hunde gør sker dette ofte instinktivt, som når de følger flokken, og du ved aldrig hvad det er du straffer med halsbåndet. Det afhænger af hvad hunden er optaget af/evt ser på i straføjeblikket.

 

Jeg kender et tilfælde hvor en hund røg i benet på ejeren fordi den mente det var ham der udløste ubehaget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke det giver væsentlig ulempe - nok snarere mildt ubehag. Om det er forbudt eller ej er vist et definitionsspørgsmål og ikke enkeltmands holdning.

 

Har selv brugt det - dog udelukkende med fjernbetjening. Mit er med vand - intet andet. Har udløst det en gang på min coton - det virkede fantastisk! Men hun var også den eneste i flokken, der gøede.

Har også brugt det med min ene border ifm. uønsket hyrdeadfærd på heste. Det var en stor succes og jeg slap for at blive "bussemand". Uanset hvad, så skulle han skældes ud eller påføres ubehag for at stoppe adfærden - nu slap jeg bare selv for at være den onde.

 

Både min gamle græker og min nye border kunne jeg aldrig drømme om at bruge det på! De er begge for bløde til at jeg tør prøve. Jeg er helt sikker på, at det ville have en negativ effekt. Jeg vil heller aldrig bruge andet end halsbånd med fjernbetjening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine har prøvet gøhalsbånd og jeg ville aldrig anbefale det, det løb tør for vand i løbet af 5 minutter og Petrine blev bare endnu mere begejstret for at bjæffe (hun elsker vand)

 

Er pt på landet og har 8 hunde på besøg, hvoraf kun 3 kan holde kæft, de 5 andre er fremmede, jeg råber vredt og aggresivt hold kæft, selvom ingen af de fremmede kender mig / kommandoen, så virker det fint.

 

Kalde og lukke ind ville hos mig virke som en belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du får min erfaring som adfærdsrådgiver.

Nogle hunde reagerer ved at blive skræmte af automatisk/fjernbetjent virkende halsbånd og man står derefter med et endnu større problem.

 

Min personlige holdning, som du ikke har bedt om, er at det er den nemme løsning at bruge fjernbetjente eller automatisk virkende træningsartikler til hunde. Det er opdragelse der skal til og ikke straf i mine øjne.

 

Hvis vi ser på konsekvensen af at gø med halsbånd på, som at det ikke opleves som straf for hunden, men udelukkende som afledning, mener jeg det er en meget dyr og afstandsøgende form for afledning.

 

Tæt træning/opdragelse med en hund af gangen vil virke bedre og samtidig styrke relationen mellem hund og ejer.

 

Fjernbetjente/selvudløsende aggregater som giver hunden væsentlig ulempe er iøvrigt forbudt at anvende

 

 

Er meget enig i hvad du skriver :5up:

 

Men hvordan vil du så aflede/træne det væk?

Jeg har prøvet at kalde Nala ind hver gang hun gøede, men det havde ingen virkning. Har prøvet at være i haven med hende og afledt hende inden hun gøede, virkede heller ikk...

Vi står overfor en gang flytning nu her, til villakvarter med legene børn og familier på søndags gåtur, og jeg véd at Nala vil komme med vov'er i ny og næ...

Hvordan håndtere man lige det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Dexter var værst med sit gøen, overvejede vi faktisk et sådan halsbånd...

 

Men det var i rent desperation over at intet andet virkede med ham... (Det viste sig bare at være en fase åbenbart, han stoppede uden vi bemærkede det og gøer ikke specielt meget nu :vedikke: )

 

Jeg ville normalt aldrig bruge sådan noget, og synes det er dybt forkert... Men ja som skrevet så var jeg selv så langt ude at jeg overvejede om det var et forsøg værd... Det besluttede vi dog det ikke var... Men min kammerat har super gode erfaringer med det på deres samojede blanding...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...