Hop til indhold

What to do!?

Gæst Marina
 Share

Recommended Posts

Nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal gøre mere! Så jeg håber på lidt hjælp med mine 2 problemer med Selina.

1. Selina æder sit eget lort, hvis jeg ikke når at fjerne det lige efter hun har skidt. Og det har vi haft mange problemer med, hvor hun så har kastet rigtig meget op. Og ikke nok med det, så kan hun finde på at æde andre hundes lort.

Jeg har godt hørt om at de kan æde katte lort. Men det her er simpelthen for klamt. Hvordan kan jeg vende hende af med det? Det er som om "nej" ikke virker.

2. Hun har fået en vane med at bide fast i mine bukser når jeg går. Hun gør det udelukkende for at lege. Men Det gør altså ondt, og hun holder ikke op hvis jeg siger nej eller ignorere hende, når hun gør det. Jeg må pille hende ud af mit bukseben. :cry:

Nogle gode råd? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til at hun spiser sin afføring, så kunne du i en periode kun tage hende ud i snor, og så sørge for at hun ikke kan komme til sin eller andres afføring ved blidt at "rykke" hende videre så snart hun er færdig.

Vores havde en kort periode hvor han gerne ville spise andres, og da han i forvejen altid har snuden nede ved jorden var det lidt svært at se hvornår han kom til en som han vil hapse. Vi holdt skarpt øje med ham når vi gik en tur, og så snart vi kom til en høm, og han var ved at åbne munden gav vi et blidt ryk og sagde "kom" og gik videre. Der gik kun et par dage, og så var han ovre det, han snuser på lidt afstand, og så går han videre.

Mht. Bidningen, så prøv at have et bidereb eller lign. med dig, og hver gang hun går efter dit ben, så distraher hende med biderebet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan også få nogle tabletter hos dyrlægen, der får hendes egen afførring til enten at lugte eller smage grimt, så de (som regel) ikke vil æde den mere.. Det ku måske hjælpe en periode, så hun kunne blive vænnet af med den vane ;-)

Bideriet er en hvalpeting, det går over :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heldigvis ikke haft noget problem med at Coda spiser lort, hverken hans eller andres, heldigvis... :x: Men jeg vil sige at den eneste løsning er at holde øje med hende og sørge for hun ikke kommer i nærheden af dem.

Pillerne Tiny nævner har jeg hørt om, men jeg har også hørt rigtig mange sige det ikke hjælper. :vedikke:

Mht bideri så gør Coda det stadig og han er 17 uger... :stupid: At sige nej hjælper ikke, det eneste der hjælper er stille og roligt at sige nej og så fjerne ham plus tilbyde ham andet legetøj han kan bide i eller en tyggepind. Som regl gør Coda det kun når han er meget opkørt og har en masse energi han skal af med eller når vi har været væk fra rummet og han ligesom skal "byde os velkommen tilbage"! :lol:

Men vi trøster os med han på et tidspunkt forhåbentlig vokser fra det, og sørger for ikke at have vores ynglingsbukser på når vi render rundt med ham. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Nu stiller jeg et frækt spørgsmål.

Er nej overhovedet indlært?? :genert:

Mange begår nemlig den klassiske fejl at tro at de bare kan sige nej til deres hund og så holder den op med det den har gang i.

Men det kræver altså at NEJ er indlært, ligesom sit, dæk, kom osv. Det er en øvelse og den skal holdes ved lige, for ellers lyder det med tiden bare som "bla-bla-bla-bla" i hundens ører.

Og så lærer hvalpe bedst nej-øvelser hvis de er skide sjove. :engel: Min elsker at træne nej øvelser og andre kontaktøvelser, for nøj hvor får man meget mad :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun ved udmærket godt hva nej betyder. Den øvelse laver vi hver dag. :)

Men det er som om når der er en lort eller en bukseben i sigte, betyder nej - ja for Selina :rolleyes:

Men ja, så er det vel bare at være tålmodig med det.

Men ja, man bliver bare så misundelig når andre går med deres hund uden bekymring. Og jeg skal se ned, for at sikre mig der ikke er en lort, tykkegummi eller andet. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hund er 4 måneder. Og vi går 3 lange ture og så kommer hun jævnligt i haven.

På baggrund af egen erfaring jeg lige har gjort mig vil jeg spørge om hun ofte virker stresset og opkørt? Fordi tre lange ture virker af meget for en hvalp der er 4 måneder. :genert:

Coda er 17 uger og han får kun en lille bitte tur om morgenen, ca. 5-10 min, en lang tur om eftermiddagen, ca. 30-45 min, men hvor meget af tiden bliver brugt på at sidde og betragte, og en halvlang tur efter aftensmad, ca. 15 min. Og det er rigeligt for ham. Vi når heller ikke ret langt væk fordi tiden bliver brugt på at snuse og lave lidt opgaver såsom søge opgaver.

Før gik vi to lange ture, 30-45 min om eftermiddagen og 30 min om aftenen. Det fandt vi ud af, med hjælp herindefra :blink:, at det var alt for meget for ham, han kunne slet ikke falde til ro om aftenen før midnatstid og gik rastløst rundt og pev hele aftenen. Ofte var det også her han lavede ulykker fordi han slet ikke kunne falde ned.

Jeg ved godt det ikke var det du spurgte om men bare lige en observation fra min side. :vedikke::genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal gøre mere! Så jeg håber på lidt hjælp med mine 2 problemer med Selina.

1. Selina æder sit eget lort, hvis jeg ikke når at fjerne det lige efter hun har skidt. Og det har vi haft mange problemer med, hvor hun så har kastet rigtig meget op. Og ikke nok med det, så kan hun finde på at æde andre hundes lort.

Jeg har godt hørt om at de kan æde katte lort. Men det her er simpelthen for klamt. Hvordan kan jeg vende hende af med det? Det er som om "nej" ikke virker.

Den er RIGTIG svær - faktisk spiser stort set alle hunde lort... Der er mange teorier om hvorfor. En ting er sikkert - du kan belønne det ved at give det for meget opmærksomhed, så begynder de virkelig at gå til den.

spiser hun, så gå hen og hent hende uden at gøre et stort nummer ud af det - tag en snor på og gå væk.

Ryd op, så hun ikke får mange muligheder

Man kan tilsætte noget i foderet, der giver lorten en hæslig smag.... jeg ved ikke om det virker.

Hund & træning har lige haft en sor artikel om emnet. Du kan få adgang online for ca 150 kroner årligt til bladet. Jeg tænker, at den artikel kunne være god for dig at læse. Alternativt kan du prøve at skrive til Karen Frost - hun skrev artiklen om emnet.

2. Hun har fået en vane med at bide fast i mine bukser når jeg går. Hun gør det udelukkende for at lege. Men Det gør altså ondt, og hun holder ikke op hvis jeg siger nej eller ignorere hende, når hun gør det. Jeg må pille hende ud af mit bukseben. :cry:

Her skal du tage det i opløbet - ind og beløn FØR hun bider sig fast. Lær at se tegnene. Lær hende i stedet at bide i legetøj

Nogle gode råd? :hmm:

Det handler meget om timing det sidste og om at lære at se de små tegn. Hvalpe er nogle skarn ind imellem:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

På baggrund af egen erfaring jeg lige har gjort mig vil jeg spørge om hun ofte virker stresset og opkørt? Fordi tre lange ture virker af meget for en hvalp der er 4 måneder. :genert:

Coda er 17 uger og han får kun en lille bitte tur om morgenen, ca. 5-10 min, en lang tur om eftermiddagen, ca. 30-45 min, men hvor meget af tiden bliver brugt på at sidde og betragte, og en halvlang tur efter aftensmad, ca. 15 min. Og det er rigeligt for ham. Vi når heller ikke ret langt væk fordi tiden bliver brugt på at snuse og lave lidt opgaver såsom søge opgaver.

Før gik vi to lange ture, 30-45 min om eftermiddagen og 30 min om aftenen. Det fandt vi ud af, med hjælp herindefra :blink:, at det var alt for meget for ham, han kunne slet ikke falde til ro om aftenen før midnatstid og gik rastløst rundt og pev hele aftenen. Ofte var det også her han lavede ulykker fordi han slet ikke kunne falde ned.

Jeg ved godt det ikke var det du spurgte om men bare lige en observation fra min side. :vedikke::genert:

:5up: helt enig.

Tror simpelthen hunden er opkørt/overtræt/stresset at der sker så meget hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selina sover ved 11 tiden og kryber med ind i soveværelset når vi går ind og sover.

Men det er mest om eftermiddagen hun er opkørt. Synes ikke hun er nervøs på nogle måder. Hun er helt tryg ved mig og manden. Meget tæt knyttet.

Vi går også en tur på 15 min. Og en på 30-50 min om eftermiddagen. Og en på samme længde efter aftensmad hvor hun også bliver meget opstemt efter turen også. Jeg ved ikke om jeg skal tage hende ud på kortere ture? Føler bare at jeg skal gå gode ture så hun bliver træt og få brugt sin næse og træne med hende, for at hun er en glad hund og bliver træt så hun sover igennem om natten også. (Hvilket hun også gør - op til 9 timer)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Selina sover ved 11 tiden og kryber med ind i soveværelset når vi går ind og sover.

Men det er mest om eftermiddagen hun er opkørt. Synes ikke hun er nervøs på nogle måder. Hun er helt tryg ved mig og manden. Meget tæt knyttet.

Vi går også en tur på 15 min. Og en på 30-50 min om eftermiddagen. Og en på samme længde efter aftensmad hvor hun også bliver meget opstemt efter turen også. Jeg ved ikke om jeg skal tage hende ud på kortere ture? Føler bare at jeg skal gå gode ture så hun bliver træt og få brugt sin næse og træne med hende, for at hun er en glad hund og bliver træt så hun sover igennem om natten også. (Hvilket hun også gør - op til 9 timer)

Ikke engang min slædehund på 2 går jeg så meget med :mrgreen:

Han kommer på tur morgen og aften. Ca 40min per tur. Og resten byder på hjerneaktivering og hygge. Om vinteren trækker han så også, men om sommeren holder vi af naturlige årsager fri. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu mente jeg ikke nervøs at hun er bange eller utryg ved jer, men nervøs sådan at hun vandrer hvileløst rundt.. :genert:

Men jeg ville nok skære ned på længden af turene, i hver fald den om aftenen og så lave en masse hjerne-opgaver i stedet for at motionere. Det kan du jo sagtens gøre en masse i selv om turene bliver lidt kortere. Vi laver også tit opgaver hjemme i haven eller stuen, så han ikke overanstrenger sig. Hvalpe er jo ikke færdigudviklet (obviously! :genert:) men de kan desværre ikke altid selv mærke hvornår nok er nok, den beslutning må vi ta' for dem... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites