Hop til indhold

klage og vræle indlæg


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Jammen at ignorer er da også en straf??? Og hvorfor koger du indeni hvis du er klar over det er ren og skær venlighed fra hans side af?. :vedikke:

 

Fordi næste gang han skal hilse, er det måske i et uforberedt øjeblik i flexline ved vejen.. Og at et af disse øjeblikke af venlighed har resulteret i at han er blevet overfaldet 2 gange i hundeskoven.

Så et sted vi ikke går tur mere..

 

Nå, ja.. Så var der lige en prøve i maj måned vi dumpede, bl.a. fordi han sku løbe over og hilse på en tilskuer, lige midt i fri ved fod :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 85
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

En hund " skider " ikke på en ( grimt udtryk ) hvis den ikke kommer når man kalder er det fordi man ikke kan hamle op med det den snuser til eller feks leg med andre hunde, eller fordi den ikke har lært at den skal komme når man kalder.

 

Man må ikke tro at hunde prøver at gøre livet surt for en.

 

Jeg er sikker på at de fleste hunde hvis de bliver behandlet med respekt og omsorg, ville gøre alt for deres ejer, men nogle gange er deres drifter så "voldsomme " at det overgå , det at behage sin ejer.

 

Teitur trækker ikke for at straffe mig eller fordi han skider på mig.

 

Jeg kunne godt ligge et kvælerhalsbånd på ham, med det resultat at han kvalte sig selv til døde. Eller at han fik så voldsomme nakke smerter at han opfattede det som en straf at gå tur med mig.

 

Teitur trækker fordi det er en meget indgroet vane, som jeg IKKE var opmærksom på da han var hvalp og unghund.

 

Han trækker fordi at han får så meget ud af det, han kan ikke forstå at vi nok skal nå det hele alligevel uden at trække.

 

Han trækker også fordi han er en jagthund og gerne ville følge spor og det kan kun gå for langsomt.

 

Han trækker også fordi han stresser.

 

Og så trækker han fordi han ved han kan, han ved han er stærk og han ved at han kan hive sig afsted med positivt resultat, nemlig at komme hurtigere frem til duften.

 

Jeg ville ikke hive min hund på røven, jeg ville ikke ødelægge hans nakke. Min hund skal ikke være bange for mig.

 

Jeg siger heller ikke at min metode er egnet til din hund..

Men at læse fra dit første indlæg, så virker det til at du snart har prøvet alt andet.

 

Og jeg fatter ikke lige hvor det med, at hunden skal blive bange kommer fra? Den skal jo hverken bankes eller sparkes på plads. Den skal ha et ryk og selvfølgelig masser af ros.

Og nakken blir heller ikke revet vind og skæv

 

Min er også en jagthund, men han ved også at belønningerne nok skal komme, hvis han hører efter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men hvis du har en hund der trækker, så skider den i bund og grund dig et stykke.. Du hiver den ene vej, hunden den anden vej. Hunden vinder, idet at den konstant for lov at hive uden konsekvens.. Den stoler så på, at den ikke blir straffet, selvom den er ved at amputerer din højre arm..

 

Mine hunde elsker mig ikke mindre, fordi de ved hvor grænsen går.. Tværtimod kører vores gåture gnidningsfrit og både hund og ejer nyder turen..

 

Mine hunde skider mig ikke et stykke, hvis den trækker i snoren har jeg bare ikke kunne formå at lære den at gå pænt og derved lært den at dert kan betale sig at trække det har ikke spor at gøre med den skider mig et stykke..

 

...det eneste hunden vinder er at kunne selvbelønne sig selv det så helelr ikke så smart men har ikke noget at gøre med den vinder noget over mig ...

 

Jeg ville aldrig turde at anbefale din løsning for nogle ja måske ikek alle hunde der tager skade af det, men virkelig mange følsomme hunde som vil kunne blvie mærket for livet, tør slet ikke tænke på min koda hvordan han ville ta en trækken på røven tur :cry: Jeg er glad for min dreng ikke lever i "de gode gamle dage" ...

 

Lige en tanke for at kunne alve et ryk i linen så er linen nødt til at blive løs et krot øjeblik for at ha line at trække i så du belønner med guffer for løs line men giver også et ordentligt ryk for løs line????

 

 

Jeg skal ikke gøre mig hellig da jeg startede til hundetrænings som 9 årig lærte jeg at rykke hunden i linen det var måden dengang og ville så gerne blive god så gjorde som de andre jeg så op til, Kiki har desværre været prøveklud for nogle af de teknikker, men hvad der giver stof til eftertanke er at på gå ture er hun den af alle mine 3 som går dårligst... De 2 andre er udelukkende på bløde metoder og de går somregel pænt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke gøre mig hellig da jeg startede til hundetrænings som 9 årig lærte jeg at rykke hunden i linen det var måden dengang og ville så gerne blive god så gjorde som de andre jeg så op til, Kiki har desværre været prøveklud for nogle af de teknikker, men hvad der giver stof til eftertanke er at på gå ture er hun den af alle mine 3 som går dårligst... De 2 andre er udelukkende på bløde metoder og de går somregel pænt...

 

SÅdan startede jeg også ud som førstegangsejer for rigtig mange år siden. Det var åbenbart sådan det var dengang. Det hele handlede om dominans og at skulle vise hvem der bestemte på den ufede måde....Heldigvis er der løbet ret så meget vand i den å siden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er min ven for livet, og der er ikke det jeg ikke ville gøre for ham.. Han kommer på udstilling, jeg skaffer damer og er der det mindste, så kører vi til dyrlægen.. Men hunde kender ikke til taknemmelighed.. :vedikke:

 

Hvis min hund er løs og han ser noget mere spændende, så er han altså den, der er smuttet. Jeg kan stå og fløjte mit indkald til jeg er blå i hovedet. Han kommer først, når det passer ham..

Jeg kan kun konkludere at hunden skider mig et stykke... Og til tider føles det som om, at det er hele vejen op og ned af ryggen..

 

Hvis man skal vælge om hund eller ejer skal bestemme overordnet, så foretrækker jeg altså at det blir mig..

 

For helvede da, han skider dig sq da ikke en skid ned ad ryggen... Det er dig, der menneskeliggør ham i situationen og føler, at han burde vise dig den mere taknemmelig - men, som du selv skriver, hunde føler ikke taknemmelighed (udover i øjeblikket). De tænker ikke, aah, men xxx sørger for dit og dat og meget andet - så må hellere komme, når xxx kalder!

 

De tænker udelukkende - kan det betale sig at gøre det? Ligesom vi mennesker. De gør det bare på et mere "primitivt" plan.

 

Nu regner jeg bestemt ikke med at nogen river så hårdt at halspulsåren blir revet op.. Og man lukker bestemt heller ikke for blodtilførelsen..

 

Nej, den bliver ikke revet over, men ved et tilpas tryk kan man lukke for blodtilførslen. Og så vidt jeg husker, så er retrieverliner kvælerliner?

 

Når du sætter snoren under hagen, så er det slet ikke nødvendigt med et kraftigt ryk. Og 2-3 ryk er altså nok til at 10'øren er faldet for mine hunde.

 

Så har de sørme lært hurtigt. Men jeg fatter stadig ikke, at du gør det :vedikke:

 

Hvis min f.eks. ikke går pænt, kan jeg lige rykke snoren op under hagen og gi et lille nyk.. Så ved han godt at nu er den helt gal.. Ja, det er da ubehageligt for ham, men det skader ikke og gør ikke ondt

 

 

Jeg forstår altså ikke, hvordan du kan gå fra at "illustrere" med udtrykket "rive på røven" til at bruge ordet "lille nyk". Selvom du måske ikke river dine hunde på røven, så kan du da ikke bruge det udtryk, når du kun giver et lille nyk...

 

Måske bare mig, men synes bare det er to meget vidt forskellige ting...

 

Jeg har aldrig sagt at det er sikkert.. Hvis en fuldvoksen mand rykkede af alle kræfter, ville det helt sikkert lave skade på en eller anden måde..

Men hvad skader laver en hund på sig selv, hvis den konstant lægger kræfter i sin sele og denne ikke sidder som den skal?

 

Masser af skade, uden tvivl. Forhåbentligt har man da i det tilfælde også en sele, der sidder ordentligt, så risikoen for skader minimeres..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du sætter den helt op under hagen, så trykker du ikke på luftrøret foran, og hunden undgår de ubehagelige a'la opkastningsfornemmelser..

Plus at du ikke skal hive så hårdt fat, ergo ikke noget voldsomme ryg i hals/nakkehvirvler

 

og i øvrigt fatter jeg ikke ideen i at sætte halsbåndet helt op under hagen, hvordan kan man i øvrigt det når hunden går FORAN en ??

 

Det med at sætte halsbåndet helt oppe under hagen, det er lige det Cesar Millan gør. Og hvordan det fungerer, har vist været diskuteret rigtig mange gange her på HF. Læs evt. HER...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde skider mig ikke et stykke, hvis den trækker i snoren har jeg bare ikke kunne formå at lære den at gå pænt og derved lært den at dert kan betale sig at trække det har ikke spor at gøre med den skider mig et stykke..

 

...det eneste hunden vinder er at kunne selvbelønne sig selv det så helelr ikke så smart men har ikke noget at gøre med den vinder noget over mig ...

 

Det tåler at gentages!!! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Teitur bliver ikke bevidst rykket i halsen for at gå pænt, sådan ville jeg aldrig gøre. Men jeg har i frustation rykket ham hårdt i selen, uden effekt, selvfølgelig, og jeg kunne slå mig selv i hovedet bagefter, for min skræk er at komme til at skade ham.

 

 

For min skyld behøver i ikke diskutere om halsbånds metoder med ryk er gode eller ej, for det er ikke noget jeg kunne drømme om at benytte mig af og i øvrigt ville det ikke virke.

 

Jeg har som sagt opgivet at lærer ham at gå pænt i alm snor og line.

Jeg ville ikke ødelægge min egen krop mere end aller højst nødvendig og jeg ville gerne have at teitur har en god gårtur og synes livet er sjovt og at det er sjovt at gå tur. Og det synes han i haltiselen og flexlinen.

 

Jeg orker ikke at bøvle mere med ham i at gå pænt, alt er afprøvet og det eneste vi får ud af det er frustation, smerte og dårlige oplevelser sammen.

 

Jeg VED nu at jeg ikke kan lærer ham at gå pænt, fordi min krop ikke kan holde til det. Den lange lange proces det er at lærer en hund at gå pænt, skal ens krop stå model til virkelig mange ryk og træk, og det kan jeg bare ikke.

 

 

Så fra nu af hedder det haltiselen og flexlinene, eller kort line når vi går ved vejen, og en glad hund på gåturen og en gåtur for mig uden smerte.

 

Hen ad vejen, kan vi så igen øve at gå pænt i haltien, men lige nu ville jeg seriøst gerne bare opleve min hund glad og opleve hans livsglæde. Ville ikke se ham lide mere ( da han var syg ) ville gerne have at hver dag sammen med ham bliver en god dag og ikke ødelagt af 3 helvedes gåture, der gør lige ondt på os begge to i den ene eller anden forstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

For helvede da, han skider dig sq da ikke en skid ned ad ryggen... Det er dig, der menneskeliggør ham i situationen og føler, at han burde vise dig den mere taknemmelig - men, som du selv skriver, hunde føler ikke taknemmelighed (udover i øjeblikket). De tænker ikke, aah, men xxx sørger for dit og dat og meget andet - så må hellere komme, når xxx kalder!..

 

De tænker udelukkende - kan det betale sig at gøre det? Ligesom vi mennesker. De gør det bare på et mere "primitivt" plan...

 

Det primitive plan ville koste dem en røvfuld i det vilde liv.. Jeg siger ikke at han skal behage mig, fordi jeg gør så meget for ham. Jeg siger at han har lært sin indkald fuldt ud. Til tider bestemmer han så selv, om han gider høre efter.. I hans øjne er jeg flok-leder når det lige passer ham, og ellers er jeg der bare som service-organ..

 

 

Nej, den bliver ikke revet over, men ved et tilpas tryk kan man lukke for blodtilførslen. Og så vidt jeg husker, så er retrieverliner kvælerliner?..
Ja, med stop på.. ¨Det er hele idéen.. Den kan sættes fast, så den ikke glider ned

 

 

Så har de sørme lært hurtigt. Men jeg fatter stadig ikke, at du gør det :vedikke: ?..

 

Ja, de lærer hurtigt. Det er jo labber. Og alt med omtanke. Og alt det her skal selvfølgelig ikke foregå som hvalp. Det er når man når ud i "jeg har glemt alt" alderen..

 

 

 

 

Jeg forstår altså ikke, hvordan du kan gå fra at "illustrere" med udtrykket "rive på røven" til at bruge ordet "lille nyk". Selvom du måske ikke river dine hunde på røven, så kan du da ikke bruge det udtryk, når du kun giver et lille nyk.....

 

Måske bare mig, men synes bare det er to meget vidt forskellige ting...

 

Det er så efter at han har lært at gå pænt.. Hvis han begynder at trække for meget, sætter jeg snoren op og han får et nyk.. Han har ikke behov for flere ryk..

Link til indlæg
Del på andre sites

og så glæder jeg mig i øvrigt ustyrligt til jeg skal hente Tjalfe på lørdag og heldigvis har nakken det lidt bedre.l

 

Og måske kan det påvirke den anden..

Man ved aldrig med hunde..

 

Jeg håber i hvert fald det bedste. Det er ikke sjovt at sku kæmpe med sin hund hele tiden.

Jeg har også sat mig og vrælet på en træningstur. Man blir så magtesløs at man simpelthen ikke kan holde dem tilbage..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ta på udstilling og du vil se det i de fleste ringe..

 

okay der kan altså også være andre grunde til man ser det på udstillinger...

 

Jeg har også halsbåndet oppe bag ørene på koda men det er for at ku vise ham bedre frem og pelsen sidder korrekt... Jeg hiver ikke i ham for hvis jeg hev ville han da først gå skævt.. det kan måske ligne alle hiver op i linen men det ser bedre ud med en stram line end end slap line så det kan ikke sammenlignes synes jeg..

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville gerne have at teitur har en god gårtur og synes livet er sjovt og at det er sjovt at gå tur. Og det synes han i haltiselen og flexlinen.

 

Så fra nu af hedder det haltiselen og flexlinene, eller kort line når vi går ved vejen, og en glad hund på gåturen og en gåtur for mig uden smerte.

 

Hen ad vejen, kan vi så igen øve at gå pænt i haltien, men lige nu ville jeg seriøst gerne bare opleve min hund glad og opleve hans livsglæde. Ville ikke se ham lide mere ( da han var syg ) ville gerne have at hver dag sammen med ham bliver en god dag og ikke ødelagt af 3 helvedes gåture, der gør lige ondt på os begge to i den ene eller anden forstand.

 

Så er det da bare Halti'en du skal bruge! Og som du selv skriver, så kan du jo altid øve gå pænt igen, når du har overskud til det, og det dårlige mønster måske er brudt. :5up:

 

 

Ta på udstilling og du vil se det i de fleste ringe..

Og..?? Det ændrer jo ikke på facts - og gør det i hvert fald ikke mere ok!

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Lige en tanke for at kunne alve et ryk i linen så er linen nødt til at blive løs et krot øjeblik for at ha line at trække i så du belønner med guffer for løs line men giver også et ordentligt ryk for løs line????

 

Nej, jeg laver et ryk, når snoren er trukket ud, ved at trække armen til mig.. Derfor jeg siger at det ikke er et kraftig ryk. Jeg behøver ikke "tilløb"

Hvis snoren først er løs, så går hunden jo som den skal og så er der guffer..

Link til indlæg
Del på andre sites

okay der kan altså også være andre grunde til man ser det på udstillinger...

 

Jeg har også halsbåndet oppe bag ørene på koda men det er for at ku vise ham bedre frem og pelsen sidder korrekt... Jeg hiver ikke i ham for hvis jeg hev ville han da først gå skævt.. det kan måske ligne alle hiver op i linen men det ser bedre ud med en stram line end end slap line så det kan ikke sammenlignes synes jeg..

 

I lab-ringen er det stik modsat.. Slap line er bedre end helt oppe under hagen..

 

Nu var det også bare en pointering, at fordi man placerer snoren under hagen, så hedder man ikke Mr Millan..

Link til indlæg
Del på andre sites

Beklager forresten lidt hård tone i starten af mit sidste indlæg - det var meningen, at jeg ville have omformuleret det, glemte det bare, men der er vist flere der har læst det nu, så vil ikke begynde at rette til :genert:

 

Bare rolig.. Jeg tar ikke tingene så nært.. Jeg vidste jo godt at jeg satte fut under en heksekedel og ville få nogen over nakken..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller ikke påstået at det er løsningen..

Og som jeg skrev i mit første indlæg.

Det er lidt gammeldags.

 

Men det har altså været effektivt for mig, uden at mine hunde har rendt rundt med nakkeskader

 

Er du sikker på det?

 

Min gamle blev også trænet efter lignende metoder (ja, som de fleste ved, så vidste man ikke bedre for ti års tid siden...) og viste sig sidenhen at have problemer i nakken. Hvilket hun skjulte godt i lang tid.

 

Jeg kan naturligvis ikke bevise, at smerterne lå tilbage fra den gang, men jeg er overbevist om, at det ikke har været smertefrit og risikofrit.

 

Lorten ved hunde er jo, at de er fantastiske til at tilgive. Som jeg har sagt så mange gange før: jeg fatter ikke, med det jeg gennem tiden blev bedt om at udsætte min hund for, stadig har et styk firbenet pelskræ, der stadig vil gå gennem ild og vand for mig. Og jeg har desværre set hendes frygt i øjnene, dengang det var sådan man trænede hund...

 

Heldigvis er det ikke et udtryk jeg har set i ni-ti år.

 

og i øvrigt fatter jeg ikke ideen i at sætte halsbåndet helt op under hagen, hvordan kan man i øvrigt det når hunden går FORAN en ??

 

Halsbåndet/linen sættes op inden man går i gang. Må indrømme, at sådan har jeg også gået med min. Med retrieverline. Dog ikke for at kunne give ryk/nyk eller hvad man kalder det, men fordi det dermed ikke presser så meget på hendes hals, at hun i stedet spænder halsmuskulaturen og lægger flere kræfter i.

 

Når snoren sidder her, er det lettere at få hunden til at skifte retning med en, da man i højere grad kan styre hovedet problemfrit. Ikke så let som med en halti, men dog mere behageligt end med halsbånd.

 

Jeg siger heller ikke at min metode er egnet til din hund..

Men at læse fra dit første indlæg, så virker det til at du snart har prøvet alt andet.

 

Og jeg fatter ikke lige hvor det med, at hunden skal blive bange kommer fra? Den skal jo hverken bankes eller sparkes på plads. Den skal ha et ryk og selvfølgelig masser af ros.

Og nakken blir heller ikke revet vind og skæv

 

Min er også en jagthund, men han ved også at belønningerne nok skal komme, hvis han hører efter..

 

Et par ting:

 

Ryk/nyk = ubehag. Ellers skulle det jo ikke bruges. Det er ikke en mild korrigerende adfærd, som hvis vi går ind mellem nogle hunde for at opløse en disput. Ofte vil den måde at træne på blot give en hund, der ser rykket som en anledning til at gå pænt. Altså et signal om, at nu er det på tide at rette ind. Det giver ikke en hund, der bliver bedre og bedre til at tage længere og længere stræk i en ordentlig pladsposition.

 

Igen: hvordan kan du garantere, at du ikke rykker på nogle hvirvler? Forestil dig at du selv har et reb om halsen, du går fremad (også med spændt line) og pludselig er der nogen, der giver et ryk i snoren. Tror du det ville give dig ubehag eller ville det gå ubemærket hen?

 

Vel har du en jagthund, men det er en retriever, der er avlet til at være i ro og kunne huske markeringer. Den er ikke avlet til selvstændigt at opsøge og støde vildt. Der er derfor stor forskel på, hvordan hunden arbejder i forhold til støvere, stående og stødende hunde.

 

Ja, med stop på.. ¨Det er hele idéen.. Den kan sættes fast, så den ikke glider ned

 

Forstår slet ikke ideen med en retriever line med stop på? Så fungerer det jo netop bare som et halsbånd, og kan derved give flere skader end hvis det går i kvæl.

 

Er selv glad for mine retrieverliner, for hvis man undlader at hive og slide i linerne er der ikke noget ubehag for hunden. Går den ud i stram line, vil det langsomt øgede pres i mildere grad minde dem om, at der er en snor på og det får mine til straks at gå tilbage i løs line.

 

Når jeg har halsbånd på den yngste (den gammel er blevet så fin på den, at sættes der snor på, så går hun baglæns i stedet), så trækker hun. Og der kan lægges mange kræfter i. Er hun udstyret med retrieverline har vi ingen problemer. Og som lille notes skal måske igen nævnes, at der ikke har været ryk i snor eller været "aktiveret" kvælereffekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyha har kæmpet mig igennem dit lange gode indlæg for der er mange ting i det . Skal prøve at svarer på det hele.

 

Jeg cykler jævnligt med Teitur for han ELSKER det. Bare jeg nævner ordet cykel sidder han ude ved døren og piver :roll: Lige pt har jeg ingen cykel, da min nabo kører så dårlig bil at han har bakket ind i den:stupid: så skal have anskaffet mig en ny og det kan kun gå for langsomt.

 

Jeg prøver at gøre det sjovt for ham på vores gå tur. Han elsker at søge ting i tæt krat, så gemmer feks en pose eller en ting han kan kende og så beder ham gå ind og søge. Vi laver også søge kiks på turen, ligesom vi giver os tid til at kaste med pind eller bold. Møder vi en nogenlunde ren sø får han lov at svømme.

 

Vi har desværre kun et sted her i den bette by på landet hvor han kan gå løs, så når han skal det, er der desværre kun en vej derop og den lurer han jo lynhurtig.

 

Jeg bruger ikke haltigrimen, altså snudeselen, han kan ikke håndtere det, han går total i panik ,kaster sig voldsomt ned i vejen og ind i hækkende og bliver helt ulykkelig og ville ingen steder gå. Så den smed vi hurtig over højre skulder. Vi bruger derfor haltiSELEN, hvor linen sidder foran på brystet i stedet for på ryggen.

 

Men i halti selen er han mere opmærksom på mig, gladere og er god til at vente.

 

I alm line og sele tror jeg seriøst også han trækker for at komme væk fra mig. Det er ikke rart, det er ikke sjovt, bare super træls. Hvilket jeg ikke kan fornægte ham i at føle. Hvem gider at gå tur med en surmulende mor der brokker sig og hver anden gang mumler " gå nu da ordenlig for dælen da " og hele tiden stopper op for at sunde sig i kroppen. Ingen.

 

Nedenstående er skrevet, før jeg læste dine efterfølgende indlæg i tråden og jeg synes du lyder til at være på den rigtige vej frem og har de rigtige holdninger til fremadgående ny-rask hund :-)

 

Haltiselen har jeg ikke den store erfaring med, da den ikke passede på Mollie og så er den i overhængende fare for at trække skuldrene skæve (hvis den ikke sidder perfekt altså), hvilket var et af hendes svage punkter.

Men den giver en bedre kontrol over hunden end en almindelig sele, da man vender kroppen på hunden såfremt selen ikke bare drejer rundt på hunden (det gjorde den f.eks. på Molsen) og den niver ikke i armhulerne, som andre såkaldte gå-pænt-seler gør.

 

Jeg tror du samtidigt med "gå-pænt-træningen" skal træne selvkontrol eller rettere Teitur skal lære selvkontrol - hvis han er ophidset, når han går ud af døren, så vil han trække og du vil sætte jer op til at fejle eller blive irreterede på hinanden.

Det var en af fejlene jeg gjorde med Mollie; når hun begyndte at pive og blive ophidset over at skulle ud af døren, så skyndte jeg mig at blive færdig og komme ud af døren istedet for at vente til hun var afslappet igen.

Mollie fangede konceptet og lærte at kontrollere sig selv så meget, at hun ikke var ophidset, når vi gik ud af døren og så trak hun også mindre.

 

En del af det at gå pænt handler også om selvkontrol fra hundens side.

 

Han lyder på mig som en hund, der endelig har energi nok til at udforske hele verden og det kan kun gå for langsomt.

 

Han skal lære en hel del forfra igen og det kræver lang tids træning, hvor du helst også gerne skulle komme helskindet igennem uden skader.

 

Og belønningen behøver jo ikke være godbidder; det kan også være at få lov at gå over og snuse til den spændende lugt han har fået i næsen eller at komme over til fritløbsområdet.

 

Jeg ville nok holde mig væk fra fritløbsområdet i et stykke tid, indtil han har lært lidt mere selvkontrol.

 

Jeg brugte bodyblocking på Mollie, når vi i starten skulle gå forbi hendes fritløbsområde. Hvis hun begyndt at trække og glemme mig, så stod jeg foran hende og blokerede vejen frem, indtil hun kiggede op på mig og gav mig kontakt uden at være "vild i øjene".

Dette gjorde jeg for at undgå, at jeg blev hevet i stykker og at hun blev hevet i stykker.

 

Haltiselerne kan blive en sovepude for os mennesker, hvilket de ikke skal blive - de er og skal være et træningsredskab eller en sikkerhedsforanstaltning, hvis man har en meget stor hund eller en meget aggressiv hund, der pinedød skal kunne holdes tilbage.

Redigeret af Inkognito
En forklaring til mit indlæg istedet for at slette det :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Det primitive plan ville koste dem en røvfuld i det vilde liv..

 

Beskriv lige situationen for mig? Hvorfor vil det koste ulvX en røvfuld, at den ikke føler taknemmelighed over, at ulvY jagede sjakal på flugt (whatever) og derfor beholder sit ben for sig selv?

 

Jeg siger ikke at han skal behage mig, fordi jeg gør så meget for ham. Jeg siger at han har lært sin indkald fuldt ud. Til tider bestemmer han så selv, om han gider høre efter.. I hans øjne er jeg flok-leder når det lige passer ham, og ellers er jeg der bare som service-organ..

 

Se, her skilles vores vande igen betydeligt - jeg er ikke flokleder for Møffe, jeg er et spændende individ af anden art, som han holder af. Men ikke føler, at han skal konkurrere om parringsretten mod.

 

Vi er to forskellige arter - derfor indgår vi kun i et fællesskab, hvor vi føler fælles gavn (forhåbentligt fælles, i hvert fald).

 

Ja, de lærer hurtigt. Det er jo labber. Og alt med omtanke. Og alt det her skal selvfølgelig ikke foregå som hvalp. Det er når man når ud i "jeg har glemt alt" alderen..

 

Den hund jeg forsøgte metoden til, var netop en lab. Og som sagt, det virkede. Men sikke mange og sikke voldsomme ryk, det krævede :cry:

 

 

Det er så efter at han har lært at gå pænt.. Hvis han begynder at trække for meget, sætter jeg snoren op og han får et nyk.. Han har ikke behov for flere ryk..

 

Jeg lærer aldrig at forstå, at du føler behov for at markere dig fysisk i første omgang :vedikke:

 

Bare rolig.. Jeg tar ikke tingene så nært.. Jeg vidste jo godt at jeg satte fut under en heksekedel og ville få nogen over nakken..

 

Super - tænkte bare shit, da jeg så, at jeg ikke havde fået læst korrektur :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Beskriv lige situationen for mig? Hvorfor vil det koste ulvX en røvfuld, at den ikke føler taknemmelighed over, at ulvY jagede sjakal på flugt (whatever) og derfor beholder sit ben for sig selv?

Nu jagter Cody ingen sjakaler på flugt, så meget dårlig sammenligning

 

Han løber for egen vindings skyld over og hilser på mennesker og hunde..

Hvis der er noget farligt, så skal han skam nok blive, hvor han er.

 

Hvis alfa'en kalder til samling, så adlyder flokken, for så er der fare på fære, eller de skal på jagt..

 

Når jeg kalder Cody ind, så er det fordi han ikke bare skal stikke af og løbe over til alle mulige fremmede hunde. Det har kostet ham 2 overfald, men han er så dum at han ikke har lært af det. Ergo må jeg overtage føringen og sige: nej, det kan være farligt.. Vi følges ad og ser på situationen

 

Jeg stoler ikke på andre hunde, uanset hvor søde de ser ud på afstand

 

Se, her skilles vores vande igen betydeligt - jeg er ikke flokleder for Møffe, jeg er et spændende individ af anden art, som han holder af. Men ikke føler, at han skal konkurrere om parringsretten mod.

 

Vi er to forskellige arter - derfor indgår vi kun i et fællesskab, hvor vi føler fælles gavn (forhåbentligt fælles, i hvert fald).

 

Jeg er flok-leder i mit forhold til mine hunde.. Det er brugshunde, og det hjælper ikke at han selv bestemmer hvornår han kommer og hvornår han liige har andre ærinder..

 

Jeg kan ikke gå op til en prøve, med en hund der selv bestemmer om den skal komme, når der blir kaldt, eller skal smutte fordi der kommer en god fært et helt andet sted fra

 

Jeg er nødt til at ha en hund, der 100% adlyder mig, når jeg ber om det. Ellers kan det ende med at han blir skudt ved et uheld, når han er med på jagt

 

Jeg lærer aldrig at forstå, at du føler behov for at markere dig fysisk i første omgang :vedikke:

Fordi jeg ikke gider at gå i længere tid med en hund, der hiver og trækker i snoren..

Og når du skriver det på den måde, lyder det næsten som om, at mine hunde er opdraget med tæsk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på det?

 

Min gamle blev også trænet efter lignende metoder (ja, som de fleste ved, så vidste man ikke bedre for ti års tid siden...) og viste sig sidenhen at have problemer i nakken. Hvilket hun skjulte godt i lang tid. .

 

Nu er jeg ret sikker, da mine hunde altid har været til regelmæssig massage. Hvis de havde/har ondt nogle steder, så blir det opdaget

 

Igen: hvordan kan du garantere, at du ikke rykker på nogle hvirvler? Forestil dig at du selv har et reb om halsen, du går fremad (også med spændt line) og pludselig er der nogen, der giver et ryk i snoren. Tror du det ville give dig ubehag eller ville det gå ubemærket hen?.

 

Jeg kan ikke garantere noget. Men jeg har taget de forbehold, jeg har kunne..

Forstår slet ikke ideen med en retriever line med stop på? Så fungerer det jo netop bare som et halsbånd, og kan derved give flere skader end hvis det går i kvæl. .

 

Det er nu meget godt med et stop, så løkken ikke hænger og slasker som en lang halskæde, når hunden går ved siden.. Mine kan altid gå i kvæl og sidder aldrig fast som et halsbånd.. Jeg ved ikke hvad stop du tænker på..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...