Hop til indhold

Hvordan skal dette tolkes?

kharder
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

Skulle dette spørgsmål være besvaret før, så må I meget gerne henvise mig til dette, da jeg har søgt i forum og ikke fundet noget.

Min kæreste og jeg har for et par dage side adopteret en Sankt Bernhard tæve (Bella) på snart tre år. Hun er en skøn hund, dog mangler hun noget generel træning, såsom at gå pænt i snor osv.. Dette har vi tænkt os at få noget hjælp til af en adfærdstræner. Årsagen kommer her...

Vi er blevet fortalt, at hun ikke kan sammen med andre tæver eller dyr. Vi er desværre hendes fjerde familie, da hun starter med at være en skilsmissehund og derefter ender på en gård med mange børn og dyr. Hun jagtede de andre dyr og derfor kunne de ikke have hende. Så endte hun i pleje i knap en måned og så kom hun til os. Hos plejefamilien og os er hun afslappet og rolig.

Vores observationer er, at når hun møder andre hunde, så bliver hun spændt, lang i kroppen og halen står fra stiv til oprejst. Her kan vi sagtens kalde på hende og hun reagerer. Når hun ser hunden, vil hun meget gerne hen til den. Hun gør samtidig, som hun normalt ikke gør. Hun har aldrig rejst børster eller vist tænder eller anden adfærd som jeg vil betegne som agressiv. Når den anden hund er kommet lidt længere væk, går vi videre som om der ikke er sket noget. Vi har ikke turde lade hende hilse på de andre hunde, da vi har fået den tidligere forklaring.

Da vi skulle gå tur i dag, kom der pludselig en anden tæve rundt om hjørnet. Vi er stadig indenfor hegnet i vores have og her snuser de igennem hegnet. Bella logrer med halen, men begynder og gø, men stadig uden noget som ligner agressiv adfærd.

En anden ting vi undrer os over, er om hunden vælger en leder? Det virker som om Bella laver forskellige ting med os. Hun nusser og leger med os begge, men vil kun gnave ben med min kæreste? :)

Mvh,

Kharder

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer,

Hej og velkommen til :-D

Skulle dette spørgsmål være besvaret før, så må I meget gerne henvise mig til dette, da jeg har søgt i forum og ikke fundet noget.

Min kæreste og jeg har for et par dage side adopteret en Sankt Bernhard tæve (Bella) på snart tre år. Hun er en skøn hund, dog mangler hun noget generel træning, såsom at gå pænt i snor osv.. Dette har vi tænkt os at få noget hjælp til af en adfærdstræner. Årsagen kommer her...

Vi er blevet fortalt, at hun ikke kan sammen med andre tæver eller dyr. Vi er desværre hendes fjerde familie, da hun starter med at være en skilsmissehund og derefter ender på en gård med mange børn og dyr. Hun jagtede de andre dyr og derfor kunne de ikke have hende. Så endte hun i pleje i knap en måned og så kom hun til os. Hos plejefamilien og os er hun afslappet og rolig.

Vores observationer er, at når hun møder andre hunde, så bliver hun spændt, lang i kroppen og halen står fra stiv til oprejst. Her kan vi sagtens kalde på hende og hun reagerer. Når hun ser hunden, vil hun meget gerne hen til den. Hun gør samtidig, som hun normalt ikke gør.

Det skal tolkes som at hun er anspændt over situationen. Stiv/opadrejst hale fanger modpartens blik og signalerer anspændthed og selvsikkerhed. Man kan dog ikke nøjes med at se på et enkelt signal, man skal se på helheden.

Generelt: Jo større en hund forsøger at komme til at se ud, des mere brug har den for at virke imponerende/afskrækkende på en modpart.

Vægten lagt på forparten signalerer parathed til at gå frem.

Jo mindre en hund forsøger at komme til at se ud, des mere brug har den for at virke venlig/fredelig på en modpart.

Vægten lagt på bagparten signalerer parathed til at vende om og forlade situationen/underkaste sig.

Hun har aldrig rejst børster eller vist tænder eller anden adfærd som jeg vil betegne som agressiv.

Rejste børster viser anspændthed hos hunden, derfra kan det gå både mod aggressivitet og mod imødekommenhed. Børsterne er derfor ikke alene et tegn på aggression.

Når den anden hund er kommet lidt længere væk, går vi videre som om der ikke er sket noget. Vi har ikke turde lade hende hilse på de andre hunde, da vi har fået den tidligere forklaring.

Da vi skulle gå tur i dag, kom der pludselig en anden tæve rundt om hjørnet. Vi er stadig indenfor hegnet i vores have og her snuser de igennem hegnet. Bella logrer med halen, men begynder og gø, men stadig uden noget som ligner agressiv adfærd.

Gøen kan være udtryk for: Anspændthed, legelyst og en masse andet

En anden ting vi undrer os over, er om hunden vælger en leder?

Ja, i den forstand at den person som foretager sig mest meningsfyldt med hunden og som hunden har tillid til, vælges som "lederfigur" = den hunden følger og hører mest efter.

Hvis man er flere om at beskæftige sig med hunden kan den sagtens vælge at den ene er "leder" i en type situation og den anden er det i andre typer situationer.

Det virker som om Bella laver forskellige ting med os. Hun nusser og leger med os begge, men vil kun gnave ben med min kæreste? :)

Tjah, se på forskellen hos din kæreste og dig i situationen, så har du måske svaret. Der er ikke noget endegyldigt svar men en masse teorier. Her kan vi jo ikke se hunden og situationen :-D

Og så har I jo kun haft Bella et par dage...

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt svar fra Ninjamor. Som en tilføjelse kan måske lige siges, at når man adopterer en voksen hund, vil der typisk gå nogle uger før man ser hundens "ægte" personlighed.

Bella er jo i en omstillingsproces, og er måske endnu ikke tryg ved at I passer på hende overfor fremmede hunde og evt. mennesker. Hvis I arbejder på at få opbygget et godt tillidsforhold til hende, bliver hun mere afslappet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar...

Jeg mener ikke, at vi forsøger at beskytte hende fra andre dyr og mennesker. Møder vi fremmede mennesker på tur, er hun meget ivrig for at snakke med dem og får lov til det hvis de vil.

Grunden til, at vi holder hende tilbage når vi møder andre hunde, er at vi har fået besked om at hun ikke kan med andre tæver og da vi ikke fra afstand kan vurdere situationen, holder vi lidt bedre fast. Hun er også ret stærk.. :)

I går aftes mødte vi pludselig en anden tæve som stod udenfor vores havelåge da vi skulle gå tur. Her stod de på hver side af hegnet og snuste. Bella begyndte at gø på samme måde, men som i de andre situationer, virker hun ikke agressiv. Og hun er specielt ikke bange af sig.

Jeg er klar over at det er svært at sige noget præcist når I ikke kan se hende i situationen, men jeg har overvejet at filme hende næste gang og uploade filmen.

Som jeg tolker svaret fra Ninjamor, så er hun spændt på situationen og er klar over hendes størrelse. Skulle vi sammenligne hende med et mennesker, kunne det være en kvindelig leder med rundsave på albuerne.

I går aftes, forsøgte jeg mig med at have pølsebider med mig. Hun var stadig meget opmærksom på andre hunde, men jeg kunne komme i kontakt med hende og hun reagerede på mine kommandoer.

Mvh,

Kharder

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke, at vi forsøger at beskytte hende fra andre dyr og mennesker.

Jeg fik nok ikke formuleret mig tydeligt nok. Jeg mente at Bella ikke tør stole på at I beskytter hende hvis der skulle blive brug for det - ikke at det er noget I bevidst gør. Prøv at se det fra hundens synspunkt.

Som jeg tolker svaret fra Ninjamor, så er hun spændt på situationen og er klar over hendes størrelse. Skulle vi sammenligne hende med et mennesker, kunne det være en kvindelig leder med rundsave på albuerne.

Det er jeg ikke helt sikker på at Ninjamor mente, men hun må hellere selv komme på banen.

I går aftes, forsøgte jeg mig med at have pølsebider med mig. Hun var stadig meget opmærksom på andre hunde, men jeg kunne komme i kontakt med hende og hun reagerede på mine kommandoer.

Det er positivt :5up: Hun virker ikke som en hund med store problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til jer der er kommet med forslag. Jeg bliver nød til at blære mig lidt, for der er allerede sket en stor forandring.

Vi har haft pølsebider med højest to gange. Allerede nu, kender og reagerer hun på kommandoen "Bella - Gå pænt" og ser vi andre hunde, så gør hun ikke længere, men vi vender rundt og går den anden vej. Hun trækker stadig en del, men der er fremgang at mærke og hun er stadig meget interesseret i de andre hunde. Vi fik også at vide, at hun bare travede ud på vejen uden øje for trafik osv. Ikke længere, nu stopper vi pænt op ved et fodgængerfelt og venter. Hun skal dog lige have besked på at sætte sig, men det kommer. Hun går stadig på kryds og tværs og ligger ikke mærke til dem hun går sammen med.

Så alt i alt, så tror jeg hun har været understimuleret og måske stresset over det der er foregået tidligere. Vi er ihvertfald meget overrasket over hvor hurtigt hun lærer.

Link til indlæg
Del på andre sites