Hop til indhold

Kære hundeejer - vær kritisk og stil krav


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg har længe haft lyst til at skrive dette indlæg, men af frygt for, at det blev mistolket som at "kun uddannede trænere dur" har jeg ikke gjort det, men da jeg har fundet ud af at jeg er en portugisk vandpuddel skriver jeg det nu alligevel og så fordi det ligger mig på hjerte at ejere får ordentlig vejledning.

 

Kære hundeejere,

 

når I skal finde et sted at træne dvs lægge jeres penge, så stil krav og vær kritiske. Tag ud og se stedet først, se flere steder, se flere hold, dan jer et indtryk. Gør et forarbejde. Vælg ikke altid det sted, der ligger tættest på, stil krav - snak med trænerne, stil dem spørgsmål om deres metoder og vælg dem fra, som I er i tvivl om kan rumme netop jeres hund.

 

Hunde er individer - ikke to skal trænes helt ens, nogle metoder vil af en hund opfattes som en straf mens en anden vil ryste det af og lade livet gå videre. Du kender din hund bedst. Og når du vælger træningssted så vælger du for dig og din hund.

 

Vælg derfor med omtanke.

 

Der findes trænere, som er uddannede, som er dygtige og fornyr sig, og der findes trænere, som er uddannede, som er elendige og aldrig fornyr sig. Der findes trænere, der ikke er uddannede, som er dygtige og fornyr sig, og der findes trænere, som ikke er uddannede, som er elendige og aldrig fornyr sig.

 

At have trænet hund i 40 år er ikke altid en kvalitet.

At være uddannet er ikke altid en kvalitet.

 

Ja jeg ved det - det er en jungle, og ender du på et hold, hvor din hund ikke trives, så gå. Eller sig fra. En træner er i nogles øjne en autoritet, men lad aldrig en dårlig træner blive en større autoritet end dig - hundens ejer!

Mister du nogle penge? Ja så lad det være lærepenge - bliver du kan det koste dig meget mere end penge.

 

Jeg håber inderligt, at flere vil gøre et forarbejde før de starter til træning. Og begynde at sige fra overfor elendig vejledning, for hold da op, der finder meget skidt sted derude.

 

Jeg ved det, for jeg har nu i en årrække besøgt mange steder uden at give mig til kende og set med fra sidelinjen. Jeg har set det mest utrolige ting, og jeg har set ejere sidde og trøste hunde bagefter, mens de selv havde det elendigt med ikke at kunne sige fra.

 

Nogle af stederne forlod jeg i min bil grædende.

 

Jeg har desværre også set hundene efter en strafbaseret behandling i adfærdsbehandlinger. Ofte har de bidt ejer, træner eller en anden hund på pladsen.

 

De hjem forlod jeg også med en klump i halsen, for ejeren var mindst lige så dårlig tilpas med det, der var sket, som hunden.

 

Det behøver ikke komme dertil. Træner titlen er desværre ikke beskyttet. Enhver kan kalde sig træner - eller behandler! - så kig dig godt for, når du vælger for dig og din hund.

 

Jeg har selv prøvet at vælge forkert. Derfor ved jeg ræcis hvordan det føles, når en elendig træner irettesætter ens elskede hund. Det føles som et overgreb. På hunden på ens ven, på ens værdighed og på ens selvsikkerhed.

 

Hvis vedkommende så samtidig fortæller dig, at du er en dårlig leder, så er der lagt i skabet til, at du kan formes nu, mens du er allermest usikker og rystet.

 

Den eneste grund til, at den slags kan ske er, at der er folk, der betaler for den slags træning. Uden kunder ville det stoppe.

 

Så kære hundeejere - du har valget, tænk dig godt om, når du skal vælge for din hund og dig.

 

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ved det, for jeg har nu i en årrække besøgt mange steder uden at give mig til kende og set med fra sidelinjen.

 

 

MVH

 

Er meget enig i dit indlæg; men når jeg så kommer til ovenstående tænker jeg med det samme.

 

Er det din mission i livet og hvorfor tror du at lige netop du ved bedre end alle dem du "belurer" :confused:

Du skal huske du skriver på et forum under et alias og der sidder måske flere end mig som ikke aner hvem du er og hvad du står for !

Jeg vil da håbe du giver dig til kende den dag du besøger min træningsplads

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Er meget enig i dit indlæg; men når jeg så kommer til ovenstående tænker jeg med det samme.

 

Er det din mission i livet og hvorfor tror du at lige netop du ved bedre end alle dem du "belurer" :confused:

Du skal huske du skriver på et forum under et alias og der sidder måske flere end mig som ikke aner hvem du er og hvad du står for !

Jeg vil da håbe du giver dig til kende den dag du besøger min træningsplads

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

 

Ha ha hvis der var nogen der belurede ude ved mig, så ville de tror det var en galeanstalt, og det er det også.

 

Trænerne er skøre, chefen er tosset og selv pedellen er lidt små skør, men vi har det helt vild fantastisk i vores tosset lille verden, men jeg tror faktisk man skal være her lidt mere en en gang for at kunne se det fantastiske i tosseanstalten

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha hvis der var nogen der belurede ude ved mig, så ville de tror det var en galeanstalt, og det er det også.

 

Trænerne er skøre, chefen er tosset og selv pedellen er lidt små skør, men vi har det helt vild fantastisk i vores tosset lille verden, men jeg tror faktisk man skal være her lidt mere en en gang for at kunne se det fantastiske i tosseanstalten

 

:5up: Her er der så absolut også plads til at være småskør :5up: Tror der er mange der ville undre sig meget hvis de kom på træningspladsen her :D Som eksempel har vi en træner der gerne demonstrerer med egen krop hvordan øvelserne skal udføres :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, har siddet og tænkt lidt over denne her... Jeg er sådan set enig i dine betragtninger, men tror desværre ikke det er så "nemt" for alle...

 

Jeg tror at rigtig mange har valget mellem et "halvdårligt" sted, eller ingenting. Hvis man kigger på agility, som er min hundesport, så er det nærmest umuligt at få en plads i Kbh-området, og faktisk nogenlunde det samme på Fyn (Kbh og Fyn er de to steder jeg kender mest til). Det samme gælder for hvalpemotivation, i hvert fald i de perioder både jeg selv og familien har ledt efter plads.

 

Har man mulighed for at vælge, måske bor man et sted hvor der er flere træningspladser at vælge imellem, ja men så kan (og skal!) man selvfølgelig tillade sig at vælge og vrage - men det tror jeg bare de færreste har...

 

Og så er der jo for øvrigt en hel masse andre aspekter i det. Nogle hundeførere vil jo slet ikke ha' baggrundsviden nok til at kunne se om en træningsplads er god eller mindre god, ved et besøg - medens andre hurtigt vil kunne udlæse hvilken type træningsplads det handler om, ved nogle få spørgsmål, uden at overhoved besøge pladsen...

 

Ikke at jeg er uenig med dig, slet ikke! Men det føles bare sådan lidt "i den perfekte verden"...

 

Dog vil jeg stå 100% bag det du skriver om at forlade en dårlig plads - s**d på pengene, det er nada i forhold til hvad en dårlig oplevelse kan gøre ved en hund!

 

Når det er sagt, så tænker jeg lidt som Tacora... Hvad grund har du egentlig til at "lure" på andre træningspladser??? For at være helt ærlig synes jeg det lyder ret usympatisk, at belure andre trænere uden at gi' sig til kende... Og ret ukollegialt overfor dine (om du så vil det eller ej) instruktørkolleger. Jeg ville i hvert fald ikke selv bryde mig om det, så ville jeg gerne at vedkommende præsenterede sig selv, og sit ærinde!

Redigeret af korvis
fortydligende...
Link til indlæg
Del på andre sites

:5up: Her er der så absolut også plads til at være småskør :5up: Tror der er mange der ville undre sig meget hvis de kom på træningspladsen her :D Som eksempel har vi en træner der gerne demonstrerer med egen krop hvordan øvelserne skal udføres :lol:

 

Jeg er tilhænger af tosset sted. Nogle kan lide dette, andre ikke. Det vigtigste er at finde et sted, hvor man kan lide at være og kan lære nyt, dette sted er ikke ens for alle.

 

Jeg har haft kursister der er holdt fordi vi ikke træner NEJ øvelser, fordi der var for meget teori og nogle fordi der er for meget galskab. Ikke alle steder passer til den enkelt. Jeg græder ikke over dem der holder, jeg reflektere lige lidt over om der er fornuft i deres argumenter, men hver dag glæder jeg mig over dem der kommer herude, lang fra, kort fra, fordi de kan lide kaffen, træningen, galskabet eller hvad det nu er der drager dem til stedet. Ingen kan gøre alle tilpas og behovende er forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min definition på et godt sted er, at jeg kan sende manden alene afsted og ikke være bekymret for om hund / mand bliver mishandlet. Er jævnt bekymret over, at det kun er et enkelt sted jeg kan det

 

Ja det er trist, er I på venteliste til andre steder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min definition på et godt sted er, at jeg kan sende manden alene afsted og ikke være bekymret for om hund / mand bliver mishandlet. Er jævnt bekymret over, at det kun er et enkelt sted jeg kan det

 

He he, jeg ville nu mest bekymre mig over om hunden blev det - manden kan vel klare sig selv..?? :slem:

 

Nej, spøg til side, så har du jo ret. Sådan som det ser ud for mange, vil jeg tro. Og det er da ét eller andet sted helt forkert! Men så længe titlerne ikke er beskyttede, er der jo nok meget svært at gøre noget ved det. Jeg selv tror på oplysning-oplysning-oplysning, og ser bl.a. dette forum som et ypperligt sted til formålet! Spred Ordet - ish om positive træningsmetoder f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min definition på et godt sted er, at jeg kan sende manden alene afsted og ikke være bekymret for om hund / mand bliver mishandlet. Er jævnt bekymret over, at det kun er et enkelt sted jeg kan det

 

Jeg er glad for, at "vi" er sådan et sted, du stoler på. :bighug:

 

Hvis Ella officielt er din nu, så får hun i hvert fald plads, eksisterende kursisters hunde har jo førsteret. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

He he, jeg ville nu mest bekymre mig over om hunden blev det - manden kan vel klare sig selv..?? :slem:

 

Har veninden med det knap så gode sted, sidst kom hun med Bastarden i flexsnor, allerede på p-pladsen bliver vi overfuset 'du får lige en rigtig snor i din hund' - vi var på vej hen for at lufte, væk fra træningspladsen og i ret god tid.

 

Efter luftning går vi til bil - i ekstremt og umotiveret grov tone 'sagde jeg ikke, du skulle få snor på din hund, NU SKIFTER DU SNOR PÅ DIN HUND'

 

Vi taler om veninde på 27, vi er bare blevet for gamle til at finde os i det fis, men Bastarden har brug for at gå til træning et sted og det var det eneste sted vi kunne få plads (sjovt nok har de ledige pladser)

 

Derudover har formanden et par gange haft kamera med, det var non stop rettet mod venindens gravid-lækre kavalergang, på den rigtigt klamme måde

 

så jo, både hunde og mennesker kan blive mishandlet :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været til hvalpetræning med min nikki da hun 6mdr... Der tog "træneren" fat i nakkeskindet på hvalpene og ruskede dem i luften, hvis de ikke blev sidende osv.. Derefter har jeg ikke betalt nogen som helst, tør simpelthen ikke risikere sådan noget igen. Bliver nok først ved næste hund, og så skal der solid research til før jeg tager hunden med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har veninden med det knap så gode sted, sidst kom hun med Bastarden i flexsnor, allerede på p-pladsen bliver vi overfuset 'du får lige en rigtig snor i din hund' - vi var på vej hen for at lufte, væk fra træningspladsen og i ret god tid.

 

Efter luftning går vi til bil - i ekstremt og umotiveret grov tone 'sagde jeg ikke, du skulle få snor på din hund, NU SKIFTER DU SNOR PÅ DIN HUND'

 

Vi taler om veninde på 27, vi er bare blevet for gamle til at finde os i det fis, men Bastarden har brug for at gå til træning et sted og det var det eneste sted vi kunne få plads (sjovt nok har de ledige pladser)

 

Derudover har formanden et par gange haft kamera med, det var non stop rettet mod venindens gravid-lækre kavalergang, på den rigtigt klamme måde

 

så jo, både hunde og mennesker kan blive mishandlet :engel:

Nej, det lyder jo helt vildt!! :shock:

 

 

Har været til hvalpetræning med min nikki da hun 6mdr... Der tog "træneren" fat i nakkeskindet på hvalpene og ruskede dem i luften, hvis de ikke blev sidende osv.. Derefter har jeg ikke betalt nogen som helst, tør simpelthen ikke risikere sådan noget igen. Bliver nok først ved næste hund, og så skal der solid research til før jeg tager hunden med.

Pyha, det lyder godt nok skidt... :cry:

 

(Men du bor i Odense, ikke? Både jeg, Linda og Labberdrengene herindefra er instruktører på Fyn, så gi' lige et praj hvis du vil ha' lidt tips om de gode steder på Fyn... :slem:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder godt korvis.. :) Er lige flyttet hertil, så heldigvis ikke her jeg oplevede det. Fik faktis også at vide at jeg skulle have snoren i halsbåndet på min hund, selvom den lige var blevet bidt(i halsen) og ikke gad gå hvis det klemte mod stingene.. Nogen folk er så emsige at de ikke gider se fornuft. :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder godt korvis.. :) Er lige flyttet hertil, så heldigvis ikke her jeg oplevede det. Fik faktis også at vide at jeg skulle have snoren i halsbåndet på min hund, selvom den lige var blevet bidt(i halsen) og ikke gad gå hvis det klemte mod stingene.. Nogen folk er så emsige at de ikke gider se fornuft. :P

 

Ej, altså... Sådan skal det altså ikke være at træne hund - det skal være sjovt for både hund og fører! Nå, men du siger bare til!

 

(kan f.ø godt li' din nye signatur! :lol: :5up:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for inputs:-)

 

Det er sjovt, at mit indlæg vendes til "at belure" andre og vide bedre - det står der jo ikke. Der står, at jeg har været rundt og kigge uden at give mig til kende dvs jeg spørger om jeg må komme og kigge og får jeg ja - og det gør man altid synes jeg - så kommer jeg og sidder og ser dem træne og snakker med træneren før og efter. Sådan generelle nysgerrige spørgsmål.

 

Jeg fortæller ikke om mine egne metoder og baggrund. Jeg er der ikke for at belære men for at lære og se hvordan træning foregår rundt omkring. Det er det jeg mener med ikke at give mig til kende.

 

Jeg præsentere mig heller aldrig som kattetræner og adfærdsbehandler når jeg starter på hold med egne eller andres hunde. Jeg har erfaret, at det giver dårlige oplevelser.

 

Direkte adspurgt fortæller jeg det naturligvis, men umiddelbart er min interesse jo at se det som hundeejer - ikke som alt mulig andet.

 

Så bare rolig - det handler ikke om at belure:-)

 

I skal huske på, at jeg er kattetræner og kom ind i hundeverden af en sidedør ved et uheld. Da jeg stod der, fik jeg et chok, for jeg anede intet om at træne dyr på de hårde måder, for det kan og gør man jo ikke med kattedyr. Man laver fx ikke en halv nelson på en leopard, hvis den ikke makker ret, og man kalder ikke alle mulige problemer for dominans. Jeg var og er derfor overrasket og nysgerrig efter at undersøge, hvorfor folk føler at det er nødvendigt med en hund - eller nogle føler det.

 

Jeg har naturligvis også set rigtig meget supergod træning:-) Og jeg er godt klar over, at ved at følge en gang kan du ikke danne dig et 100 % indtryk. Men du kan dog godt se om de tæver hundene eller ej. Mange steder har jeg set en masse lokning - en metode, der fascinerer mig, da jeg er overrasket over, hvad hunde KAN lære med denne metode. Selv kan jeg jo slet ikke finde ud af at bruge den, da den ikke anvendes ved kattedyr heller. Og de lærer heller ikke ved det, men hunde kan jo lære de utroligste ting ved lokning - det kan jeg jo se, selvom jeg stadig ikke kan se idéen i at jeg skulle skifte og lære at lokke dyr. Men det skyldes jo bare, at det jeg har gjort hidtil virker, og så vil jeg ikke ændre det.

 

Men jeg synes altid det er interessant at se lokning. Nogle er også meget gode til at anvende straf.

 

Så mit formål er ikke at belære eller sidde og godte mig over at "vide bedre". Eller belure. Jeg er der for at se træning, fordi træning generelt interesserer mig.

 

Jeg har så bare konkluderet, at så længe der er kunder, er der også dårlig træning. Med det mener jeg folk, der står og river i hundene og kalder dem dominante ulve. Det skræmte mig meget, for jeg gik faktisk i mange år og troede naivt, at hunde var ret godt stillet træningsmæssigt, fordi der findes så umådelig mange tilgængelige kilder for viden om hunde derude - men jeg kan se, at sådan forholder det sig ikke.

 

For mig handler disse besøg derfor om at se træning og lære

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange steder har jeg set en masse lokning - en metode, der fascinerer mig, da jeg er overrasket over, hvad hunde KAN lære med denne metode. Selv kan jeg jo slet ikke finde ud af at bruge den, da den ikke anvendes ved kattedyr heller. Og de lærer heller ikke ved det, men hunde kan jo lære de utroligste ting ved lokning -

Man skal nok aldrig være for KATegorisk, for jeg kan da i al stilfærdighed fortælle dig, at lokning såmænd også virker på katte. Min venindes ene kat har den i mine øjne lidt kedelige vane at hoppe op og spankulere rundt på spisebordet. En aften, hvor alt pånær rødvin og glas var båret ud i køkkenet, sprang den glad op og gik sig en lille tur.

 

Jeg havde efter opfordring taget en klikker med for at se, om jeg kunne lære hendes kat noget. Tilfældet ville, at en vinprop stadig lå på bordet, så jeg greb den og bad min veninde om at hente en lille tallerken med ituskårne friske rejer.

 

Ved at puffe lidt med en finger på vinproppen og klikke/belønne, hver gang katten nysgerrigt satte snuden på, lærte den temmelig hurtigt selv at spille "fodbold" med proppen og "skyde" den over til mig. Vi spillede ihærdigt fra den ene side af bordet til den anden, indtil alle rejerne var fortæret.

 

Så man kan godt lokke en kat. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har veninden med det knap så gode sted, sidst kom hun med Bastarden i flexsnor, allerede på p-pladsen bliver vi overfuset 'du får lige en rigtig snor i din hund' - vi var på vej hen for at lufte, væk fra træningspladsen og i ret god tid.

 

Efter luftning går vi til bil - i ekstremt og umotiveret grov tone 'sagde jeg ikke, du skulle få snor på din hund, NU SKIFTER DU SNOR PÅ DIN HUND'

 

Vi taler om veninde på 27, vi er bare blevet for gamle til at finde os i det fis, men Bastarden har brug for at gå til træning et sted og det var det eneste sted vi kunne få plads (sjovt nok har de ledige pladser)

 

Derudover har formanden et par gange haft kamera med, det var non stop rettet mod venindens gravid-lækre kavalergang, på den rigtigt klamme måde

 

så jo, både hunde og mennesker kan blive mishandlet :engel:

 

Der hvor vi træner får kursisterne heller ikke lov til at bruge flexliner, men det synes jeg vi er gode til at sige på en pæn måde allerede første gang kursisterne kommer på banen.

her får de at vide:

Flexliner og Seler er begge meget anvendeligt i hverdagen hvis man har lyst til det, men på træningspladsen bruger vi almindeligt halsbånd der er let at tage af (ingen kvæl) og almindelige liner, altså ikke flexliner.

 

Det er ihvertfald hvad vi fortæller dem på agility banen. Vi har indimellem haft kursister der ikke har kunne finde deres almindelige snor og så er dukket op med en flexline istedet og har undskyldt mange gange, men det er selvfølgelig helt iorden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...