Hop til indhold

Anti Gø halsbånd

Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er forkert at kalde det en straf, finder det mere rigtigt at bruge ordet konsekvens.

Der tager du fejl. Ifølge læringsteorien som er en gemmeafprøvet videnskab defineres straf ved at være en læringsprocedure der mindsker eller fjerner en adfærd som følge af et ubehag.

Det er netop hvad disse halsbånd har til hensigt at gøre.

Ellers enig med Ninjamor om at det er symptombehandling og forsøg på at quix fixe et adfærdproblem, der kan have mange andre årsager. Hvorfor gør en hund overdrevent? uha... jeg har haft en del af dem i behandling og ikke to, der gøede af samme årsag. Til gengæld gør de ikke i dag, fordi ejerne valgte at arbejde med hovedårsagen og ikke kun symptomet.

Du risikerer at forværre problemet eller flytte adfærden til andre områder af din hunds liv. Jeg har set disse halsbånd virke på gøen, men da årsagen til gøen ikke blev behandlet, begyndte hunden at æde hjemmet, bide børnene og postbudet og stikke af....

Og da ejeren ringede savnede han faktisk at hunden "bare gøede" for dette var pludselig meget værre end før.

Jeg kan naturligvis ikke fortælle dig, hvad du skal vælge, men jeg kan love dig en ting: Det er en straf, en positiv straf endda, (positiv betyder at tilføre et ubehag aktivt som i plus dvs at lægge et ubehag til), og udover ikke at tage fat om hovedårsagen til at de gør, og dermed risikere at få værre problemer, så er der utallige bivirkninger ved positiv straf, som jeg ikke vil remse op her nu.

jeg taler af første hånds erfaring her - jeg har set disse quix fixes utallige gange og de skader ejeren står med bagefter.

Men som sagt - du må jo ud og gøre dig dine egne erfaringer.

Men positiv straf er det altså:-) Den kan vi ikke debattere uanset hvor mange andre ord man kan pakke det ind i. Konsekvens er noget helt andet. Det er det du vælger ikke at udvise ved at sætte sådan et halsbånd på...

Jeg er i KBH om lidt, så hvis jeg ikke svarer på et modsvar er det derfor:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Selvfølgelig har du teoretisk ret, men det holder bare ikke i min situation. Træning med hundene enkeltvis virker så langt fra, når de siden slippes løs i flokken. Hunde i flok har en meget anderledes ( mere naturlig) adfærd, specielt når ejeren er ude af syne.

Desuden har jeg ofte fremmede hunde i flokken, som kun er på besøg i kortere perioder og der er derfor ikke tid til træning.

Men tak for dit indlæg.

Lige en lille ting - ork joh det virker skam. Et af de steder jeg var var en kennel med 8 gøende hunde.

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i en længere periode prøvet, som dig, at kalde hundene væk/ind hver eneste gang de gøede. For at være mere interessant, end det de gøede af, fik de en godbid når de kom ind. Men jeg har kloge hunde :-D, så de fandt hurtigt ud af at gø helt uden grund, blot for at blive kaldt ind til den lækre godbid.:cry:

Ja det er heller ikke måden - i stedet skal du se på helheden i deres liv - er deres basale behov opfyldt? Hernæst skal du belønne ro FØR de gør. En af gangen. Det kræver en aktiv indsats i en periode, men det er ens for os alle med hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak til alle Jer som har svaret i denne tråd.

Beslutningen er blevet at jeg ikke køber antigø halsbånd.

Ikke fordi jeg synes det er synd for hundene, et vand- eller duftsprøjt ville ikke skade nogen af mine hunde, men fordi jeg er blevet bekræftet i at hundene meget hurtigt ville lære sig forskellen på om de havde halsbåndet på eller ej.

Derfor vælger jeg at bruge det nye hundeareal til de mere stille hunde, ihvertfald i de perioder hvor der færdes gående og cyklende trafik lige op af hegnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 months later...

Jeg synes det ville være rart hvis der var flere der fortalte om deres erfaring med anti gø halsbåndet, i stedet for opdragelsesteorien. Min datter havde en Pomeranian som desværre blev syg og døde, og hende var der ingen gø problemer med, men nu har hun fået en han Pom, og han gør/piber konstant når han er alene hjemme, så der er kommet klager og hun kan ikke have ham mere. Han gør også når der kommer gæster, så hvis det kunne hjælpe på problemet med et halsbånd der udsender citrusduft, ville det være rart for hende. Hun har gjort hvad hun kunne - så ingen skæld ud svar - TAK

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det ville være rart hvis der var flere der fortalte om deres erfaring med anti gø halsbåndet, i stedet for opdragelsesteorien. Min datter havde en Pomeranian som desværre blev syg og døde, og hende var der ingen gø problemer med, men nu har hun fået en han Pom, og han gør/piber konstant når han er alene hjemme, så der er kommet klager og hun kan ikke have ham mere. Han gør også når der kommer gæster, så hvis det kunne hjælpe på problemet med et halsbånd der udsender citrusduft, ville det være rart for hende. Hun har gjort hvad hun kunne - så ingen skæld ud svar - TAK

Spændende...

Hvordan har hun trænet alene hjemme med hunden?

Hvad har hun gjort for at ændre på situationen med gæster?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vover pelsen og svarer selv om jeg ikke har erfaring med halsbåndet - det vil ikke hjælpe på alene hjemme problemet. Jeg håber din datter får hjælp til at arbejde med hunden på en anden måde:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har erfaringer med halsbåndet - det vil ikke kunne bruges til nogen af de situationer. Det ville bare gøre det endnu værre, og hun ville risikere at gøre stor skade på hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites