Hop til indhold

lovligt eller ulovligt??


Franziska
 Share

Recommended Posts

Men noget helt andet er at jeg ikke forstår HVORFOR bondemænd har så meget i mod at en hund og en ejer går på marken. Den er jo høstet og skal alligevel pløjes, så man kan jo på ingen mulig måde gøre nogen skade. Altså hvis det var mig der havde en mark, ville jeg da være fuldkommen ligeglad med om folk gik på den når den var høstet.

Jeg har allernådigst og efter mange høflige henvendelser fået lov til at gå spor på den nærmeste mark, når der er høstet. Men bondens forklaring på, hvorfor han ellers altid siger nej, er, at hvis hundeejere ser andre lufte hund på marken, så spurter de også derhen og måske beholder de vanen, så de også går der, efter at der er pløjet og klar til vintersæden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har allernådigst og efter mange høflige henvendelser fået lov til at gå spor på den nærmeste mark, når der er høstet. Men bondens forklaring på, hvorfor han ellers altid siger nej, er, at hvis hundeejere ser andre lufte hund på marken, så spurter de også derhen og måske beholder de vanen, så de også går der, efter at der er pløjet og klar til vintersæden.

 

 

:hmm: ja det giver jo faktisk mening.. så kan jeg godt se det lidt fra bondens side...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Da de fleste bondemænd desværre er et surt folkefærd ( taler af erfaring :slem: )

så bør man gøre sig selv den tjeneste at spørge om lov først, så man undgår at blive skudt efter, eller kørt over af en traktor eller få den største skideballe på moder jord.

 

Jeg bor ude på landet, med de skønneste stubmarker over det hele, men til ingen nytte, desværre. Bondemanden er en bitter gammel mand, som desværre ejer stort set de fleste herude og kører gerne rundt og patruljere i sin traktor.

 

Det var dejligt der hvor jeg boede før, ham der ejede de stubmarker, havde selv hund, og gav os lov til at lufte hundene løs på stubmarkerne og hans brakmark.

 

Men noget helt andet er at jeg ikke forstår HVORFOR bondemænd har så meget i mod at en hund og en ejer går på marken. Den er jo høstet og skal alligevel pløjes, så man kan jo på ingen mulig måde gøre nogen skade. Altså hvis det var mig der havde en mark, ville jeg da være fuldkommen ligeglad med om folk gik på den når den var høstet.

 

Jamen tak da... eller noget :???:

 

Måske den holdning hjælper med til, at mange bønder ikke gider diverse trunter der mener, at de har ret til at færdes hvor de vil og hvornår de vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Malene, sorry det var nu bare sagt i spøg :-D er skam selv barn af en landmandsfamilie og min stedfar er en gammel bondemand der går rundt og brummer :blink: Og at sidde og overhører alle de møder han har holdt med piberygende mænd i sin tid, gør nok en lidt fordomsfuld :stupid:

 

Men selvfølgelig er landmænd ikke et surt folkefærd, de er skam lige som alle os andre og der er heldigvis rigtig mange flinke i mellem :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med vildtet havde jeg egentlig ikke tænkt så meget på, men det kommer helt sikkert an på hvor marken ligger. De marker der ligger tæt på skov og krat, har sikkert mere vildt end de marker der ligger meget åbne eller ikke er så store.

 

Og man skal jo passe på vildtet, så i har nok ret, det er nok derfor. Eller også fordi landmanden har dårlig erfaring med hundeejer. Og det er ærgeligt men også forståeligt nok at han så ikke siger ja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen tak da... eller noget :???:

 

Måske den holdning hjælper med til, at mange bønder ikke gider diverse trunter der mener, at de har ret til at færdes hvor de vil og hvornår de vil.

 

 

Jeg mener nu bestemt ikke jeg har ret til at færdes hvor jeg ville. Respektere da altid andres grund og spørger om lov først. Alt andet er da respektløst.

 

Da jeg havde hest havde jeg godt nok mange trælse oplevelser. En gang kom jeg ridene på en landevej med mark til begge sider. Der kommer en kæmpe traktor og jeg rider helt ind i siden og kan godt mærke min hest bliver lidt usikker. lige da traktoren passere træder min hest 10 skridt tilbage så vi står et lille stykke inde på marken. Bondemanden som sidder i traktoren, bakker og ruller vinduet ned og råber eder og forbandlser og slutter af med at dytte, tak gud fordi min hest ikke stak af i vild galop. Hvad fanden tænker man på :damn:

 

En gang jeg luftede Teitur på en mark hvor vi havde fået lov til at gå ( troede jeg ) kommer bonden forbi og råber og skriger som en tosset af os. Jeg blev så chokreret at jeg bare begyndte at græde. Det viste sig at jeg havde misforstået hvilken mark det var jeg måtte gå på. Der lå to marker lige ved siden af hinanden og havde forstået de hang sammen, det gjorde de så IKKE.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med vildtet havde jeg egentlig ikke tænkt så meget på, men det kommer helt sikkert an på hvor marken ligger. De marker der ligger tæt på skov og krat, har sikkert mere vildt end de marker der ligger meget åbne eller ikke er så store.

 

 

Nu har jeg - desværre :evil: - en "knejt" med usædvanlig god snude og usædvanlig stor vildtinteresse (for sin race i hvert fald :damn:) og han markerer kraftigt, når vi støder på vildt på vores tur. Og der er - også - meget vildt på selv de "åbne" marker....desværre. Men syn's nu vi støder på harer overalt :rolleyes: - selvom jeg bor i Århus og ikke på Lars Tyndskids mark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sammy- det er muligt jeg bare er blind når jeg går tur :) synes det er rigtig sjælden man ser vildt på åbne marker. Her hvor jeg bor er der en mark lige op til en skov, og der er rigtig meget vildt til gengæld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sammy- det er muligt jeg bare er blind når jeg går tur :) synes det er rigtig sjælden man ser vildt på åbne marker.

Samme følelse har jeg, når jeg lægger spor. Og alligevel er det ikke vildt sjældent, at Sofus rejser en hare eller to, når vi så går sporet. Undertiden har vi også haft fornøjelsen af at møde en fasan.

 

Så dyrene ér der....vi mennesker er bare blinde på tuden. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Samme følelse har jeg, når jeg lægger spor. Og alligevel er det ikke vildt sjældent, at Sofus rejser en hare eller to, når vi så går sporet. Undertiden har vi også haft fornøjelsen af at møde en fasan.

 

Så dyrene ér der....vi mennesker er bare blinde på tuden. :cool:

 

 

Eller også er det ikke til at skoven for bare træer..:klap: men ja vi mennesker har hverken et godt syn eller en god næse. Så de små haremisser kan nemt gemme sig uden vi ser dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sammy- det er muligt jeg bare er blind når jeg går tur :) synes det er rigtig sjælden man ser vildt på åbne marker. Her hvor jeg bor er der en mark lige op til en skov, og der er rigtig meget vildt til gengæld.

 

Jeg var heller ikke nær så opmærksom på det inden jeg fik Enzo. Mine to tidligere hunde har ikke haft nær samme voldsomme interesse og skarpe snude som Enzo. Men Enzo får fært af alt - og kæft vi har mange harer og hjorte i dette land :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var heller ikke nær så opmærksom på det inden jeg fik Enzo. Mine to tidligere hunde har ikke haft nær samme voldsomme interesse og skarpe snude som Enzo. Men Enzo får fært af alt - og kæft vi har mange harer og hjorte i dette land :rolleyes:

 

Haha, jeg synes til gengæld vi har utrolige mange fugle og agerhøns, dem får Teitur altid øje på. Sikke mange måger der kan lette på samme tid ude ved stranden når teitur kommer forbi.:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, jeg synes til gengæld vi har utrolige mange fugle og agerhøns, dem får Teitur altid øje på. Sikke mange måger der kan lette på samme tid ude ved stranden når teitur kommer forbi.:slem:

 

hehe agerhøns møder vi sjældent - eller også er de bare ikke spændende nok for Enzo. Fugle er der tonsvis af, så det er heldigvis "yesterdays news" for ham - håber også harer og hjorte bliver det en dag:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bare jeg holder mig fra de marker til jeg en skøn dag støder på ejermanden og kan spørge ham pænt om vi ikke godt må hoppe rund på hans marker når der er høstet eller det er vinter og der ligger masser af sne :blink:

 

Og ja lige det med de der fugle bekymre mig lidt.. men hvis Maya nu bare får lov til at løbe i en sporline så burde det gå...

 

Du skal ikke føle du går glip af det store, fordi du ikke har gået på en stubmark med hunden med sporline på. Medmindre der er brede gange imellem stubbene er det besværligt at gå der (for mig, ikke for hunden) og sporlinen kan nemt sætte sig fast rundt om stubbene (især hvis det er nogle store, tykke stubbe).

 

Forleden da jeg gik på en stubmark, gik Elvis målrettet gik ud på vejen igen, fordi han synes, det var dødirriterende at gå på marken :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst labberdrengene

I går havde vi en rigtig dårlig oplevelse på en brakmark:confused:..

 

Aslan løb, som han plejer, ud i marken og ud i en sø, dejligt:stupid:..

Pludseligt gav han et hop og lidt efter kom han op på markvejen, hans pote blødte en del, så jeg begyndte at gå hjemad med det samme. Da det blødte kraftigt, kiggede jeg en ekstra gang på poten, troede han havde skåret sig. Men han havde fået sin ene negl flået af:cry:, der må ligge noget i den sø, som han har fået neglen ned i, samtidig med at han løb:shock: av av

Så nu står den på sæbevand og aloe vera og ro:damn:.

Her til aften gik vi en lille tur, det gik fint, men meget langsomt:damn:

 

Så pas på markerne kan være farlige, hvis hundene løber stærkt:vedikke:..

Link til indlæg
Del på andre sites

I går havde vi en rigtig dårlig oplevelse på en brakmark:confused:..

 

Aslan løb, som han plejer, ud i marken og ud i en sø, dejligt:stupid:..

Pludseligt gav han et hop og lidt efter kom han op på markvejen, hans pote blødte en del, så jeg begyndte at gå hjemad med det samme. Da det blødte kraftigt, kiggede jeg en ekstra gang på poten, troede han havde skåret sig. Men han havde fået sin ene negl flået af:cry:, der må ligge noget i den sø, som han har fået neglen ned i, samtidig med at han løb:shock: av av

Så nu står den på sæbevand og aloe vera og ro:damn:.

Her til aften gik vi en lille tur, det gik fint, men meget langsomt:damn:

 

Så pas på markerne kan være farlige, hvis hundene løber stærkt:vedikke:..

 

Øv øv... måske skulle man bare lade værre med at prøve at få lov til at gå på de marker... lyder som om hunden kan kom ret nemt til skade... :cry:

 

Håber Aslan hurtigt får det bedre igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst labberdrengene
Øv øv... måske skulle man bare lade værre med at prøve at få lov til at gå på de marker... lyder som om hunden kan kom ret nemt til skade... :cry:

 

Håber Aslan hurtigt får det bedre igen...

Tak Aslan har det meget bedre men halter stadig, såret er næsten helt lægt nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...